5 dages træning


CyberC
 Share

Recommended Posts

Hej forum

Jeg kunne godt tænke mig jeres vurdering af min trænings uge.

mine "mål"

Højde = 174cm

Kg = 77kg

Fedtprocent = ca 12%

Mandag - Bryst, tri og biceps

Tirsdag - Cykling, ben, ryg

Onsdag - Cykling, mave

Torsdag - Bryst, tri og biceps

Fredag - Cykling

Grunden til at jeg cykler er at jeg gerne vil forsøge at smide noget overflødigt kropsfedt. Ikke at jeg er overvægtig men jeg vil gerne være mere markeret. Efter at have set andres trænings programmer, så er jeg bestemt blevet i tvivl om hvor vidt mit program overhoved er godt eller ej??.

Nu har jeg valgt at fokusere mest på mit bryst + tri og biceps jeg er derfor i tvivl om følgende:

Hvor mange forskellige øvelser skal jeg udføre af hver de dage jeg træner ?. Hvis man f.eks tager brystet, så er der overdelen, underdelen, midten af brystet som kan trænes eller ???.

Kommentare udbedes vedr, træningsprogram og de forskellige øvelser.

--CyberC

Link to comment
Share on other sites

hmm...der skal vist nok ændres noget.

1. Du stresser din biceps alt for meget. Ved rygtræning vil man også bruge biceps en del, 3 gange på en hel uge er alt for meget, især to dage i træk. Det vil være en god idé at lægge ryg og bicepstræning på samme dag.  Du bør også overveje at ikke træne samme muskel mere end en gang om ugen. Så får musklerne bedre tid til at restituere sig.

2. Hvis du virkelig vil se mere markeret, og derved tabe noget kropsfedt, er det nok kosten som du skal kigge på. Et godt sted at starte er at eliminere alkohol, junkfood og slik fra sin kostplan.

3. Hvilke øvelser skal du vælge? Jeg vil ihvertfald mene at du ved bryst skal forsøge at træne både midten, under og overdelen, hvis du vil have en pæn brystkasse. Jeg har set eksempler på folk, som kun har trænet midten af brystet, og det så ikke særligt pænt ud. Ligeså skal du helst også træne skulderne ordentligt, dvs. forside, bagside, etc.

Håber at det var fyldestgørende nok indtil videre...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for dit hurtige svar.

Du skriver at det er en god idé at træne ryg og biceps samme, er der andre muskel-grupper det er en god idé at træne samtidig?.

Ang bryst-træning, hvor mange øvelser er det så en god idé at køre, tænker på om det er godt evt at køre 3 øvelser for både midten, over, -underdel af brystet, dvs tilsammen 9 øvelser til brystet.

Hvor mange forskellige øvelser skal man evt kører for andre muskelgrupper??

-CyberC

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Lige en lille tilføjelse og ekstra spørgsmål.

Hvor mange gentagelser er det optimalt at tage ved de forskellige sæt.

Pånuværende tidspunkt, tager jeg følgende:

1.sæt 15 gentagelser.

2.sæt 12 gentagelser.

3.sæt 8-10 gentagelser.

Efter hver sæt tager jeg yderligere nogle kilo på så det ikke bliver for nemt *S*

-CyberC

Link to comment
Share on other sites

Det er svært at sige om du skal træne andre muskelgrupper samtidig. Det lydder ikke som om du bruger tid på at træne små muskler, som forarme, og lægge, osv, så det lydder umildbart ikke sådan.

Ang bryst træning er det lidt svært at sige. men 2-3 øvelser er ikke skudt helt forbi. Noget andet du kan gøre  er at hvis du træner bryst to gange om ugen, så kan du variere det sådan at du laver forskellige øvelser de to gange om ugen.

Så du feks får 4 øvelser på en uge.

Hvor mange øvelser man skal køre pr muskel gruppe, er også svært at sige. Da dette kan være meget individuelt. Men jeg har selv højest 3 øvesler på muskel gruppe. Men hvis det er en stor muskel gruppe er 3 passende, men hvis det er en lille, behøver du måske kun en.

Umildbart lydder det som om du laver for mange Reps.

3 set, er heller ikke et must. Du kan godt nøjest med 1 eller 2. jeg træner selv med to set. Hvis du gerne vil være stor, og mere markeret, skal du ikke lave 15 reps, det er for meget. Sats på mellem 7-12.  Du skal ikke satse på et bestemt antal reps i et Set. Sats helre på at løfte vægten til du absolut ikke kan mere. Så må du tilpasse vægten til det antal reps som er tilrådeligt. Feks 10 reps med 40kg, hvis det er det max antal du kan tage, er det rimelig passende.

Det er ihvertfald nogle tommelfinger regler. Husk at alt er individuelt.

Link to comment
Share on other sites

det er også en fordel at køre bryst og triceps på samme dag. Man kan også køre skulder og bryst samme dag, da man i bænkpres også bruger skulderen.

Til træning af min skulder bruger jeg 3 forskellige øvelser som rammer forskellige dele af skulderen.

Mht. til reps og øvelser har BlackIce fat i nogle gode pointer, så det behøver jeg ikke at uddybe...

Link to comment
Share on other sites

Lige en ting... Du sagde at du kørte 9 bryst øvelser i alt! Det vil jeg sige er alt for meget! Jeg kører 3, 1 for overdelen, 1 for midten og 1 for underdelen.

Der er ingen grund til at køre så mange øvelser for præcis de samme muskler, så kør hellere de få øvelser hårdere.

Men som Blackice skriver, kan du også splitte det op så du kører det øverste mandag og det nederste torsdag.

Link to comment
Share on other sites

9 Bryst øvelser i alt??? Ok, det havde jeg ikke lige set.

Der kan jeg kun give Dines ret. 9 Øvelser er alt for meget. Jeg kører også selv 3/4 øvelser.  jeg kører bænk pres, og flyers, og så laver jeg stadig lidt af de gamle armbøjninger mellem stole, eller i stativ.

Samtidig laver jeg også skulder pres, dette rammer også brystet. og jeg har også andre små øvelser som også rammer brystet lidt.

Men ja hvis du virkelig gerne vil træne alle de bryst øvelser, så del dem op, tag 3 øvelser, to gange om ugen. Så har du ihvertfald 6 øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for endnu flere gode svar.

Ang de 9 øvelser for bryst, så var jeg bare i tvivl om hvor vidt jeg skulle køre 3 øvelser for hver.  Men hvis det er nok at køre 1 hvor hver over-, underdel og midten så vil jeg hellere gøre det da det så umiddeltbart ikke tager så meget tid.  

Hvad er forums holdning til, hvor lang tid en optimal træning tager. Tænker på skal den tage 1 time eller 1½ eller noget helt andet ???

--CyberC

Link to comment
Share on other sites

MFriis3: Skrå bænkpres træner primært triceps, pectoralis major (store brystmuskel), skulderens (deltoideus) forreste del og sekundært serratus anterior. En større hældning på bænken giver en større belastning på den øverste del af pectoralis major og forreste del af deltoideus. Tjek M-Os styrketræningsdel, hvor du vil finde de fleste øvelser beskrevet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share