Vente med energi ved vægttab?


kam1138
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg er lidt i tvivl da der tilsyneladende er forskellige holdninger til emnet; I en vægttabssituation (som min) - er det da en god eller dårlig idé at indtage energi den første time efter træning/løb m.v. ? På nogle ressourcer kan man læse, at man kan forøge vægttabet ved at vente. Men er det blot en vildfarelse i forlængelse af tankegangen om, at man laver fedtforbrænding (uagtet at det er uinteressant over et længere forløb) ??

Mvh,

/kam1138

Link to comment
Share on other sites

Hvor finder man den?? og hvad er den?

Man finder den ikke rigtigt nogen steder - for den er endnu lidt udefineret ift. mål - og graden af disciplin og kontrol tåler desværre ikke rigtige dagens lys :)

Efter tidligere at have været særdeles aktiv og ganske veltrænet med bl.a. nogle marathons bag mig skiftede jeg beskæftigelse m.v. og over ca. 5 år var det lykkedes mig at tage vil omkring 25-30 kg på. Og det var ikke muskler :)

Så her i foråret besluttede jeg mig for at gøre lidt ved det, droppede primært diverse junkfood og spiste istedet mere fornuftigt og er begyndt at løbe mere eller mindre regelmæssigt igen. Sidste tiltag er et kort til motionscentret. Men alt sammen generelt uden anden rettesnor end at det skal føles sundt og godt - og altså uden nøjere analyse og planlægning.

Foreløbig har jeg derved smidt 10kg - og de resterende 110 er da blevet noget omrokeret. Og det har jo givet blod på tanden for at smide ca. 15 ekstra og rokere yderligere. Men de bliver jo nok ikke lettere end de første 10.

Jeg har leget lidt med FatLow, Winfood og The Training Diary som jeg alle har læst mig til kan nogle lækre ting. TTD bruger jeg mere eller mindre dagligt, men det er endnu ikke lykkedes mig at registrere og analyse noget som helst på kostsiden. Jeg spiser ofte ude, og det gør det utroligt svært (IMHO) at foretage registrering af kalorieindtag. Det er jo forbundet med temmelig stor usikkerhed at vurdere hvor meget man spiser ved en frokost, reception eller en sandwich man snupper i farten...og hvordan ernæringsindholdet i den er.

Så indtil jeg får fundet en løsning på den del forsøger jeg i blinde at finde den rette kostsammensætning og om der evt. måtte være behov for kosttilskud med f.eks. protein. Men selvom endog en blind høne kan finde korn - så er det måske ikke helt optimalt at gætte sig til det :/

Mvh,

/kam1138

Edited by kam1138
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share