Intervaltræning?


LKongen
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået et råd om at dyrke intervaltræning (løb) som fedtforbrænding. programmet ser således ud:

4-5 minutters opvarmning

30 sekunders sprint

30 sekunders let løb

30 sekunders sprint

30 sekunders let løb

30 sekunders sprint

30 sekunders let løb

30 sekunders sprint

30 sekunders let løb

2-3 minutters "nedkøling" (f.eks. hurtig gang)

Udstrækning

Jeg blev rådet til at lægge et minut til træningen (dvs. 30 sek let løb og 30 sek sprint) om ugen hvis jeg løb 3 x ugentligt, hvilket jeg skulle gøre om morgenen inden morgenmad, og derefter vente en time med at spise efter løbeturen.

Grunden til jeg blev rådet til dette var at jeg overvejede at begynde at løbe 1½ om morgenen for at forbrænde fedt, men jeg havde hørt at jeg på den måde også ville tabe muskelmasse, hvilket jeg bestemt ikke er glad for, da jeg styrketræner 3 x ugentligt for at få større muskler.

Ham der rådede mig sagde at denne form for intervaltræning forbrændte en masse fedt uden tab af muskelmasse.

Da løbetiden er kort tror jeg ikke at jeg vil tabe muskelmasse, men jeg tvivler på hvor vidt det er en effektiv fedtdræber!

Så er der nogen der har nogen erfaring med intervaltræning som fedtdræber??????

Link to comment
Share on other sites

LKongen - du har postet det samme indlæg i 3 forskellige forums. :warning:

Jeg har nu slettet de 2 andre.

Ingen tvivl om at den beskrevne træningsform vil være mere effektiv end langt langsom løb. Træningstiden er umiddelbart lidt for kort, men du har jo netop også fået det råd, at du skal øge gradvist.

Det er ikke så vigtigt om du træner om morgenen eller om eftermiddagen. Det vigtigste er, at du træner, når du er mest motiveret.

Link to comment
Share on other sites

Lkonge, du skal ikke forbræden fedt, du skal forbrænde kallorier, så mange som muligt. Træn med så høj intensitet som orker i den tid du kan afsætte og spis klogtl, så taber du dig. Den høje Intensitet holder din hvileforbrænding´oppe efter træning så du per døgn forbruger flere kallorier end ved "fedstforbrændingstræning". Hvis du træner uden at havet spist i mange timer, så kan du ikke yde tilstrækkeligt og nedbryder måske mere end du opbygger. Spis lidt når du vågner, træn og spis igen.

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

Jo tak, og i det hele taget tak for rådene.

Hvis jeg løber om morgene, vil det altså være optimalt at spise lidt først, men inden jeg spiser begefter vil det så ikke være en god ide at vente1½-2 timer for at forbrænde ekstra (kulhydrater stopper jo forbrændingen væsentligt) og så spise et solidt måltid????

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke den største ekspert, men dem jeg har spurgt bl.a. på Rigshospitalet og universitetet, pointere at der skal spises lige efter træning, ellers skader vi vores kroppe, du får heller ikke ekstra fedttab ud af at vente. Kroppen hungre efter kulhydrater efter træning og den skal den ha, ellers virker træningen negativt.

Det handler omdet samlede kalorierengskab over døgnet, samt om at træne med højintensitet. Selv forsøger jeg at nå at træne to gange dagligt for at holde forbrændingen høj og få brændt nogle kalorier af.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg løber om morgene, vil det altså være optimalt at spise lidt først,...
Ja! hvis der ikke er noget energi tilstede bliver du træt og ugidelig, og kan ikke yde noget. Desuden skal der være kulhydrat til stede for at kroppen kan udnytte fedt som brændstof - ikke at det betyder noget, hvor du får dit brændstof fra...
men inden jeg spiser begefter vil det så ikke være en god ide at vente1½-2 timer for at forbrænde ekstra (kulhydrater stopper jo forbrændingen væsentligt) og så spise et solidt måltid????

Nej! det er vigtigt at spise noget lige efter, så man ikke går død, og det vil ikke få nogen stor indflydelse på dit energiforbrug.

Udover det, så er det rigtigt, at du skal have så meget knald på som muligt, så vil du nemlig opleve at du har en fortsat højt energiforbrug efter træning, hvilket ikke er tilfældet ved lavere intensitet.

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Øhhh Lkongen

Ja, jo hårdere det er jo mere forbrænder man, se på det som en motor, jo hurtigere den kører, jo mere energi bruger den... Men alt det der med at man kan "snyde" fedtet ved at løbe om morgenen, bare drop det og sov længe i stedet. Spis sundt og motioner ofte, det er den eneste "ordentlige" måde at smide kg på, for når man vil tabe sig, er det en ændring i sin livsstil, hvis det skal blive væk, fedtet altså...

Se evt. det program jeg har postet i "vægttab"s forumet under "en smart måde at smide en masse kg på"

Mvh Ethan Hunt

Link to comment
Share on other sites

Tak for rådet Ethan Hunt, jeg skal dog bare trimmes lidt på maven, da jeg vil gøre min six-pac mere tydelig, jeg har på ingen måde fedt nok på kroppen til at smide en masse kilo! Er 1.85 høj og vejer 78 kg, og det meste er muskler.

Så måske skulle jeg blot ændre i mine spisevaner? Hvordan? Har hørt at man hverken skal spise ret meget fedt eller kulhydrater, men kun protein!

Link to comment
Share on other sites

Hej LKongen!

Ja det kan jeg godt se hvis det meste er muskler har du ikke brug for at tabe dig...

Ps punktfedtforbrænding er en skrøne, du kan ikke "kun" tabe fedt på maven, det er kroppen selv der bestemmer hvor den vil tage det fra.

Tjah hvis du motionerer fornuftigt og pumper tit og generelt bare er meget/rimelig meget aktiv, burde det sagtens kunne klares ved en lille kostændring hvis det kun er lidt der skal smides, for kosten er halvdelen af en "slankekur" hvis man vil kalde det det...

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad du spiser, men hvis du æder chips, slik og drikker sodavand.

Drop chipsene helt.

Begyn at æde vingummi og lakrids i stedet for alt muligt andet slik (undgå specielt chokolade).

Gå over til Cola-light, eller bare generelt light i sodavand.

P.s undgå fritter og lign. og hvis du endeligt skal ha junkfood (vi kan jo nok ikke kommme uden om at det smager skidegodt!!) så spis pizza med lidt ost og uden peperoni og andet fedtfyldt fyld.

Hvis man er virkeligt fanatisk ville man nok også droppe øllene i weekenden, meeeeeeeen det synes jeg nu ikke der er nogen grund til!!... jeg mener man skal jo også have det sjovt ikk?

Ps lad være med at spise dig helt overmæt, for så bruger du ikke den energi du får ud af alt den mad du lige har spist...

Håber det var svar nok på dit spørgsmål!..

Mvh Ethan Hunt

Link to comment
Share on other sites

Jeg var heldigvis klar over at man ikke kan punktfedtforbrænde, for så havde jeg nok kastet mig i krig med en frygteligt masse unødvendige maveøvelser!

Nej jeg vil ikke gå over til cola light, for jeg har læst på get big's side, at det rent faktisk feder mere end alm. cola!

Det eneste rigtige er (desværre) at droppe sodavand så meget som muligt!

Og øllene i weekenden giver jeg dig ret i, det er der ikke  nogen grund til! Hvad skal man ellers se frem til? En ædru aften i byen, med alle sine stangstive venner? Har prøvet det da jeg havde kysse syge, og det var total røv!

Ellers tak for responsen Ethan Hunt.

Link to comment
Share on other sites

Sådan som jeg læser undersøgelsen, så er konklusionen at light sodavand feder mere end almindelig sodavand, en værre gang sludder. Det er et faktum at der er flere kalorier i en almindelig sodavand, end i en light sodavand, som stort set er kaloriefri.

Det undersøgelsen viser, er at aspartamet (kunstigt sødemiddel), har en tendens til at stimulere et fald i blodsukkeret, hvilket medfører øget appetit. Man konkludere så, at det er bedre at drikke sukker sodavand, end at drikke light sodavand og så herefter spiser en stor kalorierig leverpostejsmad. Problemet er bare at for at kunne lave de målinger de har lavet, så må forsøget være lavet på tom mave, og ikke i forbindelse med et måltid. Hvis light sodavanden havde været indtaget i forbindelse med et måltid, så ville det ikke have haft nogen effekt på blodsukkeret overhovedet, da det stiger i respons på måltidet.

Så folk behøver efter min mening ikke være bange for at drikke cola light til deres mad, i frygt for at blive overvægtig. Det er muligt at det kan have en negativ effekt hvis man bæller litervis af cola light i løbet af dagen, og ikke i forbindelse med et måltid. Det må også primært være henvendt til dem som ikke kan styre deres sult. Hvis jeg drak en light sodavand, og oplevede det omtalte blodsukkerfald og den medfølgende trang til at spise, så ville jeg nok ikke gå ombord i en flødekage, men måske nærmere spise en banan eller et æble.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thommas!

Tillykke med din nye rang som Elite-medlem! :a-okhand:

(det er kraftederme mange posts)

Jeg ville bare lige sige at jeg er 100% enig med dig!

For hvis man alligevel ville slanke sig med at drikke cola light i stedet for alm Cola ville man jo nok heller ikke kvæle sin sult med noget totalt usundt mad!!

Det er jo logik!

Så det er noget fis at nogen siger at light er lige så slemt som Alm...

Mvh Ethan Hunt :megacool:

Link to comment
Share on other sites

For lige at vende tilbage til det oprindelige emne. At starte med så korte intervaller som 30s vil jeg fraråde. Det svarer til at lægge ud med 2-4 tunge reps som vægttræningsbegynder.

Start hellere med 2 min intervaller.

Eksperimenter også med pausernes længde. 30s er ikke meget, hvis dampen skal holdes oppe.

PS. Er der virkelig ikke flere der har kommentarer til "morgentræning på tom mave" fact/myten?

Link to comment
Share on other sites

Mht. træning på tom mave er det klart at når kroppen ikke har noget energi, andet end fedt, er den nødsaget til at bruge det... det er dét hele konceptet går ud på!

Om man er motiveret til at træne på tom mave eller ej, er vel blot et spørgsmål om besat man er... selv bruger jeg koffein når jeg træner på tom mave, det hjælper en del!

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo bare at der også forbrændes muskelvæv når man træner inden morgenmaden. Jeg tror der er flere negative aspekter end positive. Men det er blevet diskutteret til hudløshed her på MO, så det må være op til den enkelte at vurdere om det er det værd.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas J!

Jeg har læst en del af dine indlæg, og kan forstå at du ikke er særlig positivt indstillet overfor kosttilskud og andre "præparater".

Men ved at supplere kosten med HMB og NAC (lovlige kosttilskud) undgås denne nedbrydning af muskelvæv, selvfølgelig vil der stadig gå en del tabt, men slet ikke i samme grad som uden. Om man er for eller imod kosttilskud er der ubestridelige beviser for dette!

Link to comment
Share on other sites

LKongen ---> Det kommer jo lidt an på hvilken fysisk grundform du pt. er i! Hvis du aldrig har løbet længere end ned til bageren efter flødekager, ja så er det nok lidt tungt at starte med 30 sek sprint!

Er du derimod i en pæn grundform, så lyder det til at være et meget pænt sted at starte.

Hvis du har tænkt dig at gi´ alt hva du har i dig er 30 sek altså også et godt stykke tid!!

Pas på med at lægge alt for hårdt ud - du skal jo helst kunne gennemføre alle dine intervaller :)

Held og lykke,

Mvh, DBM

p.s løbeture på koffein og tom mave vil jeg bestemt ikke anbefale!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share