hvor meget protein


michael000
 Share

Recommended Posts

hvor meget protein kan kroppen max. optage efter styrketræning

At kroppen kun kan optage 30-40-50-60 gram pr. gang er en myte. Jeg er ikke bekendt med undersøgelser der påpejer at der skulle være nogen specifik begrænsning for optagelsen af protein.

Link to comment
Share on other sites

siger man ikke 2 gr pr kg man vejer...Jeg er begyndt at drikke en energidrik paa 35 gr protein lige efter jeg har traenet, og det har virket meget godt.. Der er IKKE noget sukker, samt fedt i denne her energidrik... Ren protein..

Men regn med de 2 gr pr kg du nu vejer.. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

ved ikke lige hvad jeg havde gang i der..
Jeg tror de fleste ved hvad du mente, men det kunne jo være, at han misforstod dig.
Jeg er begyndt at drikke en energidrik paa 35 gr protein lige efter jeg har traenet, og det har virket meget godt.. Der er IKKE noget sukker, samt fedt i denne her energidrik... Ren protein..

Det kan altså ikke hjælpe noget Mette. Du skal også have nogle kulhydrater efter træning. Også selv om du evt cutter.

En god regel er 0,4g protein pr kg kropsvægt og 1g kulhydrat pr kg kropsvægt.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

ved ikke lige hvad jeg havde gang i der.. :o

hvordan tager man en bid af et indlaeg??? <_<

Når du har postet det, kommer der en ny mulighed der hedder "rediger". Tryk på den - og så kan du frit ændre i indlægget :)

Mht proteinen.

I følge mit vidende er der ingen begrænsing for hvor meget protein kroppen kan optage på en gang. Lidt blandet godt om protein kan du læse i denne artikel

Set over hele dagen ved jeg faktisk ikke om der er en maksimum optagelse af protein! Personligt har jeg det "positive" problem at når jeg bulker får jeg alt for meget - 200g+ :blink: Men det er ikke noget jeg oplever nogen bieffekter ved :sneaky:

Jakkedrengen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak :bigsmile: for hjaelpen ( Jakkedrengen)...

Ja jeg er nu selv lidt forvirret.. Nu bliver der sagt 0,4 gr protein pr kg man vejer.. Det er da ingenting :angry: .......Jeg tror nu jg holder mig til de 2gr, ellers vil jeg bare forst falde i kage mm.. hvis ikke jeg foler mig maet paa anden maade..Og mht protein i for store maengder, saa kan man altsaa godt tage paa af det... Saa det er ikke en god ide at proppe sig med proteiner... Det har jeg laest andre steder herinde, men kan desvaere ikke huske hvor da jeg laeser saa meget forskelligt herinde.. Men for mange kulhydrater samt protein kommer altsaa til at fede i laengden..

Og 1 gr kulhydrat pr. 1 kg kropsvaegt.. Saa er jeg i MEGET MEGET stort overskud,,,, Ikke godt det skal der gores noget ved..

Kan en naevne mig nogle hurtige kulhydrater??

Mht. min proteindrik, saa foler jeg underligt nok at det har hjulpet mig meget.. Men jeg prover at tage en lille fiberrig bolle med mig til naeste traening, eller er der andre gode foreslag??

Edited by mettekp
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke lavet undersøgelser på, hvor meget protein et menneske kan optage i timen. Men der er lavet undersøgelser med grise, og da grise tilnærmelsesvis ligner os, mht indre organer, kan man bruge denne undersøgelse som "kvalificeret bud". De undersøgelser der eksisterer, tyder på, at et svin kan optage imellem 30-40g protein i timen. Så man kan antage, at et menneske ligger på samme niveau. Men som sagt tidligere, det er kun et kvalificeret bud, da der ikke er lavet nogle undersøgelser specifikt om mennesker........

ps. Har ikke noget link til undersøgelserne. Men vi har tidligere haft denne debat oppe, og dengang arb jeg i et pharmacia firma. Jeg spurgte så nogle af vores phamaceuter, og de sagde alle det samme.....Elelr rettere, jeg skrev det, som de sagde...... ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan en naevne mig nogle hurtige kulhydrater??
Dextrose(druesukker)
Ja jeg er nu selv lidt forvirret.. Nu bliver der sagt 0,4 gr protein pr kg man vejer.. Det er da ingenting

De 0,4 g som Saintpauli nævner er også lige efter træning, hvorimod de 2 g er set over hele dagen. Ingen grund til forvirring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gang i et mindre vægttab - i den forbindelse registrerer jeg, hvad jeg spiser gennem det - her på MOL - anbefalede program. Jeg har nu studeret fordelingen af protein, kulhydrat og fedt og er lidt i tvivl om det er ok? Altså mest ifth. vægttab. Jeg dyrker nemlig primært cardio - styrketræner ca. 3 gange om ugen!

Fordelingen forholder sig således;

Dag 1: 23/62/16

Dag 2: 18/64/18

Dag 3: 14/68/18

Dag 4: 21/57/21

Dag 5: 19/63718

Dag 6: 20/57/23

...er kulhydrat for højt og protein for lavt?? Jeg er kvinde, 29 år vejer 63,8...ønskevægt 60 kg. ca...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejer 68, og jeg indtager cirka 200 g kalorier om dagen, det er lidt mere end tommelfingerreglen med de 2 gram pr. kilo siger, og jeg har ikke taget skadet..indtil videre i hvert fald.. :lol:

Min shake efter træning indeholder 500 g mælk, 40 g proteinpulver og en banan, det giver 51,5 g protein, 56,6 g kulhydrat og 2,1 g fedt (448,6 kcal)..

Link to comment
Share on other sites

Se hessels første svar

30g er da et realistisk tal, baseret ud fra de forsøg der er lavet med grise. Hvis vi drager tallene direkte (hvilket man selvfølgelig ikke kan, men det kan bruges, da vi ikke har bedre tal) så må et realistisk optag i timen ligge omkring 30-40g.

Det er det bedste bud der er, eftersom der ikke er lavet undersøgelser med mennesker. Men naturligvis kan man ikke lave en direkte sammenligning af grise og mennesker`s optag, men det ligger nok ikke helt ved siden af, da mennesker og grise, minder om hinanden "indeni".............

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejer 68, og jeg indtager cirka 200 g kalorier om dagen, det er lidt mere end tommelfingerreglen med de 2 gram pr. kilo siger, og jeg har ikke taget skadet..indtil videre i hvert fald.. :lol:

Min shake efter træning indeholder 500 g mælk, 40 g proteinpulver og en banan, det giver 51,5 g protein, 56,6 g kulhydrat og 2,1 g fedt (448,6 kcal)..

Den forstår jeg ikke helt Le Moi!!!

200g Kcal om dagen? Det kan ikke lade sig gøre. Kcal er en værdi og kan ikke måles i gram!

Du skriver jo også selv at du indtager 448,6Kcal bare i din shake :unsure:

Jeg har gang i et mindre vægttab - i den forbindelse registrerer jeg, hvad jeg spiser gennem det - her på MOL - anbefalede program. Jeg har nu studeret fordelingen af protein, kulhydrat og fedt og er lidt i tvivl om det er ok? Altså mest ifth. vægttab. Jeg dyrker nemlig primært cardio - styrketræner ca. 3 gange om ugen!

Fordelingen forholder sig således;

Dag 1: 23/62/16

Dag 2: 18/64/18

Dag 3: 14/68/18

Dag 4: 21/57/21

Dag 5: 19/63718

Dag 6: 20/57/23

...er kulhydrat for højt og protein for lavt?? Jeg er kvinde, 29 år vejer 63,8...ønskevægt 60 kg. ca...

Som udgangspunkt syntes jeg det ser meget fornuftigt ud. Dag 6 er specielt fin. Man skal jo huske fedten, også selvom man vil tabe sig!

Holder du de tal du skriver og træner ordenligt (læs: intensivt) tre gange om ugen, da skulle det undre mig om ikke du fik et harmonisk vægttab.

Husk husk husk dog - at når du samtidigt styrketræner opbygger du jo altså muskelmasse. Så det kan godt være vægten bliver hvor den er, men du visuelt når dine mål :bigsmile: God fornøjelse, håber du når målet :bigsmile:

Jakkedrengen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Den forstår jeg ikke helt Le Moi!!!

200g Kcal om dagen? Det kan ikke lade sig gøre. Kcal er en værdi og kan ikke måles i gram!

Du skriver jo også selv at du indtager 448,6Kcal bare i din shake :unsure:

En fejl dum fejl fra min side, mener selvfølgelig 200 g protein...

Edited by Le Moi
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share