Ondt i lænd!


Lauritsen
 Share

Recommended Posts

Hey derude!

Jeg er kommet i den udheldige situation at jeg går og døjer med ondt i lænden efter træning.

Det er ikke sådan at at jeg vil kalde mine smerter for en skade, men kan muligvis blive i fremtiden.

Mine smerter i lænden kommer efter træning med tung squat, dødløft, military pres og barbell shrugs.

Jeg er sikker på at jeg har den rigtige teknik i dødløft og squat.

Er der andre som oplever disse smerter?? Eller nogen som har nogle forslag til hvad jeg kan gøre! ( Det ska lige siges at jeg arveligt, har lidt overbøjelige led )

På forhånd tak.

- Simon

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme situation, og har dummet med ved at gå med det i flere måneder og håbet på, at det gik væk af sig selv. Det gjorde det bare ikke, så jeg har lige været ved kiropraktor og har fået at vide, at smerterne stammer fra 3 ryghvirvler, der har forskubbet sig - sandsynligvis efter at have dødløftet rundrygget.

Er du nu også 100% sikker på, at du squatter/dødløfter totalt korrekt? Uanset hvad, hvis det bliver ved ret meget længere, så få det checket, hellere før end senere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever også jævnligt en nærmest træthed (forbundet med lidt smerte, men heller ikke noget jeg vil kalde en skade) efter træning (og dagen efter - til trods for relativ lav vægt endda).

Jeg har besluttet at tage til kiropraktor og få det checket ud. Præcis som Unclebully har jeg været tilbøjelig til at tænke det nok går i sig selv (no pain no gain osv.). Under alle omstændigheder synes jeg det er en billig pris (forhåbentlig) for at få det checket ud om det er piveri eller der rent faktisk er noget knas med lænden.

Iøvrigt er det overvejende i højre side for mit vedkommende. hvis jeg trykker på hofteskålen lige over min balle kan jeg mærke noget bruskdannelse, som ikke er i venstre side. Irritationen/trætheden udspringer ofte derfra og kan ståle ned i iskias også. Underligt nok er det ofte mere dagen efter træning (ofte hvis jeg har stået op et stykke tid).

Anyway, held og lykke med det.....og få det checket ud, hvis det bekymrer dig!

/TCat

Edited by tomcat
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også problemer med lænden - tit nærmest som en slags krampe. Det er noget jeg har døjet med med jævne mellemrum gennem flere år og specielt melder sig når der kommer kilo på i squat og dødløft. En løsning vil måske være at droppe nogle af kiloene, men prøv lige at sige det til en gammel styrkeløfter.....

Jeg har prøvet med utallige former for strækøvelser og nogle af dem hjælper en smule - men helt godt er det ikke.

Jeg har så opsnuset, at der er noget der hedder "kinetic control" - et princip som nogle fysioterapeuter praktiserer. Det skulle være nogle øvelser der får fat i nogle af de små muskler omkring rygsøjlen. Hvor om alting er skal jeg ned til Fysio Center Århus i næste uge og have det afprøvet.

Jeg aner ikke om det vil hjælpe - forsøget skal ihvertfald gøres.

TW

Link to comment
Share on other sites

Tomcat -> hvis det smerter ned i benet (ischiasnerven) vil det efter min mening være usandsynligt vigtigt at få det checket af en professionel!!!

Sandsynligvis er det (ifølge det du beskriver) en lille dybtliggende ballemuskel der er 'overspændt' (musculus piriformis aka den pæreformede muskel - ischiasnerven løber hos nogle mennesker 'igennem' denne muskel og det passer meget godt med din beskrivelse af 'noget hårdt' omkring hofteskålen.

Det kan selvf. også være noget galt med dine discusskiver i rygsøjlen. Du kunne prøve de såkaldte Mackenzie-øvelser hvor du ligger fladt på maven og skubber overkroppen væk fra gulvet mens hofte bliver på gulvet (altså en slags armstrækning uden at hofteskålen løftes fra gulvet - lav 3*10 af dem og hold hver gentagelse 20 sek.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share