Nice and clean power building


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Det håber jeg ja. Jeg går efter 160 i første omgang. Planen var at det skulle være nok til at holde Spøer på afstand. Hvad der ikke indgik i planen var at han har lavet ny PR i mellemtiden.

Kører du med pause på PR forsøgene eller er det touch´go?

Har du fået noget seriøs diagnose/behandling af den skulder?? Ellers er det da på tide!

Sådan gør BLACKICE. Jeg har gentagne gange prøvet at få ham til at gøre det anderledes. Men ak, det kan ikke lade sig gøre :bigsmile:

:laugh: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kører du med pause på PR forsøgene eller er det touch´go?

Har du fået noget seriøs diagnose/behandling af den skulder?? Ellers er det da på tide!

:laugh: :4thumbup:

Nej jeg kører altid med pause i dag.

Jeg tror ikke der er mere diagnose at finde en den Laush har givet.

Link to comment
Share on other sites

og det er, kort fortalt?

Lau´s (som er fysioterapeut) forklaring er at min overarms knogle ikke sidder helt hvor den bør gøre i skulderen, og at højre skulder blad ligeledes ikke er helt så smidigt som det burde være. De to ting kan være medvirkende årsag til at der skabes irritation/hævelser i skulderen, som især provokeres ved de tungere "skulder" pas. Problemet har været der i efterhånden mange år, og kommer fra tid til anden. Det er ikke fordi jeg er voldsomt smerte plaget, men det opleves som irritation, nedsat mobilitet, og at min arm ofte sover (jeg vågner typisk 2-3 gange hver nat med en sovende arm, i de perioder hvor det er galt)

Ud over det fungerer jeg normalt, og jeg kan lave de fleste øvelser uden at være ramt af det. "Pudsigt" nok kan det at skulle have skulderen/armen i position i feks squat, være en af de ting der gør lidt nas, da den ikke kan li at komme der om

Link to comment
Share on other sites

Du er stærk, Nik - men hvorfor fanden er det, at du kører tungt hver eneste træning, igen og igen, hvis du har ondt i skulderen?

Hvornår har du skiftet Nick?

Anyway du har en pointe. Jeg håber på at hvis jeg skifter til DB en periode så hjælper det.

Hvis ikke jeg får succes med det, så må jeg overveje en pause for presse øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med pauser er, at man stopper med en slags øvelse, "skaden" går væk, man starter igen og "skaden" opstår igen. Der vil formentligt ikke være nogen forbedring før du finder grunden til det og reagerer på det.

I mit tilfælde var det fx min venstre albue, der fik en lille smule forkert drejning under presset, der bevirkede, at min venstre skulder kom til at gøre ondt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med pauser er, at man stopper med en slags øvelse, "skaden" går væk, man starter igen og "skaden" opstår igen. Der vil formentligt ikke være nogen forbedring før du finder grunden til det og reagerer på det.

I mit tilfælde var det fx min venstre albue, der fik en lille smule forkert drejning under presset, der bevirkede, at min venstre skulder kom til at gøre ondt.

Både og. Jeg kan trods alt i 90-95% af tiden køre bænkpres uden problemer. Det vil jeg mene indikerer at det ikke er løftet i sig selv der er problemet. Problemet er nok nærmere den volume, og de i perioder konsekvent tunge løft (som jeg også hører meget for)

Det plejer desværre at holde stik med at når jeg er ved at være klar til ny PR, så begynder smerterne at komme. Derfor oplever jeg at "skaden" følges med volumen.

Derfor er min egen konklusion at kunsten for mig består i at have tilpas mange tunge løft til at jeg har fremgang, men ikke flere end at jeg kan holde mig skadesfri (hvilket også er det David tidligere har argumenteret for mig), og samtidig få bygget noget mere variation ind i mine ret monotome trænings dage.

Det lyder så "let" som det står det.

Link to comment
Share on other sites

Både og. Jeg kan trods alt i 90-95% af tiden køre bænkpres uden problemer. Det vil jeg mene indikerer at det ikke er løftet i sig selv der er problemet. Problemet er nok nærmere den volume, og de i perioder konsekvent tunge løft (som jeg også hører meget for)

Det plejer desværre at holde stik med at når jeg er ved at være klar til ny PR, så begynder smerterne at komme. Derfor oplever jeg at "skaden" følges med volumen.

Sådan var det jo netop også med mig. Fx under Smolov, hvor det senest blev rigtigt slemt og efterfølgende TSK Cup, hvor den fik et hug mere.

Efter jeg ændrede min teknik har der (endnu) ikke været noget, heller ikke efter det seneste Liga-stævne og de tunge løft i perioden op til.

Link to comment
Share on other sites

Sådan var det jo netop også med mig. Fx under Smolov, hvor det senest blev rigtigt slemt og efterfølgende TSK Cup, hvor den fik et hug mere.

Efter jeg ændrede min teknik har der (endnu) ikke været noget, heller ikke efter det seneste Liga-stævne og de tunge løft i perioden op til.

Hvordan fik du diagnosticeret at det var en forkert albue bevægelse? Jeg mener , det er jo meget svært målbart, eller?

Jeg har tidligere haft held med at ændre på grebs bredde, opspænd, opvarmning m.m og det har virket i perioder. Jeg kunne måske fristes til at tro, at det er den forandrede bevæg bane i sig selv, der skaber "ro" en periode

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Hvordan fik du diagnosticeret at det var en forkert albue bevægelse? Jeg mener , det er jo meget svært målbart, eller?

Jeg har tidligere haft held med at ændre på grebs bredde, opspænd, opvarmning m.m og det har virket i perioder. Jeg kunne måske fristes til at tro, at det er den forandrede bevæg bane i sig selv, der skaber "ro" en periode

Jeg fandt ud af, gennem flere forsøg hen over tiden efter min skade ved TSK Cup, at jeg aktiverede min venstre arm anderledes end den højre og at jeg kun kunne mærke det når der kom en vis belastning på. Det tog rimeligt lang tid og det var egentligt først et kort stykke tid inden Liga at det gik rigtigt op for mig.

En dag til træning med nogle tunge pres gjorde det en smule ondt igen og der havde jeg lagt mærke til at min venstre arm vandrede lidt op i retning af hovedet. I stedet for at stoppe gik jeg ned på ~80 kg. og kørte et back-off sæt med ekstrem fokus på teknik og at presse ens med venstre og højre og sørge for min venstre albue holdt sig hvor den skulle.

Efter 8 reps. var alle smerter i skulderen forsvundet og den var kun svagt udmattet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt ud af, gennem flere forsøg hen over tiden efter min skade ved TSK Cup, at jeg aktiverede min venstre arm anderledes end den højre og at jeg kun kunne mærke det når der kom en vis belastning på. Det tog rimeligt lang tid og det var egentligt først et kort stykke tid inden Liga at det gik rigtigt op for mig.

En dag til træning med nogle tunge pres gjorde det en smule ondt igen og der havde jeg lagt mærke til at min venstre arm vandrede lidt op i retning af hovedet. I stedet for at stoppe gik jeg ned på ~80 kg. og kørte et back-off sæt med ekstrem fokus på teknik og at presse ens med venstre og højre og sørge for min venstre albue holdt sig hvor den skulle.

Efter 8 reps. var alle smerter i skulderen forsvundet og den var kun svagt udmattet.

Der er ingen tvivl om at teknik justering afgjort er et element der er ved at dykke ned i. Feks holder jeg ikke helt så bredt som jeg egentlig må. Måske det kan give noget aflastning at gøre vandringen lidt kortere. Who knows

Link to comment
Share on other sites

Jeg hang på arbejdet til kl 18 hvilket ikke var udpræget optimalt.

Min skulder er stadig latterlig, så det krævede massiv opvarmning at få lidt gang i den

BVK

Military

1 x 5 x 20

1 x 5 x 50

1 x 5 x 60

1 x 5 x 70

1 x 5 x 75

1 x 5 x 77,5

2 x 5 x 75

Dødløft

1 x 5 x 50

1 x 5 x 80

1 x 5 x 110

1 x 5 x 140 (Jeg ved at i overraskes over den store variation jeg har i min opvarmning, og det forstår jeg, men sådan er jeg, jeg elsker variation)

5 x 5 x 175

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning

Skulderen er stadig spøjs, men føltes lidt bedre i dag, efter en nat mere med varme creme. Inden træning blev armen smurt ind i varme creme, og så på med tshirt og trøje. En masse opvarmning, og så forsøgte jeg mig med lidt pres

Bænkpres m. pause

1 x 20 x 20

1 x 15 x 50

1 x 8 x 80

1 x 3 x 110

1 x 1 x 125

1 x 1 x 140

1 x 1 x 150

1 x 1 x 156 .......pr......

1 x 0 x 157,5

Det hører lidt forklaring til her. Det interessante er at jeg faktisk kan presse ubesværet more or less. Det der gør ondt er at komme ind under stangen , og det gælder feks også i squat. De 156 var rimelig stabile, og de andre vurderede at der var til 160. Det efterhånden høje antal gange jeg har været oppe og rudne 150-155 burde også indikere at der er til mere, når jeg mere eller mindre kan lave det på dagsform. MEN, så længe jeg har den skade der spøger er det svært, for ikke at sige umuligt at presse igennem. ELLER, så er jeg bare en kælling, som skal holde op med at hyle. You pick

Flat db pres

1 x 8 x 31

1 x 5 x 41

1 x 5 x 51

Front squat

1 x 5 x 20

1 x 5 x 50

1 x 3 x 87,5

1 x 3 x 97,5

1 x 3 x 102,5

1 x 3 x 105

1 x 3 x 107,5

Diverse pulldowns, og en masse kæbe.

Desværre var der politisk valgaften (åbenbart) i klubben, hvilket var ulideligt at høre på.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Hvis det gør ondt, gør det ondt. Og så skal du passe på skulderen. Du er jo ikke uvant med at presse dig, så det er meget sandsynligt ikke den indre tøsedreng, der spiller dig et pus.

At det gør ondt når du skal under stangen, og i squat også, tyder da vidst på noget nedsat mobilitet et eller andet sted? Måske noget afklemning af sener/nerver et sted?

Link to comment
Share on other sites

Jeg indrømmer blankt at jeg er skidt til at håndtere "skades" perioder. Jeg er sådan lige der på vippen hvor jeg ikke kan holde motivationen oppe. Det hænger muligvis også sammen med at jeg ligger vandret på arbejdet, og hygger mig med 2-3 process/forretnings konsulenter som på trods af at de naturligvis tilfører værdi , desværre også generer et administativt overhead. På de sidste 5 dage har jeg haft 19 møder. De fleste af dem af en times varighed, men flere af dem mere.

Så indrømmet, det holder hårdt at forsøge at skabe lidt resultater med træningen også.

NÅ, nok hyl mere træning

BVK i dag.

Skulderen er i bedring, og det virker som at varme + opvarmening + udstrækning + fornyet forkus på endnu bedre opspænd virker.

Jeg var hamrende træt, så det blev en kort træning

Bænkpres med pause

1 x 20 x 20

1 x 15 x 50

1 x 8 x 80

1 x 5 x 110

1 x 5 x 120

1 x 5 x 130

1 x 4,5 x 135 - Psyken er det største problem. Ikke styrken

1 x 5 x 130

1 x 4.5 x 130

1 x 5 x 125

Det irriterer mig sindsygt at jeg ikke kan sætte mig ud over den mentale barriere. Jeg er utvivlsomt stærkere end nogensinde før, men ja.........shut it

6 sæt pulldowns, med skiftevis hammer grip, og wide grip, og så hjem.

Håber på at jeg kan komme ind og squatte i morgen

Link to comment
Share on other sites

Kort visit i BVK (når nu man kun bor 25km væk, så kan man jo godt lige smutte ind og træne lidt bagben)

Squat

1 x 8 x 20

1 x 5 x 50

1 x 5 x 80

1 x 3 x 120

1 x 3 x 130

1 x 3 x 135

2 x 3 x 140

Jeg lavede video af de 140 for at se dybden, det ser fornuftigt ud, men da jeg er for fed, får i ikke videoen at se :4mewantfood:

Lidt random biceps, og så hjem.

Planen er at træne forben i morgen.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

OK, jeg kan se hvordan du tæller. Jeg tæller "fra toppen".

Yes. Men så "racker" du dem sikkert også ud til top position. Det er IMO væsentligt nemmere. Det gjorte jeg i gamle dage, men ulempen er at så kan jeg ikke komme i start position med dem selv. Den første rep fra bunden koster "dyrt" på energien. Derfor har jeg heller ikke noget problem med at tælle den med, da det er 4 x koncentrisk faser der bliver gennemført :smile:

Edit: Der er også en del der bruger det at få hjælp til den første rep nede fra, da de ellers ikke kan få dem i top position, når løftet startes i bund position. Det er er også lidt noget mumbojumbo

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share