acne!?


-=Nosa=-
 Share

Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det bedste du kan gøre er at gå til din læge, og få en recept på nogle piller, som udtører huden og derved gør huden pænere at se på.

Endvidere skal du undgå alt for mange øl, chips, fede madvarer (pizza....) "salater", altså kyllingesalet osv. Du skal også huske at rense huden godt efter træning, da huden åbner sig når du sveder, og gør den mere modtagelig for bakterier. Endvidere er det en god idé at bruge en form for clerasil, for at lukke porene efter vask.

Ellers plejer det er gå óver med tiden.... <_<

Link to comment
Share on other sites

Har haft meget acne i min unge dage! Så har været igenne en Accutan/Roacuttna kur!! Som jeg fik recept på af min hudlæge og de fjernede alle bumser... Så er de begyndt at komme lidt igen. Så jeg gider ikke have flækket læber og ekstrem tør hud igen så derfor vil jeg hører til alternativ! som nogle har haft gode resutater med. Har fået Tetracyklin, Danacin skioren!! Så jeg har været igenne det hele... Men skal lige pånævnes nu har jeg meget lidt acne!!

Link to comment
Share on other sites

Mine bumser er ikke kommet pga. Krudt. Det er ikke det vi snakker om så har jeg prøvet B5 vitamin fra Twinlab Det hjælp lidt men da jeg stopped med dem. Kom de lidt frem igen, så nu kører jeg kinesisk medicin da det skulle rense leveren som skulle være et antidoxiant. Så ens blod blev renere og derved ikke så mange bakterier på hudoverfladen. Men det virker ikke ved mig. Nogen som har anvendt andre gode præperater ?

Link to comment
Share on other sites

Til Mette Musen.

Acne har absolut intet med "usunde" madvarer at gøre, hverken chips, øl, chokolade eller diverse salater !!!

Til Nosa.

Vask ansigtet grundigt to gange om dagen, og ekstra grundigt efter træning, drik masser af vand lad være med at presse selv de mindste urenheder ud, de forsvinder af sig selv(hvis du da er i besiddelse af et immunforsvar, hvilket du sikkert er), og derved undgår du at de udvikler sig og bliver store, betændte bumser.

og vigtigst af alt- lad være med at gå for meget op i din hud, kig ik i spejlet for tit, hvis du er ligeglad med dine bumser, bliver de også ligeglad med dig og forsvinder .-)

Link to comment
Share on other sites

Acne har absolut intet med "usunde" madvarer at gøre, hverken chips, øl, chokolade eller diverse salater !!!

Jeg skal ikke kunne sige om det ikke gælder usunde madvarer, men det har ihvertfald noget med madvarer at gøre. Personligt kan jeg direkte relatere bestemte madvarer til acne fremkomst.

Også proteinpulver samt proteinbars af et specielt mærke kan have denne effekt - Et eksempel er "Great Stuff" fra Tropicana.

Normalt har jeg aldrig acne, men indtager jeg nogle bestemte ting er den stensikker.

Det skal dog nævnes at andre i min omgangskreds uden problemer kan indtage nogle af de selvsamme produkter uden gener, så der må ligge nogle individuelle faktorer i dettte også.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

-> titan

Madvarer har måske ikke direkte noget med bumser at gøre, men er det helt tilfældigt at man tre dage efter indtagelse af chips må betale med øm hud?

-> nosa

Du må sluge din stolthed og få tid på en "skønhedssalon". En god udrensning (fjernelse af hudorme) nedsætter mængden af acne betydeligt for mange. En lidt dyr og smertefuld løsning, men det virker.

Link to comment
Share on other sites

Til Nosa

Nu mener jeg heller ikke at man ikke skal pleje sin hud, men at det ikke er gavnligt at kigge sig i spejlet 10 gange om dagen og eller vaske ansigtet 5 gange, selvfølgelig skal man sørge for en grundlæggende hudpleje hvis man har problemer med acne, men for meget kan have den modsatte effekt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min onkel var sels ekstremt plaget af bumser i hans ungdom. Hver gang jeg har været i bad og porene, som følge af det varme vand, står vidt åbne, får ansigtet lige en gang Borup Sprit. Denatureret eller ej, det spiller ingen rolle, sagen er den at min onkel gjorde det og jeg har gjort det jævnligt i to år nu og har praktisk taget ingen bumser i ansigtet.

Hvis jeg ikke har gjort det i en periode starter jeg op med at tørre ansigtet af tre gange om dagen og går så ned til to måske en gang når problemet er under kontrol! Hvis man spritter af lige efter en barbering kan det godt gøre lidt ondt og er måske en god ide med lidt fugtighedscreme bagefter.

Link to comment
Share on other sites

til Mette Musen.

Acne har absolut intet med "usunde" madvarer at gøre, hverken chips, øl, chokolade eller diverse salater !!!

Det har det da!

Er udemærket godt klar over at det ikke er den eneste faktor, og selv om det ikke er videnskabeligt bevist, så fraråder mange danske hudlæger ovenstående!!

vand lad være med at presse selv de mindste urenheder ud, de forsvinder af sig selv

Det afhænger igen af hvad der er for nogle urenheder. Nogle kan blive så dybe at kun en hudlæge kosmelog kan komme dem til livs!!!

Link to comment
Share on other sites

Mette:

Det har det da!

Er udemærket godt klar over at det ikke er den eneste faktor, og selv om det ikke er videnskabeligt bevist, så fraråder mange danske hudlæger ovenstående!!

100% enig mette.

Møg, nu roder jeg mig uklar med videnskaben igen :( - men det er simpelthen ikke rigtigt at der ikke er nogen råd tråd imellem acne og kost.

At det kun er hormonelt, det er altså noget bull - i puberteten, ja måske - men hvis vi ser bort fra lige den periode, så har kost & væskeindtag altså en stor ting at sige !!

Alkohol, pizza og/eller chips - så kan jeg så ind i fremtiden, og sige at jeg med sikkerhed 24-48 timer efter får en bums et eller andet sted på kroppen.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Acne skyldes bakterier i huden, og har ikke noget med den mad man spiser, punktum. Når man anbefaler ikke at presse på alt andet end meget "modne" bumser, er det fordi manricikerer at klemme den betændelse der er i bumsen, ud i det omkringliggende væv, med det resultat, at det breder sig og blibver virkeligt grimt

Link to comment
Share on other sites

Acne skyldes bakterier i huden, og har ikke noget med den mad man spiser, punktum.
Ok, selve begrebet "acne" er måske en kronisk tilstand - nogle har det, andre har det ikke.

For de mennesker der har det (mild som grov grad) - der kan kost helt sikkert være udslagsgivende for at forværre situationen, der er altså ingen tvivl om det ?

Dog; finder man mange steder der siger, at det ikke har noget med kosten at gøre - eks:

http://www.slu.edu/readstory/newsinfo/1453

Acne Prone? Fear Not, Food Is not the Cause

ST. LOUIS—You feasted on pizza, soda, and are convinced you will wake up with the most dreaded and hated skin affliction—the zit.

Stop worrying, says Paul Bowman, MD, a SLUCare instructor in the department of dermatology at Saint Louis University School of Medicine.

“The idea that certain foods can cause acne is a myth that has been around for a long time,” he says. “Studies have not shown diet to be a significant cause of acne. Foods themselves - pizza and chocolate for example - do not trigger break outs.”

The American Academy of Dermatology says close to 100 percent of people between the ages of 12 and 17 have at least an occasional whitehead, blackhead or pimple. Yet despite being the most widespread skin disorder among teenagers and young adults, it is the least understood, constantly associated with things that actually have no significant relation – like diet, stress and poor hygiene.

Dr. Bowman explains that pimples come from a mixture of three things: hormones, oil and bacteria. Hormones stimulate the oil glands and keep them busy producing the oil that attracts and breeds bacteria on the face, neck and back. This combination of oil and bacteria gets into the pores, causing the inflamed bumps and patches we know as acne. During the teenage years, the oil glands are most active, giving the pores a greater chance of becoming clogged with bacteria and oil.

Teenagers are not the only ones to get acne. Bowman explains that although we associate acne with the teenage years the condition can affect people into their late twenties or thirties. In fact, some people get acne for the first time as adults. Acne is hereditary and its duration may depend on a person’s genetic predisposition.

At times, the fight with acne may seem like a hopeless battle, but Bowman reassures that with treatment, most cases can be greatly improved.

In the meantime Bowman suggests the following rituals to keep your face clean and clear:

Wash your face no more than twice a day. Washing more this can actually irritate the skin and make acne worse.

Use lukewarm water and a mild soap such as Dove or Cetaphil. Use your hands for gentle cleansing to avoid vigorous washing and scrubbing.

Use oil-free lotion, make-up and sun block.

If you wear make-up, keep it light. Make sure the label says it is “non-comedogenic” or “non-acnegenic.”

Pull your hair back, especially before going to bed, so it does not hang in your face. Wash your hair frequently if it is oily.

Keep hairsprays and gels off of your face and neck.

When a blemish appears, use a topical solution, such as benzyl peroxide, to prevent scarring and new blemishes from forming.

More often than not, acne is a completely treatable skin problem. Dermatologists can provide alternative ways to clear acne if it becomes persistent or unmanageable.

“Acne is a common problem and something that can be handled,” Bowman says. “Follow the basic guidelines and take care of your skin just as you would any other part of your body. See a dermatologist and treat it when necessary, but most of all be patient.”

Dog trækkes der alligevel en tråd over til kosten her:

http://www.uams.edu/medcenter/conditions/acne.asp

2.  Will certain foods make me worse? Does pizza cause acne?

Pizza, chocolate, and soda do not cause acne per se. Certain foods will make the acne of certain people worse. However, eating pizza will not give you a pizza face, and following a strict diet will not, clear your skin. Typically, it is best to avoid any foods which seem to worsen your acne and, for your overall health, eat a balanced diet--but diet shouldn't really matter if the acne is being appropriately treated by a trained dermatologist.

Fra netdoktor:

http://www.netdoktor.dk/Sunderaad/fakta/bumser.htm

Hvorfor får man bumser?

I puberteten øges kroppens produktion af mandligt kønshormon (androgen) hos begge køn. Dette stimulerer talgkirtlerne i huden til en øget produktion af hudfedt. Samtidig med at produktionen af hudfedt øges, forsnævres talgkirtlernes udførselsgange så hudfedtet får svært ved at komme ud, men produktionen fortsætter uanfægtet.

Bumserne opstår på grund af hudbakterien Propionebacterium acnes, der lever af hudfedt.

Under nedbrydningen af hudfedtet dannes der affaldsstoffer og fedtsyrer, der irriterer talgkirtlen, så der opstår betændelse i den. Først viser dette sig som ømme, røde småknuder, der afløses af egentlige bumser indeholdende nedbrudt hudfedt. Betændelsen aftager over dage til uger, afhængig af sværhedsgraden.

Hvad kan gøre at man får flere bumser?

Arbejde i fugtigt miljø med fedt, olie og andre kemikalier.

At man er stresset, det vil sige, at man ikke har det godt med sig selv.

Hvis man kradser i sine bumser eller klemmer dem ud.

Menstruation.

Nogle medikamenter og kemikalier.

Hvad kan man selv gøre?

Vask ansigtet to gange dagligt med en mild hudvenlig sæbe med pH omkring 6,5. Sørge for at vaske huden, når man har svedt. Man skal ikke skrubbe sig i ansigtet, da det kun forværrer acnen.

Undgå at håret hænger ned i ansigtet, og vask det jævnligt med shampoo.

Lad være med at kradse og klemme bumser ud, det gør kun tingene værre og giver ar.

Undgå at huden udsættes for megen kulde, varme og sollys. Sollys lindrer acne for en tid, men kan ikke holde det nede. Endelig giver for langvarig udsættelse for sol solskadet hud og hudkræft.

Brug vandbaseret, non-comedogen (tilstopper ikke hudens porer) fugtighedscreme, solbeskyttelse og kosmetik. Fedt- eller olieholdig creme eller makeup tilstopper hudens porer og kan giver bumser.

Der er ikke noget videnskabeligt bevis for at bestemte fødemidler giver acne. Men konstaterer man, at der kommer flere bumser et par dage efter at man har spist et bestemt fødemiddel for eksempel alkohol, tomater eller rejer, skal man selvfølgelig undgå det.

Spis en god og varieret kost, drik rigeligt med vand og få regelmæssig motion. Har man det godt med sig selv, får huden det også bedre.

Man kan også opsøge en god kosmetolog, der vil kunne hjælpe med hudpleje, mod betaling naturligvis.

På apoteket og ved købmanden kan du købe håndkøbsmidler til behandling af let acne. Prøv dem i seks til otte uger inden de opgives, det tager sin tid at få acne under kontrol.

Se endvidere om behandlingen i sygdomsregisteret om acne vularis

Det er ikke videnskabeligt bevist; alligevel trækkes der også en rød tråd herfra, og til kosten...

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bevise med min egen krop som empiri, at der kommer bumser ca. 2-3 dage efter et McD besøg, så enten er jeg et unikum, eller også er der noget, som videnskaben har overset...

og ardannelse og, at det nogle steder ligefrem faktisk kan være dødeligt - trykker man bumser i områderne ved siden af næsen kan infektionen sprede sig til hjernehinderne og give meningitis, hvilket som kendt er en farlig sygdom.

:w00t:

Link to comment
Share on other sites

Møg, nu roder jeg mig uklar med videnskaben igen  - men det er simpelthen ikke rigtigt at der ikke er nogen råd tråd imellem acne og kost.

At det kun er hormonelt, det er altså noget bull - i puberteten, ja måske - men hvis vi ser bort fra lige den periode, så har kost & væskeindtag altså en stor ting at sige !!

Alkohol, pizza og/eller chips - så kan jeg så ind i fremtiden, og sige at jeg med sikkerhed 24-48 timer efter får en bums et eller andet sted på kroppen.

Med hensyn til alkohol så tror jeg det er to grunde til hvorfor man forbinder dette med bumser.

Først at alkohol, specielt i store mængder, virker dehydrerede hvilket betyder at ens hud har tendens til at blive lidt tør i det. Såfremt man har tendens til acne så er det en kendt sag at tør hud er noget af det værste.

Desuden så skal man tænke på i hvilken situation man indtager store mængder af alkohol, hvilket jo oftest er i forbindelse med en bytur. Og på de fleste diskoteker/barer og lign. er der ofte meget varmt hvilket betyder man sveder mere hvilket kan gøre ens hud mere fedtet end ellers.

/Torben

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share