Overvejelser omkring HST


incognito
 Share

Recommended Posts

Jeg er igang med nogle overvejelser omkring planlægning af et HST program (startet af brains tråd tidligere).... For at analysere situationen, må man kigge på fordele og ulemper og så arbejde med det. Jeg har en arbejdside, men den er ikke færdig. Så indtil videre vil jeg gerne have at folk fortæller kort og præcist om alle de ting, de finder problematisk ved HST. Jeg har selv sat de hyppigste kritikpunkter op, men jeg vil gerne have alt det snavs i har.

Ulemper ved HST

-lavt volumen (både med hensyn til lokale (muskeldegradation) og globale (primært endokrine) effekter)

-svært at bevare krudtet gennem et helt pas

-man brænder let ud når man er tæt på sine Rep Max'er (det er hårdt at køre noget der minder om en peaking cycle for hele kroppen på een gang)

-man bliver langsom af det (ikke slap, bare ingen dynamisk træning)

Når jeg så kommer tilbage fra rustur på søndag vil jeg lige kigge på det. Jeg har nemlig en ide, som jeg tror vil tilgodese de fleste uden at buttfucke HST konceptet.

Slå jer løs HST-hadere............

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

-lavt volumen (både med hensyn til lokale (muskeldegradation) og globale (primært endokrine) effekter)

Dekonditioneringen gør at dette er ligegyldigt.

-svært at bevare krudtet gennem et helt pas
Ikke for mig. ;)
man brænder let ud når man er tæt på sine Rep Max'er (det er hårdt at køre noget der minder om en peaking cycle for hele kroppen på een gang)

Til gengæld venter der nogen "lette" submaksimale træningspas et eller to træningsdage forude. ;)

-man bliver langsom af det (ikke slap, bare ingen dynamisk træning)

Hvorfor skulle man dog blive det? :confused2: Den koncentriske fase er jo stort set ens i alle ST-programmer.

Link to comment
Share on other sites

Den største ulempe ved HST er at det er fucking kedeligt -det bliver det i hvert fald i længden!

Dekonditionering er noget snavs (9+ dage hvor man ikke må træne er uudholdeligt)

Man må ikke lave ekstra øvelser+sæt da det fucker programmet op -selvom man virkelig har lyst til at brænde en given muskelgruppe af!

Men umiddelbart ser jeg den lave volumen som en af de største ulemper!

Link to comment
Share on other sites

Dekonditionering er noget snavs (9+ dage hvor man ikke må træne er uudholdeligt)

Dekonditionering er ikke specielt en "HST-ting". Alle BB'ere burde/skal dekonditionerer jævnligt.

Eneste forskel mellem HST og andre BB-programmer er at i HST er dekonditioneringen meget systematisk opsat og forklaingerne dertil velunderbyggede. :)

Link to comment
Share on other sites

Indrøm det Typen, du har ikke forstået principperne bag HST :lol:

Hvis man ikke har energi til køre programmet igennem for fuld skrue, så er programmet for langt... parring af øvelser afhjælper 85% af problemet.

Men der er da kritikpunkter:

  • Man kan ikke lave drengerøvs træning med forced reps hvert træningspas
  • Volumen i programmet begrænses af minimeringen af tidsforbruget - problemet i alle fullbody programmer. Kan afhjælpes ved at lave AM/PM split eller dele kroppen over i skubbe/trække og træning 6 gange om ugen
  • Hvor stor skal progressionen være for at komme udover RBE...
  • Hvor meget dekonditionerer musklers sensitivitet overfor belastning ved 9-12 dages pause...

De sidste 2 er de absolut vigtigste, eftersom det er halvdelen af grundpillerne i HST layouttet.

Link to comment
Share on other sites

[*]Hvor stor skal progressionen være for at komme udover RBE...

[*]Hvor meget dekonditionerer musklers sensitivitet overfor belastning ved 9-12 dages pause...

De sidste 2 er de absolut vigtigste, eftersom det er halvdelen af grundpillerne i HST layouttet.

Hehehe, helt enig cilius ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis nu vi siger at HST bliver splittet op som Cill siger - AM/PM split - eller 6 dage om ugen - så har jeg faktisk ikke noget at sætte på HST, udfra hvad jeg kender til det. Ikke fordi jeg selv gør så meget i submaksimale vægte, negative og excentriske faser - men det lyder fornuftigt og logisk i helhed.

Jeg vil give typen ret, jeg vil også finde det uendelig kedeligt - men det har ikke så meget med HST at gøre - det vil være nok være alle programsatte træninger.

Mine kritikpunkter går derfor mere på 3-dages-fullbody-udgaven af HST programmet, som mange prædiker om herinde.

Det mener jeg ikke er optimalt.

Punkt 1 & mest afgørende:

At man bliver nødt til i mange tilfælde at skære ned på sæt og øvelser, for at kunne nå/have energi til en træning.

Så vil de kloge sige, "det behøver man heller ikke" - eller også vil de kloge sige "jamen man behøver kun 2 sæt for at få optimale resultater" - nix - det er min bedste overbevisning at det er "spring-over-gærdet-hvor-det-er-lavest".

Punkt 2:

48 timers hviletid er tvungen i fullbody programmet - det holder ikke i mine øjne, kombineret med punkt 1 - mener jeg at man kan få meget bedre resultater ved at splitte sin energi over to omgange, og kunne lave to træninger med meget mere gas - end 1 med dalende gas.

Det er hvad jeg kan komme på sådan umiddelbart kan komme på af store punkter i HST - det er vel at mærke HST som oftest prædikes her - med enkelte undtagelser, fordi HST behøver som sagt ikke være fullbody.

Sidste ting måske, som du ikke kan gøre noget ved Incog - det er den nærmest religiøse betydning HST har fået på MOL - det synes jeg går over gevind ofte, og desværre er det nok udøverne selv, der må lide under det med manglende gains.

Så HST er en tænketank - en god ressource, men tror man lige skal samstemme det lidt med sig selv før man kan finde det optimale program, tror ikke hemmeligheden ligger i et excel regneark ;)

Link to comment
Share on other sites

Dekonditionering er ikke specielt en "HST-ting". Alle BB'ere burde/skal dekonditionerer jævnligt.

Eneste forskel mellem HST og andre BB-programmer er at i HST er dekonditioneringen meget systematisk opsat og forklaingerne dertil velunderbyggede. 

SD er opfundet af Bryan+crewet på HST-forummet!

Ved andre styrke/BB programmer hedder det at "deloade". Ved en deload skærer man bare ned på intensitet + sættene for ikke, at blive for overreached og man kan derfor godt træne videre uden at holde komplet pause fra træningen. Det er for nogle vedkommende (især styrkeløftere som har nået et højt niveau) ikke hensigtsmæssigt at holde SD men bedre at deloade, da man på den måde har større chance for ikke at miste neurale tilpasninger!

CIL> Jeg er bare ved at være ret træt af HST-træningen for tiden! Jeg glæder mig til at blive færdig med 5-rep-cyklussen, så jeg kan brænde gunz af igen B)

Link to comment
Share on other sites

Fitt> Jep. Det lyder måske som om jeg synes HST er død og helvede, men sådan er det nu ikke! Det er et fornuftigt program og har givet mig ok resultater. Jeg siger bare at det ikke er det perfekte program som Jarvig og CIL (MOL's HST fortalere :tongue: ) gør det til!

Men det er et ret kedeligt program...derfor er jeg træt af det og glæder mig til at få det overstået!

Selvom jeg ser nogle ulemper ved HST ser jeg skam også fordele... og sådan er det jo med alle programmer!

Link to comment
Share on other sites

Typen> det var da dejligt med en nuanceret "insider" - og næh, jeg synes ikke det lyder som om HST er det ringeste af det ringeste - men det plejer bare at være så sort og hvidt når vi taler HST...derfor var jeg lidt overrasket :)

Men som du siger - hvilket egentligt er ret væsentligt - der er fordele og ulemper ved ALT.

Link to comment
Share on other sites

Typen:

SD er opfundet af Bryan+crewet på HST-forummet!

Ved andre styrke/BB programmer hedder det at "deloade". Ved en deload skærer man bare ned på intensitet + sættene for ikke, at blive for overreached og man kan derfor godt træne videre uden at holde komplet pause fra træningen. Det er for nogle vedkommende (især styrkeløftere som har nået et højt niveau) ikke hensigtsmæssigt at holde SD men bedre at deloade, da man på den måde har større chance for ikke at miste neurale tilpasninger!

Du har tydeligvis IKKE fattet pointen med strategisk dekonditionering... der er en artikel omkring SD på HST siden, derudover så er det omhandlet grundigt i FAQ'en. Værd lige at læse een gang til - eller første gang for den sags skyld ;)
Jeg er bare ved at være ret træt af HST-træningen for tiden! Jeg glæder mig til at blive færdig med 5-rep-cyklussen, så jeg kan brænde gunz af igen

He he, hvis du er til afbrændingsprogrammer og forced reps, så er HST da slet ikke noget for dig. Det er til personer med ønske om effektivitet og resultater af deres træning - ikke behov for egoboost og selvpineri under træningen... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Cill> personer med ønske om effektivitet og resultater af deres træning - ikke behov for egoboost og selvpineri under træningen... 

Sjovt som alt andet end HST - er diskotræning, forced rep og pjat ... :w00t:

Vedr. selvpineri, well som Arnold sagde "resultater, de kommer for dem der evner at presse sig selv til smerten og udover" - det KRÆVER hårdt arbejde, hvis man tror at man kommer sovende til gains - så tror jeg man snyder sig selv.

Link to comment
Share on other sites

det KRÆVER hårdt arbejde, hvis man tror at man kommer sovende til gains - så tror jeg man snyder sig selv.

Nu er det ikke fordi jeg skal forsvare HST, men der er nu engang forskel på hård træning og selvpineri. Selvfølgelig skal man træner hårdt for at blive større og stærkere, men der er nu engang IKKE brug for konstant brug af failure sæt og forced reps. Jeg kan love dig det er hårdt at lave 5 reps i dødløft, med en vægt som ligger 1-2 reps før failure.

Problemet som Cille skitserer er jo bare at mange TROR at man skal presse sig selv til grænsen og smadre sig selv hver gang man er til træning (jeg var selv sådan engang), men det kunne ikke være længere fra sandheden.

YOU HAVE TO TRAIN HARD, BUT MORE IMPORTANTLY YOU HAVE TO TRAIN SMART.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Vedr. selvpineri, well som Arnold sagde "resultater, de kommer for dem der evner at presse sig selv til smerten og udover" -

Det kan man også få resultater på, hvis man er på AS. Hvis man ikke er, så kan kroppen ikke må at restituere, hvis man gør det for tit.

Hård træning er som TJ siger at spørgsmål om længere værende udholdenhed.... eller tålmodighed.

Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg forsvarede så hverken forced reps eller noget andet her :angry:

Ja TRAIN_SMART fremfor NO_PAIN_NO_GAIN - dog kommer man altså ikke sovende til noget - så det skal sgu gøre ondt nogle gange - og smerte påført af sig selv, er jo selvpineri :)

Men går vel også udfra at HST er hårdt nogle gange, det kan jeg da se i logbøgerne.

Og man kan såmænd sagtens træne smart, selvom man ikke træner HST programmer - HST har ikke patent på "smart" træning - man har et solidt bud på en god platform - men det er ikke den endegyldige-sandhed-amen.

AS-brugere skal nu have meget hvile ligesom os andre.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Og man kan såmænd sagtens træne smart, selvom man ikke træner HST programmer

Ja, det er jeg jo så 110 % enig i. Jeg HADER når træning bliver religion, og HST er godt på vej til at blive en ny HIT historie. Ligesom WSB lidt er det indenfor styrkeløft. Men det kan nok ikke undgåes, når nye træningsprogrammer giver folk de resultater de ikke har fået tidligere. Desværre er det bare IKKE ensbetydende med at det er det ENESTE program som kan give tilsvarende resultater. Jeg kan sætte 10 forskellige programmer sammen, som overholder de basale regler, og som vil give resultater mindst ligeså gode som HST. Men den hoppe HST fanatikerne bare ikke på :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sætte 10 forskellige programmer sammen, som overholder de basale regler, og som vil give resultater mindst ligeså gode som HST. Men den hoppe HST fanatikerne bare ikke på

Der kan sammensættes rigtig mange programmer på baggrund af samme materiale, men hele konceptet i at starte på submaksimale vægte (kender ikke til andre BB programmer der gør det) og løbende øge belastningen er da genial.

Du nævner altid der kan sammensættes uhyrlig mange programmer ud fra samme materiale... så lad os se dem - WSB hybriden byggede primært på SL principper med højere reprange. Hvis du skal lave et på baggrund af hypertrofi specifik forskning, hvordan vil det så divergerer i forhold til HST layouttet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå folk kalder det kedeligt!?

Man vælger selv sine øvelser, og man har dermed mulighed for at køre alle sine ynglingsøvelser hver gang. :)

Og det med pauserne var jeg heller ikke selv særlig glad for, og skar dem kraftigt ned. Det skete der sådan set ikke noget ved, da jeg stadig fik massive gains.

Problemet er så bare, at jeg nu sidder, og er fuldstændig udbrændt og overtrænet.

Havde jeg holdt pauserne, hvor de skulle have været, så havde jeg nok undgået dette, og måske tilmed fået endnu bedre resultater. :sneaky:

Link to comment
Share on other sites

Du har tydeligvis IKKE fattet pointen med strategisk dekonditionering... der er en artikel omkring SD på HST siden, derudover så er det omhandlet grundigt i FAQ'en. Værd lige at læse een gang til - eller første gang for den sags skyld
Jeg har skam læst artiklen og hvor svært kan det være at forstå hvad SD går ud på?? Hvad er det du tror at jeg ikke fatter???

SD er vel bare at dekonditionere musklen nok til at kunne skabe muskelvækst selv ved submaksimale vægte!

He he, hvis du er til afbrændingsprogrammer og forced reps, så er HST da slet ikke noget for dig. Det er til personer med ønske om effektivitet og resultater af deres træning - ikke behov for egoboost og selvpineri under træningen... 

Jeg ved ikke hvor du læser at jeg går ind for forced reps eller failure? Ligeledes har jeg ikke behov for at træne egoet da jeg som regel er den eneste+makker i vægtlokalet!

Jeg har trænet HST flere gange men der skal også være plads til lidt "cowboy-træning" en gang imellem. Hvis det ikke er sjovt at træne..hvorfor så gøre det! Dermed ikke sagt at jeg kører failure hver gang -som du sikker ville kunne få ud af den sætning!

Kort og godt: Det jeg mente med at brænde guns var at køre mere end de 2 "lovlige" sæt i HST!

Link to comment
Share on other sites

Du nævner altid der kan sammensættes uhyrlig mange programmer ud fra samme materiale...
For det første så kunne det være interessant at vide noget om hvilke undersøgelser som HST er baseret på, SOM ER ENDEGYLDIGE. En ting er at samle det eksisterende materiale, men det er IKKE ensbetydende med at det er endegyldigt. En anden ting er at mange af de undersøgelser som HST anvender som argumentation, har en lang række modstykker som siger noget andet. Det kunne f.eks være diskussionen omkring hvorvidt 1 sæt er nok. Der findes undersøgelser som siger at det er nok, men der findes ligeså mange undersøgelser som siger at det IKKE er nok. Og sådan er det på mange områder. Enten er kan man ikke konkludere noget, fordi der ikke eksisterer nok undersøgelser, eller også findes der undersøgelser som viser noget stik modsat. Det er blandt andet derfor jeg mener at HST´s videnskabelighed skal tages med et gran salt. Jeg er da helt enig i at HST er et af de systemer som er mest seriøs i sin argumentation, og videnskabelige undersøgelser skal da også veje tungt i argumentationen, men der er immervæk mange hypertrofi spørgsmål som ikke kan besvares med 100 % sikkerhed. Det er immervæk kun bud.
så lad os se dem - WSB hybriden byggede primært på SL principper med højere reprange

Det er da komplet underordnet hvad programmerne bygger på, bare de overholder nogle simple regler.

1. Jeg mener at man skal træne relativt frekvent, for at opnå optimal muskeltilvækst, men bare fordi HST henviser til undersøgelser som viser at de muskelopbyggende processer løber ud i sandet efter 36-48 timer, så betyder det ikke at man ikke kan få optimale resultater med en frekvens der hedder eks. 72 timer. Det hele afhænger i bund og grund af hvilken type volumen man vælger at køre med. Og jeg mener stadigvæk at hypertrofi stimulering sker meget mere udtalt ved programmer af relativ høj volumen. I WSB hybriden trænes hver muskel 2 gange i ugen + evt. crossover effekt.

2. Jeg mener at man skal træne progressivt, men jeg mener ikke nødvendigvis at en progressionscyklus bør være så bred, at man er påtvunget til at starte så submaksimalt som HST anbefaler. Den samme vægt har immervæk et stimuleringspotentiale længere end HST gør det til. Og progression er bygget ind i WSB hybriden. Dog ikke på samme måde som HST.

3. Jeg er stor tilhænger af ideen om dekonditionering. Dette fungerer også ganske glimrende i WSB hybriden. Hvis man kører 2 mikrocyklusser af 4 uger, og så dekonditionerer i en uges tid, så overholdes HST ideen om SD også.

4. WSB hybriden bygger på store øvelser, som har det største stimuleringspotentiale.

Alt i alt overholder WSB hybriden en række elementer som HST slår meget på. Progression, frekvent træning af hver muskel, dekonditionering, basisøvelser etc.

Og dette kan gøre sig gældende i en lang række solide BB programmer.

HST er altså ikke den eneste måde at gøre det på. Uanset om man vil det eller ej :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Et andet program som iøvrigt overholder de grundlæggende regler, og som jeg ser som et solidt hypertrofi program, er Dual Factor programmet. Dual Factor programmet, kombineret med en solid SD periode, vil efter min mening give bedre resultater end HST. Men det er selvfølgelig noget som kommer an på en prøve ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening - og uden at kommentere HST kontra ikke HST yderligere - er den største ulempe ved HST og det gælder efterhånden det meste styrke/masse træning, at man ikke må køre sig selv helt ud.

Det mener jeg ikke fordi jeg skal booste mit ego, når jeg træner eller lignende, men fordi der er noget utrolig tilfredsstillende ved at brænde sig selv af og være smadret efter træning. Jeg har det i hvert fald bedst, når jeg efter en gang styrke eller cardio er helt færdig i hele kroppen.

Jeg ved med andre ord godt, at det ikke virker at køre til failure hver gang, men det er efter min mening en skam.

PS

failure sæt og forced reps

Hvad er forskellen?

Q

Link to comment
Share on other sites

Hvad er forskellen?

Failure sæt, er sæt hvor du fortsætter til du ikke længere kan gennemføre en koncentrisk rep selv (burde hedde koncentrisk failure). Forced reps, er når du får spotteren til at assistere dig igennem dit sticking point, så du kan gennemføre en eller flere reps, forbi failure.

Iøvrigt så er den følelse du beskriver jo 100 % psykisk. Og det er lidt ærgeligt, for det vi forestille os er det bedste på det mentale plan, gør sig ikke nødvendigvis gældende på det fysiske plan. Derfor er failure træning og forced reps også en form for maschocisme. For failure fanatikere nyder at presse sig selv til det yderste. Desværre er det ikke altid det kroppen har brug for, hvis man vil vokse optimalt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share