Kreatin nedbrydning


Martin
 Share

Recommended Posts

Jeg har læst på "kreatin FAQ'en" at kreatin nedbrydes rimeligt hurtigt (timer) i vand og mælk - og jeg har ikke kunnet finde det "modbevist" nogen steder. Er det stadig konsensus?

Jeg kan nemlig godt lide at fryse min "mælk-valle-udo's-kreatin"-shake i fryseren natten over. Så er den helt perfekt når jeg skal bruge den efter træning :)

Men hvis kreatinen nedbrydes er det jo ikke så smart!?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg er infomeret:

begynder kreatin at opløses i vand ca. en time efter blanding (kemien sker formentlig med det samme), hvorefter den kemiske komposition ændre sig en smule - over et stykke tid bliver det til kreatinin, som egnetlig er det biprodukt dine muskler naturligt nedbryder kreatin til i din krop, og som du skiller ud via din urin. Til forskel fra kreatin, er kreatinin fuldstændig ubrugeligt for din krop.

Derudover kan tilføjes at kemien tilsyneladende sker hurtigere når temperaturen stiger, hvilket vel egentlig gør processen exoterm, hvilket igen vil sige at kemien sker langsomere ved lavere temperatur.

Hvis man går ud fra dette skulle det være muligt at bevarer den kemiske struktur i kreatin såfremt temperaturen er tilpas lav - hvor lav tør jeg ikke gisne om, men når blandingen fryser stopper processen såeh.....

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar - tror jeg vil være på den sikre side, og vente med at putte kreatin i shaken til sidste sekund.

Nexus> For en kemiker er det lidt sjovt at læse dit indlæg, du bruger fagordene lidt forkert, men det er stadig 100% klart hvad du mener :)

Eksempel 1:

Kreatin + H2O <=> kreatinin + Energi

Sådan ville en typisk exoterm (energiudviklende) reaktion se ud. Hvis du nu hæver temperaturen (=tilfører energi) så siger Le Chateliers princip jo netop at reaktionen forskydes i en retning som modvirker dette indgreb. Dermed vil reaktionen forskydes mod venstre...

Men det betyder alligevel ikke en flyvende fis - for det er reaktionshastigheden vi søger og den kender vi stadig ikke... :confused2: :confused2: :confused2: :confused2: :confused2:

God morgen og tak for nu!

Link to comment
Share on other sites

Jeg blander kreatinet op i en sjat vand og skyller skidtet ned med det samme. Jeg har ikke kunnet konstatere nogen som helst forskel i styrke/restitution i forhold til forskellige indtagelsestidspunkter.

Så hvorfor blande det i shaken?? Du kan da bare kyle det ned i forb. m. et måltid.

Link to comment
Share on other sites

>>mdk

Buuuuuuuuuuh.

Du skulle have smæk med en våd sok (og du ville kunne lide det, ville du) for at udbrede så dårlige råd i dette forum! SKU!!!!

1 gram kreatin kræver 1,25 dl væske ved stuetemperatur for at blive opløst.

Hvis du ikke opløser det i tilstrækkeligt væske når du drikker det, vil kroppen opløse det nede i tarmene, ved at trække væske ud i disse.

Et tænkt eksempel:

Klumpeumpe mdk er smart og kvæler 5 gram kreatin, som han lige skyller ned med en mundfuld H2O, skal vi sige 1/2 dl?

Han får ikke lige drukket mere i øjeblikket og kreatinet går videre ned i tarmene, hvor det ligger og skal opløses. Det må så trække ((5x1.25)-.5)=5.75dl ud i tarmene. Kroppen forsøger at reabsorbere vandet, men skidtet skal jo opløses, så mdk må efter x antal minutter foretage den stivbenede sprint ud mod et toilet og skylle en masse vand ud, medsamt en del vitaminer og mineraler.

Selvfølgeligt går det sjældent så galt, da man måske indtager det lige før træning, og så drikker under træningen, men man skal være klar over opløsningsforholdet. Da man gerne kommer til at tage mere end 5 gram, skal man være mere påpasselig. Tager man fx en god teskefuld, fx 8 gram, skal der altså 1 liter væske til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar afstand fra betegnelsen "Klumpeumpe mdk".

Læs, hvad jeg skriver: Tag det med et måltid. Jeg går ud fra, de fleste mennesker drikker noget til maden. Jeg går også ud fra, det er almindeligt kendt, at musklerne ophober mere vand, når man tager kreatin, hvorfor man af den grund skal drikke mere vand.

Sidebem.: jeg tager 2 gram to gange dagligt. Og desuden er den sandsmag lidt klam, så jeg skuller altid efter.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Martin:

Hvis du er kemiker burde du læse din kemibog igennem igen.....eller få pengene tilbage :)

Derudover kan tilføjes at kemien tilsyneladende sker hurtigere når temperaturen stiger, hvilket vel egentlig gør processen exoterm, hvilket igen vil sige at kemien sker langsomere ved lavere temperatur.

Hvis man går ud fra dette skulle det være muligt at bevarer den kemiske struktur i kreatin såfremt temperaturen er tilpas lav - hvor lav tør jeg ikke gisne om, men når blandingen fryser stopper processen såeh.....

Nej nej nej.....

Hvis en reaktion sker hurtigere ved høj temperatur siger det absolut ikke noget om at den er exoterm er endoterm!!!!! Du blander tingene sammen.

Hvis en reation sker hurtigere siger det noget om reaktionshastigheden. Det er ikke det samme som hvor ligevægten ligger. Le Chateliers princip gælder for ligevægte om siger IKKE noget om reaktionshastigheden....

Hov glemte lige det oprindelige spørgsmål:

Jeg mener selv at have bladret igennem hvad der vides om kreatins holdbarhed i vand. Mener at det var omkring en uge før det var relevant. Det gør at man skal holde sig fra færdiglavede kreatindrinks.....de kan købes, men lad være. Checker lige mine referencer igen...

Edited by Luciferase
Link to comment
Share on other sites

Først for og fremmest: Tak for alle de gode svar!

Dernæst: Luciferase, jeg tror jeg beholder min studiegæld lidt endnu :)

Det var ikke mig som skrev at reaktionen sker hurtige fordi reaktionen er exoterm. Jeg skrev;

Sådan ville en typisk exoterm (energiudviklende) reaktion se ud. Hvis du nu hæver temperaturen (=tilfører energi) så siger Le Chateliers princip jo netop at reaktionen forskydes i en retning som modvirker dette indgreb. Dermed vil reaktionen forskydes mod venstre...

Men det betyder alligevel ikke en flyvende fis - for det er reaktionshastigheden vi søger og den kender vi stadig ikke...

At reaktionen er exoterm siger dog at reaktionshastigheden MOD VENSTRE stiger med stigende temperatur RELATIVT til reaktionshastigheden mod højre...Og ligevægten forskydes dermed mod venstre (Ligevægtskonstanten er jo bl.a. afhængig af temperaturen dG = -RTlnK).

Du er meget velkommen til at få det uddybet, hvis du stadig ikke forstår min mening (Luciferase)

Creatinin er et anhydrid af kreatin.

Det anede jeg ikke, og faktisk ved jeg heller ikke om reaktionen er exo- eller endoterm :)

(MEN DET BETYDER JO HELLER IKKE NOGET :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Martin: Det jeg brokkede mig over var ikke det du skrev men nærmere det du ikke skrev. Du beskrev dig selv som kemiker og rettede en detajle (rettede den forkert), men fangede ikke det nexus skrev som var helt forkert....

Nå...men det går nok. det er også bare mig der går i detajler :)

Link to comment
Share on other sites

og rettede en detajle (rettede den forkert)...

Jeg er godt klar over at det ikke var hele sandheden jeg gav (Det var tidligt i morges!) - men jeg synes nu efter bedste overbevisning ikke at jeg har skrevet noget forkert...

Er egentlig lidt nysgerrig over havd du mener jeg har skrevet som ikke var rigtigt!?

Og jo, jeg er kemiker (ifølge mit eksamensbevis). Grunden til at jeg ikke skrev hele sandheden er vel den samme som når man taler engelsk på en ferie i grækkenland - der bruger man heller ikke så store ord, men snarere "Tzatziki - one for me, please" og ikke "I would like one serving of Tzatziki....(håber du forstår min lille analogi).

Link to comment
Share on other sites

Derudover kan tilføjes at kemien tilsyneladende sker hurtigere når temperaturen stiger, hvilket vel egentlig gør processen exoterm, hvilket igen vil sige at kemien sker langsomere ved lavere temperatur.

Hvis man går ud fra dette skulle det være muligt at bevarer den kemiske struktur i kreatin såfremt temperaturen er tilpas lav - hvor lav tør jeg ikke gisne om, men når blandingen fryser stopper processen såeh.....

Det brænder i mine øjne at læse at processen stopper når blandingen fryser. Derudover virker det ikke smart at skrive at kemien sker langsommere ved lavere temperatur.

Det går nok.

Jeg går lidt i detaljer når folk siger at de fx er kemikere...i et sådant tilfælde synes jeg at man kan tillade sig at kræve lidt mere end andre som ikke har det som en del af ens hverdag.

Link to comment
Share on other sites

Luciferase--> Du brokker dig over Martins indlæg, samtidig med at du citerer Nexus. :confused2: :)

Det du har citeret begge gange har Nexus sagt, ikke Martin. :)

Derudover kan tilføjes at kemien tilsyneladende sker hurtigere når temperaturen stiger, hvilket vel egentlig gør processen exoterm, hvilket igen vil sige at kemien sker langsomere ved lavere temperatur.

Hvis man går ud fra dette skulle det være muligt at bevarer den kemiske struktur i kreatin såfremt temperaturen er tilpas lav - hvor lav tør jeg ikke gisne om, men når blandingen fryser stopper processen såeh.....

Creatine <--> H2O + Creatinin , LogK= (-1084/T) + 3,3652

Ref: LEMPERT C The chemistry of the glycocyamidines. Chem Rev 59: 667-736, 1959

Artiklen kan godt anbefales, de kommer vist også ind på noget hastighed, men jeg gider ikke lige læse det hele, den er på 70 sider. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Luciferase (du skulle vel ikke være biokemiker...?)>

Nåååh, nu er jeg også med! Du kritiserer mig altså bare for, at jeg ikke kritiserer Nexus :unsure:

Jeg må indrømme at min manglende kritik primært skyldes to tre ting - 2) tidspunktet (mit indlæg er skrevet 7.07) var ikke til den helt store afhandling om thermodynamik. 2) Jeg kunne jo læse at Nexus ikke var kemiker, og derfor var der ikke "grund" til at kritisere hans velmente råd.

Hvis bare vi kan være enige om, at det jeg HAR skrevet er korrekt, så er vi vist alle glade :)

Men nu vi er i gang, så studser jeg lidt over dette:

Det brænder i mine øjne at læse at processen stopper når blandingen fryser. Derudover virker det ikke smart at skrive at kemien sker langsommere ved lavere temperatur.

Vi kan godt blive enige om at -20gr. C. ikke stopper processen fuldstændigt, meeen i organisk syntese bruger man nu isbade (0 gr. C) til at bremse reaktioner, og det virker altså ret godt - sååå.....(Hvis tager det til ekstremen og fryser ned til 0 K, så sker der jo ikke en flyvende fis, vel!?) - er du uening i det??

;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke biokemiker.

Vi kan godt blive enige om at -20gr. C. ikke stopper processen fuldstændigt, meeen i organisk syntese bruger man nu isbade (0 gr. C) til at bremse reaktioner, og det virker altså ret godt - sååå.....(Hvis tager det til ekstremen og fryser ned til 0 K, så sker der jo ikke en flyvende fis, vel!?) - er du uening i det??

Det har du ret i, men det var ikke det mit svar var på. Jeg skrev at det ikke var smart at sige at en reaktion sker langsommere på grundlag af en viden om exotermisk/endotermiske reaktioner. Det kan man ikke sige noget om, så derfor brokkede jeg mig. Ser man på kreatin skal man faktisk helst have lave temperature og holde sig fra lav pH.

Til spørgsmplet om 0 K kan jeg ikke give dig et reelt svar...og det kan du heller ikke. 0 K er en uopnåelig størrelse så derfor vil svaret altid være teoretisk.....

Jeg kan ikke se nogen grund til at vi bliver ved med det her. Det får vi ikke meget ud af....

Link to comment
Share on other sites

Til spørgsmplet om 0 K kan jeg ikke give dig et reelt svar...og det kan du heller ikke. 0 K er en uopnåelig størrelse så derfor vil svaret altid være teoretisk.....
Arhhh, nu er du pedantisk - Ville du ikke sætte dine penge på at reaktionen forløb MEGET langsomt ved 100 K??? Hvis reaktionen er syre- eller basekatalyseret, så kræver det jo diffusion, og det er der ikke meget af i en isklump!
Jeg kan ikke se nogen grund til at vi bliver ved med det her. Det får vi ikke meget ud af

Jeg giver dig helt ret - Jeg får ret, og du får fred :tongue:

Endnu engang tak for det første svar om kreatins stabilitet :)

Link to comment
Share on other sites

Kan vi ikke få en "ruling" fra en ægte Bear!?

Hvem er mindst lam - er faktisk selv lidt i tvivl, da Lucy (in the sky) virker som om han ikke forstår hvad jeg skriver....Er det bare mig, eller hva' (plejer ikke at have kommunikationsbesvær) ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share