Omega 3 Fiskeolie


dA_kBAz
 Share

Recommended Posts

Jeg har investeret i nogle Omega 3 fiskeolie kapsler, da jeg vist nok et eller andet sted har læst de skulle være gavnlige mht. vægttab(Fedtprocent reducering). På hvilken måde bidrager de til det? Øget forbrænding? Noget andet?

Og noget helt andet - Der står anbefalet på pakken at man skal tage 4-5 kapsler om dagen(5x275mg=1375mg) - Er det optimalt? Og kan de alle tages fx. om morgenen, eller er det bedst at fordele dem ud over dagen?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have "nutrition partioning" effekten fra omega 3 fedtsyrerne (måden kalorierne bliver fordelt mellem fedtceller og muskelceller), så skal du op i en mængde på 6-9 gram tilsammen af EPA og DHA dagligt. Det vil formentlig svarer til omkring 14-18 gram fiskeolie i kapselform (kapsler har ofte en højere koncentration end eksempelvis flydende tobis og møllers tran), hvilket er en del mere end den dosis der er på pakken.

Men allerede ved en dosering på omkring 3 gram dagligt, er der blevet påvist en sygdomsnedsættende effekt (hjerte/kar sygdomme) - så hvis det er den du er ude efter, så skal du have noget ala 10-12 kapsler om dagen.

Det er ikke deca eller efedrin, men har derimod en SUNDHEDSFREMMENDE egenskab... ved højere doser medvirker til det til fordelingen af kalorierne mellem fedt- og muskelcellerne.

Når du spiser dem, så sørg for at tage dem sammen med en anden form for fedt, ellers øges risikoen for at de bliver forbændt i leveren før de når ud til muskel- og fedtcellerne. Undlad at tage dem lige efter træning - bortset fra det kan jeg ikke komme i tanke om tidspunkter der er mindre passende... om morgenen kunne være en god ide grundet ens insulinsensitivitet er højere tidligt på dagen (vent med kaffen og ECA stacks'ne i så fald - det har en nedsættende virkning).

Link to comment
Share on other sites

Fiskeolie er dyrt - men der er utallige positive egenskaber udover fordelings egenskaben. Det gælder altid at omkring halvdelen af fedtsyrerne bør komme fra omega 3 og 6, med et forhold mellem 1:2 til 1:4...

CLA gør lidt det samme som fiskeolie, men det er endnu dyrere :D

Så er der ALA, men måden det virker på er hurtigere at fjerne glukose fra blodbanen, ved at skovle det ind i fedtceller og muskelceller.

Æbleeddike er et kanon præperat, og har lidt samme egenskab som ALA - det er bare MEGET billigere.

Træning er RIGTIG RIGTIG RIGTIG effektiv.. faktisk den bedste der findes ;)

Link to comment
Share on other sites

Jepper, problemet er bare forskellen på hvor i processen hhv. fiskeolie og hørfrø olie er. Fiskeolie indholder allerede EPA og DHA, mens hørfrø er en alphalinolensyre - et tidligt stadie af EPA og DHA. Det bliver konverteret glimrende til EPA, men processen til DHA er krævende, og der skal omkring 11 gram alphalinolensyre til at lave et gram DHA. Man kan så kombinere de 2 tilskud og håbe på det bedste...

Link to comment
Share on other sites

<ul><li>Det gør man ved at bruge HTML-tags :)</li></ul>

<pre>

<ul><li>Det gør man ved at bruge HTML-tags :)</li></ul>

</pre>

Edit: Nej det gør man ikke :) Hehhehe

Måske sådan her:

  • 1
  • 2
  • 3
  • 3

Edit2: Man bruger "LIST" knappen i øverste højre hjørne :)

Forresten cilius, du ligger ikke tilfældigvis inde med en artike om de omtalte omega n-3 fedtsyrer? Og evt. virkninger ved forskellige doser?

Edited by dA_kBAz
Link to comment
Share on other sites

Cillius ->>

Når du spiser dem, så sørg for at tage dem sammen med en anden form for fedt, ellers øges risikoen for at de bliver forbændt i leveren før de når ud til muskel- og fedtcellerne.

Kan du ikke uddybe det? Hvad er ulempen ved at de bliver forbrændt i leveren?

Link to comment
Share on other sites

De skulle helst ikke blive forbrændt som energi, men derimod optages i fedtcellerne (hvis målet er NP).

Samme ide som at nappe en proteinshake når du er i kaloriunderskud - noget vil nå de rigtige steder hen, men en stor del vil blive forbrændt som energi, såfremt du ikke har supleret med kulhydrater sammen med.

Edited by cilius
Link to comment
Share on other sites

:doctor:

Uhhhaa mit hjerte banker for markrel i tomat!!

Ville meget gerne vide om det er en fornuftig kilde, min dårlige samvittighed er tydelig at spore lige nu. Er vist ikke så go' til det med fiskeolierne..... :4oops:

Bliver lige nød til at fortælle, at det er fornøjelse at have fundet MOL, hvordan har jeg kunne træne uden? :ilovemuscle:

Hi hi og de her smileys....

:respekt:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Miss - makrel er fantastisk, og en glimrende kilde til omega 3 fedtsyrer. Sild er også en perfekt kilde - specielt hen mod sensommeren, når de er blevet rigtig fede og lækre (gælder kun for fisk :D). Deres fedtindhold svinger (så vidt jeg husker) fra 3-4 gram til 16-18 gram afhængig af årstiden ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share