Træning under sygdom


FMSlater
 Share

Recommended Posts

Hvis man nu går hen og bliver forkølet eller får influenza i en uges tid eller to, bør man så afholde sig helt fra at træne eller kan man træne med lav intensitet eller hvad? - Altså selvfølgelig bortset fra, at det ikke ligefrem er særlig velopdragent, at gå ud og smitte alle de andre i centeret? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også enig. For ca 5-6 år siden var der en eller flere svenske o-løbere der døde fordi de trænede hårdt mens de var forkølet. Man fandt så ud af at det var fordi de brugte alt kroppens energi på at træne istedet for at bekæmpe denne virus, ja også døde de. Jeg kan ikke husk omstændighederne 100 %, men her er der jo også tale om meget hårdt trænende elite folk.

Nu skal du jo ikke gå rundt og være bange for at dø, men kroppen har brug for alt den energi den kan få til at bekæmpe en sygdom, så i det lange løb er det nok bedst at tage en slapper. :4crutches:

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste engang, at alt under influenza kunne man godt træne med. Det synes jeg har virket ganske godt. En banal forkølelse skal man i hvert fald ikke bruge som undskyldning for ikke at træne. Det kan være utroligt dejligt, faktisk, at komme ind og få temperaturen op. Man klarer op i næsen, og får det generelt bedre.

Har man derimod feber, er der ikke nogen grund til at friste skæbnen. Så skal man blive hjemme, og få det bedre. De fleste får alligevel ikke nok hvilepauser i deres træningsforløb.

Link to comment
Share on other sites

KKPedersen Indsendt: 28. Sep 2003, 14:23   

Jeg er også enig. For ca 5-6 år siden var der en eller flere svenske o-løbere der døde fordi de trænede hårdt mens de var forkølet. Man fandt så ud af at det var fordi de brugte alt kroppens energi på at træne istedet for at bekæmpe denne virus, ja også døde de.

Jeg kan ikke husk omstændighederne 100 %, men her er der jo også tale om meget hårdt trænende elite folk.

Nu var det også svenskere, så vi kan jo principielt ikke vide hvorvidt de har drukket finsprit eller ej - bare en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trænede med en temmelig heftig forkølelse for 1 måneds tid siden..

Jeg kunne ikke løfte så meget, og tog ikke sættet igennem.. bare efter squat(1'ste øvelse) var jeg færdig, og blev enig med mig selv om at stoppe istedet.. Forkølelsen varede næsten 1½ uge, pga. jeg smed tre træningspas ind i samme periode. Forkølelsen kunne være gået over efter 3 dage ca. men fordi jeg trænede blev den lidt længere.. =/

Så hvis du er sikker på at du har kræfter nok, sker der ikke ngoet. Men sygdommen kan trække ud, og så ender det med at det skader din træning mere end det gavner anyways...

Link to comment
Share on other sites

Jeg trænede med en temmelig heftig forkølelse for 1 måneds tid siden..

Jeg kunne ikke løfte så meget, og tog ikke sættet igennem.. bare efter squat(1'ste øvelse) var jeg færdig, og blev enig med mig selv om at stoppe istedet.. Forkølelsen varede næsten 1½ uge, pga. jeg smed tre træningspas ind i samme periode. Forkølelsen kunne være gået over efter 3 dage ca. men fordi jeg trænede blev den lidt længere.. =/

Så hvis du er sikker på at du har kræfter nok, sker der ikke ngoet. Men sygdommen kan trække ud, og så ender det med at det skader din træning mere end det gavner anyways...

Hvordan faen kan du vide hvordan det uprovokerede forløb ville have været? (Et retorisk spørgsmål; det kan du nemlig ikke). Virusangreb kan sagtens vare 1 1/2 uge, så det er lidt noget f.. at fyre af, undskyld jeg siger det.

Hvis man er sløj og træt med feber skal man jo nok ikke træne, men vi havde nok ikke overlevet som art, hvis vi ikke kunne foretage os noget når vi var lidt syge..

Link to comment
Share on other sites

KKP: Jeg er også enig. For ca 5-6 år siden var der en eller flere svenske o-løbere der døde fordi de trænede hårdt mens de var forkølet. Man fandt så ud af at det var fordi de brugte alt kroppens energi på at træne istedet for at bekæmpe denne virus, ja også døde de. Jeg kan ikke husk omstændighederne 100 %, men her er der jo også tale om meget hårdt trænende elite folk.
Uden at være sikker, så mener jeg at den 'historie' som du skriver om drejede sig om en håndfuld svenske orienteringsløbere, som alle blev ramt af en eller anden mystisk virus som de som sagt døde a, mener ikke at det var fordi trænede hårdt oveni et sygdomsforløb.
Hvordan faen kan du vide hvordan det uprovokerede forløb ville have været? (Et retorisk spørgsmål; det kan du nemlig ikke). Virusangreb kan sagtens vare 1 1/2 uge, så det er lidt noget f.. at fyre af, undskyld jeg siger det.

Ikke helt enig ! - jeg synes selv at jeg selv har en rimelig god fornemmelse for hvorlænge jeg er om at blive rask, når jeg f.eks. er forkølet eller har influenza - altså når sygdommen er lidt banal. Så jeg mener altså godt man f.eks. kan sige '3 dage' og ikke 1½ uge.

Jhax

Link to comment
Share on other sites

Ja, men essensen af det er, at du trækker på erfaringer fra andre gange du har været syg og så bevidst eller ubevidst sammenligner med din nuværende situation. Dette er kun validt hvis det var de samme bakteriestammer elller virastammer der recirkulerede. Det er det sjældent, så man kan altså ikke rigtigt sammenligne med tidligere erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar...

Okay...nu tog jeg ud og trænede i går på trods af jeg var lidt sløj (Dog ingen mærkbar feber)...og det var, som jsc skriver, faktisk meget rart, og det hjalp på næsen mm. Men i dag har jeg kun ét ord...DOMS...jeg har ellers ikke hold nogen længere pause eller kørt nogen nye øvelser, men jeg er temmelig øm idag....er det et tilfælde, eller er der nogen der har prøvet det samme?...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan faen kan du vide hvordan det uprovokerede forløb ville have været? (Et retorisk spørgsmål; det kan du nemlig ikke). Virusangreb kan sagtens vare 1 1/2 uge, så det er lidt noget f.. at fyre af, undskyld jeg siger det.

Hvis man er sløj og træt med feber skal man jo nok ikke træne, men vi havde nok ikke overlevet som art, hvis vi ikke kunne foretage os noget når vi var lidt syge..

Så sandt så sandt.. Men har selv en forholdsvis god fornemmelse af en forkølelse, og hvor længe den plejer at tage mig at komme over.

det forløb sig også således at jeg blev lidt syg, og fik det lidt bedre, så trænede jeg, fik det dårligere, og kunne egentlig mærke at det var grundet i min hårde træning...

Desuden er der også stor forskel på at være snotforkølet i 3 dage, i forhold til 1½ uge.

SAmmenlignet med forrige sygeforløb og hvor kraftig det var, gik der utroligt lang tid, i forhold til normalt... Jeg skyder en stor del af skylden på vægttræningen! + kampsportstræning på off-dagene...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share