Jeg er en forvirret ung mand


clayman
 Share

Recommended Posts

Jeg er forvirret! Hver gang jeg tror jeg har den, bliver jeg i tvivl.

Er der én der er rar forklare hvad der menes med følgende begreber indefor styrketræning:

Workload

Intensitet

Volume

Work capacity (burde give sig selv, men jeg tager den for en sikkerheds skyld med)

Mvh Clayman

Link to comment
Share on other sites

Link til trænings leksikon på getbig, af TJ.

Uddrag:

Workload: en betegnelse for hvor stor byrde man træner med. Workloaden kalkuleres ved sæt x reps x vægt. Workloaden kaldes også for tonnage. Er ens periodiseringssystem indrettet efter workloaden, træner man efter tonnage-teorien.

Intensitet: en betegnelse for hvor hårdt man træner. I videnskabelig vægttræning defineres det som en procentdel af ens 1 repetition maximum (1RM). Jo tættere på ens max man arbejder, jo højere intensitet træner man med.

Volume: en betegnelse for hvor mange sæt og reps man laver i en given træningsrunde (eller over en hel uge, måned, år etc.). Selve volumen, beregnes ved at gange antallet af sæt med antallet af reps.

Work capacity: en betegnelse for hvor godt konditioneret man er i forhold til workload tolerering. Jo mere man kan lave uden at blive øm og træt, jo bedre work capacity har man. Er man vant til altid kun at lave 1-2 sæt pr. øvelse, så har man en meget dårlig work capacity. Ens work capacity bliver langsomt bedre, i takt med at man øger ens volumen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share