Hvor meget vægttab på cykel?


Newbie-pumperen
 Share

Recommended Posts

Tror ikke jeg forklarede det så præcist...

Det jeg mente var, jeg har fået fortalt at man skal cykle i lang tid før man begynder at forbrænde kalorier. Altså, man forbrænder ingenting bare ved at cykle et kvarter f.eks.

Passer det? :unsure:

Det er jo det vi har svaret på. Svaret er stadig: Nej !!

Link to comment
Share on other sites

hvis du cykler 30-40 min (eller et hvilket som helst andet minuttal) vil du - alt andet lige tabe dig mere eller tage mindre på end hvis du ikke gjorde det. Jo mere du cykler, desto mere taber du dig (eller desto mindre tager du på)... så er den egentligt ikke længere...

Edited by Litopsi
Link to comment
Share on other sites

saxede lige følgende fra run4fun.dk

ved en times aktivitet er energi forbruget i kcal. ca. (afhænger af kropsvægt etc.)

Cykling - 30 km/t  850

Cykling - 20 km/t  566 

Løb - 5 min/km  893   

så kan du ellers bare skalere ned for at finde ud af hvor meget energi du har forbændt under din træning. Energi forbruget er mig bekendt direkte proportionalt med varigheden, forudsat konstant intensitet.

Og ovenstående retninglinier er selvfølgelig (som al den slags) hamrende upræcise.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes tidligere jeg så nogle formler, hvor man ud fra vægt, hastighed samt enten distance eller tidsforbrug (med dte ene kan du altid udregne det andet) kunne estimere kcalforbruget.

Det der var interessant var, at kcal-forbruget steg relativt mere end en evt. hastighedsforøgelse. Eksempelvis fra 25 km/t til 30 km/t (20% øgning) steg kcal-forbruget måske 30% (tallene er blot eksempler).

Er der nogen der ligger inde med sådanne formler??

Energiforbruget fra run4fun.dk er ud fra en 75 kgs person, i hvert fald hvad angår løb.

Et andet (lettere relateret) spørgsmål:

Hvor præcise er de kcal-angivelser som løbebånd angiver? Kan man bruge det til noget når man skal udregne sit energiforbrug eller er det primørt som motivationsfaktor at se tallet bevæge sig opad??

Link to comment
Share on other sites

Et andet (lettere relateret) spørgsmål:

Hvor præcise er de kcal-angivelser som løbebånd angiver? Kan man bruge det til noget når man skal udregne sit energiforbrug eller er det primørt som motivationsfaktor at se tallet bevæge sig opad??

Det er meget upræcist. Denne artikel handler om måling af kalorieforbrug med et pulsur. Computeren i løbebåndet vil være endnu mere uprecis. Det det kan bruges til, er motivation og sammenligning fra gang til gang - på samme redskab vel og mærke!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var jeg også bange for. Og det gør det svært at kontrollere ens energibalance. Selvfølgelig kan man altid lige gå/løbe en kilometer mere for at være på den sikre side, men det siges jo også at kcal-underskuddet ikke må være for stort, da det ellers vil gå ud over muskelmassen.

Mange regner med at når man løber bruge man 1 kcal/kg/km, dvs en 75 kg's mand bruger 75 kcal på at løbe en km (uden hensyntagen til bakker, vind m.v.). Er der nogle der kan anslå energiforbruget ved gang?? Det er vel alt andet lige lavere end ved løb, da man jo ikke har nogen svævefase, og derfor ikke arbejder så hårdt imod tyngdekraften?

Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt siger man, at man netto bruger lige meget energi på at gå x antal km og løbe samme antal km.

Det er så ikke lige et udgangspunkt jeg har kendskab til ;)

udfra tabellen på run4fun er der da nærmere en faktor 1,7 til favør for løb, hvad angår kalorieforbrug/km (udregnet for løb 6m/km og gang 9m/km)

Uanset om det er Jarvig13(år??) eller mig der er nærmest sandheden så husk at for hver km du går ville du kunne nå at løbe 2 :bigsmile:

Edited by nightbringer
Link to comment
Share on other sites

Ifølge Health Calculators vil forbrændingen være som følger for en person på 200lbs

1 times gang (3 mph) = 396

1 times gang (4 mph) = 468

1 times løb (6 mph) = 912

1 times løb (8 mph) = 1.224

Hvis løb og gang skulle forbrænde lige mange kalorier for tilbagelagt distance, skulle forbrændingen være dobbelt så høj for 8mph løb som for 4mph gang. Faktisk er den højere. Iflg tabellerne er det derfor mere krævende at løbe en distance end at gå den.

Om beregningerne er korrekte, skal jeg ikke kunne sige. Men, det er uden tvivl effektivt at løbe - hvis man vil forbrænde kalorier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share