min træning   +/-?


marie
 Share

Recommended Posts

Hej med jer!

Jeg er en pige på 24, der godt kunne tænke mig at høre hvad I synes om min måde at træne på..

Jeg går til spinning/cyckling/bodybike ca. hveranden dag og styrketræner hele kroppen på 1-1 1/2 time, ca. 1 gang om ugen. (baller, ben, bi+triceps, ryg, læn, mave (den tager jeg efter hver gang spinning), bryst)

Mit mål er at tabe en smule på maven (jeg er langt fra overvægtig, vejer 55 kilo og er 165 cm høj). Jeg vil gerne have en slank, markeret krop (markeret på kvindelig facon, naturligvis).

Ser ovenstående rigtigt/forkert ud? Bør jeg styrketræne mere/mindre, og hvad med konditionstræningen? Hvor ofte bør man højest dyrke så hård motion som spinning?

Er der nogen, der kan sige mig, hvor mange kalorier man forbrænder i løbet af en sådan time? Vil man brænde flere/færre kalorier ifht. hvor god kondition man er i??).

Tak på forhånd for eventuelle svar og kommentarer!

Kh marie

Link to comment
Share on other sites

Hej Marie.

Hvis jeg forstår dig ret, styrketræner du umiddelbart efter spinning. Det er en dårlig idé, da du hverken vil have energi eller gejst til at gennemføre en tilstræbt optimal styrketræning. Desuden kommer din krop til at skulle vente rigtig lang tid på næring, og i værste fald begynder den at tære på muskelmassen. Se f.eks. Det'>http://www.motion-online.dk/forsk_kondi_styrke.htm

Det

er svært at sige, hvor ofte man bør dyrke spinning. Hver 2. dag er ikke for meget, hvis du er ude efter en god kondition. Hvis du på den anden side har lidt ambitioner med din styrketræning, så bør du nok prioritere anderledes. Har du læst tråden "Kvinders styrketræning" under "Styrketræning"? Der er nogle gode indlæg om selve grundholdningen til styrketræning, hvor mange piger/kvinder ofte går lidt galt i byen, fordi de er bange for at få for store muskler.

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Det er bedst at holde styrketræning og spinning adskilt, så du ikke dyrker nogen af delene tæt på hinanden. På den måde får du det bedste ud af begge dele. Du kunne f.eks. holde fast i din træningsrytme, men udskifte hveranden spinning-session med en omgang styrketræning. Få evt. en dygtig instruktør til at lære dig de store basisøvelser som squat, dødløft og bænkpres, så du ikke "spilder tid" med de små isoleringsøvelser.

Hvis du ellers spiser fornuftigt, ja så er det bare et spørgsmål om tid, før du kan stille op til Ms. Fitness. ;)

Held og lykke.

Morten

Link to comment
Share on other sites

I dit tilfælde ville jeg foretrække styrketræning med høj intensitet fremfor spinning.

Når jeg siger høj intensitet har det intet med HIT filosofien at gøre, det jeg mener er blot at man holder så korte pauser at pulsen forbliver oppe mellem øvelserne. Man brænder selvfølgelig ikke så meget fedt af ved styrketræningen som man gør med spinning, men ovenstående træning kombineret med markerede muskler giver IMO pænere resultater. Udover at man brænder mere fedt af under styrketræningen øger en høj træningsintensitet også "efterforbrændingen" dvs. at du en time efter træningen stadig brænder flere kalorier af, end normalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share