Optimal træning til 17-årig pige...


B
 Share

Recommended Posts

Hej -

Jeg er 17½, pige og træner sådan lidt som det passer med tiden - jeg vil gerne vide om det er for meget eller for lidt - og om det kan blive mere optimalt...

Først vil jeg gerne lige sige, at jeg primært træner de muskelgrupper, jeg bruger i forbindelse med kajakroning - og det er kun på motionsplan!

Jeg løber 1-3 gange om ugen for at holde konditionen ved lige/styrke den, ror 1-7 gange i ugen (alt efter hvor meget tid jeg har...) - og styrketræner 1-3 gange i ugen - det er især styrketræningen jeg gerne vil ha' kommentarer til...

Øvelserne mener jeg at ha' nogenlunde styr på da min kæreste er halv-professionel kajakroer - og han og hans træningsmakker kommer i klubben 2-3 gange dagligt... (jeg benytter vægttræningsrummet i klubben).

Jeg laver 10-13 forskellige øvelser: Biceps, triceps, flyers, omvendt flyers, 2 forskellige skulderøvelser, "ryg-træk", bænkpres, squat, trækbænk (træner primært ryg og biceps), maveøvelser på skråbænk.

Jeg laver 10 repetitioner i hver øvelse (enkelte 15) - og laver alle øvelser 4-8 gange (alt efter humør og tid...)

Jeg ved godt, at jeg ikke træner mine ben så meget, men ryg, mave og arme er det primære i kajakroning.

Nu mangler jeg bare nogle kommentarer til mit program - håber der er nogle der vil kommentere... Men husk at jeg ikke er professionel bodybuilder... :)

Link to comment
Share on other sites

hmmm....

Din styrketræning ser da ikke så tosset ud. Du kunne prøve at tilføje dødløft, som er en rigtig god øvelser, som involverer mange muskelgrupper.

Du fortæller ikke hvilke dage du træner styrketræning, men jeg vil dog blot pointere at der skal minimum gå 48 timer mellem hvert pas, hvor du træner decideret styrketræning, for at give musklerne tid til at restituere sig. Det er nok anderledes, når man dyrker andet sport ved siden af, nok mere tid. Det gælder dog for hver muskelgruppe, så du kan godt træne splitprogram hvis du har mulighed for at træne to dage i træk...

Link to comment
Share on other sites

Selvom du ikke er prof BB, så vil du gavne din kajakroning meget ved at køre tungere.

1. lad det meste af din træning ligge i området 3-8 RM. Du skal naturligvis vænne dig gradvist til at køre tungt, så du ikke bliver skadet.

2. Lav 2-5 sæt af hver øvelse (ikke 4-8).

3. Lav gerne øvelser med håndvægte (tunge!), eksempelvis dumbbell-press. Det øger din evne til at stabilisere hver arm for sig.

4. Lav gerne øvelser, hvor du træner rotation af rygsøjlen, eksempelvis en-arms rowing, skrå mavebøjninger og skrå rygbøjninger.

5. Jep, dødløft vil være en god øvelse.

Din styrketræning skal gøre dig STÆRK. Glem alt om at tænke på udholdenhed når du laver vægttræning. (Udholdenheden bliver forøvrigt også øget ved at man øger sin maksimale styrke). Den egentlige udholdenhed træner du bedst i kajakken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share