Full body program !


cynosure
 Share

Recommended Posts

Jeg er en fyr på 26 år der nyder at træne. Jeg gør det derfor cirka 7 gange om ugen.

Min træning er en kombination af :

<b>Styrketræning, spinning, og løb</b>:

Styrketræningen foregår hver hverdagsmorgen klokken 6:30, spinningen foregår 2 gange om ugen om aftenen, og jeg løber normalt i weekenden.

<hr>

Min uge ser således ud :

<b>Mandag</b> : Bryst, mave

<b>Tirsdag</b>  : Ryg, mave og spinning

<b>Onsdag</b>  : Skulder, mave

<b>Torsdag</b>  : Biceps/tricesp, mave

<b>fredag</b>  : ben, mave og spinning

<b>Lørdag</b>  : Løb

Det er til tider hårdt (specielt at komme op om morgenen), og når jeg kan mærke på kroppen at den trænger til et hvil springer jeg en dag over. At træne så forholdsvist meget, kræver at jeg spiser ekstremt meget, for at kroppen for den fornødne energi, og at den kan nå at restiturere.

Hvis der skulle være nogen som synes at den uge kunne være sjov at følge.....Så prøv det ....Det giver energi .....

Link to comment
Share on other sites

wow.......slap da af!

Dette program er direkte overtræning....!

og det er det fordi:

Du træner mave næsten hver dag. Ligesom de andre af kroppens muskler skal mavemuskler også have en del dage at restituere i, alt afhængig hvor hårdt du træner dem, men 3 dag i træk må siges at være alt for meget...

Du træner også kredsløbstræning, i form af spinning, samme dag som du styrketræner. Det er ikke så vanvittig smart. Med kredsløbstræning samme dag vil jeg vove at påstå at styrketræningen er spildt!

Desuden skulle det efter sigende ikke være sundt for nervesystemet at træne så mange dage om ugen. Nerverne kræver vist også noget tid til at restituere...

Selv højt betalte sportsfolk træner ikke 6-7 dage om ugen. Det er simpel skadelig i længden...

Det lyder som om det er hårdt at komme op om morgen. Det burde det ikke være. Det skal helst være omvendt, når holder sig fysisk aktiv.

Desuden...

Det er vel også tilladt at have et liv ved siden af sin træning, ikk ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det sker at jeg ikke kommer op og spinne mere end én gang om ugen, eller at jeg på grund af andre gøremål ikke kommer op og træne. For selvfølgelig er det vigtigt at have et liv ved siden af sin træning. Men jeg vil give dig ret i at det er meget træning at udsætte kroppen for. Der er dage hvor jer vælger ikke at træne fordi kroppen trænger til et hvil.

Men træningen giver mig det jeg har brug for...At få brugt min krop til det yderste :)

Link to comment
Share on other sites

det er meget godt at få brugt kroppen til det yderste...

men som jeg sagde tidligere: Det er altså en meget meget dårlig ide at træne styrketræning og spinning samme dag...

Men  at følge dit program er nok langt sundere end slet ikke at at være fysisk aktiv. Der er skam også positivt at du lytter til din krop og giver den hvile  de dage hvor den trænger til det. Jeg har selv været i samme position som dig med træning 6 dage om ugen, hvor det var både styrketræning og anden sport. Det holdt ikke længe, fordi det tog for meget tid, og fordi det til tider var for svært at komme op om morgen....

Så tag det lidt  roligt en gang imellem...Det skader ikke!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej xax -

Du skriver at træning 6-7 gange om ugen er overtræning og at selv højt betalte sportsfolk ikke træner så meget - og jeg vil med det samme gi' dig ret i at det lyder som overtræning - men:

Min kæreste er på kajak-junior-landsholdet og er kun 16. Han (og resten af landsholdet + aspiranter) laver 2-3 træningspas om dagen - og har ½ - 1½ ugentlig fridag alt efter hvor seriøse de er. Dvs. 12-18 træningspas om ugen...

Derfor kan man vel ikke helt sige, at elitesportsfolk ikke træner så meget - selvom det er overtræning...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

lidt forenklet:

efter at man har styrketrænet, skal kroppen bruge energi til at fylde dens depoter, samt proteiner når den skal til at genopbygge musklerne, så de bliver større og stærkere.

Hvis man konditionstræner efter styrketræning vil kroppen ikke få adgang til den energi som den skal bruge, eftersom den skal bruge det til konditionstræningen. Derved har kroppen hellere ikke overskud til at genopbygge musklerne, og da styrketræning rent faktisk er muskelnedbrydende, vil musklerne blive nedbrudt i stedet for at blive bygget op.  Derfor er også vigtig at indtage proteiner hurtigt efter styrketræning, således at musklerne ikke nedbrydes...

Link to comment
Share on other sites

det mest optimale er at adskille det helt, dvs. en dag til styrketræning og en dag til konditionstræning.

Ellers kan man gøre det som du foreslår hvis blot man sørger for at indtage lidt energi efter konditionstræningen.

Men det er stadig mest optimalt vælge den første løsning. Der fíndes en lille artikel på denne side, som handler om konditionstræning skader ens styrketræning. Den kan du evt. læse...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share