Antal rep.


baronen
 Share

Recommended Posts

Er det korrekt, at man ved:

under 6 rep. øger man primært styrken og ikke volumen ?

mellem 6-12 rep. øger både styrke og volume ?

over 12 rep. primært øger udholdenheden ?

Er der nogle områder af kroppen hvor det kan være fornuftigt at foretage flere rep. end øvr. områder af kroppen ?

Link to comment
Share on other sites

Mht. #reps vil jeg sige at utallige refs er enige i dine tommelfingerregler, men jeg vil tilføje at tempoet også har indflydelse.

Som tommelfingerregel vil jeg sige at basisøvelserne (Bænk, squat, dødløft ..) egner sig bedre til tungvægt/få reps end spec. øvelser. Det kunne jeg godt tænke mig at høre andres mening om.

Jeg har også hørt begrebet "Constant-tension" muskelgruppe. Det skulle være muskler der responderer bedst ved ikke at slappe af mellem reps. Skuldrene er et eksempel. Har *I* flere?

Link to comment
Share on other sites

Der er delte meninger om det emne. Jeg har hørt mange siger, at alt over 12 reps er spild af tid - imens andre mener, at det kan være ganske udmærket for både styrke og masse.

Jeg er enig med Michael i, at basisøvelserne virker ret godt med få reps. Jeg kører selv aldrig over 6 reps i dødløft. Dog heller ikke under 3 da jeg kører uden "hjælpemidler" (straps, bælte etc.).

Det skader dog ikke, at ændre sine reps en gang imellem. F.eks kører jeg også alle basisøvelser som 10x10 nogle måneder.... oh well, det var bare mine mening

Link to comment
Share on other sites

Jo færre reps og tungere belastning, desto større stimulus er der på styrken.

Mht. til hypertrofi er det lidt mere kompliceret. Både området 1-6 og 6-12 kan stimulere kraftigt til hypertrofi. De fleste får de bedste resultater ved at skifte mellem de to træningsregimer.

Langsom udførelse og "constant tension" er metoder, der kan bruges til at sikre, at man hurtigt når total udtrætning, men det bør kun være noget, man laver som variation i sin træning. Ulempen, ved at bruge disse metoder til hurtigt at opnå træthed, er nemlig, at man derved får færre reps, hvor man har meget høj belastning.

Generelt skal man ikke køre mange reps (+12) for nogen muskler, hvis man vil være stærk. Dog med undtagelse af hensyn til skader (f.eks. lænderyggen) og et evt. ønske om også at øge udholdenheden.

Det er iøvrigt meget individuelt betinget. Nogle personer vil få hypertrofi med mange reps - andre ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share