Større på trods af vægttab?


Nh89
 Share

Recommended Posts

Halløjsa!

Jeg er så sej at have tabt 14 kg, hvilket jeg er ret stolt af hehe.. Det har været en lang proces med ændrede spisevaner og mere motion, og jeg har i gennemsnit tabt 1 kg om måneden..

Den sidste måned er jeg dog gået lidt hårdere til værks og har både trænet på crosstrainer og styrketræning hveranden dag (udover det cykler jeg også til alting, mindst en halv time om dagen) og holdt mit kalorieindtag så lavt som muligt..

Dette har resulteret i et vægttab på ca 2 kg på en måned - altså på vægten. For i spejlet synes jeg egentlig jeg ser større og mere slasket ud (er altså ikke blevet større pga større muskler).

Jeg har aldrig før trænet styrketræning før jeg startede her for en måned siden, så jeg tænker på om det kan have noget med det at gøre? Eller om jeg taber muskler i stedet for fedt selvom jeg styrketræner? Jeg begyndte egentlig på det for at sørge for mine muskler ikke skulle forsvinde, men det kan man måske ikke, hvis man samtidig vil tabe sig?

Er lidt lost på dette område, så alle input kan bruges :)

Link to comment
Share on other sites

Hey og tillykke med dit flotte vægttab.

Du har ikke overvejet, om musklerne er blevet større, men der stadig sidder noget fedt udenpå, som får det til at se slasket ud? Når man starter med at styrketræne, er det ret normalt at man vokser meget i starten, fordi musklerne ophober mere væske, og fordi man generelt får et hurtigt "gain" som begynder. Hastigheden på dit vægttab ser også super fin ud. Normalt siger man at et halvt kilo om ugen, er det mest optimale, hvis man ikke vil miste muskelmasse.

Styrketræning er et super supplement til vægttab, fordi jo mere muskelmasse man har, jo højere er ens basisstofskifte og jo mere forbrænder man ved løb, cykling og andre fysiske aktiviteter :). Vedrørende om du taber muskelmasse, så burde du tabe mindre muskelmasse nu, end da du ikke styrketrænede, selvfølgelig medmindre hvis du træner for meget :) Bare husk at give musklerne den restitutionstid de skal have.

Så jeg tror ikke du skal være nervøs. Prøv at giv den lidt mere tid, og så se hvordan det ser ud :)

/Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share