FEDE SOLDATER...


Hippo
 Share

Recommended Posts

hep,

har tit drøftet det her med bekendte fra mili, og senest med OBBC crewet faktisk B) , men det er da en kende depri at læse de her tal

og rent faktisk få det bekræftet i et vist omfang :chicken:

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=275957

hvor er det lige det går galt når der er så mange over 100 kg ? :confused2:

så forleden at vi bevæger os i en retning hvor de allerede aktive blot bliver mere aktive,

mens de ikke-aktive, ja så laver endnu mindre :retard:

what ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, en del konsere er for tunge, men jeg tror ikke det er et problem blandt de regulære kampenheder. Hvis jeg bestemte, så skulle menneskets egen fysiologi fylde en del i skoleskemaet. Jeg synes det er helt urimeligt at fx gymnasieelever ved mere om gammel græsk pottekunst end de ved om deres eget legeme. I det lange løb koster det samfundet meget dyrt i kroner og øre, og ikke mindst er der en stor del af befolkningen som ender med nedsat "livskvalitet".

Link to comment
Share on other sites

Min lille kæreste er delingsfører i Vordinborg og fra hende hører jeg de mest horrible historier. Det er ikke kun overvægt der er et problem. Det er skræmmende at høre om hvor slappe de er, af krop og sjæl, og om hvor mage fysiske skavanker sådanne 19-20 årige angiveligt går rundt med. Der er folk der konstant har sedler med fra infirmeriet om at de ikke må bære eller ikke må gå med på march etc.

De har lige været på rekrudttur i denne uge (hvor Mette som den eneste delingsfører gik med så meget hun kunne-også blandt officerer florerer denne dovenskab. Mette er også den eneste pige). Hvor meget credit tror I det giver i en gruppe, hvis man ikke selv kan bære sin rygsæk, og de andre der er ligeså trætte, sultne og udmattede også skal bære din udrustning? Man er en hadet mand, og det er ikke noget der tilgives mens man er inde.

Da Mette er i ambulancedelingen skal de folk hun får kunne slæbe folk og bårer, helst uden at få skader. Nu er en ambulancedeling imidlertid en skraldespandsdeling hvor man fra højere sted tenderer til at komme alle de bovlamme hen. Vi har dog planer om at Mette skal forsøge at piske dem i form med nogle af mine elskede kropsvægtsøvelser, så som hindu squats, hindu armbøjninger, håndstand (push ups), trillebøren etc.

Nu er problemet så, at hvis det bare tilnærmelsesvist lugter af afstraffelse, er det forbudt, så vores plan om, at det kunne sniges ind i alle pauser, er ikke noget, der umiddelbart ligger lige for. Mette har så tænkt sig at argumentere for, at de skal kunne håndtere deres egne kroppe som et minimum, så vi håber hun får lov!

Ellers skriger det altså også til himlen..

Link to comment
Share on other sites

En ting er at de unge er i dårlig form før de kommer ind, men spørgsmålet er også om hvorvidt det bliver så meget bedre, når først de er inde. Jeg tillader mig ihvertfald at stille mig tvivlende overfor dette, og synes at der kunne ske væsentlige forbedringer i forsvaret på følgende punkter.

Viden:

Ja, de unge mennesker i forsvaret mangler viden om krop og kost. En ting er at praktisk idræt er på programmet, men at kosten gevaldigt halter. Hvad nytter det at løbe og lave styrketræning med kropsøvelser, når ens frokost består af pommes frites med ½ liter cola og når ens aftenmad består af hotdogs med mere cola til...?!? :thumb_down: Efter min mening bør idrætsfaget suppleres med en del mere teori omkring krop og kost.

Mere idræt:

Ja, der skal efter min mening mere idræt på programmet i forsvaret. Det hænder ofte at vi kun har haft idræt 1 gang om ugen, hvilket er i underkanten. Det behøves ikke kun at være forhindringsbane, styrketræning og løb, men også gerne boldspil. Det drejer sig om at få rørt sig noget mere. Det skal dog bemærkes at dette er mine personlige erfaringer fra flyvevåbnet af, og det måske er anderledes i de andre værn. :unsure:

Kostudbud:

Det er virkelig et punkt som undrer mig meget, at forsvaret i den grad baserer sit madudvalg på junkfood. :4pooh: Det får man ikke ligefrem gode soldater ud af, specielt ikke når de fleste ikke ved bedre alligevel omkring kosten.

Link to comment
Share on other sites

Så bare se på konstablerne.

Det er jo de professionelle soldater...

Jeg har faktisk henslæbt 5 år i Søværnet. Startvægt: ca 74 kg, slutvægt 94 kg. Vægt nu tilbage på 72... Jo, der er rig lejlighed til at slappe af som konstabel...

Link to comment
Share on other sites

XAX-> Faktisk skal I være glade for det idræt i får. Noget af det første som man som uddannelsesofficer eller chef skærer væk de fleste steder er idrætten! Jeg forsøger ofte at argumentere for at I skal have mere idræt, og I får faktisk mere end der står i fagplanerne. Om ikke så længe, har jeg fået sat en halv dag af til at tage jer med til Viborg for at komme ud og prøve noget andet. :bigsmile: Og vi skal også holde en idrætsdag i den kommende tid.

Det eneste jeg kan håbe på, er at jeg kan motivere nogen til at begynde at dyrke noget idræt i deres fritid. Godt nok har flyvestationen ikke det fedeste styrkerum, men det kan bruges. Man kan også sagtens bruge noget af sin fritid på fodbold ol. :treadmill:

Mht. maden, så er FSNKAR´s cafeteria et af de bedste der er i landet, efter min mening. De laver hver dag en fedtfattig ret, og salatbaren er sku go! Men man vælger selv hvad man vil spise. Du får dem ikke til at lade være med at sælge junkfood, da cafeteriet er privat-forpagtet og skal selv tjene sine penge. Så længe der er nogen der køber maden, så er der nogen der sælger den! :cheeburga:

Når alt kommer til alt, så kan det ikke være forsvarets opgave at holde de fede i hånden hele tiden - det handler om en livsstilsomlægning - efter min mening. Jeg vil selvfølgelig gøre hvad jeg kan for at få soldaterne i bedre form, men det handler om hjælp til selvhjælp! Man må sku selv tage i egen barm, og gøre noget ved problemet! :4whip:

Vi har lige hjemsendt en MG der havde gået fra at være totalt inaktiv og til at have tabt sig 20 kg og begyndt at løbetræne 2-3 gange om ugen derhjemme!!! :kickass:

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved skam også godt du naturligvis kæmper for at vi skal have mere idræt, hvilket jeg naturligvis kun kan være glad over. ;) Sådan fungerer tingene åbenbart lige for tiden i forsvaret, der bliver skåret fra, til stor frustration for mange, blandt andet os meninge, og dem som koster rundt med os. :tongue:

Når alt kommer til alt, så kan det ikke være forsvarets opgave at holde de fede i hånden hele tiden - det handler om en livsstilsomlægning - efter min mening. Jeg vil selvfølgelig gøre hvad jeg kan for at få soldaterne i bedre form, men det handler om hjælp til selvhjælp! Man må sku selv tage i egen barm, og gøre noget ved problemet!
Naturligvis skal folk tage ansvar for dem selv, og det er netop derfor at jeg mener at man skal gøre noget mere ud af de 3 ting jeg nævnte, netop for at give folk nogle værktøjer samt kropsbevidsthed, så de kan gøre noget ved det.
Mht. maden, så er FSNKAR´s cafeteria et af de bedste der er i landet, efter min mening. De laver hver dag en fedtfattig ret, og salatbaren er sku go! Men man vælger selv hvad man vil spise. Du får dem ikke til at lade være med at sælge junkfood, da cafeteriet er privat-forpagtet og skal selv tjene sine penge. Så længe der er nogen der køber maden, så er der nogen der sælger den! 

Det er faktisk lidt skræmmende hvis FSNKAR's er blandt de bedste af slagsen i DK. Jeg synes nemlig tit at deres mad, hvad enten det er frokost eller aftensmad er en tynd kop te uden alt for meget smag. Jeg forstår egentlig også godt hvorfor folk henfalder til junkfood når deres almindelig mad ikke er det bedste, pænt sagt Man vælger naturligvis også selv hvad man vil spise, men hvis man ikke har den fornødne viden eller kropsbevidst, så falder valget naturligvis ikke på det ernæringsmæssigt bedste. Sålænge det er privat forpagtet så kan man dog ikke gøre meget, desværre...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener faktisk at, et af de bedste værktøjer vi kan give er at vise folk hvor godt det er af være i form! Jeg tror ikke på at det hjælper at lave teorilektioner hvor vi fortæller om hvad der er sundt og hvad der er usundt. Det ved folk sku godt! Unge er ligeglade med den slags, se bare alle de kampanger om alkohol og rygning - virker det at oplyse, nej gu gør det ej!!

Det skal prøves på egen krop. Og jeg har set det virke når folk som sagt prøver at tabe sig 20 kg på 5 mdr. Så er det sku lige pludselig ikke fedt at være fed!

Så, mere idræt - JA - men praktik! :4whip:

- Tolle

Edited by Tolle
Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel heller ikke forsvaret, det er blot her man registrerer at der er et problem med overvægtige unge. Hvis pigerne også skulle vejes og måles i 18-20 års alderen ville det sikkert vise de samme tal for dem.

Hele samfundet bliver jo mere og mere ugideligt, for der er jo nok af fritidsaktiviteter hvor man ikke behøver røre en finger. Sådan er det bare, og det bliver der ikke lavet om på, lige meget hvad man bestemmer fra højere plan.

Meget apropos, så er der i aften på DR2 udsendelser om den perfekte krop, og her ser man jo, at folk vælger at betale for at få lavet noget, som de kunne ordne ved hjælp af træning, f.eks brystimplantater til mænd, fedtsugninger over 5 kg osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener faktisk at, et af de bedste værktøjer vi kan give er at vise folk hvor godt det er af være i form! Jeg tror ikke på at det hjælper at lave teorilektioner hvor vi fortæller om hvad der er sundt og hvad der er usundt. Det ved folk sku godt! Unge er ligeglade med den slags, se bare alle de kampanger om alkohol og rygning - virker det at oplyse, nej gu gør det ej!!

Ved de mon det???

Nej, ikke efter at dømme efter det jeg hører og ser når jeg snakker med min kammerater. De fleste ved dårligt nok hvad proteiner er eller hvilken muskelgrupper der bruges i armstrækkere(Måtte faktisk sætte af vores sergenter på plads på dette område i mandags :rolleyes: ). Når jeg efterlyser teori, så er det ikke den slags hvor man fortæller folk hvad der er sundt og hvad der ikke er sundt. Det jeg efterlyser er hovedsagligt mere teori omkring principper, noget som folk selv kan anvende og bygge videre på.

Det praktisk element er naturligvis det vigtigste, men teorien har sin plads. ;)

Det skal prøves på egen krop. Og jeg har set det virke når folk som sagt prøver at tabe sig 20 kg på 5 mdr. Så er det sku lige pludselig ikke fedt at være fed!

Naturligvis, og det kan teori også hjælpe til med at muliggøre. Det er f.eks. her at MOL har hjulpet utroligt mange. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

De fleste ved dårligt nok hvad proteiner er eller hvilken muskelgrupper der bruges i armstrækkere

Det er heller ikke så vigtigt i starten! Du skal ikke komme og sige at folk ikke ved det er usundt spise en grill-kylling med fritter til aften!? Jeg kan godt se dit argument mht. teori men jeg er ikke enig!

Som jeg også sagde i min intro til idræt, så er vores mål at få dem der er langt nede op på et acceptabelt niveau(= bestå basiskrav). Dermed ikke sagt et der ikke skal være plads til "den gode elev" men det er svært at opfylde alles behov når der er 35-40 mand i hver deling. ( lidt rygsvømning :lol: )

Men som jeg også sagde tidligere, så er det også mit håb at idrætten kan inspirere nogen til at begynde at dyrke idræt på hjemmefronten.

Yderligere skal det siges (ikke for at forsvare mig selv) at jeg ikke har været på skolen ret længe. Mit første VPL hold var dem der startede i FEB. Og hvis jeg selv skal sige det, så er der sket en del med idrætten siden. Jeg forsøger ofte nye ting, f.eks. det spil vi lavede på FHB i torsdags. Som jeg også skrev til dig i starten, så er jeg altid åben for nye forslag. Jeg kom endda med en opfordring om at I skulle komme med nogen, og der er kun kommet et foreslag om at vi skulle prøve noget boksning...

...Det er vel også din pligt som god MOLbo at være med til at oplyse og videreformidle MOLs budskaber :poking::tongue:

Nok om det, jeg tror ikke vi bliver enige...

God weekend

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke komme og sige at folk ikke ved det er usundt spise en grill-kylling med fritter til aften!?

Du vil blive overrasket, hvis jeg fortalte dig at der nok er nogen som ikke ved dette. ;) Men ikke desto mindre er der nogen som vitterlig ikke ved det eller ihvertfald ikke er bevidste om det.

Som jeg også sagde i min intro til idræt, så er vores mål at få dem der er langt nede op på et acceptabelt niveau(= bestå basiskrav). Dermed ikke sagt et der ikke skal være plads til "den gode elev" men det er svært at opfylde alles behov når der er 35-40 mand i hver deling. ( lidt rygsvømning  :lol:  )
Jep, forstår dig godt.
Yderligere skal det siges (ikke for at forsvare mig selv) at jeg ikke har været på skolen ret længe. Mit første VPL hold var dem der startede i FEB. Og hvis jeg selv skal sige det, så er der sket en del med idrætten siden. Jeg forsøger ofte nye ting, f.eks. det spil vi lavede på FHB i torsdags. Som jeg også skrev til dig i starten, så er jeg altid åben for nye forslag. Jeg kom endda med en opfordring om at I skulle komme med nogen, og der er kun kommet et foreslag om at vi skulle prøve noget boksning...

Du behøves ikke at forsvare dig, for jeg synes du gør et meget godt stykke arbejde. Ok, jeg er personligt ikke glad for løb og lign., men det er nu en tvingende nødvendighed. :4whip:

Nok om det, jeg tror ikke vi bliver enige...
Tror jeg nu hellere ikke, men vi står også i forskellige situationer :)
...Det er vel også din pligt som god MOLbo at være med til at oplyse og videreformidle MOLs budskaber :poking:  :tongue:

Jep, skal hjælpe en fra min deling med at blive stærkere med henblik på nogle af forhindringer på Hinterbahn. :4george:

God weekend

Tak i lige måde :bigsmile:

Edited by xax
Link to comment
Share on other sites

Var der nogen der sagde trådkapring? :4oops:

Du vil blive overrasket, hvis jeg fortalte dig at der nok er nogen som ikke ved dette. ;) Men ikke desto mindre er der nogen som vitterlig ikke ved det eller ihvertfald ikke er bevidste om det.

Det har du ret i. Jeg er overrasket!!! Det kunne da godt være jeg skulle se på sagen...

Jep, skal hjælpe en fra min deling med at blive stærkere med henblik på nogle af forhindringer på Hinterbahn.

Godt at høre! Det er det der skal til!!!

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

synes det er jævnt depri at høre at maden er så ringe i hæren, men det må jo være resultatet når kantinerne er privatiseret :chicken:

men ellers skal der jo reelt sættes ind meget tidligere, allerede i folkeskolen, og et sted som gymnasiet kunne man os med fordel kaste noget mere ernæring ind, fx i idræt,

men med fare for at fornærme eventuelle idrætsstudrende, så kræver det altså os nogle bedre lærere,

de lærere jeg havde til idræt var så fuckin elendige og totalt inkompetente at man savner ord.... :devil::devil:

de var omtrent ligeså motiverende som et stykke vådt pap :4whip:

så hvis de fede dovne piger ikke gad lave noget, ja, så kunne de da bare lade være :retard: what ? :confused2:

(som det nok fremgår har jeg ik megen respekt for nævnte lærere....)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rystet over, hvor meget tingene har ændret sig. Jeg var selv soldat i 88/89, og der var tingene væsentligt anderledes. Jeg ved godt at soldaterhistorier bliver bedre med årene, og at indledning "Dengang JEG var soldat" er den værste indledning man kan lave på en sætning.

Men, jeg husker da at den stod på FUT 4 gange om ugen, samt at kosten til frokost var rugbrød og til aften kartofler med kød. Slamkost var noget man konsumerede efter en øvelse.

Jeg tror aldrig jeg har været i så god form som i slutningen af min felt-uddannelse, bla. kunne jeg løbe 5km på under 17 min. Det er aldrig lykkedes siden :(

Desværre ;) afsluttedes min soldatertid med to månedes vagttjeneste, hvor vi ganske effektivt smadrede vores gode form. At tilbringe Juli og August måned midt i Kbh. med 40 andre at gå i byen med, er hverken befordrende for pengepung, kondition eller velvære i det hele taget. Men - hold kæft det var sjovt :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også det er svært at motivere folk som i bund og grund ikke selv har valgt at komme ind til militæret.

Men det ER at stigende problem at 'de unge mennesker' ikke bevæger sig særligt meget. Jeg har da også hørt nogle brokke sig over at de skulle gå 500 meter !!!

Jeg synes også at de unge mennesker bliver transporteret til alt... og så lige hentet igen, men det er vel den vej det går.

Teknologien gør vores kroppe overflødige i det lange løb og kroppen tilpasser sig jo som bekendt.... hvor længe mon det varer inden vi kigger tilbage og siger KANON-form ham der har.... han kan tage 5 armbøjninger.... HELT SELV <_<

Link to comment
Share on other sites

Medens jeg var på Skive kaserne i 1998, blev cafeteriaet kåret til danmarks dårligste spisested i radioen :retard: . Det var som regel et minimalt stykke kød en bunke syntetisk smagende kartofler og en masse fed sovs til at overdøve smagen, så proteiner var specielt et fremmedord, de er jo alt for dyre.

Men det største problem er jo at mange er enten fede eller enormt tynde inden de kommer ind i hæren. Jeg kommer også lige fra Roskilde festival, hvor jeg på nært hold kunne iagttage nutidens ungdom :tongue: , og der er det meget normalt at veje feks 20kg for meget, hvilket det ikke var bare, da jeg gik i gymnasiet omkring 1990, og det er jo et spørgsmål om at folk er ligeglade med deres kroppe, for dagligdagen stiller alligevel ingen krav til den. Det er første gang at de værnepligtige får at vide, at de skal kunne det og det..

I hæren er der vist mange som er kronisk bovlamme (jeg kan godt lide ordet bovlam, som lyder tilpas nedladende), som simpelthen ikke gider noget og i stedet så bliver infirmarister, men størstedelen af de værnepligtige kommer vel ud i meget bedre form, og det er vist heller ikke almindeligt at smide 20kg, hvis man har vejet alt for meget inden, men det kræver selvfølgelig selv en holdning (da man ikke taber sig på infirmariet.

Selve FUT hadede jeg, da jeg var i hæren, specielt intervalløb :retard: , men nu er jeg også en ringe løber :( . Men det, som ærgede mig med FUT var at det virkede så planløst. Jeg følte det som om, at hver sergent havde fået en FUT-lektion, som de skulle lave, for der var slet ingen sammenhæng, og der var ellers rigeligt med FUT-tid til at man kunne komme i form, hvis det var lidt struktureret, men nu var det noget med, nu laver vi løb og intervalløb, for vi skal kunne klare COOPER-testen, hvilket man så gjorde i 2uger, og så igen 2måneder efter (Vi havde dog også morgenløb hver fredag på ca 5km). Det ærgrer i hvert fald mig, at når jeg nu brugte så lang tid på FUT, at jeg så ikke hverken blev stærk eller kom i ordentlig løbeform eller bare blev skubbet i gang.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal vi jo nok passe på, at dette ikke udvikler sig til Monthy Pythonske dimensioner med "Dengang JEG var ung...."

--->Chris27

Jeg er enig med dig i at FUT ikke var videre godt planlagt eller for den sags skyld gennemtænkt. Jeg husker stadig at vi blev sendt ud og løbe 10km i kampstøvler :retard: Jeg har endnu ikke helt fundet af hvorfor.

Men, jeg tror det vigtigste var at alle pludselig fandt ud af, at man med lidt træning godt kan løbe 10km. Overvindelsen af de mentale barrierer var langt vigtigere end den egentlige formfremgang. Pludselig begyndte folk at opsøge udfordringerne i stedet for at undgå dem. Der gik ganske simpelt prestige i at gi' sig selv fuldt ud, hvorimod "snigerne" blev hånet og set ned på.

Den holdning synes jeg ikke jeg ser så ofte mere. Hvis prøvelserne kræver at man forbereder sig blot en smule, så giver man hellere op. Det bekymrer mig, ikke blot fordi det går udover sundheden, men også fordi det er tegn på en nydelseskultur, der ikke er interesseret i at arbejde for at nå resultater, der ligger ud over det der kan lade sig gøre uden at skulle rejse sig fra sofaen.

Hos os skulle de bovlamme træde an hver morgen sammen med alle andre i kompagniet. Men, de måtte ikke indgå i deres delinger. De skulle stå for sig selv, hvor alle kunne se dem. Derudover gik NK i kompagniet regelmæssigt forbi dem og forlangte at få at vide hvad de fejlede.

Husker endnu den stakkels rekrut, der måtte stå og brøle ud over kasernegården at han havde reddet sig en gang kønsvorter :lol: :4whip:

Link to comment
Share on other sites

Husker endnu den stakkels rekrut, der måtte stå og brøle ud over kasernegården at han havde reddet sig en gang kønsvorter  :lol:  :4whip:

Arj, vel :retard: :blink: :retard: <_<

Hvis han var grebet i at simulere kønsvorter for at få fri, så måske.

Men der er immervæk også nogle "bovlamme", som gerne vil være med - de træningsinteresserede folk med reelle skader. For dem (har selv stået i situationen) kan det godt være en ren plage at blive mistænkt for pjæk & snigeri.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fornemmer tit blandt de fleste, som ikke har været i trøjen at soldater må være nogle hårde bananer p.g.a al den træning der er...???

Da jeg var i milli bestod de tre første måneder af druk, løb og march...

Efter tre måneder bestod det af druk...

Ja og så lige en prøve 40, men det er jo overstået på ca 4 timer..

Da jeg startede vejede jeg 74 kg. Og havde meget lav fedtprocent

Efter 14 dage vejede jeg 68 kg..!!! 184 cm høj. Jeg lignede et skelet med hud..

Og da jeg var færdig med det hele vejede jeg 78.. Jeg var blevet lidt halvfed og doven.

Hvis det har noget som helst at gøre med at komme i god form, eller blive en god soldat

for den sags skyld, så er der vist noget jeg har misforstået.

Link to comment
Share on other sites

--->Skumhest

Jeg tror det afhænger meget af, hvor man var soldat.

Hos os var over 80% enten direkte frivillige eller "Teknisk" frivillige (havde trukket lavt nummer, og meldte sig derefter som frivillige).

Dermed også være sagt, at alle var indstillet på at der skulle arbejdes. Egentlig tror jeg de fleste ville være blevet skuffede, hvis det havde været let.

Om vi blev gode soldater ved jeg ikke, men vi kom helt sikkert i rimelig fysisk form.

Link to comment
Share on other sites

Som diddley siger, så afhænger det en del af hvor man er soldat henne. Der er altså også forskel på om man er i en ambulancedeling eller i en infanterideling. Jeg var i en infanterideling i `98, og dem der bare var en smule tunge havde det ikke altid lige nemt (der var 1 fed til at begynde med, men han måtte give op). De første 6 mdr. tabte vi os alle sammen selvom vi åd som aldrig før. Da så øvelsesaktiviteten faldt de sidste måneder, havde vi vænnet os til at proppe os som om hvert måltid var det sidste og vi fik indhentet en del af de tabte kg. M.h.t. maden, så var den hos Slesvigske fodregiment rigtig god og sund, og kantinetøserne var alle unge og sprøde :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Denne diskussion har inspireret mig til at lave en lille ”undersøgelse” når vi får et nyt hold rekrutter til august. Det kunne være sjovt at lave en coopertest og måle og veje dem i én af de første uger. Og så følge udviklingen måned for måned.

Det kræver selvfølgelig at de er med på den frivilligt. ;)

Det skal der lige tænkes lidt over! :blink:

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share