Poserunning


rimlig_arnold
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg starter lige en tråd omkring poserunning som er en løbeteknik der er blevet sat på formel og det påstås at den er mere økonomisk og derfor hurtigere end 'traditionel/naturlig' løbeteknik.

Her forklaret af ophavsmændende.

http://politiken.dk/tjek/motion/article928440.ece Forklaret på dansk.

Spørgsmål: er der belæg for at skifte over til den her løbestil? Er der nogen er jer derude som har prøvet den af?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg starter lige en tråd omkring poserunning som er en løbeteknik der er blevet sat på formel og det påstås at den er mere økonomisk og derfor hurtigere end 'traditionel/naturlig' løbeteknik..

Spørgsmål: er der belæg for at skifte over til den her løbestil? Er der nogen er jer derude som har prøvet den af?

jeg er selv pose-runner, har brugt/bruger Brian Dåsbjerg som løbe træner. Jeg synes det har givet mig omkring 10sek hurtigere løbe tider, for samme pulsslag.

skade massivt ved jeg ikke rigtig, idet jeg stadig døjer med en fægte skade, hvor jeg ikke ved hvor meget det også kan have skyldes mit løb.

et problem jeg har fundet, er man kan komme til at få for korte skidt, idet man øger sin løbekadence meget.

Jeg havde i lørdags en snak med Jørgen Steffensen (har coachet tidligere top moderne femkampene, samt har selv dyrket sporten på elite plan). han mente at man har en naturlig løbestil der tilpasset til ens styrke (to løbere der løbe samme tid, har ikke nødvendigvis samme styrke i forlårene). Derfor mente han ikke man skal gøre noget der er unaturligt for en selv, men man sagtens kan optimere sin løbestil. (ved f.eks. at flytte sit tyngdepunkt)

Edited by pentatlet
Link to comment
Share on other sites

jeg er selv pose-runner, har brugt/bruger Brian Dåsbjerg som løbe træner. Jeg synes det har givet mig omkring 10sek hurtigere løbe tider, for samme pulsslag.

skade massivt ved jeg ikke rigtig, idet jeg stadig døjer med en fægte skade, hvor jeg ikke ved hvor meget det også kan have skyldes mit løb.

et problem jeg har fundet, er man kan komme til at få for korte skidt, idet man øger sin løbekadence meget.

Jeg havde i lørdags en snak med Jørgen Steffensen (har coachet tidligere top moderne femkampene, samt har selv dyrket sporten på elite plan). han mente at man har en naturlig løbestil der tilpasset til ens styrke (to løbere der løbe samme tid, har ikke nødvendigvis samme styrke i forlårene). Derfor mente han ikke man skal gøre noget der er unaturligt for en selv, men man sagtens kan optimere sin løbestil. (ved f.eks. at flytte sit tyngdepunkt)

Så du mener altså ikke at poserunning er en universel formel som den menneskelige krop kan bevæge sig fremad mere energieffektivt med, men at det er en løbestil der bare passer bedre til nogle?

Jeg forstår ikke rigtig hvad du siger når du skriver at man ikke skal gøre noget der er unaturligt for en selv, men at man godt kan optimere sin løbestil - har du nogen mere konkrete eksempler?

Det skal siges at jeg ikke er med i nogen løbeklub eller noget, men bare løber ret ofte for at supplere det jeg træner.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener altså ikke at poserunning er en universel formel som den menneskelige krop kan bevæge sig fremad mere energieffektivt med, men at det er en løbestil der bare passer bedre til nogle?

Jeg forstår ikke rigtig hvad du siger når du skriver at man ikke skal gøre noget der er unaturligt for en selv, men at man godt kan optimere sin løbestil - har du nogen mere konkrete eksempler?

Det skal siges at jeg ikke er med i nogen løbeklub eller noget, men bare løber ret ofte for at supplere det jeg træner.

Poserunning er ikke universal formel for optimalt løb, ligesom interval træning ikke virker lige godt på alle. generealt vil jeg mene at du vil blive bedre løbeøkonomisk hvis du begynder at løbe pose, men optimal løbestil er individuel.

jeg ville specialet arbejde med optrækket og dit tyngdepunkt. Hvor meget forfods ladning der skal på, vil jeg sige handler om dit tempo (distance du løber), men det er en meget lang debat jeg ikke vil starte.

håber det hjælp

Link to comment
Share on other sites

Poserunning er ikke sat på formel fordi den overholder ikke tyngdeloven.

Hvis jeg stiller en blyant på højkant og lader den falde bevæger den sig så fremad eller falder ned så den ligger på langs.

overstående ophandler de mekanisk/fysisk faktorer gældende for at poserunning teorien ikke holder, også kaldt biomekaniken http://www.denstored...atur/biomekanik) hvis man vil have bevis for at det jeg siger er rigtigt kan man prøve tricket med blyant eller læse op på noget biomekanik/fysik...

Når nu poserunnings egen forklaring på hvad man skal gøre ikke holder så er det jo ikke ensbetydne med at det ikke virker, kun at den måde man forklarer teknik på ikke er rigtigt.

I forhold til den en undersøgelse jeg har set og forskellige folks erfaring tyder det på at poserunning har en effekt på løbeøkonomi, dvs. hvor meget energi man bruger for at bevæge sig en given distance.

Når man ser på topatleter dvs. nogen af dem med verdens bedst løbe økonomi, så løber de ikke some poserunning teorien foreskriver. Som gamle 800m løber har jeg prøvede at løbe som poserunning teorien foreskriver og jeg løber mere økonomisk med min egen teknik.

Min egen hypotese er at den måde poserunning forklares, ikke for folk til at løbe som poserunning tekniken foreskriver ( da det er fysik umuligt, ligesom vi hellere ikke kan flyve) men istedet for folk til at pladsere deres fod tættere på tyngdepunktet end de plejer med deraf mindre opbremsning. Det forklarer også hvorfor skridtlængden forkortes og kontakttiden med jorden optimeres.

I forhold til videon er stillebilledet vist 1.43 inde i videon, er de 2 løber i forskellige del af løbeskridtet. Billedet til højre vil senere ligne billedet til venstre. Lidt ufagligt??

Som motionsløber synes jeg man skal bekymrer sig mindre om løbeteknik og mere om:

1. Ordentligt sko

2. Træningsplanlægning, langsom optrapning, indføre ny tiltag langsomt osv.

3. Styrketræning. Lav nogen få styrketrænings øvelser, korrekt!, et par gange om ugen hvor der er en langsom progression i den vægt man løfter.

4. Gå til en god fysioeterapeut når der opstår problemer.

hvis du vil læse mere løbeteknik kan du prøve at kigge nogen af min andre indlæg igennem ellers kan jeg til de mere nørdet som gider læse en "Running af Fransh Bosch og Ronald Klomp" ca. 400sider læsning hvor meget af det omhandler løbeteknik

beklager hvis det er lidt svært at læse...det gik lidt stærkt.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Poserunning er ikke sat på formel fordi den overholder ikke tyngdeloven.

Hvis jeg stiller en blyant på højkant og lader den falde bevæger den sig så fremad eller falder ned så den ligger på langs.

overstående ophandler de mekanisk/fysisk faktorer gældende for at poserunning teorien ikke holder, også kaldt biomekaniken http://www.denstored...atur/biomekanik) hvis man vil have bevis for at det jeg siger er rigtigt kan man prøve tricket med blyant eller læse op på noget biomekanik/fysik...

Når nu poserunnings egen forklaring på hvad man skal gøre ikke holder så er det jo ikke ensbetydne med at det ikke virker, kun at den måde man forklarer teknik på ikke er rigtigt.

Tillad mig at lege Rasmus modsat / djævlens advokat.

Når jeg læser den slags analogier som "bevis" eller modbevis for noget som helst, så ringer mine alarmklokker, for der er meget ofte en eller flere graverende fejl i den slags analogier. Bare for at tage det helt oplagte, så er blyantens tyngdepunkt naturligvis midten af blyanten, som jo er lige over der hvor blyanten står på højkant, og når den ligger ned er det stadig midt på blyanten.

Flytter dette punkt sig når jeg lader blyanten falde? JA!

Har et objekt bevæget sig fremad hvis dets tyngdepunkt er flyttet? JA!

Hvad skal en definition af biomekanik i øvrigt bevise i den sammenhæng?

Det sagt, så lyder multicoach-fætterens forklaring mildt sagt "poppet". Det er jo ikke pludselig tyngdekraften der laver alt arbejdet, men det er selv for en løbenovice som mig meget tydeligt at man kan lade tyngekraften arbejde mere for én end imod én afhængigt af landing, afvikling osv.

Umiddelbart er det et godt argument at hvis Pose er så godt, hvorfor løber alle i verdenseliten ikke sådan. Det jeg her tænker er så at det jo godt kunne tænkes de opfylder flere af de samme kriterier i deres løbestil uden at kalde det Pose.

10 bpm lavere puls ved samme hastighed siger de i BBC-indslaget. Det er da til at tage og føle på.

I forhold til videon er stillebilledet vist 1.43 inde i videon, er de 2 løber i forskellige del af løbeskridtet. Billedet til højre vil senere ligne billedet til venstre. Lidt ufagligt??

Det er muligt, temmelig svært at se på de billeder, men måske pointen var hvor de landede, og ikke om de i løbet af afviklingen opnåede en given position.

Som motionsløber synes jeg man skal bekymrer sig mindre om løbeteknik og mere om:

1. Ordentligt sko

2. Træningsplanlægning, langsom optrapning, indføre ny tiltag langsomt osv.

3. Styrketræning. Lav nogen få styrketrænings øvelser, korrekt!, et par gange om ugen hvor der er en langsom progression i den vægt man løfter.

4. Gå til en god fysioeterapeut når der opstår problemer.

Det har du sikkert helt ret i. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes ikke det giver meget mening, at lave en større videnskab ud af at sætte den ene fod foran den anden. Ikke i sammenhæng med løb, fordi jeg tror de fleste allerede vil løbe på en optimal måde fra naturens side, efter relativ kort løbe erfaring.

Stilen bliver blandt andet påvirket meget af fodtøjet, så det er et af de steder jeg vil fokusere mest på. Givet der er problemer, eller hvis målet er bedere tider. Påklædning vil jeg også tro kan have indflydelse, og så sfl styrketræning.

Løbe teknik? Ømm, bah! med mindre du løber som charles chaplin, så er det nok ikke ligefrem det første som ville være værd at tænke over.

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig at der kun findes en bedste løbestil - din egen!

Som MaxPower også er inde på mht. verdens elite løberene, så tror jeg at man kan gøre sin egen løbestil ligeså økonomisk som poserunning, og derfor er der ikke rigtig nogen pointe i at skænke en ny slags løbeteknik en tanke. Man kan derfor godt prøve at forbedre sin egen.

Lad os prøve at kigge på den danske rekord holder på 10.000 Meter og halvmarathon, Carsten Jørgensen. Carsten er meget kendt for sin løbestil, der ser meget underlig ud, efter sigende tilnærmelsesvis grim. Dog har han alligevel kunne sætte danske rekorder.

Jeg har desværre ikke kune finde nogle videoer med Carsten Jørgensens løbestil.

Link to comment
Share on other sites

Her ses en af de hurtigste i verden, for mig et se virker det som han lander på midt/forfod, og ikke på hælen. Hvorvidt han ellers overholder "reglerne" for pose running skal jeg ikke kunne svare på. Har selv skiftet fra at være hællander til at lande på for/midt fod. I mit tilfælde har det bevirket en smule bedre løbeøkonomi, men tror vi generelt snakker om små marginaler. De forskellige omtaler også den individuelle variation, og det kan vel meget vel være tilfældet at jeg blot er en responder på den løbestil.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvet at løbe pose, bare en enkelt gang (10km). Tror det er rigtigt hvad folk siger, med at det bare er den nye popsmarte fetich, som alle motionsbladene kan kaste sig over. Når det så er sagt, så tror jeg bestemt ikke det skader, at eksperimentere lidt, og synes da stadig jeg fik noget ud af oplevelsen. Om end bare, et større fokus på, at kropshældning "does matter".

Tror man bliver nød til at eksperimentere en lille smule for at finde "sin egen" løbestil. Når det så er sagt, så vil jeg påpege mht. pose-running, at mine lægmuskler var ret stive og ømme efter jeg havde løbet. Det kan selvfølgelig skyldes andet, men jeg vælger nu, at bebrejde pose-running-teknikken. I bund og grund, så svarer en øget kropshældning vel på en eller anden måde også til at man løber op ad bakke mht. vinklen på ens fodled, hvilket vil belaste læggen mere. Dette samtidig med at man bliver nød til at spænde/benytte lægmuskulaturen til fremdrift, hvilket for mig var = stiv og øm læg. Om det så bare er et spørgsmål om tilvænning skal jeg ikke kunne sige. Tror i hvert fald ikke løbestilen er min stil.

VH

Link to comment
Share on other sites

Her ses en af de hurtigste i verden, for mig et se virker det som han lander på midt/forfod, og ikke på hælen. Hvorvidt han ellers overholder "reglerne" for pose running skal jeg ikke kunne svare på. Har selv skiftet fra at være hællander til at lande på for/midt fod. I mit tilfælde har det bevirket en smule bedre løbeøkonomi, men tror vi generelt snakker om små marginaler. De forskellige omtaler også den individuelle variation, og det kan vel meget vel være tilfældet at jeg blot er en responder på den løbestil.

For mig liger han en poserunner, det ses på hans optræk og hans overkrops placering i forhold til benene, desuden ligger han hoften i, hvilket skaber fremdrift. Dette minder for mig om hvad jeg ville kalde vigtige elementer i en god klassisk løbestil, i hver fald optrækket.

Brian Dåsbjerg, viste mig på et tidspunkt videoer, hvor han påstod at alle top maraton løbere er poserunnere (i større eller mindre grad), dette er jeg såvel enig i, da jeg mener poserunner indeholder en del elementer i en tilnærmet optimal løbestil.

Argumentet med at man selv skal lave sin egne optimale løbestil, ved bare at løbe en masse kilometer tro jeg ikke helt på. Hvis det er rigtig man bare skal løbe sig til optimal stil, hvorfor bruger top løbere fra 1m - 100.000m så så meget tid på løbeteknik?

lad mig sige jeg har set nok mærkelige løbestille til motionsløbs, hvor folk næsten har ladte med en hælen i en 90 grader vinkel, for at få "lange" skridt. Eller har haft fødder der pager i alle andre retninger end fremad.

poserunning belaster mere lægge og baglår end "normalt" løb, hvor tilgengæld forlårene belastet mere ved "normalt" løb. Dette gør denne løbe form attraktiv for triatleter, da forlårene er god trætte efter cykeldelen.

Jeg vil slutte af med at sige, for mig har poserunning virket rigtig godt, hvilket det ikke nødvendigvis gør på en anden person. Det jeg har set på de andre triatleter jeg har gjort det samme med har også været positivt. Det skal siges at Barin har været mere optaget af a finde det der viker for den enkel, en at pådutte os en bestemt løbestil.

ps. hold dig fra alle lorte bladende instruktioner, men find i stedet folk med viden til at rådgiver dig.

Link to comment
Share on other sites

Tillad mig at lege Rasmus modsat / djævlens advokat.

Når jeg læser den slags analogier som "bevis" eller modbevis for noget som helst, så ringer mine alarmklokker, for der er meget ofte en eller flere graverende fejl i den slags analogier. Bare for at tage det helt oplagte, så er blyantens tyngdepunkt naturligvis midten af blyanten, som jo er lige over der hvor blyanten står på højkant, og når den ligger ned er det stadig midt på blyanten.

Flytter dette punkt sig når jeg lader blyanten falde? JA! helt enig

Har et objekt bevæget sig fremad hvis dets tyngdepunkt er flyttet? JA! helt enig

Hvad skal en definition af biomekanik i øvrigt bevise i den sammenhæng? at der er en videnskab praksis der undersøger bla. løb teknik, som man kan læse op på i stedet for selv at forsøge at regne den ud

Helt enig med at min analogie ikke rigtigt er et bevis for noget som helst... men det er en måde at forklarer at når man læner sig fremad så dannes der et rotations moment omkring massemidtpunktet.

Når man accelere er horizontal acceleration relativ lav og derfor kontakttiden med jorden relativ lang hvilket muligøre:

1. At man har tid til kompensere for rotations momenter (omkring alle 3 akser)

2. At man kan læne sig (hvilket øger rotations momentet) fremad sådan at den kraft man yder er så fremadrettet som muligt.

Når den horizontal acceleration pludselig stiger bliver kontakttiden ligeledes kortere hvilket resultere i:

1. Man har mindre tid til at kompensere for rotations momenter (omkring alle 3 akser)

2. Man er nødtil at løbe mere oprejst

Hvis man ved tilstrækkelig horizontal hastighed alligevel læner sig fremad så er man nødtil at pladsere foden mere foran tyngdelinjen (den rette linje tyndepunktet går igennem) for at rotations moment ikke bliver for stort. Gør man ikke dette risikere man at falde på næsen.

Når man jogger kan man tillade sig at læne sig mere fremad fordi den horizontal hastighed er mindre og alligevel holde denne samme fart. Tilgangen er dog uøkonomisk fordi:

1. Skridtlængden er øget imens kontakttiden også er øget = længere sammenklemning af kar og vener og derved mindre iltning til musklerne

2. Foden pladseres relativ langt foran tyngdelinjen hvilket øger den bremsende kraft.

Så langt så godt

Når man sprinter (dvs. efter accelerations fasen) er de horizontal hastighed så høje at man ikke kan tillade sig at læne sig fremad, fordi kravet til kontakttiden er så lav at der ikke kan kompenseres for særlig stor rotationsmomenter. Gør man det alligevel løber man bare langsommere, og det vil ofte larme mere når man løber....

Trækker man folk med en snor imens de sprinter vil hastighed være så høj at ikke kan nå at bremse de rotations moment inden næste skridt. Man kan altså ikke udvikle tilstrækkelig kraft i de postural muskler til modvirke rotationsmoment på den korte tid man har på jorden og man vil istedet læne sig bagud...

Det sagt, så lyder multicoach-fætterens forklaring mildt sagt "poppet". Det er jo ikke pludselig tyngdekraften der laver alt arbejdet, men det er selv for en løbenovice som mig meget tydeligt at man kan lade tyngekraften arbejde mere for én end imod én afhængigt af landing, afvikling osv.

Det interessant er så at når folk rent faktisk løbe det de selv kalder poserunning så læner de sig som regelt mindre frem end de plejer og pladsere foden tættere på deres tyngdepunkt i isæts fasen. Den fornemmelse af fremdrift du/i/ oplever er enten:

1. Tilknyttet de først skridt i accelerations fasen hvori man enten kan kompensere for rotations moment eller at man gør det de efterfølgende skridt, ved at læne sig hurtigt op igen.

2. Tilknyttet fornemmelsen af når man er igang med at løbe at man bremser mindre op og bruger den spændstighed der er i achillescener mere

3. At man når man er i kontakt med jorden så flyttes massemidtpunktet som du selv siger sig jo fremad, problemet er bare at man jo forlader jorden

Umiddelbart er det et godt argument at hvis Pose er så godt, hvorfor løber alle i verdenseliten ikke sådan. Det jeg her tænker er så at det jo godt kunne tænkes de opfylder flere af de samme kriterier i deres løbestil uden at kalde det Pose.

Enig... det gøre de nemlig. Essensen er bare at pose ræsonnering hænger ikke sammen med hvad der rent faktisk sker, man skaber en pseudo viden omkring en teknik:

1. man ikke udføre, f.eks at man ikke læner sig fremad

2. Ikke forstår at analysere hvordan andre løber fordi den pseudo viden man i forvejen har opstillet tilføjes andre. Et godt eksempel er at ved at kigge på løber i afsæts fasen vil se at de opfylder flere kriterierne for pose running. At foden er pladseret bagved tyngdepunktet linjen og kroppen er fremadlænet. Der sker bare ikke i afsættet. Ligeledes er det berømt optrække man ser på rigtigt man løber (det er godt at gøre) ikke noget med at man hiver benet op men at man via baglåret og gastronemicus skaber friction imellem skoen og underlaget. Når den friktion frigives svupper underbenet op og benet hives frem via hofte bøjerne.

10 bpm lavere puls ved samme hastighed siger de i BBC-indslaget. Det er da til at tage og føle på.

spørgsmålet er så om det er pose running han laver eller han bare løber teknisk godt. Jeg synes hans løbeteknik ser rigtig fin ud. Han løber oprejst, spændstigt og pladsere foden tæt på tyndepunktet.

Det er muligt, temmelig svært at se på de billeder, men måske pointen var hvor de landede, og ikke om de i løbet af afviklingen opnåede en given position.

og point er at den pose running vises i afsættet hvor alle har deres fod pladseret bagved tyngelinjen, imens den anden vises i landingsfasen

Det har du sikkert helt ret i. smile.gif

ja bortset fra at jeg glemt at nævne at det er særligt vigtigt at have en smidig hofte, således at lårbenet kan bevæges indadroteret og ekstenderet.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes ikke det giver meget mening, at lave en større videnskab ud af at sætte den ene fod foran den anden. Ikke i sammenhæng med løb, fordi jeg tror de fleste allerede vil løbe på en optimal måde fra naturens side, efter relativ kort løbe erfaring.

våse, relativ mange løber ineffektivt og det kan der gøres noget ved.

Stilen bliver blandt andet påvirket meget af fodtøjet, så det er et af de steder jeg vil fokusere mest på. Givet der er problemer, eller hvis målet er bedere tider. Påklædning vil jeg også tro kan have indflydelse, og så sfl styrketræning.

Løbe teknik? Ømm, bah! med mindre du løber som charles chaplin, så er det nok ikke ligefrem det første som ville være værd at tænke over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig at der kun findes en bedste løbestil - din egen!

løbestil er individuelt fordi den hardware man kommer med, højde, vægt, løbehastighed, styrke, smidighed, ledfunktion, spændstighed har enorm betydning men den kan stadig optimeres.

Som MaxPower også er inde på mht. verdens elite løberene, så tror jeg at man kan gøre sin egen løbestil ligeså økonomisk som poserunning, og derfor er der ikke rigtig nogen pointe i at skænke en ny slags løbeteknik en tanke. Man kan derfor godt prøve at forbedre sin egen.

Lad os prøve at kigge på den danske rekord holder på 10.000 Meter og halvmarathon, Carsten Jørgensen. Carsten er meget kendt for sin løbestil, der ser meget underlig ud, efter sigende tilnærmelsesvis grim. Dog har han alligevel kunne sætte danske rekorder.

Jeg har desværre ikke kune finde nogle videoer med Carsten Jørgensens løbestil.

han har også en af de højst målt løbe økonomier i danmark (på hans distance), jeg har desværre aldrig set ham løb. Jeg har et gammelt program liggende af hans hvor han træner 24 timer på en uge.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Her ses en af de hurtigste i verden, for mig et se virker det som han lander på midt/forfod, og ikke på hælen. Hvorvidt han ellers overholder "reglerne" for pose running skal jeg ikke kunne svare på. Har selv skiftet fra at være hællander til at lande på for/midt fod. I mit tilfælde har det bevirket en smule bedre løbeøkonomi, men tror vi generelt snakker om små marginaler. De forskellige omtaler også den individuelle variation, og det kan vel meget vel være tilfældet at jeg blot er en responder på den løbestil.

Det ser rigtigt godt ud. Lidt stiv om hoften måske, men ellers:

- Ret overkrop

- knæet ekstenderes ikke fuldt i hvert afsæt, underbenet svupper op (og her snakker jeg ikke om pose running beskrivelsen af hvorfor og hvordan man gør, hvis man vil se hvad jeg mener kan man evt. kigge på andet springet i et 3 spring)

- han løber spændstigt

- hans hofte arbejde perfekt

- hans fod pladseres relativt tæt på hans tyngdelinje

- midtfodslanding

og sjovt nok så forfodspronere han gevaldigt

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Har prøvet at løbe pose, bare en enkelt gang (10km). Tror det er rigtigt hvad folk siger, med at det bare er den nye popsmarte fetich, som alle motionsbladene kan kaste sig over. Når det så er sagt, så tror jeg bestemt ikke det skader, at eksperimentere lidt, og synes da stadig jeg fik noget ud af oplevelsen. Om end bare, et større fokus på, at kropshældning "does matter".

Tror man bliver nød til at eksperimentere en lille smule for at finde "sin egen" løbestil. Når det så er sagt, så vil jeg påpege mht. pose-running, at mine lægmuskler var ret stive og ømme efter jeg havde løbet. Det kan selvfølgelig skyldes andet, men jeg vælger nu, at bebrejde pose-running-teknikken. I bund og grund, så svarer en øget kropshældning vel på en eller anden måde også til at man løber op ad bakke mht. vinklen på ens fodled, hvilket vil belaste læggen mere. Dette samtidig med at man bliver nød til at spænde/benytte lægmuskulaturen til fremdrift, hvilket for mig var = stiv og øm læg. Om det så bare er et spørgsmål om tilvænning skal jeg ikke kunne sige. Tror i hvert fald ikke løbestilen er min stil.

VH

Rigtigt mange kommer til skade ved løbetræning. Jeg vil ikke anbefale at man eksperimenter for at finde en eller anden løbestil, fordi man kan få en overbelastnings skade. Gevinsten er meget mindre en fordelen... prøve istedet at komme ordentligt igang med styrke/spændstigheds/ det er der trods alt evidens for virker...

Link to comment
Share on other sites

For mig liger han en poserunner, det ses på hans optræk og hans overkrops placering i forhold til benene, desuden ligger han hoften i, hvilket skaber fremdrift. Dette minder for mig om hvad jeg ville kalde vigtige elementer i en god klassisk løbestil, i hver fald optrækket.

hvad mener du med det?

Brian Dåsbjerg, viste mig på et tidspunkt videoer, hvor han påstod at alle top maraton løbere er poserunnere (i større eller mindre grad), dette er jeg såvel enig i, da jeg mener poserunner indeholder en del elementer i en tilnærmet optimal løbestil.

som jeg har sagt tidligere, det er ikke pose running...

Argumentet med at man selv skal lave sin egne optimale løbestil, ved bare at løbe en masse kilometer tro jeg ikke helt på. Hvis det er rigtig man bare skal løbe sig til optimal stil, hvorfor bruger top løbere fra 1m - 100.000m så så meget tid på løbeteknik?

hvem kender du af top løber har hjem som arbejder med løbe teknik og hvad laver de? og kender du nogen af dem der rent faktisk træner pose running?

lad mig sige jeg har set nok mærkelige løbestille til motionsløbs, hvor folk næsten har ladte med en hælen i en 90 grader vinkel, for at få "lange" skridt. Eller har haft fødder der pager i alle andre retninger end fremad.

poserunning belaster mere lægge og baglår end "normalt" løb, hvor tilgengæld forlårene belastet mere ved "normalt" løb. Dette gør denne løbe form attraktiv for triatleter, da forlårene er god trætte efter cykeldelen.

God ræsonnering.. jeg ved ikke om det lige er poserunning der skal have æren for dette. Måske bare det faktum at når man lander tættere på tyngelinjen bruges forlåret mindre

. , .

Jeg vil slutte af med at sige, for mig har poserunning virket rigtig godt, hvilket det ikke nødvendigvis gør på en anden person. Det jeg har set på de andre triatleter jeg har gjort det samme med har også været positivt. Det skal siges at Barin har været mere optaget af a finde det der viker for den enkel, en at pådutte os en bestemt løbestil.

ps. hold dig fra alle lorte bladende instruktioner, men find i stedet folk med viden til at rådgiver dig. NEMLIG, eller drop ideen

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige jeg er ved at blive mere og mere i tvivl, om det jeg løber er poserun, eller om det bare er optimeret løbeteknik, med inspiration fra pose og klassisk løb. RuneB, er det forkert at kalde poserunning for "gamle vin på nye flaske" med mortifikation?

af top løbere (kommende) kender jeg mest unge, f.eks. Frederik Fürstenberg (årgang 93. 1.57,39 på 800m), han laver en del løbeteknik (har haft nogle pas samme med ham), det er ikke poserun, men det jeg ville sige med det er, at for at blive en god løber skal teknik trænes. Det er klassisk løbe teknik de laver. Af danske topløber ved jeg Brian Dåsbjerg bruge poserun, med efter eget udsagn er blevet hurtigere af det (pr. 8 km terrænløb: 25:38,7 min)

ligger han hoften i, mener jeg at det ikke er overkroppe der skubbes frem (forstås som det ikke er brystet der skydes frem), men hoften der skubes frem hvori man rykker på sit tyngdepunkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige jeg er ved at blive mere og mere i tvivl, om det jeg løber er poserun, eller om det bare er optimeret løbeteknik, med inspiration fra pose og klassisk løb. RuneB, er det forkert at kalde poserunning for "gamle vin på nye flaske" med mortifikation?

af top løbere (kommende) kender jeg mest unge, f.eks. Frederik Fürstenberg (årgang 93. 1.57,39 på 800m), han laver en del løbeteknik (har haft nogle pas samme med ham), det er ikke poserun, men det jeg ville sige med det er, at for at blive en god løber skal teknik trænes. Det er klassisk løbe teknik de laver. Af danske topløber ved jeg Brian Dåsbjerg bruge poserun, med efter eget udsagn er blevet hurtigere af det (pr. 8 km terrænløb: 25:38,7 min)

ligger han hoften i, mener jeg at det ikke er overkroppe der skubbes frem (forstås som det ikke er brystet der skydes frem), men hoften der skubes frem hvori man rykker på sit tyngdepunkt.

du kan jo smide et klip. Jeg står dog stadig ved at ligesom man ikke kan flyve så kan man hellere ikke pose run. Man kan løbe på forfoden og bevidst træk sit ben op.

ok.. synes ikke alle behøves at træne løbe teknik. Rigtigt mange løber rigtigt godt uden løbe teknik. Men det er nok svært at klare sig rigtigt godt som 100-800m løb uden en smule fokus på teknikken.

jeg er med på hvad du mener. Det synes jeg ikke han gør. Men han bøjere hellere ikke ved hoften. Løber ved siden af synes jeg løber relativt uhensigtsmæssigt.

jeg har aldrig sagt man ikke blev hurtigere som motion løber af at træne lidt pose teknik, måske, måske ikke.. for man foden tættere på tyngepunktet er det optimalt

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

af top løbere (kommende) kender jeg mest unge, f.eks. Frederik Fürstenberg (årgang 93. 1.57,39 på 800m), han laver en del løbeteknik (har haft nogle pas samme med ham), det er ikke poserun, men det jeg ville sige med det er, at for at blive en god løber skal teknik trænes. Det er klassisk løbe teknik de laver.

Kan du ikke give nogle eksempler på klassisk teknik træning? Taler vi bakkeløb, koordinationstræning (knæ/hæl kombi'er, fodledsløb), spændstigshedstræning (div. spring) eller noget helt fjerde?

Jeg har da løbet konkurence i mange år (ok på 800m), men aldrig mødt nogen der decideret trænede efter at ændre deres løbeteknik. Det er måske en af disse moderne nyskabelser :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel på løbetekniske korrigeringer

En gut med meget kort skridt længde.....det er uhensigtsmæssigt fordi han er 5000m løber og hans kadence bliver for høj. Tilgengæld er han god til at pladsere foden relativt tæt under tyngdepunktet.

Jeg analyser hoftens mobilitet og finder udaf at specielt rectus femoris er kort.'

Jeg analyser hans løbe faser:

- og ser at afviklingen sker udadroteret med strakt knæ

- i isæt falder hoften til siden og knæet indadroteres let, forfoden overpronere. Ved videre analyse er tensor fascia latae stærk og glut mid svag.

Træning:

Før start: besøg hos dygtig fys. Ledmobilisering, identificering af svag synergister osv.

Helt overordnet for afsættet:

- Stræk,foam rolling, mobilisering for øget ROM

- Styrke svag stabilisator i hofte ekstensionen (gluts, adduktor)

- Progrediere kravet til skridtlængden (løbehastigheden, bakkeløb, korte løbespring med stabilt bækken og bøjet knæ i afviklingen)

helt overordnet for isættet:

- styrke stabilisator i isættes fasen, specielt fod og hofte (f.eks glut mid)

- progrediere til mere power orienteret øvelser

- progrediere til løbe teknisk øvelser med fokus på landingen (fodleds jog, et bens afsæt hvor man forsøger at kontrol landingen, træning på polak bænk)

En gut der pladsere foden for langt foran tyngepunktet.

- afklarer om hardwaren er problematikken...

- tag skoen af og løb i bare tæer, lyt, tag derefter skoene på og udnytte din ny viden om at du ikke behøves at larme så meget når du løber.....land stadig på hælen

- stop samarbejdet med din pose running instruktør og sende mig blomster!

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

RuneB: Tak for svaret. Meget bedre end "se den her blyant". :tongue: Jeg har lidt svært ved at følge dine biomekanik-argumenter hist og her, men det er min egen fejl.

PS: Jeg ved ikke om det er dovenskab eller manglende evner, men lær dig selv at splitte et quote. Det vil øge læsbarheden markant. Hvis du har editoren indstillet ligesom mig vil du have et langt start-tag [ quote ... ] (med navn, tidsstempel mm) og et kort sluttag [ /quote ]. Dem copy-paster du bare rundt om de enkeltdele du vil quote og fylder din egen tekst på efterfølgende.

Link to comment
Share on other sites

Hej RuneB

tak for dine meget lærerige indlæg, man kan virkelig se du ved hvad du taler om. :4thumbup:

kahlua-kalv når jeg taler klassisk teknik træning, hentyder jeg til, koordinationstræning (f.eks.knæ/hæl kombi'er, fodledsløb, som du selv nævner), udover det bruges video optagelser til fejlretning og analyse.

for øvrigt løber jeg også med hælen ladning, ved normal til lave hastighed, hvorimod løb med høj fart gør hæl landing næsten umuligt (dette er min personlige erfaring)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share