Udspring og hæfte


Californiapimp
 Share

Recommended Posts

Er der nogen derude på MOL der kan komme med det rigtige svar, eller hvor jeg muligvis kan finde det, angående musklernes udspring og hæfte? Jeg sidder og forsøger at gøre mig lidt klogere på musklerne og sidder med diverse bøger, da jeg finder to forskellige svar angående "rectus abdominis". Et sted er udspringet: brystbenet, ribbensbrusk og hæfter på skambenet. De to andre steder er det lige omvendt. :(

Er der hjælp at hente og er der nogen der kender nogle gode bøger om anatomi og fysiologi? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Mr.Freeze-> ja, Finns bog er uden tvivl referencen, men jeg vil mene, at det er at skyde gråspurve med kanoner at investere i bogen. ;)

Den indeholder f.eks. afsnit om musklerne innervation og karforsyning.

Edit: der var jeg for langsom :tongue:

Edited by Helix
Link to comment
Share on other sites

Ofte er udspringet af muskler det som ligger tættest på kroppen, eller "fixpunktet" for bevægelse. Ved rectus står der i min bog: udspring på crista pubica og os pubis samt symfysens forflade.. (på dansk: Kanten af skambenet, skambenet og brusken imellem skambensknoglerne..) :)

Link to comment
Share on other sites

Davs i hytten og tak for kilderne. Dem vil jeg lige tjekke ud. :)

Nu har jeg været inde og kigge på MOLs muskeloversigt. Der bliver der også beskrevet at Rectur Abdominis udspringer fra sternum og ribbensbrusken og fæster medialt på pubis. Så nu har jeg fire kilder der siger to forskellige ting. Det kan vel ikke passe at jeg skal finde et hav af kilder og dem jeg finder flest ens svar med, er det rigtige??

Hvor findes der det helt rigtige svar?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share