13-dage-i-helvede-kuren


rikkekim
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har besluttet mig for at prøve en kur, der bl.a. er omtalt som 13-dage-i-helvede. På forhånd skal der siges, at jeg er fuldstændig klar over, at det er en meget usund kur at komme igennem, og om jeg gennemfører ved jeg heller ikke. Grunden til at jeg prøver kuren er, at jeg er lidt nysgerrig mht. om min rygrad er stærk nok til at overleve kuren. Selvfølgelig er vægttabet også appellerende, men det er ikke det, der er det mest væsentlige.

For at I ved, hvad det går ud på, så kommer der lige et udsnit af kuren her:

Kuren er som sagt delt op i 13 dage, og der er lavet en meget strikt kostplan for alle dagene. Planen må under ingen omstændigheder afviges, ikke engang med et stykke tyggegummi eller ekstra grøntsager, da virkningen vil ophøre. Kuren er også kendt som en stofskiftekur, men jeg har ladet mig fortælle, at det er noget værre sludder, da man ikke kan påvirke sit stofskifte, men kun ens forbrænding. Nu er jeg slet ikke så meget inde i sagerne til at kunne diskutere dette, så det er bl.a. her jeg gerne vil have et par inputs.

Dag 1 (som jeg er kommet igennem i dag):

Morgenmad: 1 kop kaffe med et stykke sukker.

Frokost: 2 hårdkogte æg. 1 skive skinke.1 tomat og kogt spinat (så meget som man kan spise).

Aftensmad: En tørstegt engelsk bøf + spinat med olie og citron.

Dag 2:

Morgenmad: Det samme som dag 1.

Frokost: Et lille bæger youghurt og 1 skive skinke.

Aftensmad: Det samme som dag 1.

Sådan fortsætter det mere eller mindre. Morgenmaden er det samme undtagen to dage, hvor der bliver "tilladt" en skive ristet toast. Aftensmaden er stort set også det samme. Man skal spise kogt fisk eller kylling et par dage, og enkelte dage et enkelt stykke frugt oveni også. Frokost er stort set det samme.

Som man kan regne ud, så er mængden af mad/energi meget lavt, og det er bl.a. derfor jeg er i tvivl om det er noget jeg kan holde i de 13 dage. Jeg træner ikke så meget i de her dage, da mange af mine timer som instruktør bliver aflyst pga. sommerferien. Jeg prøver at holde træningsmængden nede (f.eks. kun 20 min. cardio om dagen), men de dage, hvor jeg har timer ved jeg, at det bliver svært, fordi jeg mangler energi.

Af andres erfaringer med denne kur ved jeg, at vægttabet er 5-8 kg. i løbet af de 13 dage, men selvfølgelig vil man tage noget af det på igen efter kurens ophør. Kuren skulle dog påvirke forbrændingen de næste par måneder, så man skulle kunne holde nogle af kiloene af kroppen.

Mit store spøgsmål er så, om de rer nogen, der har prøvet kuren, og hvilke resultater de har opnået. Jeg må indrømme, at jeg er meget i tvivl om jeg kan holde ud. Jeg kan mærke allerede bare på dag 1, at min krop er fuldstændig drænet for energi, og jeg er konstant sulten, hvilket gør det svært at fokusere på noget andet.

Det der desuden er lidt forvirrende for mig er, at jeg ikke kan forstå, hvorfor man ikke må spise sunde mellemmåltider, såsom gulerødder, agurker osv. Har det virkelig så stor en indvirkning? Kuren er primært henvendt til ekstremt overvægtige mennesker, der ønsker hurtigt vægttab. Nu skal der lige siges, at jeg ikke er ekstremt overvægtig. Jeg måler 158 cm. og vejer i dag 63 kg. med en fedtprocent på 31.0, og har egentlig ikke brug for en drastisk kur som denne, men igen er det også mere en test for mig for at se om jeg kan holde ud.

Nu hvor jeg har skrevet dette, så håber jeg ikke der kommer for mange løftede pegefingre, selv om jeg jo godt ved, at jeg selv har lagt op til det. Det er også okay, hvis I vil prøve at overbevise mig (mere end jeg er i forvejen) om at det er fuldstændig hul i hovedet det jeg har gang i. Omvendt, hvis der ikke er noget decideret "farligt" i denne kur, så hører jeg også gerne et par opmuntrende ord...

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde engang en kæreste der ville prøve den omtalte kur, men jeg fik hende heldigvis talt fra det, dels vha denne tråd om netop samme "kur"

Må indrømme, at jeg heller ikke har hørt, at man skulle kunne undgå at tage på i to år! Og før nogen kommer for godt i gang, så ved jeg godt, at det lyder som en alt for nem løsning, og jeg fremstiller mig selv som en totalt tåbe indenfor det her emne! Men jeg er jo egentlig også bare ude efter at høre om der er nogen, der har prøvet den på egen krop...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hva med kuren der går ud på at holde et fast kcal indtag hver dag over en længere periode, der ligger lidt under hvad din krop behøver for at holde ligevægt. Når kropsvægten bliver stabil sænker du dit kcal indtaget yderligere hvis du ikke er tilfreds med vægttabet.

Link to comment
Share on other sites

Planen må under ingen omstændigheder afviges, ikke engang med et stykke tyggegummi eller ekstra grøntsager, da virkningen vil ophøre.
Alle alarmklokker bør ringe når man hører den slags påstulater
Kuren er også kendt som en stofskiftekur, men jeg har ladet mig fortælle, at det er noget værre sludder, da man ikke kan påvirke sit stofskifte, men kun ens forbrænding. Nu er jeg slet ikke så meget inde i sagerne til at kunne diskutere dette, så det er bl.a. her jeg gerne vil have et par inputs.

Din krop kræver et minimum af energi for at holde alle de vitale processer igang og dertil kommer det energiforbrug skabt af din aktivitet.

Så ja, det er noget værre sludder, at en "kostplan" kan ændre på dit stofskifte nu eller de næste to år.

Et vægttab er heller ikke bare et vægttab. Det vi vil have er fedttab.

Jeg kan godt lide at se lidt matematisk på den slags, fordi uanset kur, så kan de ikke omgå fysikkens og matematikkens love:

For en normalvægtig kvinde som dig uden det vilde aktivitetsniveau (20min / dag er ikke særlig meget) ligger dit daglige energibehov formentlig omkring 2000 kcal.

Afhængig af hvor meget spinat du spiser har jeg talt planen for dag 1 op til at indeholde ca 700kcal. Dag to er kun 500kcal.

Så lad os sige dit daglige underskud er 1500kcal.

På 13 dage giver det 19500kcal

På et kg fedtvæv indeholder ca 7000kcal, så i dette eksempel er der kun en teoretisk mulighed for at tabe små 3kg fedt.

Problemet er bare at med et så voldsom underskud og ingen nævneværdig motion, så er det langt fra kun fedtdepoterne der tæres på.

Så i praksis vil der også tages voldsomt fra muskelmassen, der er langt mindre energitæt (20-25g protein pr 100g muskelmasse resten er stort set væske, dvs 80-100kcal imod fedtvævets 700kcal/100g). Så bare for at dække 1000kcal ryger der 1kg muskelmasse.

Dertil kommer så at den kraftigt nedsatte kostmængde naturligvis også betyder at der er mindre "i transit" (og mindre væske bundet) og derfor vil det få vægten til midlertidigt at være lavere.

Derfor kan man komme op og tabe så mange kg på så kort tid, men du kan vel læse af ovenstående, at det måske ikke helt alligevel var det man ville.

Det var den løftede pegefinger, jeg synes den var nødt til at komme. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har besluttet mig for at prøve en kur, der bl.a. er omtalt som 13-dage-i-helvede. På forhånd skal der siges, at jeg er fuldstændig klar over, at det er en meget usund kur at komme igennem , og om jeg gennemfører ved jeg heller ikke. Grunden til at jeg prøver kuren er, at jeg er lidt nysgerrig mht. om min rygrad er stærk nok til at overleve kuren. Selvfølgelig er vægttabet også appellerende, men det er ikke det, der er det mest væsentlige.

:blink::nonono:

Link to comment
Share on other sites

Prøvede den faktisk da jeg var omkring 13-14 år gammel.

Resultat:

1. Har aldrig spist engelsk bøf siden!

2. Voldåd kager og mad generelt dagene efter 'kuren'. Eneste tanke var: Mad!

3. Mindes ikke jeg egentligt tabte mig synderligt eller vedvarende- tog sikkert det hele på i dagene derefter...

Virkelig ingen grund til at gennemføre den 'kur', ikke engang for at teste ens viljestyrke- er vel andre sjovere og sundere måder at teste den på (gå 45 km fx, løb et marathon, lade være at spise slik i 6 måneder, læs 'krig og fred', holde en livslang fornuftig kostplan).

Link to comment
Share on other sites

:blink::nonono:

Det der var da en unødvendig og ubrugelig pegefinger - christ - hun har jo skrevet, at det ikke er med slanke paranoia som baggrund. Det er jo ikke anderledes, end når ekstreme-sports mennesker beslutter sig for at løbe 24t. non-stop eller lign.

Det kan godt være den er usund, men for en person i god kondi med normale "mål" er den ikke decideret farlig jo.

Jeg kender én der kørte de 9 af dagene. De første to dage var mentalt svære - derefter havde hun ikke meget appetit og var kun reelt sulten få tidspunkter om dagen - hvor det hurtigt gik over igen. Hun havde i dagtimerne en del hovedpined og svært ved at sove om natten pga sult - vågnede sulten så vidt jeg ved.

4-5-6 dagen var hun halvdårlig - hun var svimmel, når hun rejste sig (tegn på lavt blodsukker - forståligt nok).

på 9 da gad hun ikke mere pga træthed, svimmelhed, luft i maven - deraf mavesmerter og generel mangel på energi.

Disse ting siger jo i sig selv, at man skal lade vær', hvis ikke fornuften stoppede én ved gennemlæsning af vejledningen til kuren.

Jeg vil ikke anbefale det, men hvis det er det du vil, så held og lykke. Spændende at se om psyken holder til det.

Vh Randi

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kold. Den slags skal ikke have lov til at stå et forum som vores uden det bliver modsagt (også uanset den oprindelige skribent har frabedt sig det :wink: )

Den slags kure er hul i hovedet og bør ikke afprøves, selv ikke hvis man holder af selvpineri og ønsker at tillægge sig mere fedt på længere sigt. Har man alligevel et eller andet bizart ønske om at pine sig selv, så er fx marathonløb eller amerikans negerrap langt mere effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kold. Den slags skal ikke have lov til at stå et forum som vores uden det bliver modsagt (også uanset den oprindelige skribent har frabedt sig det :wink: )

Den slags kure er hul i hovedet og bør ikke afprøves, selv ikke hvis man holder af selvpineri og ønsker at tillægge sig mere fedt på længere sigt. Har man alligevel et eller andet bizart ønske om at pine sig selv, så er fx marathonløb eller amerikans negerrap langt mere effektivt.

Det er skam også fair nok "at du er kold", men du ved jo lige så godt som alle andre, at den slags kritik egentlig har den modsatte effekt. Derimod har MaxPowers indlæg større effekt. Det er sagligt og begrundet. Men lad nu hele den diskussion ligge, for jeg er glad for den feed back jeg har fået.

Det er rigtigt, at man sagtens kan teste sin viljestyrke på andre måder, såsom løb, cykling eller andet. Men for mig personligt, så er jeg ikke i tvivl om, at hvis der er noget rent sportsligt som jeg virkelig vil have bevist, så skal jeg nok også få det på et tidspunkt. Sært nok så er min rygrad, når det gælder sport, meget bedre end når det kommer til mad :laugh:

Men i løbet af de første 24 timer er jeg dog kommet frem til følgende:

Jeg overlever ikke de 13 dage. Punktum! Allerede nu er jeg totalt drænet for energi, og den smule jeg har tilbage bruger jeg på at fokusere på sult, mad og alt det jeg ikke må. Jeg har bestemt ikke lyst til at bruge mine to ugers ferie på det, så jeg dropper kuren fra i dag.

Ikke ret lang tid jeg holdte, det indrømmer jeg gerne, men sådan er det nu engang. Jeg eksperimenterede, men det er sgu svært at holde motivationen oppe, når alle andre, og en selv hele tiden sidder i baghovedet og fortæller mig, at det er en dårlig ide.

Mit næste mål er dog mere langvarigt. Overflødige kalorier skal væk. Flere grøntsager og mere frugt. Meget mere vand i løbet af dagen og egentlig bare huske på, at der er ingen mirakelkure. (Har dog "tilladt" mig selv at have en eller to dage om måneden, hvor jeg kan spise, hvad jeg har lyst til uden dårlig samvittighed.)

Link to comment
Share on other sites

Det er skam også fair nok "at du er kold", men du ved jo lige så godt som alle andre, at den slags kritik egentlig har den modsatte effekt. Derimod har MaxPowers indlæg større effekt. Det er sagligt og begrundet. Men lad nu hele den diskussion ligge, for jeg er glad for den feed back jeg har fået.

Det er rigtigt, at man sagtens kan teste sin viljestyrke på andre måder, såsom løb, cykling eller andet. Men for mig personligt, så er jeg ikke i tvivl om, at hvis der er noget rent sportsligt som jeg virkelig vil have bevist, så skal jeg nok også få det på et tidspunkt. Sært nok så er min rygrad, når det gælder sport, meget bedre end når det kommer til mad :laugh:

Men i løbet af de første 24 timer er jeg dog kommet frem til følgende:

Jeg overlever ikke de 13 dage. Punktum! Allerede nu er jeg totalt drænet for energi, og den smule jeg har tilbage bruger jeg på at fokusere på sult, mad og alt det jeg ikke må. Jeg har bestemt ikke lyst til at bruge mine to ugers ferie på det, så jeg dropper kuren fra i dag.

Ikke ret lang tid jeg holdte, det indrømmer jeg gerne, men sådan er det nu engang. Jeg eksperimenterede, men det er sgu svært at holde motivationen oppe, når alle andre, og en selv hele tiden sidder i baghovedet og fortæller mig, at det er en dårlig ide.

Mit næste mål er dog mere langvarigt. Overflødige kalorier skal væk. Flere grøntsager og mere frugt. Meget mere vand i løbet af dagen og egentlig bare huske på, at der er ingen mirakelkure. (Har dog "tilladt" mig selv at have en eller to dage om måneden, hvor jeg kan spise, hvad jeg har lyst til uden dårlig samvittighed.)

Det er det første fornuftige, du har skrevet i denne tråd! Bare husk at der er forholdsvis mange kcal i frugt. Frugt er egentlig fint nok, men hold lidt igen. Vand er selvfølgelig også fint nok, da der ingen kcal er i, men der er heller ingen mæthedsværdi i det.

Spis i stedet godt igennem på kød og grøntsager (som du også selv er inde på). En månedlig dag hvor man må spise efter lyst er en fin idé, og kan gøre hele processen meget lettere. Én dag i ugen fx lørdag vil i en periode også være ok, hvis det gør, at du kan holde motivationen de andre 6 dage.

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

Har dog "tilladt" mig selv at have en eller to dage om måneden, hvor jeg kan spise, hvad jeg har lyst til uden dårlig samvittighed

Bare husk, at det er ikke hvad man spiser man tager på af, det er hvor meget.

Der skal bestemt være plads til snold, bare mængderne er kontrolleret.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at jeg prøver kuren er, at jeg er lidt nysgerrig mht. om min rygrad er stærk nok til at overleve kuren. Selvfølgelig er vægttabet også appellerende, men det er ikke det, der er det mest væsentlige.

.... men igen er det også mere en test for mig for at se om jeg kan holde ud.

Hvis du har brug for at teste dig selv og din psyke findes der mange, mange andre måder at gøre det på!!!

Jeg kan godt sætte mig ind i tankegangen med at give sig selv den ultimative udfordring, men jeg kan ikke forstå at du vil gøre det på sådan en måde! Der findes mange andre måder at få et adrenalin-kick eller hvad det nu er du søger:

Løb en marathon, svøm 10 km, gennemfør en ironman, faldskærmsudspring, you name it :smile:

Det er bare mine umiddelbare tanker når jeg læser din motivationsfaktor.

Link to comment
Share on other sites

Tillad mig at foreslå en-evighed-i-himmelen-kuren ved at du begynder at træne. :smile:

Træner nu egentlig også i forvejen... :smile:

Det er ganske fint, at der bliver foreslået andre ekstreme udfordringer, såsom faldskærmsudspring og hvad har vi. Det ved jeg jo godt at der er - ingen tvivl om det, men nu fik jeg jo lige lyst til at prøve det her. Prøvede det, og fandt ud af, at det ikke var noget alligevel, så længere er den jo egentlig ikke...

Link to comment
Share on other sites

Jamen hvad i alverden skal du så med en eller anden fake-kur?! Træn noget mere istedet; det er noget der fungerer! :smile:

Jeg synes, at de 7-10 timers træning jeg har om ugen er rigeligt for mig, da der jo også er andre ting der skal passes. Jeg har udelukkende prøvet denne kur, fordi jeg kender op til flere som har været på den, og som har haft positive resultater, og jeg var nysgerrig efter at afprøve den på min egen krop.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du træner 7-10 timer om ugen og ikke taber dig, så træner du ikke hårdt nok, eller også træner du det forkerte.

Eller også er der ikke styr på kosten :wink:

Træn 10 timers moderat til hård cardio om ugen, spis med omtanke og du vil tabe dig; med statsgaranti!

the magic words

I dette samfund af overflod vil du stort set lige meget hvor hårdt du træner kunne indtage mere energi end du bruger. I forbindelse med vægttab skal der derfor altid være en eller anden form for kontrol med både træning og kost. For nogen falder det meget naturligt at spise "sunde" ting og i passende mængder, og så er det jo let. Er det ikke tilfældet må du finde nogle regler der virker for dig.

Link to comment
Share on other sites

Eller også er der ikke styr på kosten :wink:

the magic words

I dette samfund af overflod vil du stort set lige meget hvor hårdt du træner kunne indtage mere energi end du bruger. I forbindelse med vægttab skal der derfor altid være en eller anden form for kontrol med både træning og kost. For nogen falder det meget naturligt at spise "sunde" ting og i passende mængder, og så er det jo let. Er det ikke tilfældet må du finde nogle regler der virker for dig.

Jo jo jamen jeg indrømmer da gerne, at jeg er glad for mad, og spiser ikke korrekt - ellers ville denne tråd jo være helt overflødig! Men har alle, der gerne vil tabe sig, ikke det samme problem? Man ved udemærket, hvad der skal til for at tabe sig, men at føre det ud i livet er en anden ting. Nu skal det jo heller ikke lyde som om hele min hverdag er fikseret på, at jeg skal tabe mig. Mit ønske er, at tabe 5 kg. i første omgang. Opnåeligt og jeg er sikker på jeg nok skal nå det. Jeg har prøvet det her, fordi jeg havde lyst til at prøve det. Har I aldrig prøvet noget, udelukkende fordi I havde lyst til det? Jeg mener bare, at der skal ikke lægges mere i det end nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Hvad træner du og med hvilken intensitet?

Primært spinning (alle niveauer) og kick, da jeg selv er instruktør. Svømmer 1 gang om ugen. Styrketræningen mangler, men skal have lagt program om en uge, så det skal der for alvor også gang i. Grunden til, at jeg ikke styrketræner så meget er, at jeg synes det er lidt kedeligt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, hvis du træner op til 10 timer om ugen af ovenstående, må jeg give dig du gør en rimelig indsats på træningsområdet, og så er der rigtig nok kun kosten tilbage at skrue på, med mindre du har mod på at presse dig selv mere i træningsintensitet.

Ja og det er jeg jo også godt klar over, men som sagt det kommer med tiden. Jeg skal nok klare de sidste kg. også :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jo jo jamen jeg indrømmer da gerne, at jeg er glad for mad, og spiser ikke korrekt - ellers ville denne tråd jo være helt overflødig!

Dvs du rent faktisk var ude på at tabe dig på den der såkaldte "kur", og det IKKE var en psykisk udfordring? I øvrigt kan man sagtens være glad for mad OG spise korrekt. Og er man først kommet i gang med at spise fedt- og energifattigt, så kunne man aldrig drømme om at vende tilbage igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share