Hormon / Testosteronniveau


Makri40
 Share

Recommended Posts

Goddag folkens.

Jeg er 18 år og har trænet seriøst gennem 1 år og prøvet hvad min krop kunne opnå. ( ingen drugs )

Jeg har haft det sjovt og fik en god størrelse på arme og allround styrke.

Efter at prøve noget forskelligt har jeg fundet ud af at jeg helst hellere vil være lean og atletisk end stor og stærk.

Problemet ligger i at jeg er begyndt at blive præget utroligt af uren hud i panden. Jeg er igang med 2. tetracyklinglas og og 1. clindoxylgel.

Grunden til min urene hud er jeg 100% sikker på kommer fra mit øgede testoseronniveau gennem styrketræning/bodybulding. Huden er blevet så stort et problem for mig at jeg er klar til at kvitte styrketræning, forat nedsætte mit hormonniveau.

Derved kommer mit spørgesmål: hvilken træningsform / program er det ideale for en person med interesse i fedttab og lavt hormonniveau?

Link to comment
Share on other sites

Jeg løber 20 min efter næsten hver workout. Jeg er bare bange for at jeg mister meget muskelmasse hvis jeg nøges med cardio. Tænkte mere på en løsning med mange gentagelser eller fullbody i stedet for 5 split jeg kører nu. Har en masse ideer. Har bare ingen viden om hormon / testosteronniveauet.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke en eneste ting jeg gør galt med hygiejne.

Kost har ingen indflydelse på olieproduktionen i talgkirtlerne.

Jeg spurgte om hvilke slags træning man kan bruge der ikke booster testosteronniveauet. - Ikke hvad man skal gøre hvis man har uren hud.

Ellers tak for dit kvalificerede svar.

Link to comment
Share on other sites

Ud fra dit ovenstående svar er du nok ikke interesseret i at høre at det kan være 99% relateret til din alder, og at du sansynligvis vokser fra det.

Du er nok heller ikke interesseret i at høre at en eventuelt omlægning af din træning vil have meget lille virkning på dit acne problem. Så det..

Laver vægt højere reps, ville være det der umiddelbart skulle give mindre testesteron.

Du kan også begynde at drikke en masse sprut, spise fed mad, og undgå C vitaminer :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke en eneste ting jeg gør galt med hygiejne.

Kost har ingen indflydelse på olieproduktionen i talgkirtlerne.

Jeg spurgte om hvilke slags træning man kan bruge der ikke booster testosteronniveauet. - Ikke hvad man skal gøre hvis man har uren hud.

Ellers tak for dit kvalificerede svar.

madvarer med et højt glykæmisk indeks, bør man holde sig fra. Hurtigt optagelige kulhydrater, som eksempelvis findes i hvidt brød, sodavand, og slik medfører en meget kraftig stigning i blodsukkeret og dermed et højt insulinniveau.

Insulinen stimulerer udløsningen af hormonet IGF-1, der har en direkte effekt på follikulære områder, da der dannes større mængder af keratin – også kaldet follikulær hyperkeratose. Denne proces skaber grobund for bumser.

(Tyv stjålet fra en som ved bedre end mig)

Mvh.

Pelle

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil blot råde dig til at blive ved med din tetracyklin+clindoxyl 'kur', og få en hudlæge til at vurdere om du kunne have behov for roaccutan hvis det førstnævnte ikke er tilfredsstillende, i stedet for at tænke på at nedsætte dit test-niveau, det er helt absurd.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Er ikke ekspert i akne, men kan dog oplyse om at styrketræning ikke har nogen nævneværdig indflydelse på testosteron mængden i din krop. Dette er baseret på en gammel misforståelse, der skyldes at hård anaerob træning, der omsætter store mængder energi, leder til et midlertidigt fald i plasmavolumen og dertilhørende stigning i hormonkoncentrationer. Personligt tror jeg et det hjælper på uren hud at spise mindre energi generelt, så hvis du begynder at tilstræbe et "lean and mean" look, vil det sikkert hjælpe i sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke ekspert i akne, men kan dog oplyse om at styrketræning ikke har nogen nævneværdig indflydelse på testosteron mængden i din krop. Dette er baseret på en gammel misforståelse, der skyldes at hård anaerob træning, der omsætter store mængder energi, leder til et midlertidigt fald i plasmavolumen og dertilhørende stigning i hormonkoncentrationer. Personligt tror jeg et det hjælper på uren hud at spise mindre energi generelt, så hvis du begynder at tilstræbe et "lean and mean" look, vil det sikkert hjælpe i sig selv.

Forreal?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke ekspert i akne, men kan dog oplyse om at styrketræning ikke har nogen nævneværdig indflydelse på testosteron mængden i din krop. Dette er baseret på en gammel misforståelse, der skyldes at hård anaerob træning, der omsætter store mængder energi, leder til et midlertidigt fald i plasmavolumen og dertilhørende stigning i hormonkoncentrationer. Personligt tror jeg et det hjælper på uren hud at spise mindre energi generelt, så hvis du begynder at tilstræbe et "lean and mean" look, vil det sikkert hjælpe i sig selv.

Hvis det statement er sandt, vil det så stadig ikke have samme effekt, som øget hormonniveau? :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det statement er sandt, vil det så stadig ikke have samme effekt, som øget hormonniveau? :4disguise:

Nej, fordi at der vil være samme absolute niveau. De fleste blod- og plasmakoncentrationer måles som koncentration per volume(liter) blod. Så hvis koncentrationen per liter stiger, på grund af et fald i volume, så vil koncentrationen være den samme.

Link to comment
Share on other sites

Bare rolig gutter! Blot fordi kraemer et al. endnu engang har misforstået deres egne data, så er det stadig produktivt at træne squats etc. Muskelvæksten i forbindelse med træning er blot ikke medieret af nogen ændring i testosteron koncentrationen.

Det faktum at kvinders muskler reagerer, relativt set, ligeså meget som mænds, på styrketræning, kunne også opfattes som et vink med en vognstang, om at testosteron koncentrationer i blodet ikke er alpha omega når det gælder muskelvækst i forbindelse med træning. Dette gælder naturligvis kun når vi taler om mennesker med naturligt testosteron i blodet.

Link to comment
Share on other sites

Bare rolig gutter! Blot fordi kraemer et al. endnu engang har misforstået deres egne data, så er det stadig produktivt at træne squats etc. Muskelvæksten i forbindelse med træning er blot ikke medieret af nogen ændring i testosteron koncentrationen.

Det er ikke så meget det, jeg lader mig forbavse over - nærmere at det er en n00b mistake, der ligger bag deres fejlfortolkning. HVordan forholder de sig selv til det? Og hvorfor er det ikke revideret i senere udgaver?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så meget det, jeg lader mig forbavse over - nærmere at det er en n00b mistake, der ligger bag deres fejlfortolkning. HVordan forholder de sig selv til det? Og hvorfor er det ikke revideret i senere udgaver?

Nu er det ikke min opgave at fortælle hvad andre tænker, så alt skal tages med et gran salt!

1: Alle ved at mænd er stærkere og større end kvinder.

2: Alle ved at mænd har meget mere testosteron end kvinder.

3: Alle ved at tilførsel af testosteron (eller testosteron lignende ting!) ofte leder til muskelstørrelse og styrke, der langt overstiger, det der kan opnås uden. Denne effekt ses i øvrigt både hos mænd og kvinder.

Listen kunne udbygges med mange flere observationer, der alle peger i samme retning, at testosteron synes at være en meget kausal faktor i forbindelse med muskelstyrke/størrelse.

Jeg vil tro at fordi det virker så åbenlyst at muskelstyrke/størrelse hænger sammen med testosteron, er man tilbøjelig til at overså de små detaljer der peger i andre retninger.

I tillæg kan det tilføjes at få mennesker er særligt gode til at erkende egne fejltagelser i offentlighed, dette synes i særlig grad at gælde fremtrædende mennesker, som mange lytter til.

En lærer fortalte mig engang på HF at den dygtige elev hævede stemmen når argumentet blev en smule svagt i eksamenssituationer.

En anden tolkning kunne være at nogle mennesker ikke er så godt begavede og helt enkelt ikke kan overskue, at se virkeligheden fra flere vinkler.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke min opgave at fortælle hvad andre tænker, så alt skal tages med et gran salt!

1: Alle ved at mænd er stærkere og større end kvinder.

2: Alle ved at mænd har meget mere testosteron end kvinder.

3: Alle ved at tilførsel af testosteron (eller testosteron lignende ting!) ofte leder til muskelstørrelse og styrke, der langt overstiger, det der kan opnås uden. Denne effekt ses i øvrigt både hos mænd og kvinder.

Listen kunne udbygges med mange flere observationer, der alle peger i samme retning, at testosteron synes at være en meget kausal faktor i forbindelse med muskelstyrke/størrelse.

Jeg vil tro at fordi det virker så åbenlyst at muskelstyrke/størrelse hænger sammen med testosteron, er man tilbøjelig til at overså de små detaljer der peger i andre retninger.

I tillæg kan det tilføjes at få mennesker er særligt gode til at erkende egne fejltagelser i offentlighed, dette synes i særlig grad at gælde fremtrædende mennesker, som mange lytter til.

En lærer fortalte mig engang på HF at den dygtige elev hævede stemmen når argumentet blev en smule svagt i eksamenssituationer.

En anden tolkning kunne være at nogle mennesker ikke er så godt begavede og helt enkelt ikke kan overskue, at se virkeligheden fra flere vinkler.

Jeg er som udgangspunkt enig i at testosteron ikke har afgørende betydning for muskelvækst under normalfysiologiske forhold. Derimod har jeg svært ved accepterer at testosteron ikke skulle stige efter et styrketræningspas. Ja, plasma volumenændringer har betydning, men man kan stadigvæk se testosteron stige efter kortvarighed styrketræning der ikke burde påvirke plasmavolument voldsomt og da slet ikke i en grad der øger koncentrationen så meget som man typisk ser. Derudover ved man jo også at testosteron har en betydning under forhold hvor man enten stoppe egenproduktionen (klinisk kasteration) eller hvor man giver suprafysiologiske doser. Så jeg vil nu mene at det har betydning, men ikke når vi se på alm unge mænd.

Edited by Bukse
Link to comment
Share on other sites

Jeg er som udgangspunkt enig i at testosteron ikke har afgørende betydning for muskelvækst under normalfysiologiske forhold. Derimod har jeg svært ved accepterer at testosteron ikke skulle stige efter et styrketræningspas. Ja, plasma volumenændringer har betydning, men man kan stadigvæk se testosteron stige efter kortvarighed styrketræning der ikke burde påvirke plasmavolument voldsomt og da slet ikke i en grad der øger koncentrationen så meget som man typisk ser. Derudover ved man jo også at testosteron har en betydning under forhold hvor man enten stoppe egenproduktionen (klinisk kasteration) eller hvor man giver suprafysiologiske doser. Så jeg vil nu mene at det har betydning, men ikke når vi se på alm unge mænd.

Vi kan godt se nærmere på tallene hvis du har lyst, find en publikation hvor de måler på det og vi kan se hvad der sker!

Effekten er så vidt jeg husker mere imponerende for GH og selv her er det ikke imponerende effekter vi taler om. Ændringen i koncentration er i øvrigt meget kortvarig og skulle den vise sig at skyldes mere end forskydning af vand, er det stadig næppe noget der ændrer på total mængden af tes i kroppen.

Selv kortvarig træning af compound øvelser med seriøs belastning, reducerer plasmavolumen. Årsagen er måske så simpel som at det voldsomme blodtryk, der opstår i forbindelse med anstrengelsen, presser væske ud af blodbanen.

Som jeg nævnte i en tidligere post i tråden, ser man heller ikke nogen videre forskel i træningsresponsen mellem mænd og kvinder og det på trods af ganske store forskelle i tes niveauer.

En mulig forklaring kunne være at tes effekten på muskler er en helt anden end den der ses af træning. Altså både tes og træning fremmer muskler, men uafhængigt af hinanden.

Hvad angår AS så er det muligt at deres anabole effekt er langt større end naturligt tes. Dette kunne skyldes at det leder til en mere eller mindre konstant forhøjning, hvor tes normalt svinger i løbet af døgnet. AS er desuden ofte mere effektive end tes til at binde til receptorer i forbindelse med den anabole effekt.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan godt se nærmere på tallene hvis du har lyst, find en publikation hvor de måler på det og vi kan se hvad der sker!

Effekten er så vidt jeg husker mere imponerende for GH og selv her er det ikke imponerende effekter vi taler om. Ændringen i koncentration er i øvrigt meget kortvarig og skulle den vise sig at skyldes mere end forskydning af vand, er det stadig næppe noget der ændrer på total mængden af tes i kroppen.

Selv kortvarig træning af compound øvelser med seriøs belastning, reducerer plasmavolumen. Årsagen er måske så simpel som at det voldsomme blodtryk, der opstår i forbindelse med anstrengelsen, presser væske ud af blodbanen.

Som jeg nævnte i en tidligere post i tråden, ser man heller ikke nogen videre forskel i træningsresponsen mellem mænd og kvinder og det på trods af ganske store forskelle i tes niveauer.

En mulig forklaring kunne være at tes effekten på muskler er en helt anden end den der ses af træning. Altså både tes og træning fremmer muskler, men uafhængigt af hinanden.

Hvad angår AS så er det muligt at deres anabole effekt er langt større end naturligt tes. Dette kunne skyldes at det leder til en mere eller mindre konstant forhøjning, hvor tes normalt svinger i løbet af døgnet. AS er desuden ofte mere effektive end tes til at binde til receptorer i forbindelse med den anabole effekt.

Det er muligt at der sker nogle væskeforskydninger, men jeg mener stadigvæk ikke at det alene kan forklare den øgede koncentration. De væskeforskydningen vil jo hurtigt skulle vende tilbage til normal niveauet hvis eller osmose stadigvæk gælder (forudsat der naturligvis ikke sker væsentlige ændringer i ion-koncentrationen, glykogen eller andet er der vil øge intramuskulær eller extracellulær væskemængden). Man kunne jo omvendt fremfører det argument at det eks ikke er nær så høje ændringer i koncentrationen af eks GH ved udholdenhedstræning (1-2 timers ved 60-70% af Vo2max) men her er der vel i ligeså høj grad plamakoncentrationsændringer som følge af væsketab mv. Jeg siger som sagt ikke at plasmaændringer ikke spiller en rolle, men omvendt tror jeg ikke at der alene kan forklarer der respons vi ser.

Mht mænd og kvinder tror jeg heller ikke at testosteron forklarer det hele. Men der er jo absolut forskel hos ikke trænede mænd og kvinder, så selvom deres procentvise ændring ved en styrketræningsperiode er ens er den absolutte tilvækst jo stadigvæk større hos mænd.

Du siger jo egentligt også selv at test virker ved suprafysiologiske doser, hvilket jo også betyder at det kan have en effekt. Det er bare ikke særligt vigtigt under normalfysiologiske forhold hos alm mænd. Ligesom en klinisk kasteration kan have nogenlunde samme effekt:

Kvorning T, Andersen M, Brixen K & Madsen K (2006).

Suppression of endogenous testosterone production

attenuates the response to strength training; a randomized,

placebo-controlled and blinded intervention study.

Am J Physiol Endocrinol Metab 291, 1325–1332.

Jeg siger ikke at testosteron er vigtigt! Tværtimod. Men vil blot nuancere dit meget sort/hvide billede!

Link to comment
Share on other sites

Bukse!

Kan som sådan ikke sige at du tager fejl, men find nogle tal hvis vi skal se nærmere på det.

Hvis vi kigger på to grupper af mænd, hvor den ene er store og utrænede, og den anden er små og utrænede, vil vi sikkert se nogenlunde det samme som ved at kigge på mænd og kvinder. Små mænd vil formodentlig øge relativt set ligeså meget som de store, men igen vil de store øge mere i absolut forstand.

udholdenhedstræning leder i øvrigt også til væsketab, men ikke fra blodet i samme omfang som anaerob træning.

At se verden i sort/hvid er jo en almindelig fejl, så find som sagt endelig dokumentation, der kan nuancere træning/tes problematikken.

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Øhh kig evt på mit indlæg på side 1. Der er et fint link til en publikation med nogle tal!!!

Takker for reminderen!

Så vidt jeg kan se på figurerne taler vi om en kortvarig stigning i tes på ca 100% og noget mere for GH. Alt er tilbage på normalt inden for en time.

Disse tal er noget mere imponerende end de jeg husker at have set på tidligere. Dette skyldes måske at denne protokol var specielt designet til at maksimere det hormonelle respons.

Reduktionen i plasmavolumen der ses i forbindelse med hård anaerob træning kan højest forklare 1/3 af dette. Så dermed er jeg overbevist om at træning kan hæve tes niveauet signifikant (og kortvarigt).

Dette synes dog ikke at have nogen betydning i forhold til effekten af træningen. Jeg tror heller ikke at det resulterer i nævneværdig forøgelse af den totale tes produktion set over 24 timer.

Men det synes at være sådan at træning af store muskel grupperinger resulterer i den største hormonelle effekt, så skulle man være interesseret i at ændre på de hormonelle faktorer i forbindelse med træning, er det jo blot at træne derefter.

Personligt vil jeg dog gerne frikende de store basisøvelser i forbindelse med akne. Jeg squattede selv en del i mine teenage år og var samtidigt langt mildere ramt af akne end mine søskende eller de fleste af mine jævnaldrende :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share