Hatfield cyklus


Ramius
 Share

Recommended Posts

Jeg har fundet nedstående på MOLs forum og har fået lyst til at prøve det. Min plan er at køre bænkpres

Hatfield Cyklus:

2dage med bænkpress om ugen:

Uge 1: 5 sæt x 2 reps med 85 % af 1RM

Uge 2: 5 sæt x 3 reps med 85 % af 1RM

Uge 3: 5 sæt x 4 reps med 85 % af 1RM

Uge 4: 5 sæt x 5 reps med 85 % af 1RM

Uge 5: 5 sæt x 6 reps med 85 % af 1RM

Uge 6: forfra med 5 kg mere

Den anden dag:

CAT dag:

Alle uger: 5 sæt x 2 reps med 80 % af 1RM

Mit max er kun på 80kg, skal jeg så runde op eller ned i forhold til de tal jeg får. fx. 85% af 80kg er 68kg, skal jeg så gøre det til 70kg eller 65kg og det samme med 80% er 64kg, hvilken vej op eller ned?

Hvad med ekstra øvelser til bryst. Vil det ødelægge programmet at køre lidt dumbel press ved siden af bænken?

En sidste ting, da det er styrkeløft program går jeg ikke udfra at jeg skal holde pause før jeg går igang?

Link to comment
Share on other sites

I tilfælde af at det ikke var med vilje du ikke postede hele programmet så kommer det her:

Programmet er modificeret fra det oprindelige Hatfield program af Thomas j.

Dag 1: CAT dag (eksplosiv dag)

5 sæt x 2 reps x 75 %

Dag 2: Tung cycle

uge 1: 5 sæt x 2 reps x 85 %

uge 2: 5 sæt x 3 reps x 85 %

uge 3: 5 sæt x 4 reps x 85 %

uge 4: 5 sæt x 5 reps x 85 %

uge 5: 5 sæt x 6 reps x 85 %

uge 6: 3 sæt x 2 reps x 90 %

uge 7: 3 sæt x 3 reps x 90 %

uge 8: 3 sæt x 2 reps x 95 %

uge 9: 3 sæt x 2 reps x 100 %

uge 10: deload 3 sæt x 2 reps x 85 %

uge 11: nyt max forsøg.

Procenterne baseres på en 1 RM som du med sikkerhed kan lave altid.

Ikke en 1 RM, som du kan lave på en god dag.

Link to comment
Share on other sites

Takker jast...

Mit 80kg max er kun på en god dag, skal jeg så gå ned på 75kg og regne % ud fra det?

Hvad med om jeg kan køre flere øvesler und cyklusen og er det nødvendigt at lave en deload før jeg går igang.

Mht. deload så har jeg ikke trænet mit bryst specielt hårdt op til.

Link to comment
Share on other sites

Takker jast...

Altid en fornøjelse :)

Mit 80kg max er kun på en god dag, skal jeg så gå ned på 75kg og regne % ud fra det?
Ja det lyder ikke helt ved siden af.
Hvad med om jeg kan køre flere øvesler und cyklusen og er det nødvendigt at lave en deload før jeg går igang.
Du kan godt kører øvelesr ved siden af. Men jeg vil ikke vælge mere end én eller maks to øvelser mere for de muskel grupper der bruges i bænkpres, eller det løft du vil kører cyklusen i. Umiddelbart mener jeg ikke en deload uge er nødvendig, når du siger at du ikke har kørt særligt hårdt på, på det sidste. Samt de første par uger er, som jeg husker det, ikke så tunge
Link to comment
Share on other sites

Når du kommer et par uger ind i programmet, så er det RET hårdt, og derfor er det ikke sikkert du kan overskue ekstra bryst øvelser, jeg droppede ihvertfald DB bænkpres da jeg nåede til omkring 5x5 ugen. Men der står mere info i min log, et stykke tilbage. Og det lyder meget fornuftigt at bruge 75 kg som udgangspunkt.

Og mht. CAT dag, så prøv dig lidt frem, øvelsen skal udføres eksplosivt, og det kunne jeg ikke med så tung en vægt, jeg gik ned til omkring 60% af 1RM så vidt jeg husker.

Edited by Dines
Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft særdeles gode resultater med hatfield cyklussen! Jeg steg fra 135-140kg til 150kg i bænkpres og fra 180-210kg i dødløft, så den kan jeg godt anbefale :)

Jeg har også en kammerat som steg fra 110kg til 145 i bænkpres efter at have kørt cyklussen igennem 3 gange, og han havde længe stået stille på de 110kg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke selv, den har givet godt resultat.

Det er hårdt at træne efter Hatfields, fordi det er tung vægt, og det er lang tid.

Den har givet omkring 5 kg pr gang til mig.

Til gengæld, så er det rart, at man ved, hvad man har at holde sig til, hvis man har disciplin til at holde et program så længe. Og det er sjovt at opleve chokket i uge 4 og 5, hvor det pludselig er temlig hårdt.

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt underligt, som Hatfields Cycle har givet meget forskellige resultater hos forskellige mennesker. Mange har fået rigtigt stor fremgang, som f. eks. Onkel Troels og hans kammerat, mens jeg selv har haft nøjagtigt det samme resultat som xjyden. Nemlig 5kg pr. gang i to omgange.

Umiddelbart var jeg egentlig godt tilfreds, men set i sammenligning med hvad jeg senere har opdaget, at andre har fået ud af det, må det vel betegnes som ret magert.

Link to comment
Share on other sites

Ja ok det er jo det, at nogen har god fremgang, hvor andre er det modereret.

Jeg ved ikke om det er dumt spørgsmål , men f.eks. onkel Troels, du omtaler at du bruger hatfield cyklus i dødløft, er det den samme cyklus vi ser i de her indlæg, med flere og flere reps, op til 5 , jeg tænker på det er tit dødløft programmer er sinkel baseret.

Torben

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om det er dumt spørgsmål , men f.eks. onkel Troels, du omtaler at du bruger hatfield cyklus i dødløft, er det den samme cyklus vi ser i de her indlæg, med flere og flere reps, op til 5 , jeg tænker på det er tit dødløft programmer er sinkel baseret.

Ja, det er helt det samme! Men det er også sidste gang at jeg gør det! Det er vildt hårdt for kroppen at kører 5X6reps i dødløft. Men ikke desto mindre så gav det mig fremgang! Idag tror jeg heller ikke at det ville være mulig for mig at gennemfører en hatfield cycle i dødløft, da mit 1RM er steget betydligt siden jeg kørte programmet!

En løsning kunne jo være at kører hatfield cyklussen i squat og bænkpres og så lave Tj,s singelcyclus i dødløft ved siden af! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle måske nævne, at med min ringe indsats, så er 5 kg på 10 uger godt, men Hatfields er bare for hårdt.

Singles cycle er noget nemmere at gå til, selvom den umiddelbart gav mig mindre.

Jeg tror på at løfte så lidt som muligt, men gerne tungt, og der ligger Hatfields i den hårde ende. Hvis man ikke holder mindst 5 minutters pauser, så er 5x5x85 % meget hårdt. Hvor de 5x5x68%, jeg lige nu kører på min lette dag, de kan sagtens gå med 2-3 minutters pause.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share