Sundhed & Styrketræning


xtr
 Share

Recommended Posts

Sark> det er nok altid en god ide at inkludere kardio. Men man kan åbentbart ikke blive enige om hvorvist styrketræning øger hjertets pumpekraft på samme måde som kardiotræning gør det. Hatfield er dog af den overbevisning at den gør, og kan også delvist bevise det via et forsøg udført på ham selv (beskrevet i bogen Power).

Hatfield fik en af hans venner (en kardiolog), til at udfører en stress-test på ham. Det vil sige en kardio-test hvor han skal arbejde imod en langsomt stigende belastning. For det første overraskede det kardiologen, at Hatfield´s puls ved det man normalt betragter som relativt stor belastning, forholdt sig relativt lavt. For det andet sluttede han på massive 1300 kg/min. hvilket vist er meget højere end nogen af de marathonløbere, som kardiologen havde testet, havde præsteret. Testen viste heller ikke nogen venstre ventrikel væg´s abnormaliteter, og Hatfield havde en meget fin "left ventricular ejection fraction" (hvor meget blod det venstre hjertekammer pumper ud ved hvert slag). Alt tydede altså på at de mange års tung styrkeløftstræning havde haft en positiv effekt på effektiviteten af Hatfield´s hjerte.

Derudover har undersøgelser jo vist at styrketræning har en positiv effekt på kolestroltaller (større end kardiotræning så vidt jeg husker). Den har en positiv effekt på insulin-sensitiviteten, og mindsker derved risikoen for diabetes.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ: spændende med det forsøg, men jeg mener bestemt, at man også bør kigge på hjertets muskelstruktur - om der dannes arvæv inde i muskulaturen med tiden.

dette arvæv kommer formentligt efter små skader på muskulaturen(sker ved episoder med højt blodtryk) og øger risikoen for arytmier og andre mindre sjove ting, som øger dødelighed og sygelighed :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share