Sign in to follow this  
FittSmoker

Cardio før morgenmad

Recommended Posts

Som jeg skrev tidligere; resultatet af 2000 kcal - fordelt over 8 måltider, kontra fordelt over 1 måltid - her tror jeg at resultatet anderledes ? at man ikke bare kan simplificere det og sige kcal indtag pr dag. Er jeg forkert på den her ?

hvis man spiser alle sine kalorier over kun 1 måltid sker der ting og sager som kan have indflydelse, men hvis man ikke går så drastisk til værks og spiser f.eks 3 mod 8 måltider har det ingen/minimal betydning for vægttabet, hvis kalorieindtaget er det samme. Der er lavet flere undersøgelser på dette

Share this post


Link to post
Share on other sites
Endvidere minimeres risikoen for overspisning ved regelmæssigt kalorieindtag, da du ikke på noget tidspunkt har tom mave.

yepper, samt at man har meget bedre energi fordelt over hele dagen; efter jeg er begyndt på det, så kan jeg slet ikke stoppe igen - det giver resultater på energiniveauet, det giver resultater i træningen, og det er meget nemmere at være på diæt faktisk, når man deler det sådan op.

Men hvis nu min forbrænding er højere ved at indtage flere måltider på dag - så er der altså også en forskel fra den der "indtag pr dag +/-" - det er IKKE kun kcal man skal tænke i.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Præsis! Endvidere minimeres risikoen for overspisning ved regelmæssigt kalorieindtag, da du ikke på noget tidspunkt har tom mave.

Den holder desværre ikke i miit tilfælde. Sult er een af universets konstanter. Flere måltider giver (mig) flere kalorier.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Præsis! Endvidere minimeres risikoen for overspisning ved regelmæssigt kalorieindtag, da du ikke på noget tidspunkt har tom mave.
læg mærke til jeg skrev "hvis kalorieindtaget er det samme"
Synes bare at have læst at hvis man eks. holder måltider hver 2. / 3. time, så vil man hele tiden arbejde med højere forbrænding ?

det er en røver. forbrændingen stiger bare tilsvarende mere/længere tid ved større måltider, så slutreffekten på forbrændingen er ens ved f.eks 3 store vs 8 små måltider

Share this post


Link to post
Share on other sites
læg mærke til jeg skrev "hvis kalorieindtaget er det samme"

YN

Ja, men problemet er bare at folk som har vægtproblemer ofte mangler disiplin til at holde et stabilt madniveau. -Beklager hvis jeg generaliserer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ak, var det bare så nemt. Jeg indrømmer gerne, at jeg besidder adskillige dårlige vaner, men at fylde mig med tomme kalorier er ikke een af dem. Jeg tror "bare" at min mave forventer at der hældes i sådan nogenlunde til toppen. Et ærgeligt levn fra mine teenage-år hvor jeg kunne spise alt hvad jeg ville og kunne uden at tage på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm meget sjovt.

Sidder lige og læser en artikel i det nye Workout & Fitness, hvor der er en artikel om netop samme emne (sidder de og læser MOL derinde ??).

De anbefaler faktisk lige præcis anbefaler at man går en tur på 1 time -> max 1 1/2 time - FØR morgenmad, for at sætte gang i fedtforbrændingen.

Dog anbefales det at man napper et stort glas vand, da fedtforbrændingen er mindre hvis man ikke har nok væske - samt 2 kopper kaffe 30 minutter før turen, da koffein skulle hjælpe med frigivelsen af fedt fra fedtcellerne.

At man umiddelbart efter hjemkomsten spiser sin morgenmad.

Edited by FittSmoker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kan stadig ikke se, hvorfor man skulle spilde tid på lav-intens cardio, når studier viser, at hvilket brændstofmix man bruger under sin cardio INGEN/MEGET lille betydning har for samlet vægttab, når kalorieunderskudet er det samme.

Ved lavere intensiteter forbrænder du en højere PROCENT del kalorier fra fedt, men du forbrænder jo totalt set flere kalorier ved højere intensiteter.

Et eksempel:

lad os sige du forbrænder 100% fedt-kalorier ved en lav intensitet, men kun 10kcal/minuttet.

Hvis du derimod udfører høj intensitets træning, hvor kun 50% af brændstoffet kommer fra fedt, men du her forbrænder 20kcal/minuttet,- så opnår du stadig kun 10kcal fedt / minut, men du har forbrændt flere kalorier ialt.

Vælg derfor den "slags" cardio som tillader dig at forbrænde flest kalorier på den tid du har til rådighed og lad vær at spekuler i om kalorierne kommer fra fedt eller glykogen

Edited by -Anders-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ved jeg ik om I har været inde på det, men jeg synes man bliver for sulten af kredsløbstræning før morgenmaden. Det er en næsten umættelig sult i mit tilfælde. Og jeg har dæleme lavet min andel af det.

Desuden synes jeg det er fjollet at lave det om morgenen, da ens kulhydratstolerence i forvejen er høj her pga nattefasten. Så hellere lægge min kredsløbstræning før eller efter aftensmaden på ikke-træningsdage, så jeg med bedre samvittighed kan spise kullere dér.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg kan stadig ikke se, hvorfor man skulle spilde tid på lav-intens cardio, når studier viser, at hvilket brændstofmix man bruger under sin cardio INGEN/MEGET lille betydning har for samlet vægttab, når kalorieunderskudet er det samme.

Ved lavere intensiteter forbrænder du en højere PROCENT del kalorier fra fedt, men du forbrænder jo totalt set flere kalorier ved højere intensiteter.

Jeg skulle næsten klippe dette afsnit ud, da nogle at mine veninder er på slankekur, og påstår hårdnakket at de i hvert fald forbrænder mere ved at gå i stedet for at løbe. Skal lige nævne at deres motivation er så dårlig, at turen bestemt ikke bliver længere af den grund. Rent til grin... ;)

Edited by Mette_Musen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vælg derfor den "slags" cardio som tillader dig at forbrænde flest kalorier på den tid du har til rådighed og lad vær at spekuler i om kalorierne kommer fra fedt eller glykogen

Anders - vi er enige hvis målet udelukkende er et vægttab - men for FittSmoker, som jo der den der oprindeligt startede tråden, vil denne løsning i mine øjne ikke være den optimale !?

Da FittSmoker jo styrketræner er der da ingen idé i at tømme sine glykogenlagre med høj intensitetstræning, da disse jo så skal fyldes op igen inden styrketræningen - dvs. igen indtage kalorier.

Som du selv nævner kommer kun 50% af brændstoffet fra fedt ved høj intensitetstræning og det er vel netop dette Fitt gerne vil smide - hans interesse må vel så ikke være flest afbrændte kalorier men størst muligt fedttab samtidig med at hans glykogenlagre er intakte.

Derfor er hans powerwalk om morgen eller anden lav intensitetstræning vel ikke helt hen i skoven ?

Er jeg helt gal på den og har overset noget ? :unsure:

Kim S

Share this post


Link to post
Share on other sites
Da FittSmoker jo styrketræner er der da ingen idé i at tømme sine glykogenlagre med høj intensitetstræning, da disse jo så skal fyldes op igen inden styrketræningen - dvs. igen indtage kalorier.

Medmindre han splitter sine træningsdage op i styrke og cardio....???

Edited by Mette_Musen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er en næsten umættelig sult i mit tilfælde. Og jeg har dæleme lavet min andel af det.

nemlig - og man giver derfor nemmere op, da ens blodsukker er latterligt lavt.

Hvis det at spise morgenmad, gør at man kan gå/løbe bare 1 minut længere (og dermed forbrænde flere kalorier), så burde man gøre det :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Medmindre han splitter sine træningsdage op i styrke og cardio....???

Så har han jo ikke dage nok i ugen til at styrketræne ! :tongue:

Nej - så er det naturligvis ikke noget problem.

Kim S

Edited by Kim S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emnet er jo religion, og jeg er klart på modstandernes side.

Der er jo også slanke guruer, som anbefaler, at man altid får kulhydrater tidligst muligt på dagen for at sætte stofskiftet igang.

Hvis man starter dagen med en times sult, så vil kroppen forhåbentlig antage, at det var fornuftigt at begrænse stofskiftet. Derefter skal man så til at overbevise kroppen om, at den skal øge stofskiftet igen.

Bortset fra det, er det så ikke sådan, at "muren" i langdistance løb skyldes at glykogen depoterne bliver tomme? Det plejer at være omkring 25 km for marathon løbere, og det er jo lidt langt at løbe før morgenmaden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fedtoxidationen er højere i den post-absorptive fase 6-12 timer efter et måltid (morgen cardio), men i mine øjne en mere eller mindre ubetydelig detalje!

Er netop i gang med et specialeprojekt, hvor jeg har undersøgt fedtoxidationen hos både veltrænede og utrænede kvinder.

3 timer efter et måltid har de veltrænede kvinder en maksimal fedtoxidationsrate på ca. 0.50 g/min og de topper ved ca. 50% af VO2max. I et forsøg på meget veltrænede kvinder (Romijn et al) finder de efter 12 timers faste en maksimal fedtoxidationsrate på ca. 0.70 g/min.

Dvs. en forskel i fedtoxidationsrate på 0.20 g/min afhængig af, om du er fastende eller har spist 3 timer før træning. Forskellen er måske reelt endnu mindre, da vi undersøgte på knap så veltrænede kvinder som Romijn. Er en forskel på 12g fedt efter en times træning værd planlægge sin træning efter? Ikke nødvendigvis, hvis du spørger mig!

Jeg vil til enhver en tid foretrække at træne på det tidspunkt jeg føler jeg kan træne optimalt. Lad være med at tænke på træning som et middel til at opnå vægttab. Træn med henblik på at opnå bedst mulige formforbedring.

Jo bedre form (iltoptagelse, oxidativ kapacitet) jo større potentiale for kalorie- og fedtforbrænding (24 timer i døgnet) jo lettere er det at tabe sig!

Potentialet for fedtoxidation stiger desuden med kostens fedtindhold. Jo mere fedt jo højere fedtforbrænding. Så spis noget mere fedt, hvis du gerne vil forbrænde fedt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

MultiCoach: Er din forsøgsgruppe specielt repræsentativ?? Det lyder som om det drejer sig om en mindre gruppe på omkring 20 kvinder...

Desuden hvordan definerer du "veltrænet"; "mindre veltrænet"???

Ved godt at det er begrænsede mængder ekstra kalorier, man kan tabe ved at spise før morgenmaden, men det giver alligevel lidt mere.

Potentialet for fedtoxidation stiger desuden med kostens fedtindhold. Jo mere fedt jo højere fedtforbrænding. Så spis noget mere fedt, hvis du gerne vil forbrænde fedt!

Hvilken slags fedt snakker vi om her...?? mættet, umættet.... lige meget.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kim S:

Da FittSmoker jo styrketræner er der da ingen idé i at tømme sine glykogenlagre med høj intensitetstræning, da disse jo så skal fyldes op igen inden styrketræningen - dvs. igen indtage kalorier.

Som du selv nævner kommer kun 50% af brændstoffet fra fedt ved høj intensitetstræning og det er vel netop dette Fitt gerne vil smide - hans interesse må vel så ikke være flest afbrændte kalorier men størst muligt fedttab samtidig med at hans glykogenlagre er intakte.

Dette her illustrerer rigtig godt hvad jeg mener og hvad jeg tænker.

Dette her er jo ikke et massivt vægttab - det er for at forbrænde fedt, men SAMTIDIG forsøge at bibeholde / øge muskelmassen - jeg har sørme brug for mine kcal - jeg har bare ikke brug for fedtet.

Jeg kan sagtens forstå at man ikke anbefaler denne form for træning til folk der vil tabe sig, da det nok ikke er verdens sundeste praksis.

Men kan jeg køre et effektivt fedtforbrænding, uden at skulle ligge for meget i underskud rent kcal mæssigt, så er det altså at foretrække i når nu man er BB'er.

Medmindre han splitter sine træningsdage op i styrke og cardio....???

:lol: ja ja, lad os nu lige stikke en finger i jorden inden vil piller mit program fra hinanden, når nu tingene virker ganske fortræffeligt - jeg styrketræner 6 gange om ugen, og mængden af fedt jeg skal pille af er nede i de sidste procenter under cutteperioderne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
:lol: ja ja, lad os nu lige stikke en finger i jorden inden vil piller mit program fra hinanden, når nu tingene virker ganske fortræffeligt - jeg styrketræner 6 gange om ugen, og mængden af fedt jeg skal pille af er nede i de sidste procenter under cutteperioderne.

Nå ja... men hvis det skal gøres, kan det jo lige så godt gøres ordenlígt..... :tongue: Únder alle omstændigheder er det bedst at lægge cardio efter styrketræningen, da det kræver mere koncentration (og styrke.... ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men kan jeg køre et effektivt fedtforbrænding, uden at skulle ligge for meget i underskud rent kcal mæssigt, så er det altså at foretrække i når nu man er BB'er.

øhh hvad mener du lige med det her ? det er stadig kaloriebalancen der afgører hvor meget du taber dig. Ovenstående quote lugter lidt af, at du mener det er fordelagtigt, rent vægttabsmæssigt, at ligge på f.eks 450kcal i underskud med "fedt-forbrænding" istedet for 500kcal uden faste-træning, og den holder ikke :)

Edited by -Anders-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this