Makrel i tomat


Cas Lunde
 Share

Recommended Posts

Fitt - det afhænger vel af hvad man ellers spiser. Iøvrigt har jeg i hvert fald svært ved at spise det helt uden noget, - så selvom jeg spiser mindre rugbrød til nu end før går der noget rugbrød også. Det er med til at få FE% ned. Men som sagt det er jo ikke det enkelte måltid der tæller. Det er hvad man spiser i løbet af hele dagen.

Og endeligt er jeg ikke sikker på at det gør noget at din FE% er høj - hvis bare det er det rigtige fedt du spiser. Naturligvis er det svært at blive mæt uden at spise for mange kalorier hvis du hovedsageligt spiser fedt - selvom det er sundt fedt. Så om ikke andet må det sætte en begrænsning

Link to comment
Share on other sites

DaDane:

Fitt - det afhænger vel af hvad man ellers spiser.

Klart ! :)

Pointerer bare at det ER en fed fisk, og derfor skal man spise det med omtanke - som alt andet.

Vi skal have fedt, og det er rigtig godt hvis vi får det fra gode kilder, som bla. makrel - men "sund fedt" betyder jo stadigvæk bare, at det ikke har den skadesvirkning for hjerte etc. som "usund fedt" - men det kan nu stadig fede. Så hvis man er på diæt, så skal man ikke overdrive brugen af makreldåser :)

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

FittSmoker:

Pointerer bare at det ER en fed fisk, og derfor skal man spise det med omtanke - som alt andet.

jeg kan ikke rigtig se, hvorfor fedtenergiprocent skulle have noget relevans, når man spiser en dåse makrel.

Spiser man med "omtanke" - må det være antal kalorier, total mængde fedt og kvaliteten af denne, der er vigtig. At 70% af energien kommer fra fedt kan jeg IKKE se skulle have nogen betydning i denne sammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

men det kan nu stadig fede. Så hvis man er på diæt, så skal man ikke overdrive brugen af makreldåser

jamen overskud af kalorier kan "fede" - UANSET om de kommer fra fedt, protein eller kulhydrat,- hvorfor fedtenergiprocent er meningsløst, da man kan holde fedtenergiprocenten i bund, samtidig med man æder sig tyk i kulhydrater!

Link to comment
Share on other sites

Anders>

Jamen du siger nu såmænd ikke rigtig noget jeg er uenig i.........? og holder man styr på regnskabet, så kan man principielt spise Mars, Snickers og Bounty - uden at tage på - ikke for at sammenligne dette med fisk....

Men man kan spise over dobbelt så mange kulhydrater pr. gram fedt - eller dobbelt så mange proteiner for den sags skyld - for samme energimængde; og det mætter altså lidt mere end fedt.

MEN makrel er fint nok i moderate mængder.

Men kan ikke rigtig få det til at blive en diskussion dette her :)

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

>>Fittsmoker

Hvad mener du man kan bruge fedtenergi-procenten til ? og hvad mener du med makrel i moderate mængder ? ?

Man kan i princippet godt spise 3 dåser makrel om dagen, UDEN at tage på, hvis man bare ligger på vedligeholdelse. Man får desuden god protein og god fedt ved hver eneste dåse... Det er jo ikke så ringe endda....

Rune

Edited by Rune
Link to comment
Share on other sites

>>Fittsmoker

Hvad mener du man kan bruge fedtenergi-procenten til ?

Ingenting ! men det kan give et andet billede af sammensætningen i det man propper i hovedet.
og hvad mener du med makrel i moderate mængder ? ?

Individuelt - afhængigt af dit eget kostregnskab - du kan jo bare inkludere det makrel du vil have og skære ned op noget andet.

Man kan i princippet godt spise 3 dåser makrel om dagen, UDEN at tage på, hvis man bare ligger på vedligeholdelse. Man får desuden god protein og god fedt ved hver eneste dåse... Det er jo ikke så ringe endda....

Rune

Ja det kunne man i princippet godt - i princippet godt kunne jeg også godt regne en stor pose vingummier ind i min kost hvis det var det jeg ville :)

3 dåser makrel - for mit vedkommende, nix det kunne JEG faktisk ikke, men 1.5 - 2 MAX dåser kunne jeg godt - 2 dåser makrel vil opsluge mit samlede fedtindtag pr. dag - og der vil jeg godt tillade mig at få lidt af fedtet andre steder fra.

Men okay, vi behøves ikke diskutere makrel så meget !! - fordi jeg er ikke uenig i noget af det i siger - men der er en del fedt i - og det skal man jo bare skrive sig bag øret - og gå lidt på kompromis andre steder, hvis man prioterer alt sit fedtindtag fra makrelmadder.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Nu findes der jo også folk, som ikke tæller kalorier. Og for dem er det vel yderst relevant at vide, at makrel indeholder ret meget fedt, da makrel så er meget mere energiholdig end man umiddelbart tror. ;)

Men jeg er enig i at makrel i tomat er godt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Nu findes der jo også folk, som ikke tæller kalorier. Og for dem er det vel yderst relevant at vide, at makrel indeholder ret meget fedt, da makrel så er meget mere energiholdig end man umiddelbart tror. ;)

Men jeg er enig i at makrel i tomat er godt :)

Nå ja, men et anbefaldes jo at man spiser fisk 3 gange/uge, så et sted skal fiskene jo komme fra... Og som fittsmoker også skriver, så afhænger det jo også af hvad man ellers spiser. Så kunne man jo droppe ølene og vingummiposerne i weekenden.... ;)

Edited by Mette_Musen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share