Vægtab = Massetab


Lagoon
 Share

Recommended Posts

I grove træk, JA. Men det afhænger i høj grad af hvor udviklet din muskulatur er, og hvordan du har trænet. Folk som træner styrkeløft har opbygget en meget stor neural effektivitet, og deres styrke er mest afhængig af de neurale tilpasninger som de har fået i respons på deres træning. Bodybuildere har ikke den samme neurale effektivitet som en styrkeløfter, og er derfor mere afhængig af deres muskelmasse, når vi snakker styrke-output. Men generelt set, så vil man miste større eller mindre mængder af styrke, når man taber sig. Det indebærer selvfølgelig at man går udfra at du også mister en mængde muskelmasse.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt tabe dig (tabe fedt) samtidig med at du vedligeholder din muskelmasse og dermed din styrke. Man skal blot passe på, at det ikke går for hurtigt. Specielt må diæten ikke blive for hård. Ideen er at holde en stor træningsmængde og kun have et lille underskud i kalorieregnskabet.

Det er naturligvis sværere at øge sin muskelmasse samtidigt med at man taber fedt.

Thomas J => Måske misforstår jeg dig, men uanset at styrkeløftere har større neural effektivitet, så vil tabet af muskelmasse relativt set påvirke en SL og en BB ligemeget.

Link to comment
Share on other sites

Ved at være på diæt i korte perioder, ala 3 uger, kan det godt lade sig gøre at bibeholde styrke. Selvfølgelig taber man sig så kun ca 1,5 kg i alt, men det er ok, hvis man ikke trænger til mere.

Vi kører en diæt fase hver 6 uge og det har fungeret meget godt.

Sørg for ikke at bulke så meget op at du skal bruge flere måneder på at komme i form igen, så er det muligt at slippe nemt fra et vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Thomas> Ja min vægttræning er ens i begge faser, dog med den undtagelse at jeg i masse faserne godt kan køre et mere styrke betonet program, istedet for et hypertrofi program, som er normalen.

Men ja ellers har du ret, også i at jeg laver mere cardio i "Cutte-faserne".

Link to comment
Share on other sites

Craw> hvordan ser dine vægtprogressioner ud? Jeg tænker på, hvor meget de kan øge din vægt på sådan en 9 ugers cyklus? Der er vel risiko for, at du når at tabe mere muskelmasse på de 3 uger end du har opbygget de forgående 6 uger?

Jeg synes ellers det lyder interessant med sådanne små makrocyklusser, det minder lidt om ABCDE diæten :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er en lidt modificeret udgave af ABC diæten.

Jeg mister ikke noget styrke/masse på min diæt fase, og kommer sådan set i bedre form for hver fase.

På vægten er der måske ikke en vild progression, men den masse jeg får, sidder bedre for hver gang.

Jeg synes klart det er de bedste resultater jeg har fået i lang tid, selvom jeg har trænet i lidt over 8 år nu.

Med den relativt lange træningstid, er det klart at man ikke kan tage kilovis kvalitetsmasse på for hver cyklus, men alt fremskridt er ganske godt efter min mening.

På denne her fase, kan jeg dog konstatere at jeg er en anelse tungere, ca 400 gram end samme periode i sidste fase. Og ud over det er jeg i bedre form end nogensinde.

I løbet af bulkefasen, går jeg måske fra ca 85-87/88, og smider så igen et par kilo den næste diætfase, men ender med en vægt der er en anelse højere end ved slutningen af sidste diætfase.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share