Protein er Protein... eller hvad?


Sidious
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige et spørgsmål omkring proteiner: Er proteiner fra f.eks. havregryn, fisk, mælk osv. lige så effektiv som proteinen fra f.eks. Viking Whey? Eller er det 2 vidt forskellige ting.

Hvis jeg nu bruger de kære havregryn som eksempel, så ta'r jeg en portion havregryn på 150g á 13g Prot. pr. 100 gram = 18,5g protein + 200g mælk á 3,7g pr. 100g = 7,2g. som ialt giver mig 25,7g proteiner. Ville det svare til at indtage 25,7g protein igennem et produkt som Eiselt protec+ eller viking whey eller hvad man ellers kan finde på, eller skal der mere "konventionel" proteiner til pr 1g. whey protein???? Håber der er nogen der kender noget til det.

(Kan også ses på et andet forum hvor man bliver størrere) ;)

Link to comment
Share on other sites

BV=hvor der i procent bliver optaget i kroppen

Kassein proteinet i mælk BV = 71

Havregryn BV = 58

Som du ser undyttes Protein i havregryn mindre end det i mælk. Men husk kombinerer du gryn og mælk så stiger graden af hvor meget protein der bliver udnyttet.

Så de proteiner der ryger indenbords fra havregryn/ris/pasta/majs/nødder tæller også med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg læser sas's indlæg anderledes :

Den samlet BV er højere for en skål havregryn med mælk end for havregryn alene.

Dette er jeg ikke uenig med sas i.

BV'en for det enkelte produkt ændrer sig ikke - med mindre sas spiser en type morgenmad jeg ikke kender til ;)

Kim S

Link to comment
Share on other sites

BV'en for det enkelte produkt ændrer sig ikke

Nej, men ved at blande forskellige produkter, med forskellige aminosyre profiler så stiger BV'en for den blanding.

Hvor finder du de BV værdier, og hvad står de for?
Det står for Biologisk Værdi og er en betegnelse for hvor komplet aminosyre profilen er i produktet.

Her er en kort liste med BV værdi i forskellige produkter.

Whole Egg: 100

Milk: 91

Egg White: 88

Cottage Cheese: 84

Tuna: 83

Fish: 82

Beef: 80

Chicken: 79

Soy: 74

Casein: 71

Peanuts: 68 

Yogurt: 68

Oatmeal: 58 

Wheat: 54

Faktisk kan kun 94% af æggets aminosyre bruges, men fordi det er den højeste mængde i et naturligt forekommende produkt, er det tildelt den Biologisk Værdi: 100.

Link to comment
Share on other sites

det er måske værd at nævne, at selvom æggehvide har en udemærket BV så er optagelsen ikke særlig god. Dvs du kan godt skide en god del af det ud, men stadig opnå en god Biologisk Værdi, fordi BV er defineret som den mængde nitrogen kroppen bruger til muskelopbygning osv. over nitrogen OPTAGET (dvs det der ikke er skidt ud) * 100

f.eks:

du spiser 50 gram æggehvide protein

de 20 bliver skidt ud så du har en OPTAGELSE på 30g hvor de 26,4g (88%) bliver BRUGT.

altså går 26,4g protein til muskelopbygning ud af de 50 gram du åd, hvilket jo ikke er særligt imponerende............

bottom line: BV er i de fleste henseende ubrugeligt

Link to comment
Share on other sites

Claus B:

det konstruerede eksempel var bare for at vise, at BV godt kan se fornuftig ud, selvom proteinkilden ikke er speciel god, så tallet trak jeg ud af røven :angel2:

Der er dog dokumentation for, at æggehvide protein ikke er specielt godt. F.eks nedenstående sammenligning med protein fra hytteost

Metabolism. 1990 Jul;39(7):749-55. Related Articles, Links

Metabolic response to egg white and cottage cheese protein in normal subjects.

Nuttall FQ, Gannon MC.

Metabolic Research Laboratory, VA Medical Center, Minneapolis, MN 55417.

In type II diabetic subjects, we previously demonstrated differences in the serum insulin, C-peptide, and glucagon response to ingestion of seven different protein sources when administered with 50 g of glucose. The response was smallest with egg white and greatest with cottage cheese protein. In the present study, we compared the responses to 50 g of the above two proteins ingested without glucose in normal male subjects. We also determined the proportion of each ingested protein converted to urea nitrogen. The incremental area response integrated over 8 hours for serum insulin, C-peptide, glucagon, alpha-amino-nitrogen (AAN), and urea nitrogen were all approximately 50% less following egg white. This was associated with a 50% smaller conversion of protein to urea. Overall, 70% of the cottage cheese but only 47% of the egg white protein could be accounted for by urea formation. Most likely the smaller hormonal response to egg white is due to poor digestibility of this protein

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

ahh, ok :)

studiet er ikke særligt godt designet til at vurdere "digestibility" - der er et hav af usikkerheder til at sige noget som helst sikkert(og vi mangler info om rå/tilberedte proteiner?)

se istedet på dette studie:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...1&dopt=Abstract

læg specielt mærke til forskellen mellem tilberedte og rå æggehvider - det burde for en gangs skyld udrydde myten om, at tilbedredning nedsætter proteinets værdi :)

Link to comment
Share on other sites

jeps, jeg kender godt det omtalte studie... rå æggehvide er noget lort :)

Her er et studie der sammenligner hele æg med æggehvide...

læg mærke til de aldrig når til REN æggehvide, men at PER falder når hvide:blomme ratioen går i retning af mere hvide/mindre blomme

[Low cholesterol egg powder. Nutritive and quality characteristics of

the product.]

Sotelo A, Gonzalez L

Departamento de Farmacia, Facultad de Quimica, Universidad Nacional

Autonoma de Mexico (UNAM), Mexico.

The purpose of this study is to obtain a low cholesterol egg powder for

the preparation of different foods for persons whose egg consumption is

restricted. Egg white and yolk mixtures prepared in different

proportions were dehydrated; the following dried mixtures were obtained:

A (1:1), B (2:1) and C (3:1) of egg white:yolk respectively. These

mixtures were evaluated using the following parameters: proximal

analysis, microbiological assay and protein quality evaluation. Physical

characteristics of the powder and the sensorial tests of foods prepared

with these mixtures were carried out. The fat and the cholesterol

content in the mixture C were decreased by 40% and 20% respectively. The

microbiological tests showed that the three mixtures were safe for human

consumption. The PER of sample A (whole egg) was 3.65 and for the

mixture C 3:1 egg white:yolk was 3.05. The PER of the 50:50 protein

mixtures eggs white and yolk: with corn lime treated flour (HMN) were

higher than that of the casein standard. The sensorial tests of the

foods prepared with all the mixtures were acceptable.

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

hmm, jeg ved ikke rigtigt, hvad du vil fortælle med det studie, men vi må da håbe, at per ikke slår sig, sådan som han falder :-D

Hvordan er PER defineret?

En spansk artikel - nu har jeg set det med.

Og så er temaet - hvordan vi laver et cholesterolfattigt æggepulver - ikke lige noget, der er særligt relevant i en dansk husholdning?

Link to comment
Share on other sites

BV er et udtryk for hvor god aminosyresammensætningen er i forhold til essentielle aminosyrer i det protein der bliver retineret (tilbageholdt) i kroppen.

Dvs. at man kan altså godt have en proteinkilde med en satans høj biologisk værdi, men hvis kroppen ikke retinere så meget, så taber proteinet værdi.

Derfor...... det optimale er at gå efter NPU-værdien(NettoProteinUdnyttelsen) som er en samlet værdi af BV og andelen af det retineret protein.... det bruges bare ikke så oftes desværre....

Link to comment
Share on other sites

Proteiner fra svin, som bacon jo er, har en høj BV, men der ligger et problem i at bacon indeholder alt for meget fedt af den mættede slags som er "det dårlige" fedt.Derfor ville jeg personligt finde en anden proteinkilde.

Grisens celleopbygning ligner meget menneskets og derfor at proteiner herfra af ret god kvalitet, så noget fedtfattigt svinekød er udemærket.

fitnessbutikken.dk

Link to comment
Share on other sites

Proteiner fra svin, som bacon jo er, har en høj BV, men der ligger et problem i at bacon indeholder alt for meget fedt af den mættede slags som er "det dårlige" fedt.Derfor ville jeg personligt finde en anden proteinkilde.
Ok, selvfølgelig er der meget fedt i - men vil det hindre effekten af de proteiner der er i snacks'ene - eller mener du bare at det ikke er så sundt spise, pga. fedtindholdet ?
Grisens celleopbygning ligner meget menneskets og derfor at proteiner herfra af ret god kvalitet, så noget fedtfattigt svinekød er udemærket.

Okay ? scary thought; filmen "Vi Lever" - var det så de bedste proteiner de fik at spise der ??

Link to comment
Share on other sites

Ok, selvfølgelig er der meget fedt i - men vil det hindre effekten af de proteiner der er i snacks'ene - eller mener du bare at det ikke er så sundt spise, pga. fedtindholdet ?

Ja i en seriøs diæt undgår man al det "usunde" fedt og holder sig til det "gode", som bl.a. findes i fede fisk og ekstra jomfru olivenolie.

Det er dog ikke sådan at man bare skal spise fedt derudad, det er med måde. Det "gode" fedt har bare en række nyttige funktioner, som kroppen nyder godt af.

Thats all....

Link to comment
Share on other sites

fitness:

Ja i en seriøs diæt undgår man al det "usunde" fedt og holder sig til det "gode", som bl.a. findes i fede fisk og ekstra jomfru olivenolie.

Det er dog ikke sådan at man bare skal spise fedt derudad, det er med måde. Det "gode" fedt har bare en række nyttige funktioner, som kroppen nyder godt af.

Ja okay, det ved jeg godt :) - men ok, det påvirker ikke proteinernes optag eller noget. Takker for svaret !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share