Hvilke muskelgrupper skal trænes sammen og hvorfor


søren
 Share

Recommended Posts

Hejsa..

Vil gerne lige vide hvilke muskelgrupper der er bedst og træne sammen og hvorfor..?

I hvilken rækkefølge skal øvelserne laves igennem ugen....? //træner 3/4 gange om ugen... og hvor mange forskellige øvelser skal jeg tage af f.eks. bryst og triceps osv. ...?

Nogen der ligger inde med et svar...?

Mvh Søren B :)

Link to comment
Share on other sites

Vil gerne lige vide hvilke muskelgrupper der er bedst og træne sammen og hvorfor..?
Af personlig erfaring. kan jeg sige at de muskelgrupper der skal trænes sammen er: ALLE!
I hvilken rækkefølge skal øvelserne laves igennem ugen....? //træner 3/4 gange om ugen... og hvor mange forskellige øvelser skal jeg tage af f.eks. bryst og triceps osv. ...?

Start altid med de store muskelgrupper først (som ben, vinger og bryst), og slut af med de mindre muskelgrupper (arme).

Link to comment
Share on other sites

Egentligt er det vel et meget godt spørgsmål. Man ser meget ofte split programmer delt op så nogenlunde ens. Hvad er det der gør at nogle grupper er bedre at træne sammen end andre?

Og Fist - jeg er også meget glad for full-body, men der er jo trods alt andre muligheder.

Link to comment
Share on other sites

Nu tænker jeg på split programmer, da jeg synes full body ikke duer, da al ens energi og kræfter er brugt op efter en eller to af de store muskelgrupper er gennemgået, så man ikke kan udføre de mindre muskelgruppers øvelser med optimal styrke og vægt, hvilket = mindre vækst.

De gange jeg har trænet full body har det også taget mindst 2 timer, hvilket jeg ikke tror er godt for musklerne. Man skal vel også passe på overtræning hvis man træner bryst og alt det andet 2-3 dage i træk.

Derfor tager jeg bryst og biceps sammen en dag, og deler de andre muskler op og fordeler dem på andre dage.

Men jeg ville lige høre fra folk der gør det samme, hvordan de sammensætter deres muskelgrupper til de forskellige dage + alle de andre spørgsmål fra det første indlæg...??

Beder kun om kommentarer fra folk der kan komme med et svar.. ikke ligegyldige kommentar om hvad man selv synes er bedst...

Håber ikke jeg gjorde det for indviklet.... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner

Dag 1: Bryst/Triceps/Mave

Fordi at man i mange ryg øvelser kommer til at bruge biceps

Dag 2:Ryg/Biceps

Fordi at man i mange bryst øvelser kommer til at triceps

Dag 3:Skulder/Nakke/Ben

Fordi det skal jo trænes

Fordelen ved den her måde synes jeg er at hvis man fx. træner

Dag 1: Bryst/biceps

Dag 2:Ryg/triceps

så synes jeg ik at man yder så godt på dag to fordi de samme muskler bliver brugt to dage i streg...

Håber i forstod :)

Edited by Tommi
Link to comment
Share on other sites

De gange jeg har trænet full body har det også taget mindst 2 timer, hvilket jeg ikke tror er godt for musklerne. Man skal vel også passe på overtræning hvis man træner bryst og alt det andet 2-3 dage i træk.

Man træner da ikke full-body 2-3 dage i træk!! Man holder derimod pause på 1-3 dage efter endt træningspas... håber det er dét, som du mener, for hvis det ikke er, så er det da klart, at du får overtræning ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner

Dag 1: Bryst/Triceps/Mave

Fordi at man i mange ryg øvelser kommer til at bruge biceps

Dag 2:Ryg/Biceps

Fordi at man i mange bryst øvelser kommer til at triceps

Dag 3:Skulder/Nakke/Ben

Fordi det skal jo trænes

:4thumbup:

jeg kører 2delt split. "træk og pres" muskler

Her er et forslag søren, også hvis det kun bliver 3-4 gange om ugen hvis du kører 3-split og ikke træner oftere vil de enkelte muskler ikke blive trænet hyppigt nok..

dag 1: Bryst+triceps og skulder(forreste og midterste) the ass, lår og lægge

dag 2: Ryg(+ bagerste skulder)+biceps + baglår

M dag 1

T dag 2

O pause

T dag 1

F dag 2

L pause

S dag 1

osv....

Jep, husk lige at holde hviledage hvis du kører fuill body :blink: HST er sku kanont, og ved full body kører man jo heller ik "mere" end 2 øvelser pr. muskel... Man skulle jo ikke gerne blive smadret i benene hvis man træner biceps... Nu træner du vel ik på tom mave?! siden du siger at du slipper op for energi?

Devito

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner sådan her:

Mandag: Ryg/Biceps+Mave

Onsdag: Bryst/Skulder/Triceps+Mave

Fredag: Ryg/Biceps+Mave

Lørdag eller Søndag: Ben

Mandag:Bryst/Skulder/Triceps+Mave

Onsdag:Osv....

Altså ca 5 Hviledage mellem de forskellige muskler rammes, ben dog kun 1 gang om ugen.

Dette er den måde at træne på der fungerer bedst for mig, jeg har fået meget gode resultater ved at træne sådan her.

Link to comment
Share on other sites

Nu tænker jeg på split programmer, da jeg synes full body ikke duer, da al ens energi og kræfter er brugt op efter en eller to af de store muskelgrupper er gennemgået, så man ikke kan udføre de mindre muskelgruppers øvelser med optimal styrke og vægt, hvilket = mindre vækst

Er det rigtigt ???

Link to comment
Share on other sites

Nu tænker jeg på split programmer, da jeg synes full body ikke duer, da al ens energi og kræfter er brugt op efter en eller to af de store muskelgrupper er gennemgået, så man ikke kan udføre de mindre muskelgruppers øvelser med optimal styrke og vægt, hvilket = mindre vækst

Er det rigtigt ???

Enig med dumb & dumber her.... jeg mener bestemt at et fullbody program med store øvelser giver bedre vækst-betingelser !

Link to comment
Share on other sites

--->D&D

Nu tænker jeg på split programmer, da jeg synes full body ikke duer, da al ens energi og kræfter er brugt op efter en eller to af de store muskelgrupper er gennemgået, så man ikke kan udføre de mindre muskelgruppers øvelser med optimal styrke og vægt, hvilket = mindre vækst

Er det rigtigt ???

Nej, det er forkert.

Link to comment
Share on other sites

--->D&D

Nu tænker jeg på split programmer, da jeg synes full body ikke duer, da al ens energi og kræfter er brugt op efter en eller to af de store muskelgrupper er gennemgået, så man ikke kan udføre de mindre muskelgruppers øvelser med optimal styrke og vægt, hvilket = mindre vækst

Er det rigtigt ???

Nej, det er forkert.

Jeps, det er rigtigt. :lol: :lol: :lol: (legede lige lidt med rækkefølgen af nej, ja, nej, ja osv i kommentarene)

Fullbody er gennemsnitligt bedst - færdigt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Der findes ikke noget entydigt svar.

Indeler som Devito ofte øvelserne i træk og skub. Kører til tider fullbody.

Jeg tror bestemt der er noget at hente ved split-træning hvor der laves flere end de 1til 3 sæt for hver muskelgruppe som er normalt når man kører full-body. Ved splittræning trætter man ihvertfald flere motoriske enheder (MU) inden for samme træningspas. DVS man får god gavn af at de neurale pathways der bliver aktiveret mellem hjerne og muskel, hvorimod man ved fullbody træner en ny kropsdel førend man næsten er begyndt. Nogle oplever også det fænomen ved splittræning at blive stærkere senere i træningspasset når man er varm og nervesystemet er tændt.

Alt andet end lige så er man altid mere træt til sidst i træningspasset - både fysisk og mentalt, så kører man fullbody vil man altid være tvunget til at sjofle en eller flere kropsdele.

I WestSideBarbell club kører man med splitprogrammer.

Fordelene ved fullbody gider jeg ikke ridse op det klarer Jarvig13 og Co fint.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share