Udstyrstest: Polars power-monitor


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Ja, det kunne være sjovt med sådan et stykke legetøj, men man får nu mange andre rare, og mere anvendelige stumper for 3000 kr, dertil kommer jo et ur til min. 2200... Men man har jo altid lov at savle over grejerne :tongue::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set udstyret monteret. Det ville gøre en smule ondt på mig at se det på min kære cykel - det er ligesom en smule.... klosset.....jeg tendere til nærmest at kalde det .... øøøøøøh... grimt!

Men det kunne nu være sjovt at have..... sammen med et 720i :4whistling:

Link to comment
Share on other sites

Sikken "anmeldelse" - totalt støvsuget for brugbar info :(

Jeg har selv en SRM-wattmåler, selvom træning med watt er nyt for mig, har jeg da en rimelig viden omkring det.

At konstatere: "sammenlignede sammenhørende værdier for puls og watt på vores gadecykel passede det meget godt med de puls- og wattværdier vi normalt ser på cykelergometre i laboratoriet" er da helt ude i skoven.

Hvis jeg kører AT-intervaller (gennemsnitsbelastning ca. 290 watt), vil min puls variere minimum 10 slag på de forskellige dage.

Grunden er, at pulsen kan påvirkes af koffein, (manglende) søvn, stress, hvor restitueret personen er, osv.

Er jeg lidt træt, vil min puls typisk tage lang tid om at nå op til "AT-pulsen", modsat vil den være SUPER hurtigt oppe (indenfor 30 sek.) hvis jeg har holdt flere rolige dage forinden. Men det betyder ikke nødvendigvis at jeg er stærkere på de dage hvor pulsen er "hurtig" - jeg kan sagtens være RIGTIG stærk en dag, og have en laver puls.

Desuden: hvad med en vurdering af holdbarheden, for mig ser det lidt skrøbeligt ud. Kan det holde i regnvejr, til en tur i skoven, til 5 timer i regnvejr, til vintertræning med salt og sand på vejene?

Pålidelighed: Er wattmålingerne lige pålidelige i forskellige gearkombinationer (her tænker jeg specielt på yderkombinationer af stor og lille klinge), og ved forskellige kadancer (jeg har læst flere anmeldelser som antyder at målingerne kun er pålidelige ved ca. 70-120 rpm).

Hvad med registrerings-intervallet, er der ikke noget med at den gun gemmer data for hver 5. sekund? (så kan målingerne i hvert fald OVERHOVEDET ikke bruges til noget ved spurttræning).

Og til sidst, er det rigtigt at watt-måleren ikke er pålidelig på en home-trainer, som jeg OGSÅ har set antydet flere steder.

Artiklen er SIMPELTHEN for tynd - om igen!

Link to comment
Share on other sites

HurtigeBen -> Jeg synes ikke MZ lægger skjul på, at det er en "uvidenskabelige" test. Desuden er hans eneste konklusion også kun, at den ganske fornuftigt kan bruges til at udregne den gennemsnitlige mængde energi man har lagt for dagen i træningen. Ved ikke hvor du har alle de andre konklusioner fra. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Fastlegs -> Jeg vil tillade mig at svare i samme skarpe tone som dit feedback er givet i.

Anmeldelsen indeholder nu temmelig meget brugbar info, hvis man ellers læser hvad der står.

Selvfølgelig kan der være meget variation på en steady state puls, men formuleringen i artiklen går på om sammenhængende "virker rimelige", hvilket ikke er det samme som at vi har testet hvor præcis den er. Hvis vi går udfra en dagsvariation på +/- 10 slag som du selv nævner, så svarer det til lidt mere end 5 % pulsvariation. Derfor kan man godt udfra pulsen give et rimeligt bud på om Polars egen opgivelse på en præcision på +/- 10 % er rimelig.

Dernæst: hvordan vil du ellers give en vurdering om watt'ene virker rimelige? Du kan foreslå at sætte cyklen på en hometrainer med watt-udlæsnning, men for det første kan man ikke regne med hometrainernes præcision og for det andet kan man ikke forvente at Polardimsen er kalibreret til hometrainercykling. Vi kunne have lavet et træningspas hvor man gentagne gange indenfor samme træning skifter mellem et Lode ergometer og en Polarcykel, men som der står i artiklen kan man ikke bruge Polarmåleren til at ramme en bestemt og konstant watt-belastning, hvilket alligevel ville gøre proceduren usikker. Man kunne have sat Polarmåleren på en cykel med SRM-krank (den dyreste model med højeste præcision), men en sådan havde vi ikke.

Kort sagt formuleringen er nøje afpasset til de tilgængelige muligheder.

Ovenstående overvejelser gælder også ift. muligheder for at vurdere watt ved forskellige gearinger.

Holdbarhed har vi ikke testet (den er ikke gået i stykker mens vi har haft den.)

Hvis du ikke selv kan få øje på brugbar information, så kan jeg f.eks. nævne:

- At den IKKE kan bruges som pacer på en steady state watt-belastning.

- At den KAN bruges til at sammenligne forskellige tures gennemsnitlige watt-belastning.

- Beskrivelse at princippet bag måleren.

- Eksempler på hvilke kurver man faktisk får ud af det.

Jeg kunne godt have skrevet mere og mere kompliceret, men dette er også en bevidst afvejning ift. det samlede publikum.

I øvrigt, tak for tilbagemeldingen som jeg sætter pris på, selvom jeg ikke er enig.

Link to comment
Share on other sites

Hej Morten

Ok, jeg var måske lidt hurtig til at dømme artiklen som "totalt støvsuget for brugbar info."

Jeg synes bare at artiklen virkede lidt "flad" i forhold til andre VIRKELIG gode artikler som i har lavet på siden. Bl.a. artiklen om VO2max træning har jeg set flere amerikanere linke til på et debatforum om watt-træning. (www.topica.com/lists/wattage/read) simpelthen fordi det VIRKER og er en rigtig god og letforståelig måde at tilrettelægge VO2 max træning på!

Jeg mener at artiklen er glimrende til kort og præcist at beskrive watt-måleren og dens funktioner, men en egentlig anmeldelse, ja så mener jeg faktisk at i burde have kørt med en SRM/powertab monteret samtidigt som minimum.

Men dybest set er det fordi jeg er træt af at læse diverse blades anmeldelser (ingen navne nævnt) hvor det hele bliver så overfladisk, ukritisk og noget populært "plader" at man dybest set ligeså godt kunne have læst en reklame fra producenten!

" At den IKKE kan bruges som pacer på en steady state watt-belastning."

Og det burde nok være fremhævet som EN AF HOVEDGRUNDENE til at den

Ikke er anvendelig til ret meget i træningssammenhænge!

"At den KAN bruges til at sammenligne forskellige tures gennemsnitlige watt-belastning."

Og det kan dybest set kun bruges til noget ved enkeltstarter og hos triatleter. Som cykelrytter har man mere brug for at kunne analysere grundigt på data mht. til accelerationer og maks. belastninger over forskellige tidsrum.

" Beskrivelse af princippet bag måleren."

Ja og det er netop også hvad jeg ser artiklen som - en introduktion til polars wattmåler + et kort indtryk af målerens anvendelighed

"Eksempler på hvilke kurver man faktisk får ud af det"

Fair nok - flotte kurver er altid godt, og polars software er da også godt, men hvis datakvaliteten er for ringe - så kan selv den bedste software ikke bruges til noget OVERHOVEDET.

"Jeg kunne godt have skrevet mere og mere kompliceret, men dette er også en bevidst afvejning ift. det samlede publikum"

Det har du selvfølgelig ret i, men jeres artikel "Nyeste viden om nervesystemets tilpasninger til tung styrketræning" var et godt eksempel på at en artikel sagtens kan være både "langhåret" og god. Man kunne f.eks. have lavet en sidste del af artiklen med mere dybdegående info.

Edited by Fast legs
Link to comment
Share on other sites

Min hurtige konklusion:

Eneste VIRKELIGT brugbare alternativer er SRM og POWERTAB.

Lige nogle links til watt-træning til de interesserede:

Anmeldelse af watt-målere:

http://www.bike.com/template.asp?date=3%2F...sectionnumber=6

Powertab's hjemmeside:

http://www.graberproducts.com/

SRM's hjemmeside:

http://www.srm.de

FAQ om watt-træning(super sted at starte):

http://www.midweekclub.com/powerFAQ.htm

Charles Howe's træningsguide:

http://www.pdqcleveland.org/power.htm

Debatforum om watt-træning (nok DET sted hvor der er samlet mest info om emnet, både korte praktiske spørgsmål og DYBE teoretiske indlæg/teorier):

http://www.topica.com/lists/wattage/read

Edited by Fast legs
Link to comment
Share on other sites

Jeg gider ikke blande mig i hvad du synes om POLAR elelr MOL's test af samme. Jeg veil nøjes med at konstaterer at du sammenligner med SRM der for den billigstes (amatørmoddelen) vedkommende koster i omegnen af 11.000 kroner, og umiddelbart kunne jeg gætte mig til at en fyr som dig har valgt at køre med modellen støre igen, der rammer en prisomegn af 16.000. Så, i betragtning af at dette egentlig ikke er cykelsite, og at de testene personer ikke er specifikt cykeltrænerinteresseret, synes jeg egentlig at testen af det "billige" udstyr er ganske god. For konklusionen kunne egentlig også godt være "You get what pay for".

Link to comment
Share on other sites

"Jeg vil nøjes med at konstaterer at du sammenligner med SRM der for den billigstes (amatørmoddelen) vedkommende koster i omegnen af 11.000 kroner, og umiddelbart kunne jeg gætte mig til at en fyr som dig har valgt at køre med modellen støre igen, der rammer en prisomegn af 16.000. Så, i betragtning af at dette egentlig ikke er cykelsite, og at de testene personer ikke er specifikt cykeltrænerinteresseret, synes jeg egentlig at testen af det "billige" udstyr er ganske god. For konklusionen kunne egentlig også godt være "You get what pay for"."

Eller den kunne være: Hvis du vil træne efter Watt er du nød til at ofre de mange penge som ordentligt udstyr koster, da Polars watt-måler er penge lige ud af vinduet!

Link to comment
Share on other sites

fair nok -synes bare der skulle forskellen på i priserne så andre også forstod sammenligningsgrundlaget du kom med - det var skam ikke for at skændes med dig. For jeg er ikke uenig. Jeg er uenig i at det er penge ud af vinduet hvis taler om den dødelige motionist.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uenig i at det er penge ud af vinduet hvis taler om den dødelige motionist.

Øh, hvad er det liiiiiig man skal med en watt-måler (eller et 720i for den sags skyld), hvis man kører for hyggen, heldbredet, naturoplevelserne og for sjov skyld :)

Var det ikke federe at bruge skejserne til en tur til Alperne, Toscana eller et helt tredje sted :rolleyes:

Iøvrigt synes jeg Fast Leg har en pointe. Med MOL-artiklernes sædvanlige niveau in mende, så synes jeg ikke det er uberettiget at kalde anmeldelsen en tynd kop thé

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uenig i at det er penge ud af vinduet hvis taler om den dødelige motionist.

Øh, hvad er det liiiiiig man skal med en watt-måler (eller et 720i for den sags skyld), hvis man kører for hyggen, heldbredet, naturoplevelserne og for sjov skyld :)

Var det ikke federe at bruge skejserne til en tur til Alperne, Toscana eller et helt tredje sted :rolleyes:

Iøvrigt synes jeg Fast Leg har en pointe. Med MOL-artiklernes sædvanlige niveau in mende, så synes jeg ikke det er uberettiget at kalde anmeldelsen en tynd kop thé

Ziggymund :wave:

enig... ;)

Link to comment
Share on other sites

... Hvorfor er der så mange overvægtige motionister som bruger penge på dyre/lette kulfiberdele osv. - hvad med at smide noget vægt selv!

Svaret er nemt:

Det er lettere at lægge 1500 for en eller anden liret stump end det er at tabe 100 g.

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor f... er der så mange overvægtige motionister som bruger penge på dyre/lette kulfiberdele osv. - hvad med at smide noget vægt selv!

Fordi glæden ved at køre på noget liret udstyr ikke afhængig af vægten. Allerups svar er, undskyld at jeg siger det direkte, noget vrøvl.

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor f... er der så mange overvægtige motionister som bruger penge på dyre/lette kulfiberdele osv. - hvad med at smide noget vægt selv!

Fordi glæden ved at køre på noget liret udstyr ikke afhængig af vægten. Allerups svar er, undskyld at jeg siger det direkte, noget vrøvl.

Tja, uden at have videnskabeligt belæg for det, så tror jeg nu ikke at der er flere lirekarle blandt (overvægtige) motionister end blandt licensryttere <_<

Men Fast Legs har da ret i at mange (motionister såvel som licensryttere) kører rundt på udstyr, som egentlig er dyrerer end nødvendigt, men er man inficeret af liregenet, så er der nok ingen vej udenom det dyre udstyr :(

Og så skal man vel heller ikke glemme de postmoderne teorier om materielle goders betydning for selvopfattelsen, identiteten og-jeg-skal-gi'-dig-skal-jeg :tongue:

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Ziggymund.

Og hvorfor f... er der så mange overvægtige motionister som bruger penge på dyre/lette kulfiberdele osv. - hvad med at smide noget vægt selv!

udover at jeg måske lige syntes det var en anelse nedladene ;) så vil jeg da give dig ret. MEN, så kommer vi ind i en cirkel der også handler om motivatio, interesse, hobby etc. Hvorfor er der mennesker der kører jaguar når en wartburg kan bringe dem samme distance, hvorfor er der nogen der køber spritnyt tøj til at træne styrketræning i, når en gammel t-shirt bringer samme mål, at dække kroppen. Hvorfor er der elendige golfspillere der køber udstyr til 15000 kroner når de kunne få en instruktør i mere end 30 timer til samme penge etc. etc. Meget af det handler slet og ret om: Hobby og som ziggymund udtrykker det -

identiteten og-jeg-skal-gi'-dig-skal-jeg 
Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv den u/heldige ejer, som man nu tolker det, af polars wattmåler, og kan se at den giver anledning til megen diskussion.

Jeg vil generelt sige, at som wattmåler er den værdiløs, men til gengæld er der funktioner som er særdeles brugbare såsom pedalindex og højre/venstre balance. disse findes iøvrigt ikke mig bekendt i de væsentlige dyrere alternativer.

Pedalindex fortæller, hvor stor en procentdel på en pedalomdrejning på 360 grader man træder, dvs. at et pedalindex på 100% ville optimalt, det kan naturligvis ikke lade sig gøre i virkligheden, men omkring 50% er et opnåeligt mål.

Jeg øgede mit eget pedalindex fra ca. 25% til 45% på ca. 3 måneder, det vil sige at mit tråd nu er mere rundt.. istedet for at trampe, I må tro mig når jeg siger, at det har flyttet nogle grænser, som normalt tager år!!!

Så glem alt om Watt med polars Wattmåler, og brug den til at øge dit pedalindex, og kontroller din balance mellem højre og venstre ben.

Link to comment
Share on other sites

Så glem alt om Watt med polars Wattmåler, og brug den til at øge dit pedalindex, og kontroller din balance mellem højre og venstre ben.

Den type træning er lige vand på min mølle :thumbwink:

Bliver man bedre til at udnytte sit tråd er der meget at vinde.

Men trådtræning kan nu sagtens laves uden en watt-måler ;) men selvfølgelig er det rart at kunne monitere træningen direkte vha. Polardimsen. Powertap'en eller SRM'en. Ingen tvivl om det.

Etbens cykling med en kadence omkring 60 rpm med middel belastning er en rigtig god øvelse (med eller uden måleudstyr). Laves best på trainer, hvor man ikke skal koncentrere sig om traffikken.

Man kan også under f.eks. intervaller koncentrere sig om at træde fra "lidt i 12" til "kl. 7". Det kræver en vis koncentration og det tager lang tid at få indarbejdet, så det føles naturligt, men det er helt sikkert umagen værd, hvis man vil blive hurtigere kørende.

Det er især på bakker, at man får glæde at det bedre tråd, og trådøvelser kan med fordel laves opad, hvor man lettere fornemmer gevinsten.

Endelig den sædvanlige sang fra mig om at spurte opad i for tungt gear. Det er en rigtig god trådøvelse, som også giver større styrke og bedre moment (det gør etbenscykling også B) )

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Så glem alt om Watt med polars Wattmåler, og brug den til at øge dit pedalindex, og kontroller din balance mellem højre og venstre ben.

Jeg ved ikke om Polars Watt-måler er så værdiløs. Alan Cote fra Polar har faktisk fortaget den samtidige måling af effekt via SRM, Power-Tap og Polar som fastlegs efterlyser, og der er rimelig overensstemmelse mellem målingerne. Måleresultaterne (i et Excel ark) kan findes her (neders på siden):

SRM, Power-Tap, Polar sammenligning

./ Laertes

Link to comment
Share on other sites

 Share