Efedrine


flabster
 Share

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja så har vi nok forklaringen på hvorfor du ikke taber dig.

Det er fuldstændig åndsvagt ikke at have styr på kosten, når du bruger så meget energi på cardio.

3 måltider/dag er for lidt. Frosties og rosiner? Not! Pølseret? Not!

Lyder som om du får for lidt måltider og for meget "upassende" mad.

Hvis du retter det op, vil du straks se en fremgang.

Link to comment
Share on other sites

jeg har sq ik råd til at jeres helse mad!  jeg spiste det samme da jeg boede hjemme hos de gamle, der gik det fint, og det gør det bare ik længere jeg ved det i siger 6 gange om dagen yeah right....

ok jeg kan måske gi det en chance.... med hva ska jeg så spise?? det er ik nemt at spise billigt og sundt

frosties smager bedre end alm kornflakes derfor spiser jeg det....

Link to comment
Share on other sites

Det behøver ikke være dyrt.

Havregryn er billigt!

Grøntsager, Rugbrød, tun, kylling, mælk, æg, fisk, og der er masser af ting man kan spise der er sunde og billige.

Det er ikke sværere end man kan hvis man vil.

Det vil du måske ikke?

Frosties er smækfyldt med sukker, så hvis du ikke ønsker at tabe dig, så spis du bare videre.

Tænk mere på de resultater du kan opnå og på at spise næringsfyldt mad end på om det smager "Godt".

Hvis du spiser mere efter smag end efter indhold kan du fylde dig med alverdens piller uden det hjælper noget.

Du får ikke noget foræret!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil endnu engang lige slå på tromme for min morgenmadsblanding (har brugt den i over 2 år og glæder mig stadig til den hver morgen):

1 del Special K

1 del Nesquick choko-kugler

3 dele Økol. havregryn

Økol. skummetmælk (ell. minimælk, hvis du ikke kan lide det tynde stads...)

1 banan i stykker ovenpå.

Personligt kan jeg bedst lide, hvis den lige har stået og trukket en halv times tid.

Bon apetit! :smile2:

Morten

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ulovligt, såfremt lægemidlet bruges til sygdomsforebyggelse eller behandling (jf §4). Det kræver med andre ord, at man kan dokumentere (fx med en lægeerklæring), at efedrin skal bruges til sygdomsforebyggelse eller behandling. Hvis man kan skaffe en lægeerklæring, så kan man lige så godt købe Letigen i DK. Har man ikke lægeerklæringen, så vil efedrinen blive konfiskeret ved grænsen :)

§ 4 Privat personer kan til personlig brug til sygdomsforebyggelse eller

behandling ved indrejse medbringe lovligt indkøbte lægemidler bestemt til

human anvendelse.

(Redigeret af Thomas ved 9:14 am på Nov. 19, 2001)

Link to comment
Share on other sites

warlock:

sukker er ikke fedende i sig selv.

Man kan tænke på sukker som værende en slags "fri energi", som er udenfor ens vægttab.

Du kan ikke tage på af at spise sukker. Dermed ikke sagt, at du ikke ville have tabt dig mere, hvis du ikke havde spist sukkeret.

At, du spiser sukker om morgenen, gør ikke at du lagrer fedt. Der er dog to problemer:

1) hvis du spiser fedt sammen med sukker(fx. ost), så vil en mindre del af fedtet blive forbrændtog derfor lagres.

2) "Simpel" sukker fører til hurtige svingninger i blodsukker og mavesækkens fyldningsgrad.

Dette medfører at du vil føle sult langt hurtigere, når du indtager kulhydrater i form af sukker istedet for stivelse.

Prøv selv med en portion havregryn kontra den samme mængde i form af sukker.

Så byt bare nogle af kulhydraterne ud med sukker, fx. lidt sukker på havregrynene, men hold dig fra frosties osv.

At det hele så ikke er helt så simpelt alligevel er en anden sag :)

Link to comment
Share on other sites

Claus B> Man kan godt tage på af at spise sukker. Det er sværere end at tage på af fedt men det kan sagtens lade sig gøre.

Hvis du mener at sukker er "en slags fri energi" som er udenfor ens vægttab, kan jeg slet ikke følge dig.

At anbefale folk på diæt at spise sukker strider mod enhver fornuft.

Sukker er kalorier, den tomme slags og de tæller med på bundlinien.

dine 2 punkter er fornuftige nok. Men at hælde sukker på maden, hvis man er på diæt, er unødvendige kalorier.

Link to comment
Share on other sites

Kroppen vil aldrig begynde at omdanne kulhydrater til fedtstoffer, derfor er det så godt som umuligt at tage på(fedt) af kulhydrater.

Når jeg kalder kulhydrater for "fri energi"(læg mærke til anførselstegnene) er det pga. det overstående.

Jeg anbefaler ikke at man skal spise simple kulhydrater, hvis man er på kur. Men der hvor de kan hjælpe er, når dieten, som folk begynder på, er for kedelig. Langt den største grund til at dieter ikke virker, er fordi maden er for kedelig, hvorved folk ikke kan holde den i den ønskede tid, eller går tilbage til deres "normale" mad bagefter. Så hvis løsningen er sølle 5g sukker hver morgen til morgenmaden eller i teen, er dette selvfølgelig meget bedre. Det er simpelthen et spg. om complience.

Faktisk er det en god ide at have kulhydrater i ens diet, men selvfølgelig med måde. Mange tror, at den ultimative "kur"(i mangel af bedre ord) er at spise så lidt som muligt, så kroppen får en så høj provcentdel af dens energi fra fedt som muligt, men dette er ikke tilfældet. Fedtforbrænding er kun mulig i et lav tempo, så hvis vi ikke dækker det resterende enegiforbrug med sukker/protein kommer vi alle til at gå rundt som deprimerede zombier :(

Link to comment
Share on other sites

Du kan lige så godt blive fed af kulhydrater som af fedt, det er bare lidt sværere.

Når det så er sagt, så er vi enige om det meste.

5 gr sukker er ikke alverden, men hvis det er 5 gr/måltid ender det med at være 120 unødige kalorier/dag.

Hvis diæten er for kedelig, er svaret nok ikke sukker, men større variation i maden.

Hvis alternativet til de 5gr sukker er at man ikke kan holde diæten, så er det da bedre, men der er da kulhydrater der er mere interessante end stødt melis.

Link to comment
Share on other sites

Claus B> jeg er ikke enig i at man ikke kan blive fed af kulhydrater. Det er som tager ud af Arne Astrups mund. Det er klart at fedt lagres lettere end kulhydrater, men indtager man flere kalorier end man kan forbrænde, så vil de blive omdannet til fedt. Også selvom man teoretisk set kun spiser protein og kulhydrater. Lad mig se om jeg kan huske min biokemi ordentligt :)

Glucose omdannes via glukolysen til først glucose 6-phosphate. Herefter omdannes dette til pyruvate. Pyruvate omdannes til Acetyl CoA (Acetyl CoEnzyme A). Acetyl CoA, indgår i Krebs cyklus, under dannelse af ATP (aerobe forhold). Lever parenchym cellerne har den mulighed, at de vha. lipogenesis kan omdanne overflødigt glucose (eller nærmere Acetyl CoA) til fedt, som transporteres via blodstrømmen til fedtcellerne, hvor de lagres.

Jeg er af den opfattelse, at det er en sludder for en sladder, at kulhydrater ikke kan lagres som fedt. Se på amerikanerne. De er de sidste 10 år blevet ekstremt overvægtige til trods for at alt derovre er lowfat this and lowfat that. De er blevet tudet ørene fulde med at de kan spise sig mætte i paste og ris, og så slippe af med deres overvægt. Problemet er bare at deres kulhydrat "craze" har medført at de er overvægtige som aldrig før. Den korte og den lange er den, at spiser man mere end man kan forbrænde, så lagres det. Og kroppen er så godt indrettet, at den kan omdanne kulhydrater til fedt, når der er brug for det. Hvor skulle den ellers gøre af den overflødige energi ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

vi har jo nok haft samme forelæsere Thomas.

Jeg kan ikke huske hans navn, men en lille mand med skaldet som en halvmåne.

Det må have være i BK05.

Han gjorde meget ud af at pointere, at selv om kroppen teoretisk set har enzymerne til omdannelsen kunne den praktisk talt aldrig finde på det.

Lige præcis argumenterne kan jeg ikke, men mon ikke det er noget med de indbyrdes koncentrationsforhold der gør det umuligt?

Det er lidt det samme problem, hvis man ikke spiser noget kulhydrat og derfor skal leve på fedt. Selvom leveren kan producere glucose, gør den det ikke, men producerer derimod ketonstoffer, som derved kan bruges i perifere væv. Hvorfor gør leveren dette? ...Tja :)

At amerikanere tager på, og at der samtidigt er invasion af nonfat-produkter er jo ikke bevist nok på, at sukker feder.

Det er jo også det folkefærd, som spiser mest fastfood og jeg er da fuldstændigt overbevist om, at det er hel problemet ligger for de kære amerikanere :)

Link to comment
Share on other sites

Yep, vi har haft samme forlæser. Jeg kan kun henvise til det som står i Thomas M. Devlin´s bog, Biochemistry,  om lipogenesis. Leveren kan omdanne kulhydrater til fedt, og jeg er 100 % overbevist om at det er derfor folk tager på, selvom de skærer ned på deres fedt (de propper sig så med pasta og andre energirige kulhydratskilder istedet). Godt nok er det ikke bevist, men jeg har set adskellige TV-programmer, som mener det er en af årsagerne til at amerikanernes overvægt er steget, trods en markant "fat is evil - carbs are good" kampagne.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Alle næringsstoffer kan lagres som fedt.

Som Thomas J siger, har kroppen bare nemmere ved at lagre fedt som fedt end kulhydrater og derefter protein.

At der er en energiomkostning involveret i at konvertere kulhydrat til fedt, betyder ikke at det er umuligt.

Man kan blive fed af at spise for mange kulhydrater, såvel som fedt eller endda protein.

Hvis der indtages flere kalorier end kroppen kan bruge, så lagrer den dem.

I USA er man også gået væk fra konceptet om at alle kulhydrater kan ædes i alle mængder og gået over til at kontrollere disse.

I Oprah, for nyligt, talte denne fx om lowcarb diæters positive effekter m.v.

Som Thomas J siger, så er det en typisk Arne Astrup kommentar, men det holder bare ikke.

Danmark er som regel en 5 år efter USA i udvikelingen (På trods af internettet mv.), så mon ikke lowcarb teorien snart vinder indpas her også.

Link to comment
Share on other sites

Hvem fanden er Arne Astrup? En løgnagtig politiler eller hvad? :biggrin:

Hvis det er ham her, kender jeg ham ikke:

Astrup, Arne V. m.fl. (red.): Menneskets ernæring - fra molekylærbiologi til sociologi. Munksgaard, 1997, 405 sider., ill. Heri: Kost og fedme, side 274-291.

:)

Selvfølgelig kan jeg enten huske forkert, underviseren kan have været forkert på den eller måske har man siden fundet ud af det modsatte.

Så må jeg til artiklerne:

Review fra 1996:

The somewhat surprising finding that DNL appears not to be a quantitatively major pathway even under conditions of surplus carbohydrate energy intake, at least in normal adults on typical Western diets, is discussed in depth

Og lidt nyere:

Review fra 1999:

Eucaloric replacement of dietary fat by CHO does not induce hepatic DNL to any substantial degree

Jeg synes nu, at der er rimelig god overensstemmelse med min udtalelse:

selv om kroppen teoretisk set har enzymerne til omdannelsen kunne den praktisk talt aldrig finde på det.

eller har i nyere/bedre/andre/flere artikler? :)

(Redigeret af Claus B ved 4:39 pm på Nov. 23, 2001)

Link to comment
Share on other sites

ja og jorden er flad!

Tænk over det!

Er det ikke muligt at tage fedt på ved at spise for meget kulhydrat?

Er vores organisme kun indrettet til udelukkende at kunne lagre fedt fra kosten?

Dvs jeg kan sætte mig ned og spise slik og pasta til jeg revner uden at tage et gram fedt på?

Hey hvorfor ikke bare køre et par kg stødt melis ned om dagen?

Hvad med type 2 diabetes? Har Arne Astrup ikke sagt at børn drikker for meget sodavand?

Det kan da være ligemeget, det er jo bare sukker.

At påstå at kroppen ikke kan lagre kulhydrater som fedt er for langt ude og i strid med enhver form for sund fornuft.

Videnskaben vil sikkert også kunne falsificere en sådan påstand.

Men er det virkeligt nødvendigt med artikler, når argumentet i den grad er absurd?

Ethvert kalorieoverskud kan lagres som fedt, ellers var menneskeracen nok uddød for længe siden.

Link to comment
Share on other sites

Så vil jeg svare på et spørgsmål ved at stille et. Hvis man ikke omdanner kulhydrater til fedt, hvor gør kroppen så af et eventuelt kalorie overskud ?? Samtidig vil jeg spørge, hvordan kan det være folk blive ved med at tage på, selvom de erstatter fedtkalorierne med kulhydrat kalorier ?? Hvis du kan svare på det, så vil jeg måske overveje at ændre holdning :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

jorden er flad? Tja, det troede man jo engang, og da en person sagde, at den ikke var flad blev han meget upopulær. Minder det dig om noget? :)

Som sagt så tager du på af fedtet du spiser, hvis du har energioverskud. Men hvis du har et meget højt energioverskud kan kroppen også omdanne det til fedt, den gør det bare ikke ved underskud eller let overskud.

Børn drikker for meget sodavand, men de tager ikke på af det, med mindre de har energioverskud og spiser fedt ved siden af(eller kulhydrat og stort energioverskud.)

Hvis man spiser normalt og så drikker 1½liter sodavand(ca. 2700kJ) til får man jo meget lettere energioverskud, så fedtet kan sætte sig.

Type 2 diabetes? Mon ikke vi skal tage den diskussion an anden gang? :)

Hvorfor er det så absurd at tro at kulhydrater ikke kan lagres som fedt?

Vi er jo lavet så vi kan overleve på den føde, som jæger-samlere i en fjern tidsalder kunne finde/fange. Og i den føde var der jo faktisk ikke simple kulhydrater, derfor fik de aldrig kulhydrater i meget store mængder.

Jeg går da også ind for at en artikel med en meget usandsynlig konklusion nok skal tages med et gran salt, men her er der tale om en ikke helt usandsynlig konklusion, jeg har vist dig to review-artikler, så der må jo findes ganske nogle artikler om emnet.

Link to comment
Share on other sites

valide spg. :)

Nu påstår jeg jo ikke, at jeg er lipogenese-guru nr 1 :biggrin:

1) nu omhandler spørgsmålet jo, om man kan omdanne kulhydrat til fedt ved normalt energiniveau, og det gør man faktisk ikke.

Åbenbart begynder den at gøre det omkring ens normale energiindtag, så et stort overskud vil kunne omdannes til fedt. Kroppen skruer vel også op for termogenesen og nedsætter nedbrydningen af AA of FA perifert(dette kan gøres fordi der altid vil være nogen omsætning.)

2) Hvorfor folk tager på uden fedtindtag? Tja, jeg har ikke svaret på alting, men ingens komplience er 100%, så det kunne være en forklaring. Og måske spiser de lidt for meget, så lipogenesen ud fra kulhydrat kører, dog på lavt gear.

3) Nej, som sagt må ens energiindtag ikke overstige ens behov nævneværdigt.

overbevist? sikkert ikke, men jeg håber det hjalp trods alt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share