Sign in to follow this  
AGV

Bedste proteinshake uden mælk

Recommended Posts

Da jeg desværre har mælkeallergi, kan jeg ikke drikke det populære kakaomælk efter træning – men hvad er da den mest optimale proteinshake efter træning?

Er vand med Whey + alm. sukker og evt. en banan det bedste?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan godt være at kakaomælken er populær, men effektiv. det er jo så en snak vi har været inde på :thumb_down:

Jeg burger N-Large med kreatin + Glutamin blandet op med vand efter træning. Jeg har faktisk prøvet med mælk men synes det ligger meget tungt, så jeg er mest til vand :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

--->DSB Harry

Jeg burger N-Large med kreatin + Glutamin blandet op med vand efter træning. Jeg har faktisk prøvet med mælk men synes det ligger meget tungt, så jeg er mest til vand 

Ligger du inde med noget materiale, der indikerer at Glutamin rent faktisk har en virkning. Mig bekendt eksisterer det ikke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ligger du inde med noget materiale, der indikerer at Glutamin rent faktisk har en virkning. Mig bekendt eksisterer det ikke.

Om der ligger dokumentation for at l-glutamin rent faktisk virker eller ej må da rage folk en papand. Der er heller ikke videnskabelige studier der beviser at +5g protein pr. kg kropsvægt virker, men hvis du har prøvet at indtage de mængder ved man bare at det virker. Who cares om videnskabelige studier viser dit eller dat, bare man har en effekt af kosttilskudet placeboeffekt eller ej, det kan sku da være fløjtende.

Har du ikke andet at bruge din tid på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

--->Beast

Er det her en joke ?

Hvis ikke så,

Om der ligger dokumentation for at l-glutamin rent faktisk virker eller ej må da rage folk en papand
Jamen, du har da fuldstændig ret - lad os glemme alt om videnskabelig dokumentation af virkningerne af de ting vi går og hælder i os.
Der er heller ikke videnskabelige studier der beviser at +5g protein pr. kg kropsvægt virker, men hvis du har prøvet at indtage de mængder ved man bare at det virker

Nej, du har fuldstændig ret i at der ikke forelægger dokumentation for dette. Ikke fordi det ikke har været undersøgt, men fordi de undersøgelser der rent faktisk er foretaget fastslår at den optimale dosis for folk der styrektræner ligger ml. 1,7 og 2,4 g/kg legemsvægt. Det eneste du får ud af +5g/kg er at den overflødige protein bliver omdannet til fedt og samtidig optager plads i kosten for andre vigtige fødevarer. Men, who cares :retard:

Who cares om videnskabelige studier viser dit eller dat, bare man har en effekt af kosttilskudet placeboeffekt eller ej, det kan sku da være fløjtende
Enig, lad os kaste os over magnetiske strygninger, blodtypediæter, træning baseret på aura osv. Hvem pokker gider interessere sig for - hvad der rent faktisk virker, og hvad der ikke gør.
Har du ikke andet at bruge din tid på?

Min tid er endnu ikke blevet for kort til at tilbagevise middelalderlige holdninger, som dem du fremlægger. Klø du bare på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Beast

Rimelig svinet svar du giver Diddley der - var det virkelig nødvendigt :confused2: ? Diddley spørger jo ikke for at irritere dig...

Det er da meget relevant at spørge, om der rent faktisk er dokumentation for om diverse kosttilskud virker, da der i dag efterhånden er en overflod af ting, man kan bruge sine penge på - og også ting, som bare er opreklamerede og som ikke har den påståede effekt (Hermed ikke sagt at l-glutamin er det - det har jeg ikke grundlag for at udtale mig om).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snoopy hvis du har set andre svar/indlæg fra Hr Diddley (jeg tror Beast har) så har han en snert af emsighed lagt ind imellem linierne. Så om Beast's indlæg var for groft - tja jeg synes han har ret, bare lagt ud på en lidt hård måde ;)

Mht til L-Glutamin så prøvede jeg det for første gang for ca. 2 år siden efter jeg havde læst en stor artikel om emnet i Flex. Den var skrevet af en hvis Colgan, som ikke er kommecielt involdveret i Flex (mig bekendt). Men artikel eller ej efter have prøvet det har jeg faktisk brugt det lige siden, da jeg føler det giver mig noget i forbindelse med muskelhårdhed og restituering.

Og her må jeg så give Beast ret igen, nogle gange er ens egne erfaringer de bedste (for en selv vel og mærket). :tongue:

Edited by DSB Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

--->DSB

Jeg fatter ikke du gider blive ved med dette personfnidder. Men, det er efterhånden påfaldende hvor stor forskel der er på din åbenmundethed når det kommer til personangreb og på din dybe tavshed, når du bliver bedt om at fremlægge dokumentation for dine påstande.

Men, hvis ikke man kan fange bolden - så kan man jo altid sparke ud efter manden. <_<

Hvad angår Glutamin, så spørger jeg ikke for at være emsig, men for at finde ud af mere. Sagen er nemlig, at der rent hypotetisk er en god mulighed for at Glutamin har en positiv effekt, men den er blot ikke blevet dokumenteret.

Colgan kan ikke helt blive enig med sig selv om det gavnlige i at bruge det. På den ene side argumenterer han for at det kan hjælpe med at reducere katabolismen, på den anden side siger han også "The problem with all five of these aminos it hey increase your body's ammonia burden" (fra The right protein for muscle and strength").

Pudsigt nok er Glutamin slet ikke nævnt i den nye version af "sports nutrition".

På Supplementwatch kommenterer de

In recent years, at least a half-dozen studies have been conducted on glutamine supplementation in athletes and a strong basis exists for the efficacy of glutamine supplements in athletic populations. For example, glutamine’s role in immune system support has been shown to prevent infections following intense bouts of physical activity – which tend to reduce plasma glutamine levels. Glutamine supplements have also been shown to play a role in counteracting the catabolic (muscle-wasting) effects of stress hormones such as cortisol, which are typically elevated by strenuous exercise. The function of glutamine in stimulating glycogen synthase, the enzyme which controls the synthesis and storage of glycogen fuel storage in muscles and liver, may provide a mechanism by which glutamine supplements promote enhanced fuel stores. Glutamine supplements cause a rapid rise in cellular glutamine levels and glutamine stores in muscle. Glutamine is also thought to increase cell volume, where it may stimulate the activity of enzymes in the liver and muscles involved in glycogen storage as well as those involved in anabolic activities such as protein synthesis. Glutamine supplements have also been hypothesized to increase levels of growth hormone, which may be expected to help stimulate protein synthesis and encourage gains in muscle mass and strength, but reliable evidence for this effect of glutamine supplements has not been demonstrated by clinical studies.
Igen den samme konklusion, hypotesen er fornuftig - den kan bare ikke eftervises.

Kilderne er:

1. Alvestrand A, Bergstrom J, Furst P, Germanis G, Widstam U. Effect of essential amino acid supplementation on muscle and plasma free amino acids in chronic uremia. Kidney Int. 1978 Oct;14(4):323-9. 2. Aoki TT, Brennan MF, Fitzpatrick GF, Knight DC. Leucine meal increases glutamine and total nitrogen release from forearm muscle. J Clin Invest. 1981 Dec;68(6):1522-8. 3. Aoki TT. Metabolic adaptations to starvation, semistarvation, and carbohydrate restriction. Prog Clin Biol Res. 1981;67:161-77. 4. Bonau RA, Jeevanandam M, Moldawer L, Blackburn GL, Daly JM. Muscle amino acid flux in patients receiving branched-chain amino acid solutions after surgery. Surgery. 1987 Apr;101(4):400-7. 5. Calder PC, Yaqoob P. Glutamine and the immune system. Amino Acids. 1999;17(3):227-41. 6. Carli F, Webster J, Ramachandra V, Pearson M, Read M, Ford GC, McArthur S, Preedy VR, Halliday D. Aspects of protein metabolism after elective surgery in patients receiving constant nutritional support. Clin Sci (Colch). 1990 Jun;78(6):621-8. 7. Castell LM, Newsholme EA. The effects of oral glutamine supplementation on athletes after prolonged, exhaustive exercise. Nutrition. 1997 Jul-Aug;13(7-8):738-42. 8. Elia M, Folmer P, Schlatmann A, Goren A, Austin S. Amino acid metabolism in muscle and in the whole body of man before and after ingestion of a single mixed meal. Am J Clin Nutr. 1989 Jun;49(6):1203-10. 9. Giesecke K, Magnusson I, Ahlberg M, Hagenfeldt L, Wahren J. Protein and amino acid metabolism during early starvation as reflected by excretion of urea and methylhistidines. Metabolism. 1989 Dec;38(12):1196-200. 10. Gleeson M, Bishop NC. Elite athlete immunology: importance of nutrition. Int J Sports Med. 2000 May;21 Suppl 1:S44-50. 11. Greenhaff PL, Gleeson M, Maughan RJ. The effects of diet on muscle pH and metabolism during high intensity exercise. Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1988;57(5):531-9. 12. Haymond MW, Strobel KE, DeVivo DC. Muscle wasting and carbohydrate homeostasis in Duchenne muscular dystrophy. Neurology. 1978 Dec;28(12):1224-31. 13. Lundeberg S, Belfrage M, Wernerman J, von der Decken A, Thunell S, Vinnars E. Growth hormone improves muscle protein metabolism and whole body nitrogen economy in man during a hyponitrogenous diet. Metabolism. 1991 Mar;40(3):315-22. 14. McKenzie DC. Markers of excessive exercise. Can J Appl Physiol. 1999 Feb;24(1):66-73. 15. Newsholme EA, Calder PC. The proposed role of glutamine in some cells of the immune system and speculative consequences for the whole animal. Nutrition. 1997 Jul-Aug;13(7-8):728-30. 16. Nieman DC. Exercise immunology: future directions for research related to athletes, nutrition, and the elderly. Int J Sports Med. 2000 May;21 Suppl 1:S61-8. 17. Ruderman NB, Berger M. The formation of glutamine and alanine in skeletal muscle. J Biol Chem. 1974 Sep 10;249(17):5500-6. 18. Ruderman NB. Muscle amino acid metabolism and gluconeogenesis. Annu Rev Med. 1975;26:245-58. 19. Russell DM, Walker PM, Leiter LA, Sima AA, Tanner WK, Mickle DA, Whitwell J, Marliss EB, Jeejeebhoy KN. Metabolic and structural changes in skeletal muscle during hypocaloric dieting. Am J Clin Nutr. 1984 Apr;39(4):503-13. 20. Schedl HP, Maughan RJ, Gisolfi CV. Intestinal absorption during rest and exercise: implications for formulating an oral rehydration solution (ORS). Proceedings of a roundtable discussion. April 21-22, 1993. Med Sci Sports Exerc. 1994 Mar;26(3):267-80. 21. Shephard RJ, Shek PN. Heavy exercise, nutrition and immune function: is there a connection? Int J Sports Med. 1995 Nov;16(8):491-7. 22. Shephard RJ, Shek PN. Immunological hazards from nutritional imbalance in athletes. Exerc Immunol Rev. 1998;4:22-48. 23. Smith DJ, Norris SR. Changes in glutamine and glutamate concentrations for tracking training tolerance. Med Sci Sports Exerc. 2000 Mar;32(3):684-9. 24. Walsh NP, Blannin AK, Robson PJ, Gleeson M. Glutamine, exercise and immune function. Links and possible mechanisms. Sports Med. 1998 Sep;26(3):177-91. 25. Young LS, Bye R, Scheltinga M, Ziegler TR, Jacobs DO, Wilmore DW. Patients receiving glutamine-supplemented intravenous feedings report an improvement in mood. JPEN J Parenter Enteral Nutr. 1993 Sep-Oct;17(5):422-7. 26. Zanker CL, Swaine IL, Castell LM, Newsholme EA. Responses of plasma glutamine, free tryptophan and branched-chain amino acids to prolonged exercise after a regime designed to reduce muscle glycogen. Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1997;75(6):543-8.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åhh lille Diddley er vi følsomme lige pludselig :tongue: Men jeg er åbentbart ikke den eneste der "mugger" lidt over dine indlæg. I denne tråd som sagt Beast og i én anden var vist Craw også lidt efter dig så.... - grund til eftertanke!

Nå nok om det!!

Mit råd til andre der kunne have interesse. Prøv Glutamin er og dan Jeres eget indtryk om hvorvidt det virker, for (om jeg vil det eller ej) Diddley har ret mht dokumentationen, den er lidt svær at finde - jeg har prøvet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

--->DSB

Åhh lille Diddley er vi følsomme lige pludselig  Men jeg er åbentbart ikke den eneste der "mugger" lidt over dine indlæg. I denne tråd som sagt Beast og i én anden var vist Craw også lidt efter dig så.... - grund til eftertanke!
Endnu et indlæg, hvor det er manden du går efter i stedet for bolden, trist - det er der ellers ikke den store tradition for på MOL.

I øvrigt værdsætter jeg Craws indlæg. Vi er til tider uenige og pennene bliver nogle gange skarpe, men han formår i modsætning til dig at argumentere for sine holdninger. Det kan jeg både respektere og værdsætte.

Hvad angår Beasts indlæg, så vil jeg betragte enhver kritik fra hans side som et sikkert bevis for at jeg er på rette spor :)

Diddley har ret mht dokumentationen

Ja, det plejer jo at være tilfældet når vi diskuterer ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Diddley måske er det din egen skyld. I din argumentation bevægede du dig nok på et niveau, hvor beast pludselig ikke kunne følge med længere. Han er så blevet rådvild og har klasket lidt i tastaturet og så, at han efter sin målestok, var kommet frem til noget, han mente godt kunne fremstå som et helt fornuftigt indlæg.

Mit bedste råd er, at hvis du en gang får lyst til at tage en spændende debat op med beast, så må du først sætte dig ind i, hvad man må gå ud fra, at han vil kunne forstå.

Jeg kunne forestille mig noget i stil med "Hej beast, du er grim og lugter....."

Nå, men på den mere seriøse side af sagen, så tror jeg godt på, at dem som har valgt at hæve deres proteinindtag fra 2 til 2 gram pr. kg kropsvægt har kunnet mærke en framgang, de ikke havde før, men til gengæld tvivler jeg på, at det decideret proteiner de manglede før.

Nej, det var bare kalorier de manglede. 1 ekstra gram protein pr. kg kropsvægt giver jo, hvis man vejer 80 kg, 320 ekstra kcal, og hvis man før lå og svingede fra underskud til overskud med ca. +/- 100 kcal, så må det da give en mærkbar forandring, at man pludselig ligger i nogetlunde solidt overskud hele tiden

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mit bedste råd er, at hvis du en gang får lyst til at tage en spændende debat op med beast, så må du først sætte dig ind i, hvad man må gå ud fra, at han vil kunne forstå.

Jeg kunne forestille mig noget i stil med "Hej beast, du er grim og lugter....."

:lol: :lol: :tongue:

I øvrigt kan du sagtens have ret i dine betragtninger om de overvældende mængder protein og kalorieregnskabet. Spørgsmålet er så om det er sundt at hive 5g/kg protein indenbords dagligt. Det må også være svært at planlægge efter. For mit vedkommende ville det betyde over 450g protein dagligt. Der skal altså en ordentlig tunbøf til for at nå op på den mængde :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vil 200 gram weightgainer være lige så godt som 2 liter mælk dagligt? Her tænker jeg også på om der er noget i weightgainer som også er i mælk? Fx. proteinerne, om de kommer fra mælk eller lignende? Har det nemlig ikke så godt med mælk - Så leder efter en hurtig og kalorierig erstatning - udover den normale kost :)

Edited by marcv

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vil 200 gram weightgainer være lige så godt som 2 liter mælk dagligt? Her tænker jeg også på om der er noget i weightgainer som også er i mælk? Fx. proteinerne, om de kommer fra mælk eller lignende? Har det nemlig ikke så godt med mælk - Så leder efter en hurtig og kalorierig erstatning - udover den normale kost :)

Mælk er ikke så fantastisk i sig selv.

En shake med gryn eller hakkede hørfrø skulle være et super alternativ.

Ellers er ting som cous cous og æg transportable kalorie og proteinrige alternativer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dem der er efter diddley:

Han kaldte ingen for svin, men spurgte blot ind til baggrunden for en praksis. Det havde ikke gjort ondt på nogen at svare: det er min erfaring :wink:

End sund skepsis højner tiltrængt det alt for lave niveau.

Mere af det tak :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men du ligger vel ikke tilfældigvis inde med viden om der er ting i weightgainer som der også er i mælk? Altså ting som gør at folk med mælkeallergi, eller lignende, også burde holde sig fra weightgainer? Her tænker jeg specielt på valle proteinen (Som jeg synes jeg har hørt om også er i mælk)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men du ligger vel ikke tilfældigvis inde med viden om der er ting i weightgainer som der også er i mælk? Altså ting som gør at folk med mælkeallergi, eller lignende, også burde holde sig fra weightgainer? Her tænker jeg specielt på valle proteinen (Som jeg synes jeg har hørt om også er i mælk)
Hvis du har mælkeallergi kan du ikke tåle proteinerne fra mælk, som kasein og valle, og ofte heller ikke fra soya. Er det derimod laktoseintollerense, kan du ikke tåle store mængder mælkesukker af gangen, men ofte små mængder op til 5-10 gram af gangen. Mælkeallergi er sjælden, mens laktoseintollerense forekommer jævnligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke mælkeallergi, men får enormt meget slim i halsen, når jeg drikker mælk. Har også været forkølet 2 mdr. i træk nu + det resulterede i mellemørebetændelse. Lægerne siger at mælk på ingen måde kan resultere i dette, imens naturvidenskabsfolk mener det sagtens kan være grunden til mine problemer. - Så hvis vi siger at mine problemer skyldes mælken + kakao (som jeg typisk har drukket 2½ liter pr. dag af), vil det så løse mine problemer, hvis jeg begyndte at tage 200 gram weightginer dagligt i stedet for?

Edited by marcv

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er ikke mælkeallergi, men får enormt meget slim i halsen, når jeg drikker mælk. Har også været forkølet 2 mdr. i træk nu + det resulterede i mellemørebetændelse. Lægerne siger at mælk på ingen måde kan resultere i dette, imens naturvidenskabsfolk mener det sagtens kan være grunden til mine problemer. - Så hvis vi siger at mine problemer skyldes mælken + kakao (som jeg typisk har drukket 2½ liter pr. dag af), vil det så løse mine problemer, hvis jeg begyndte at tage 200 gram weightginer dagligt i stedet for?
Kan ikke sige om det vil løse dine problemer, men HVIS det skyldes mælken (hvilket jeg heller ikke tror på) så burde det, i det mindste, forbedre dine problemer. I den forbindelse er det jo sjovt at varm mælk bruges som slimløsende middel, hvis det skulle være mælk som øger slimproduktionen :smile: . Men der er næsten ikke andet at sige end - Prøv det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this