Er resultatet godt nok???


munk
 Share

Recommended Posts

For 6 uger siden startede jeg med en livsstilsændring. Jeg er overvægtig og var utrænet. Jeg dyrker fitnes 3x1t. pr uge og traver rask 1 t. = 8 km. hver aften. Jeg spiser 6 små fedtfattige måltider om dagen og har fuldtridsjob. Vægttag 6 kg= 1 kg. pr uge.

Lige nu er jeg viljefast og standhaftig men vil gerne opnå bedre/hurtigere vægttab!! Hvor skal jeg sætte ind??

Jeg er klar over at jeg også opbygger muskler og det kan måske være forklaringen på de relativt få kilos tab??

Jeg kender også mig selv godt nok til, at der skal ske noget for at jeg kan fastholde mig selv i de nye sunde mønstre så gode ideer, tak

Link to comment
Share on other sites

Uden at kende dit kalorieforbrug og træning etc, forekommer det at du måske har ramt muren efter 6 uger. Det er en helvedes masse motion du får hamret af og det er også godt nok. Men der er ikke ret meget mere du kan gøre, uden at det vil koste mere end det gavner. Efter min opfattelse bør du holde pause med din gang/løb og spise lidt mere end du plejer, samtidig med at du træner røven ud af bukserne.

Dette skulle kunne bevirke at dit stofskifte vænner sig til flere kalorier, således at du "nulstiller" din forbrænding.

Efter du har gjort det, så begynd at genindføre din cardio, men ikke det hele på en gang.

Grunden er, at hvis du starter med at gøre det hele, går der 2-3-4 uger og så rammer du muren igen, og må skære ned i maden eller lignende.

Ved at genindføre motionen gradvist, kan du udskyde det tidspunkt hvor du rammer muren.

start fx med 1/2 time 3-4 gange om ugen. Når det holder op med at virke, så øg til 45 min eller tag en ekstra dag med 30min.

På den måde vil du kunne øge din motion langt flere gange end på den anden måde.

Du kan også forsøge at variere din motion, alterner mellem gang, cykling, svøn´mning etc, som du har lyst.

Der er selvfølgelig også muligheder for at gøre det samme med kosten, men da du ikke skriver hvad du spiser, er det svært at sige noget her.

Held og lykke  

Link to comment
Share on other sites

tak for svarene -her lidt supplerende oplysninger: jeg skal tabe 25 kg på  1 år- det er målet. Jeg kan ikke løbe pga opererede knæ. Jeg er 170 cm og vægt 95 kg.

Jeg spiser: kl. 5.30 Havregrød, 1 gl. skummet, kaffe

                 kl. 10.  1 sk. franskbrød m. marmelade,vand

                 kl.13, fiberbolle,mager pålæg, tomat

                 kl. 15 1 knækbrød m mager ost

                 kl. 18, mager kød, grønsager, kartofler el ris

                 kl 20. vindruer,

Drikker over dagen 2 l. vand . alt er magert og uden sukker.

Det er muligt jeg har ramt muren, men jeg er også bange for at tage på igen hvis jeg pludselig ændrer mønsteret. Men jeg føler også jeg står nedenfor muren og ikke kan komme videre. Jeg har tidligere svømmet og det vil jeg genoptage. Sende endelig flere gode råd, tak

Link to comment
Share on other sites

Altså hvis du går til lægen med et problem som overvægt, vil han med det samme sende dig til en diætist. Hvis det ikke virker og du f.eks. pga dårlige knæ har svært ved motion kan han finde på at udskrive en recept på Letigen, for det virker.

Men hvorfor ikke bare købe kommercielt Letigen, de såkaldte ECA stacks. Jeg ved godt at ECA herhjemme er "ulovligt" at sæleg, men det kan være lidt af en gråzone om hvorvidt det må købes/indføres osv. Men en ting er helt sikkert. Du kan ikke blive straffet for at købe det hos en dansk importør.

Ja, det er et doping præperat, og man skal da heller ikke sluge et glas om dagen hvis man i sidste uge fik hjertestop. Men det er altså et sikkert middel hvis det bruges korrekt, og man ikke har svagt hjerte/hjertesygdomme i forevejen.

Mange vil måske mene at det er lige drastisk nok at starte med ECA fordi man vil tabe sig, men I langt de fleste lande vil man slet ikke kunne forstå hvorfor at man ikke bare bruger ECA fordi det er nemt og effektivt. Så den lidt kyllingske holdning til produktet er næsten udelukkende et dansk fænomen. I USA er der mange som bruger det uden overhovedet at dyrke motion. Det siger sig selv at virkningen selvfølgelig er begrænset hvis man gør det på den her måde, men den er der stadig.

Mit råd, ECA + motion + korrekt kost = maksimalt forsvarligt vægttab.

Ang brug af ECA.

- Brug det helst på tom mave.

- Drik masser af vand da det er vanddrivende.

- Pas på at du ikke bruger det for lang tid inden du spiser morgenmad, da det er appetit nedsættende og du derfor kan risikerer ikke at kunne spise morgenmad, for morgenmad er det vigtigste måltid når man er på slankekur.

- Brug det ikke efter klokken 1500-1600 stykker da det vil holde dig vågen.

(Redigeret af MichaelEbeltoft ved 1:23 pm på Nov. 5, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Overvejende fornuftigt. Prøv dog at skrotte alt hvedebrød og skift det ud med noget mere langsomt fordøjeligt kulhydrat.

Der går meget lang tid mellem måltid 1 og 2, som ikke er hensigtsmæssigt, idet man normalt har et større energibehov tidligt på dagen.

Spis mere tidligt på dagen og trap ned i løbet af dagen.

Vindruer er ikke god mad at tabe sig på. De er fulde af sukker, har intet proteinindhold, er hurtigt fordøjet og mætter ikke.

Vær ikke bange for at tage lidt vægt på i løbet af en uge. Meget lidt af det vil være fedt og det vil ryge igen i løbet af et par dage, når du begynder på diæt igen.

Nogle gange må man tage et skridt tilbage, for at kunne tage 2 frem.

> Michaelebeltoft: ja ECA, er et godt tilskud til en vægttabsplan (Tænkte bare ikke på det Gracias).

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen grund til at sænke motionsniveauet, for derefter at hæve det igen. Jeg er enig i, at det kan have sine fordele, at variere sit kalorieindtag fra dag til dag (periodiseret diet), men at gå en rask tur, vil da altid forbrænde det samme antal kcal.

Kcal indtag kan let varieres ved at indtage hele æg, ost og fed fisk et par dage om ugen. Disse produkter er godt nok fede, men de indeholder en masse gode næringsstoffer i form af essientielle fedtsyrer, vitaminer, mineraler og proteiner med højt biologisk index. Disse næringsstoffer er vigtige, også når man er på diet.

Kort fortalt: BLIV VED med at motionere, men variere kcal-indtag :)

Link to comment
Share on other sites

> Thomas

Vil du dermed også påstå at kroppen ikke vænner sig til træning og at en given slags træning altid producerer det samme resultat?

Påstanden om at cardio altid brænder samme antal kalorier af, er ikke korrekt, fordi kroppen vænner sig til cardio på samme måde som den vænner sig til træning.

Derfor vil det give en større effekt at skære ned og gradvist bygge op. Samme princip som ved periodisering.

Link to comment
Share on other sites

I grove træk må argumentet være således: Hvis den samme masse transporteres den samme strækning i det samme tidsrum, så må det koste det samme antal kcal.

Den tilpasning kroppen har til kardiovalkulær træning er blandt andet forbedret hjerte- og lungekapacitet, og det er kan da godt være, at det påvirker energi forbruget marginalt. Men så er argumentet måske, at man skal stoppe cardio i en uge (3 timers gang koster mange kcal), for evt at kunne holde et marginalt højere energiforbrug ugen efter. Det mener jeg ikke giver mening.

Din analog med vægttræning er interessant. Løsningen på at kroppen tilvænner sig vægttræning, er jo ikke at stoppe med at vægttræne i 1 mdr, for derefter at starte igen.

Hvis man skal periodisere sin cardio træning, så kan man variere intensiteten. Gå en kort og hurtig tur, eller gå en lang tur ved lavere intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Hvor det er korrekt at man ikke stopper med at træne en måned når man ikke længere kan opnå fremgang, forholder det sig anderledes med vægttab i dette tilfælde.

Manden laver cardio 1time hver aften! det er en heftig mængde!

Vi er vel enige om at kroppen efter en periode sætter forbrændingen ned pga øget stress i form af cardio og nedsat kost>vægttabsstop.

Hvis man har ramt muren, nytter det ikke at blive ved med at gøre det man i forvejen laver. Ergo er der to muligheder: enten øge intensitet/varighed af cardio eller sænke niveauet i en kort periode for at nulstille forbrændingen.

Mulighed 1: koster mere resourcemæssigt end afkastet, tab af muskelmasse etc, hvorimod mulighed 2, gør det muligt at udstrække vægttabsperioden i længere tid og giver i det lange løb et højere vægttab.

Analogien kan overføres på overtræning. Er man overtrænet, er det også en fin ide at holde en kort pause og lade kroppen komme til hægterne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har meget svært ved at se, at man kan overtræne ved at GÅ 1 time om dagen. Min erfaring er at det ikke er en god idé at stoppe cardio, hvis man ønsker at tabe fedt. Det er selvfølgelig et spørgsmål om at tilpasse sin cardio, så det bliver et supplement til vægttræning, og hvis man viser tegn på overtræning, så holder man igen med cardio. Men gå ture er meget lav intensitet, det burde ikke volde problemer.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle man ikke kunne overtræne ved at gå 1 time/dag når det er i forbindelse BÅDE med diæt OG træning.

Det er da en heftig belastning for kroppen, specielt som begynder.

Det er i høj grad også et spørgsmål om hvilket udbytte man får når man rammer vægttabsmure.

Udbyttet er ALTID dårligere efter 3-4 diætuge, mm. man cycler carbs/kalorier (Hvilket Munk ikke gør).

Pointen er her at man holder en pause i både diæt og cardio. Når man har gjort det, kan man påbegynde den igen.

For så at udskyde tidspunktet hvor man igen rammer muren, kan man cycle carbs/kalorier og gradvist indføre cardio.

man vil tabe sig mere ved at lave lidt cardio og trappe det op gradvist, end ved at lægge ud med cardio 7 gange/uge.

Det er en no-brainer og yderligere er det mindre belastende.

Javel! man har ikke lyst til at skippe cardioen når man først er i gang, men resultaterne efterfølgende er altså bedre.

Hvorfor lave mere når man kan få samme resultat ved at lave mindre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener fuldstændig du overvurderer kroppens evne til at udføre et stykke arbejde, uden at forbruge energi på det. Har du noget dokumentation på din "no-brainer", for jeg tror ikke på det betyder så meget. Vi er enige om, at det er en god idé at variere sit kalorieindtag, men jeg holder stadig på, at det er bedst at holde sin cardio aktivitet højt.

Link to comment
Share on other sites

Du mener vel undervurdere?

Det er almen viden at man ikke kan forvente at blive ved med at tabe sig ud i det uendelige.

Faktum: kroppen nedregulerer stofskftet som reaktion på både kalorieunderskud og motion.

Spørgsmål: får man mere ud af at sænke kalorieindtag og øge motion for at opnå det SAMME vægttab, som før nedreguleringen.

Svar: Nej, resultatet står ikke mål med belastningen. Hvor er så pointen (Udfra vægttabs betragtning) at blive ved?

Forslag: hvis ikke man cycler kalorie indtag etc, er det en god ide at inføre cardio gradvist, hvilket gør at man kan øge intensiteten flere gange i træk.

Ja kroppen kan godt udføre arbejdet, men vægttabet vil falde, motivationen falde osv.

Indsats vs udbytte!

mm man synes det er sjovt at lave cardio 7gange/uge, så er det sgu' spild af tid.

Link to comment
Share on other sites

NEJ overvurderer. Din påstand er, at man kan blive ved med at udføre et stykke arbejde, men kroppen vil tilpasse sig arbejdet og bruge færre og færre kcal. Jeg mener kun det er en marginal tilpasning. Kroppen har brug for energi til at gå, løbe, cykle eller hvad den nu sættes til at gøre. Kroppen kan til en vis grad tilpasse sig et lavere kcal indtag, men jeg mener ikke energi forbruget ved aktivitet vil ændre sig væsenligt.

Link to comment
Share on other sites

Lad os for et øjeblik antage at tilpasningen er marginal.

Hvor skal disse kalorier komme fra?

Kroppen vil holde på sit fedt, når den er i et kalorieunderskud og så er der kun et sted energien kan komme fra. Protein!

Måske er det en af grundene til at KZ arbejdere ikke var ultra-rippede?

Pointen er at udbyttet er for ringe ift indsatsen til at det kan betale sig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er en helt forkert antagelse, at noget så lav intenst som en times gang dagligt kan resultere i overtræning. Kroppen er vanvittig god til at tilpasse sig, og meget af det man byder kroppen, vil hurtigt blive rutine. Hvad med jord og beton arbejdere, overtræner de ikke med alle de timers hårdt arbejde dagligt ?? Hvad med postbude, som cykler og går hele dagen på deres arbejde ?? Det er klart at et superintenst vægttræningsprogram, udført hver dag i flere timer, vil resultere i overtræning, da stress akkumulationen her er MEGET større end hvad kroppen har mulighed for at tilpasse sig. Men jeg kan ikke se, at det har nogen som helst betydning, at man går en tur på en time hver dag, oven i sin vægttræning. Det er muligt at det kan bidrage til at man ikke kan få MAKSIMALT udbytte af sin vægttræning, ved at gå så meget, men jeg tvivler på det er stressfuldt nok til at medfører overtræning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det kan også godt lade sig gøre, sålænge der er nok mad.

Når der er kalorieunderskud, er det langt sværere at restituere, og vi snakker nok heller ikke strøgtur men "Rask trav".

Jeg ved ikke om du selv har prøvet det, men hvis ikke du har så prøv at skrue ned for kalorierne, fasthold dit nuværende træningsprogram og tilføj 1 times cardio/dag.

Tro mig du bliver træt, selv med ECA.

Hvorom alting er, så var diskussionen oprindeligt hvorvidt det var hensigtsmæssigt for Munk at nedtrappe sin cardio i ca en uge, øge sit kalorieindtag svagt, for derefter at nedtrappe kalorier og langsomt indfase cardio.

Rationalet var at det er nemmere at opretholde et vægttab, hvis man ikke bruger alle tilrådighedstående "tricks" på en gang, men indfaser dem gradvist.

På den måde rammer man ikke muren i løbet af 3-4 uger, men kan blive ved med at tabe sig længere.

 

Link to comment
Share on other sites

OK, så lad os køre diskussionen tilbage på sporet med et par spørgsmål. Hvad er det helt konkret for en mur du snakker om ?? Har du nogen dokumentation for at effektiviteten (i vægttabs øjemed) af cardio træning mindskes, hvis man ikke laver den i faser som du foreslår ??

Jeg er enig i at kalorie indtaget bør cykles, men jeg kan ikke se nogen grund til at man skal skal droppe cardio træningen regelmæssigt, for at optimere vægttabet. Jeg kan se noget fornuftigt i at man periodisere sin cardio træning løbende, med henblik på intensitet og varighed, men jeg kan udelukkende kun se negative ting i at fjerne det helt i perioder.

Du må meget gerne uddybe din teori, og helst med fysiologiske forklaringer på hvad du helt konkret mener der sker i kroppen hvis man ikke holder den nævnte pause ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ok.

Vi er vel enige om at kroppen nedjusterer stofskiftet, som respons på nedsat kalorieindtag.

Dette sker som regel efter 3-4 uger>muren.

Når man når dertil, skal man enten skrue yderligere ned for kalorierne eller øge cardio.

Det er svært at øge cardio når man laver det 7gange/uge.

Ud over det problem, vil en sænkning af kalorier føre til et større tab af muskelmasse.

Da Munk allerede havde spillet kortet med at øge cardio, kunne dette ikke lade sig gøre.

For at nulstille forbrændingen til baseline, foreslog jeg at droppe cardio i 1 uge og spise lidt mere.

derefter kunne han så gradvist indfase sin cardio fx:

uge 1-?  3 gange af 1/2 time

Når det så holder op med at virke så enten øge antallet af gange eller sætte tiden op.

I en nøddeskal så var det humlen.

Så ja effektiviteten af cardio forringes, når stofskiftet nedreguleres> øget katabolisme hvis cardio øges.

rationalet for helt at droppe cardio er at det er bedre at implementere cardio gradvist end på en gang.

Rent fysiologisk sker der ikke noget ved ikke at droppe cardio, andet end at kroppen får en slapper i den periode hvor kalorieindtaget er øget.

Det giver bare ikke mening at fortsætte med cardio i den uge, da det ikke bliver muligt at indføre det igen gradvist.

Link to comment
Share on other sites

Munk:

Generelt ser din livsomlægning godt ud.

Jeg ser ingen tegn på, at du er løbet ind i en "mur".

Dit vægttab er da også fint, og dit mål er bestemt inden for rækkevidde.

Der er ingen grund til at starte på letigen endnu. Du har jo vist, at du sagtens kan klare det selv.

Pga. dit knæ er løb ikke smart, måske er cykling lige dig?

Det kan sagtens få din puls og fedtforbrænding op i "gear" :)

Jeg ser heller ingen grund til at sænke dit motionsniveau.

Ang. dine måltider, synes jeg Crawdaddy's forslag er gode. Et par grundregler, som du sikkert kender allerede:

mange fibre, drik masser af vand, komplekse kulhydrater, lidt fedt(helst vegetabilsk eller marint), masser af grønt, tilpas med proteiner.

Så generelt:

skær fedt og simple kulhydrater.

Til I andre:

Det lader til at de fleste er enige om, at energiindtags-cykling er en god ide.

Mit spg.: Er der nogen videnskabelig basis for det?

Link to comment
Share on other sites

Crawdaddy:

Lyder som en dejlig forklaring, som vi sikkert alle forstår.

Der er dog et par antagelser, som der ikke synes belæg for:

At "muren" nåes efter 3-4uger.

At den oprindelige forbrændingsrate kan genvindes ved 1uges pause.

At det, når "muren" nåes, er gavnligt at skrue op for cardio. Hvem siger, at det tager 3-4uger igen, førend kroppen ændrer forbrænding.

At forskellige cardio-trin skulle øge den samlede forbrænding contra high-pace-all-the-way.

Link to comment
Share on other sites

At "muren" nåes indenfor 3-4 uger, forudsat at kalorier holdes konstante, er vist rimeligt anerkendt.

"At den oprindelige forbrænding kan genvindes ved en uges pause" Hvad er problemet?

Hvis vi snakker om en krop som er på baseline, og man indfører cardio, så er det ikke hensigtsmæssigt at indføre alt cardio på 1 gang.

Fordi det ikke er nødvendigt.

Hvis du ikke laver cardio, og begynder at lave cardio 3 gange om ugen, så taber du dig hvis din diæt ellers fungerer.

når det holder op med at virke, så øger man cardio. Hvad er problemet?

Det øger ikke den samlede forbrænding, men gør den periode hvor man effektivt kan lave cardio længere.

samtidigt slipper man for at starte med at lave marathon cardio fra dag1.

Link to comment
Share on other sites

"At den oprindelige forbrænding kan genvindes ved en uges pause" Hvad er problemet?

Problemet er, at du siger, at en uges pause nulstiller kroppen. Hvis dette ikke kan underbygges videnskabeligt, er der jo ingen grund til at holde pausen.

At fuld cardio ikke er nødvendig i starten passer vel kun, hvis man går ud fra, at enten dyrker en person cardio eller også gør han ikke.

Det vi snakker om, er ikke enten-eller, men mere et spg. om hvor meget.

Det er jo klart, at hvis man går en tur hver dag, brænder man dobbelt så mange kal, som hvis man kun går hver anden dag,

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om du selv har været på diæt, og jeg har ikke lige dokumentation på mig......MEEEN Videnskabeligt underbygget????

Det er da fint men det er jo ikke alt....Vi ved at vores krop tilpasser sig forholdende. Om det er en uge eller 8 dage eller 9 kan vel være fløjtende for en principiel diskusion. En uge er en tommelfingerregel som jeg af egen erfarng kan sige fungerer (For mig i det mindste).

Men derfra og så til at sige at en pause ikke er nødvendig er et spring der ikke hænger sammen.

Vi er vel enige om at kroppen nedregulerer stofskiftet ikalorieunderskud OG opregulerer det i kalorieoverskiud.

Derfor hvis man laver et kortvarigt kalorieoverskud, stiger forbrændingen.

Det er korrekt at hvis en perosn allerede laver cardio, bliver vedkommende nødt til at lave mere cardio for at få samme effekt, derfor anbefalede jeg Munk at stryge cardio i en kort periode for at optimere effekten når han begynder igen og fordi han kan få samme effket ved at lave mindre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share