Ømme muskler ved løb


ALo
 Share

Recommended Posts

Jeg begyndte på løbetræning for et par måneder siden.

I starten løb jeg 1-2 gange om ugen nu løber jeg 4-6km hver anden dag. En af dagene i ugen løber jeg den store tur på 8-10km.

Jeg har fra starten haft problemer med at jeg bliver øm i musklen på indersiden af skindebennet, bag lægmusklen (tror den hedder Flyndermusklen ifølge muskaloversigten her på siden).

Jeg har ikke haft ligende problemer før, end ikke da jeg aftjente min værnepligt i livgarden.

Det føles som en overbelastning, men jeg synes ikke rigtig at jeg overtræner. Jeg får mere ond når der går kortere tid mellem træning.

Smerten kan lindres med en gang massage.

Kan det være min løbestil eller mine løbesko der ikke er god(e) nok?

Link to comment
Share on other sites

Der kan være mange grunde til dine problemer.

Da du først lige er begyndt at løbe igen (et par måneder siden), er det ikke unormalt at man bliver lidt øm efter træningen.

Det kan også være overbelatning, som du også selv nævner. Specielt skindebensbetændelse har det med at "snige" sig langsomt ind på en. Den eneste kur mod det er pause fra løbet.

Du kan desværre ikke tilliæge militærets FUT-træning særlig meget, den form man kommer i af den træning, kan selv min bedstemor på 77 klare at kæmpe sig op på....

Når du løber, er det vigtigt at udstyret er i orden, navnlig skoene. Du belaster dine ben rigtig meget under løbet, da du jo som bekendt løber rundt med din egen vægt....

Derfor: sørg for at have de rigtige løbesko, som passer til lige præcis din løbestil. Er du i tvivl, så tag hen i f.eks. større Intersports forhandler. Der kan du få lavet en løbetest på bånd.

Rune

Edited by Rune
Link to comment
Share on other sites

Hej Alo

Hvor gammel er du? Er det mange år siden du løbetrænede sidst?

Det er multo importante at starte langsomt de første par måneder for ikke at overbelaste benene, da løb virkeligt er hårdt for dem.

Og som Rune siger, få nogle ordentlige sko der passer din løbestil.

Link to comment
Share on other sites

Run4fun har nogle gode løbeprogrammer for alle, lige fra begyndere til marathontosser :)

Jeg - som ellers for nogle år siden har kunne løbe 10 km uden pause - starter snarest med dag 1 i det første begynderprogram, selvom jeg næppe bliver forpustet af det. Simpelthen for at komme godt i gang uden skader.

Ellers - strækker du rigtigt ud? For at strække flyndermusklen effektivt skal du bøje knæet, når du strækker læggen ud.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarer indtil videre, rart at folk tager mit spørgsmål seriøst! :)

Jeg er 23år og det er et par år siden jeg har løbet regelmæssigt.

Jeg har nok startet lidt for hurtigt med løbet, håber dog snart på at jeg kan komme rigtigt igang, da jeg er super motiveret til at komme i form og også holde den.

Jeg har stor glæde af løbetræningen og vil jo helst ikke til at holde pause nu... ;)

Så jeg tager den med ro og så går jeg ned og spørger efter de rigtige sko...

Er der nogen der har handlet i "Løberen" i Kgs. Lyngby, kan den anbefales?

Jeg vil kigge på løbeprogrammerne...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share