Kolde drikke og øget forbrænding


MRburns
 Share

Recommended Posts

Jeg kan huske at jeg for noget tid siden læste at, hvis man drak øl, der var køleskabskolde, så brugte man ligeså meget energi på at opvarme øllen til kropsvarme, som der var i øllenen. Umiddelbart lyder det jo meget fornuftig, at man bruger energi på at opvarme øllet, men bruger kroppen virkelig så meget energi på at opvarme den vædske man indtager.

I så fald så skulle man jo kunne tabe sig, ved at drikke koldt vand ;)

Er der nogen derved hvor meget energi, det kræver at opvarme 1gr. vand en grad?

Link to comment
Share on other sites

Det har været diskuteret før - søgefunktionen virker desværre ikke.

Det nemme - At opvarme 1 gram vand 1 grad kræver 1 cal. (pr. definition).

Hvis du spiser isterninger giver det en del mere. Så vidt jeg husker kræver 1 gram is 80 cal. for at smeltes.

Hvis jeg ikke husker helt galt skulle man spise MANGE isterninger for at opnå et temmelig lille vægttab.

Link to comment
Share on other sites

det vil sikkert også kun virke, hvis du i forvejen fryser, da kroppen kan indstille dens varmetab efter varmeproduktionen.

Dette betyder, at hvis du ikke prod. så meget varme(evt. fordi du indtager noget koldt), vil kroppens varmetab bare nedsættes og kernetemp. holdes konstant.

Hvis du i forvejen fryser, er kroppens isoleringskapacitet i forvejen kompromiteret, hvorfor det kræver en øget varmeprod. at kompensere for indtaget af noget koldt.

Men hvis man i forvejen fryser, har man jo sjældent lyst til noget koldt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke før hørt om at man kan tabe sig ved at drikke noget koldt, pga. at kroppen skulle opvarme det. Men teoretisk lyder det da muligt..? I så fald må dette vel så også gælde ved indtagelse af kold mad!? Jeg kan ikke huske fra fysik timerne ved de forskellige værdier for opvarmning af 1gram af et stof 1 grad., men disse værdier er de forskellige stoffers specifikke varmekapacittet.

Casper

Link to comment
Share on other sites

Konklussionen er bl.a. at du kan tabe dig 1 kg. på et år - hvis du altså indtager 150 gram is (frosset vand, ikke Paradis IS  :devil: )

:4oops: Så er der vist noget, jeg har misforstået. :unsure: Har ellers tabt mig 100 g i denne uge og været i Paradis tre gange... :lol: :4oops:

Link to comment
Share on other sites

Ja det var vidst også mest dig og Spock den var myntet på :bblush:

Iøvrigt er de 150 gram is om dagen vel ikke helt umuligt. Det svarer til 2 vandis - og kan vel laves ud af din favorit light sodavand (indeholder light sodavand ikke cirka 0 kalorier)?

Desværre har Claus B nok ret i at det ikke rigtigt hjælper om sommeren - hvor lysten til is ellers er størst.

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

ikke øget forbrænding, men et glas koldt vand(eller light-saft) stiller sulten lidt før et måltid(der skal måske nok et par glas til) og hvis du skifter sodanvanden ud med koldt vand, sparer du også en masse energiindtag der :)

koldt vand fordi deter unægteligt mere attraktivt end lunkent eller direkte varmt vand :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, nu er mennesket jo sådan indrettet, at dets nyttevirkning ikke er specielt høj! Afhængig af aktivitet er nyttevirkningen vel ca. 20-40% resten er varmeproduktion!

Hvis du f.eks. indtager 10.000 kj/dag går ca. 2000-4000 kj/dag til "mekanisk arbejde". De resterende 6000-8000 kj/dag forsvinder som varme!!!

Kroppen afgiver denne varmen dagen igennem og hvis man indtager noget kold bruges en del af denne overskudsvarme blot på at opvarme dette. Og du kan smelte mange isterninger med 6000-8000 kj! Altså, du øger ikke din forbrænding ved at indtage kolde ting.

Link to comment
Share on other sites

multi: enig i det du skriver, bortset fra, det jeg nævnte tidligere.

Kroppen er langt fra en ideel isolator - den mister energi uanset om den vil eller ej.

Normalt kan kroppen godt vælge at isolere bedre, end den gør over en gennemsnitsdag, hvorved overskudsenergien kan bruges til at varme den indtagne kolde drik med.

Men hvis man i forvejen har "opbrugt" sin isoleringskapacitet(hvilket reelt betyder, at man fryser og kroppen er på nippet til at øge varmeprod.), så vil indtag af kolde drikke føre til øget energiforbrug.

Men som også er sagt, er det nok mest teoretisk, for hvem gider drikke en liter isvand, hvis man fryser i forvejen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share