Variationer i programmet


BrainRoid
 Share

Recommended Posts

1. Jeg ser for tid til anden at nogle træner een enkelt muskelgruppe pr trænings pas, men til gengæld rigtig mange øvelser, måske 4-5 øvelser af 3-4 sæt. På denne måde høvler de måske 5-6 grupper igennem på en uge, og starter så forefra om mandagen.

Mit sp: Hvad i &%&%()& er det for et program ? Hvis jeg tæskede mit bryst igennem på den måde, ventede 6 dage og gav den samme omgang, så ville jeg være konstant syre-øm i patterne .... er denne type program det nye hotte ? hvis ja ... HVORFOR ?

sekundært en lille evaluering af mit nuværende program måske ? :o)

mandag : bryst, ryg, skulder

tirsdag   : biceps, triceps, ben

torsdag : bryst, ryg, skulder

fredag   : biceps, triceps, ben

(lidt weekend sjow hvis der er tid)

2 øvelser, 4 sæt, 5 reps pr muskel gruppe

dette kører i 2 måneder hvorefter jeg sætter 'sætne' ned og repsne op (8 reps).. så jeg skifter mellem at køre tungt og let(kører jeg tungt konstant, ja så går jeg i stykker, skulder, bryst skade etc ;) !

Hvis det går helt i stå, mixer jeg programmet om for at få variation.

1. dag : bryst, triceps, skulder

2.dag : ryg, biceps, ben

Det skal selvf. siges at jeg træner mod råstyrke og explosion(programmet skriiiiger ikke af syre.. !!).

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor du træner biceps, triceps, dagen efter du har trænet bryst og ryg!

Biceps indgår i de fleste rygøvelser og triceps i de fleste bryst øvelser, så er dine biceps og triceps ikke alt for ømme at træne allerede dagen efter dine ryg og bryst øvelser???

Burde du ikke tilføje ydeligere en dag til at træne hele kroppen igennem på?

At træne hele kroppen igennem effektivt på 2 dage er sværdt!? Tager det ikke utroligt lang tid?

Og så lige en bemærkning til din kommentar ang. træning af en enkelt muskelgruppe af gangen:

Jo, det er da et hårt program for brystet, men 6 dages hvile burde for de fleste være nok! Du træner da brys 2 gange om ugen, så selvom du ikke træner bryst nær så hårt får det aldrig mere end 4 dages hvile!

Tror du selv det er bedre?

Men hvis man træner en enkelt muskelgruppe så hårt igennem, bør man også have en uges hvile fra træning nogle gange om året....

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg godt forstå du undrer dig over, og det er egentligt også kun på forsøgs basis, før trænede jeg det sidste program i min post. Men det underlige er at jeg ser meget gode resultater med dette program ?? if it works, dont fix it ;o)

Min pointe med hensyn til det alternative trænings program var at 6 dages restitution er for meget ? eller hvad ? når musklen ikke at restituere og falde sammen igen, inden næste trænings pas ?

Link to comment
Share on other sites

Brainroid.... du kan jo stille dig det spørgsmål.. hvorfor skal du træne bryst op til 3 gange om ugen, når hovedparten af de store BB drenge, kun træner bryst hver 5-7 dag.

Er du klar over hvor mange assistance muskelgrupper der indtræder- i et hårdt sæt bænkpres???

Hovedparten af dem der træner styrke/BB træning kører på pumpet - ligeså snart pumpet er væk så føler de sig slappe - men det er kun psykisk.

Der kan snildt gå op til 10 dage uden du mister styrken.

Det er psykisk meget af det - og lad ikke pumpet styre dig, det bliver du sjældent stor og stærk af.

Michael.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror MJ snakkede om decideret bb træning, hvor man kør sig selv hårdt hver gang. I sådanne tilfælde er det ikke ønskværdigt, at træne mere end hver 5-7 dag. Hvis du træner for styrke, så træner man normalt oftere. Når man træner for styrke, så tager man en helt anden tilgang. Man træner ikke bryst, men bænkpres eller et andet stort hovedløft for pressestrukturen. Man træner som regel heller ikke til failure, og slet ikke så ofte som bodybuildere gør. Frekvensen kan derfor godt være lavere. Jeg træner f.eks bænkpres 3 gange i ugen for tiden. En let dag, en medium dag og en tung dag. Alle dage dog udført eksplosivt. Jeg har mærket stor fremgang den sidste måneds tid på det her program.

Hvad angår selve program strukturen, med hensyn til intensitet, volumen og frekvens, så må du prøve dig frem og finde hvad der passer dig. Det lyder som om du har en bodybuilder mentalitet med split programmer osv. Sådan en tilgang har man ikke hvis man træner for styrke.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Yes.... Brainroid jeg vil ikke et sekund være i tvivl om, at anbefale 4-6 dages hvile mellem bænkpres dagene.

Tjek mit program ud, i tråden "Maximal muskelvækst" og i undertråden "Hit træning".

Jeg ved ikke hvor jeg skal placerer mig selv i dette ræs om man er BB'er eller styrkeløfter - jeg har det bare sådan.. være stor og stærk.!!!

Styrke kan defineres på flere måder - jeg har det sådan at jeg vil kunne løfte en afsindig tung vægt omkring 5 gange, men samtidig træne for et rigtigt tungt max-løft.

Bare lige for en kort bemærkning, altså BB'er er generelt pisse stærke - man hører jo sjældent om max-løft.

Jeg træner sammen med 4 andre hovedsaligt BB'er og de vejer mellem 95-116 kg - fedtfri masse. De ligger og kører mellem 170-185 kg i sæt (bænkpres), altså mellem 5-8 gentagelser - det er da også styrke - de har jo et max-løft godt over 200 kg!!!

Det er et spørgsmål om hvordan du definerer styrke.

Michael.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gider ikke diskuttere forskellen på BB træning og styrkeløft, men jeg ved bare at styrkeløftere på topsplan er stærkere end bodybuildere på topsplan. Der findes styrkeløftere i -75 kg klassen som bænker langt over 200 kg. Styrkeløftere træner generelt deres løft oftere, primært fordi de sjældent går til failure. Der er derfor flere træningsmål og flere metoder som kan benyttes hvis man vil være stor og stærk.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu var svaret jo ikke lige rettet til dig Thomas...

Pointen.. var, at man med et godt sammensat program faktisk kunne ramme begge mål - altså både blive stærk og stor.

Den velkendte C.S.Sloan har sammensat et rigtigt godt program, som tilgode ser begge ønsker, men primært er der lagt vægt på styrke.

Og det ville Brainroid sikkert have stor glæde af.

Michael.

Link to comment
Share on other sites

Sorry :)

Men du har helt ret i at man kan opfylde begge mål med et godt tilrettelagt program. Generelt skal træningsfrekvensen også være mindre hvis man forsøger at øge sin styrke via hypertrofi træning. Når man som styrkeløfter forsøger at øge sin styrke udelukkende via neurale tilpasninger, fordi man skal overholde en vægtklasse (godt det ikke er mig), så er det vigtigt at træne det specifikke løft oftere. Neurale tilpasninger sker bedst hvis løftet udføres ofte. Men de fleste er selvfølgelig interesseret i både styrke og muskelmasse, så det er fair nok at man anbefaler programmer som henvender sig til dette mål.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share