Motion før Morgenmaden


Mussen
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har hørt en fugl synge om at hvis man cykler 20 minutter om morgen før morgenmaden vil det svarer til det samme som 1 times motion om eftermiddagen.

Er der nogen der ved om dette er rigtigt eller om jeg skal skyde den fugls sang laaangt væk? :camper:

Hilsen

Hanne

Link to comment
Share on other sites

Det er muligt at du vil forbrænde en smule mere fedt - da der simpelthen er mindre kulhydrat at tære af - så det er jo meget fint

MEN - det er meget sandsynligt at du vil præstere dårligere og dermed få en væsentligt dårligere total forbrænding (Og at the end of the day - så er det faktisk det der tæller. At du taber 10 gram fedt mere til morgen hjælper jo ikke hvis du har energi svarende til 15 gram fedt til overs til aften som så skal lagres) og din kondi bliver også forbedret meget langsommere end hvad du kunne.

Alt i alt - en rigtig dårlig ide.

Der er nogen der power walker før morgenmad (men dog efter en proteinshake). Det skulle øge food partioning. Der er dog et par ting at bemærke. 1) du er ikke helt fastende og 2) Power walk er relativt lavintens. Så det betyder mindre om du ikke har helt så meget (hurtig) energi at fyre af.

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte helt at svare på det oprindelige spørgsmål :4oops:

Jeg har hørt en fugl synge om at hvis man cykler 20 minutter om morgen før morgenmaden vil det svarer til det samme som 1 times motion om eftermiddagen.

Det tror jeg personligt ikke holder. Ifølge den hypotese er den motion man laver før morgenmad 5 gange så effektiv som den "gængse".... hmmm NOT!

Jeg har generelt den holdning, at den regel, der gælder er, at energiunderskud fører til vægttab og vice versa. Alt det andet gejl er kun marginaler i den forbindelse. Så længe du er i underskud, så behøver du ikke tænke på at pine dig selv ved at træne på tom mave.

Edited by sokr@tez
Link to comment
Share on other sites

Det kunne egentlig være meget skægt at vide hvor du har hørt det fra? For man høre altid om opståede myter. F.eks. også om fedtforbræninzonen! :4pooh:

Det er helt forkert, det giver ikke noget ekstra at træne før morgenmaden.

Casper

Link to comment
Share on other sites

Hejsa!

Jeg har hørt det fra en centeret hvor jeg træner - hun havde gjort det & mente fuldt og fast at det havde haft en afgørende betydning for hendes vægttab - jeg har aldrig prøvet og havde svært ved at tro på det - men måtte lige spørger her....og jeg mener *men vil ikke hænges op på det* at hun havde fået det fortalt af en, som underviste på et hold for overvægte.

Denne dame anbefalede også pulstræning ( så vidt jeg ved dog i lidt hårdere grad end ham fra DR ) så længe man ikke var i form :sneaky:

Hilsen

Hanne

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har jeg hørt før, hvor man gør brug af at pulsen ligger inde for et bestemt interval, hvor den ikke særilig høj, fordi man troede at man der forbrændte mest fedt. Dette er netop fedtforbrænindszonen, men problemmet er bare at den zone ikke findes. Procentvis forbrænder man mest fedt der, men hvis arbejdet bliver hårdere vil mængden af fedt som forbrændes stige.

Casper

Link to comment
Share on other sites

Det er forkert. Der vil stadig være glykogen i dine muskler og kroppen vil også gøre brug af dem, efter at glykogen frigøres som glukose ved træning. Kroppen laver ikke om på sin "energi forsyning" bare fordi at maven er tom. Men der vil selvfølgelig stadig bruges fedt som energi, men hverken mere eller mindre når maven er tom.

Casper

Link to comment
Share on other sites

I fastende tilstand er kroppens fedtoxidation under arbejde forhøjet i forhold til den post-absorptive fase.

Men men men! Ligegyldig detalje. Det er i størrelsesordenen 0,1-0,2 g/min og derfor stort set uden betydning i vægttabsøjemed.

Vil man gerne øge sin fedtoxidation under arbejde kan man med fordel manipulere med diæten. Jo mere fedt du spiser jo højere fedtoxidation......

Eller man kan helt droppe tanken om at forbrænde fedt og så i stedet fokusere på konditionsforbedring og kalorieforbrænding når der trænes "kredsløbstræning".

Link to comment
Share on other sites

I fastende tilstand er kroppens fedtoxidation under arbejde forhøjet i forhold til den post-absorptive fase.

Så var det da ikke helt forkert det jeg skrev. Men nogle har måske også mere energi netop om morgeren, fordi der er kroppen udhvilet og ikke træt efter en lang dag.

Det var "forket" i betydningen at effekten er meget lille - hvilket skal stilles over for det faktum at kroppen ikke vil kunne yde så meget efter mange timer uden madindtag,hvorfor træningen bliver mindre effektiv. Man behøver ikke et stor måltid - en god shake med protein og noget kulhydrat kan gøre forskellen.

Link to comment
Share on other sites

Det var "forket" i betydningen at effekten er meget lille - hvilket skal stilles over for det faktum at kroppen ikke vil kunne yde så meget efter mange timer uden madindtag,hvorfor træningen bliver mindre effektiv. Man behøver ikke et stor måltid - en god shake med protein og noget kulhydrat kan gøre forskellen.

Jeg skrev jo også kun, hvad jeg havde læst, ikke om hvor stor en effekt tidspunktet for træningen gjorde. Desuden lød det jo heller ikke som om Mussen havde tænkt sig at løbe flere timer i træk, faktisk kun 20 min.

Men det vigtigste er trodst alt at man få løbet.

Link to comment
Share on other sites

ja den er fin nok, kalorie underskud = du taber dig og overkud = du tager på, det kan vi alle sammen forstå, men der må immervæk være forskel på hvornår og hvordan du indtager føden relativt til forbrændingen..

ekstrem nr.1 : du indtager hele ugens føde + 2000cal om mandagen og faster resten af ugen...

ekstrem nr.2 : du indtager hele ugens føde løbende i een glidende strøm (gennem drop, hvad ved jeg)

Der skal vel ikke den store troldmands intuition til at regne ud at resultaterne af de to strategier vil være markant forskellige.

Jeg kunne også sagtens forestille mig at man i et træningsprogram(med vægte) med 2 pas om ugen, med fordel kunne være i kalorie overskud de efterfølgende 24-36 timer efter endt træning hvorpå man et par dage kunne være i tilsvarende, eller større, kalorie underkud hvis man skyder efter at tabe fedtet... altialt så siger min ummidelbare fornuft mig at der må være en forskel mht hvornår man indtager sine kalorier relativt til træningen... størrelsen af betydningen er så en anden sag, og er den dokumenteret ??

Link to comment
Share on other sites

I fastende tilstand er kroppens fedtoxidation under arbejde forhøjet i forhold til den post-absorptive fase.

Så var det da ikke helt forkert det jeg skrev. Men nogle har måske også mere energi netop om morgeren, fordi der er kroppen udhvilet og ikke træt efter en lang dag.

MultiCoach forklarer det godt - forskellen er ligegyldig. Så jeg griber den med mere effektiv efter en nats hvile....

Nattesøvn og præstation

Iflg denne artikel er man skam mere effektiv om eftermiddagen/aften.

Link to comment
Share on other sites

ja den er fin nok, kalorie underskud = du taber dig og overkud = du tager på, det kan vi alle sammen forstå, men der må immervæk være forskel på hvornår og hvordan du indtager føden relativt til forbrændingen..

ekstrem nr.1 : du indtager hele ugens føde + 2000cal om mandagen og faster resten af ugen...

ekstrem nr.2 : du indtager hele ugens føde løbende i een glidende strøm (gennem drop, hvad ved jeg)

Der skal vel ikke den store troldmands intuition til at regne ud at resultaterne af de to strategier vil være markant forskellige.

Ja ! Og??????

Synes ikke lige din kommetar passer på noget i tråden. :confused2:

Link to comment
Share on other sites

En anden ting er, om ikke det er lidt spild at løbe om morgenen. Om morgenen kan kroppen klare lidt flere kulhydrater, fordi man har fastet hele natten.

Eftyer træning kan kroppen også klare flere kulhydrater end ellers. Er jeg den eneste der synes det er synd at slå de to perioder sammen.

For mig synes det optimalt, at træne før aftensmaden, da jeg så med god samvittighed kunne sætte mig ned på det lidt sene tidspunkt af dagen og nyde lidt kullere. Hvis (når) jeg var på diæt.

Link to comment
Share on other sites

"Eller man kan helt droppe tanken om at forbrænde fedt og så i stedet fokusere på konditionsforbedring og kalorieforbrænding når der trænes "kredsløbstræning". "

JA!

Fastetræning er nonsens, - udover at det aktuelle fuel-mix er tilnærmelsesvist ligegyldigt, - så kan man selvfølgelig IKKE træne hårdt, - og dermed brænde rigtigt mange væmmelige kaloriusser af, - på fastende hjerte!

Man udsætter også det tidspunkt, hvor man får afbrudt de sene nattetimers katabolske fase ved fornyet fodderpåfyldning, så alt i alt er fastetræning en idiotisk og forvrøvlet ide på linje med fedtforbrændingszoner, ingen kulhydrater om aftenen og spis efter skostørrelse! :devil:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share