Sure opstød


Ramius
 Share

Recommended Posts

hmm, har du også problemer på andre tidspunkter af døgnet? Fx. når du ligger i sengen?

Hvad med i forbindelse med måltider?

Dyrker du noget cardio, eller er det kun styrketræning?

Har du nogensinde svigende, brændende fornemmelse bag brystbenet? Ofte halsbrand?

Problemet ligger formentligt ved overgangen mellem spiserøret og mavesækken. Ved denne overgang findes en lukkemuskel, som delvist udgøres af mellemgulvsmusklen og delvist af muskler i selve spiserøret.

Denne lukkemuskel er normalt hele tiden i en tilstand af tension. Den slappes, når man synker, så maden kan passere. Derudover sker der også såkaldte kortvarige afslapninger - tilsyneladende uden grund.

Når man sidder op, er der normalt luft i den øverste del af mavesækken, men når man ligger ned, synker maveindholdet ned mod underlaget og dækker derved også indmundningen af spiserøret.

Man kan delvist nedsætte hyppigheden og intensiteten af de kortvarige afslapninger ved at spise små måltider, undgå alkohol og chokolade, undgå fedtrige måltider. Mad i mavesækken øger i det hele taget risikoen, så risikoen nedsættes ved at undgå måltider i de foregående par timer.

Man kan også undgå sure opstød ved at ligge med en vis hældning, så et evt. opstød vil bestå af luft, men det passer måske ikke så godt med BP.

Nogle mennesker(ret mange faktisk) har mellemgulvsbrok, hvilket betyder, at hullet i deres mellemgulvsmuskel er større end spiserøret behøver. Da trykket i maven ofte er højere end i brysthulen, vil mavensækken efterhånden få en tendens til at blive presset op i brysthulen, hvorved ens lukkemuskelfunktion nedsættes betydeligt.

Hvis man jævnligt har sure opstød falder pH'en i spiserøret og man får skade af ens celler. Cellerne vil reparere sig igen og igen, som små trofaste soldater, der slås mod syrefjenden(det bliver lidt kedeligt i længden bare at forklare på den tørre måde :D)

Men med tiden vil risikoen for cancer øges pga. det høje celleturnover.

Det er derfor vigtigt, at man bliver undersøgt,hvis man har symptomerne.

Kaffe og juice kan også forværre symptomerne.

Der findes meget effektiv medicinsk behandling uden nogle videre bivirkninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at jeg i perioder har noget der svarer meget godt til dine beskrivelser.. Især at det nogle gange har sådan en "brændende" følelse midt mellem brystmusklerne i halsrøret (går jeg ud fra), så man lige skal sidde et par sekunder og lige "falde til ro" igen.. Men jeg synes at det er meget i perioder. Kan det passe med din overstående "analyse"??

Link to comment
Share on other sites

hmm, det er altid svært at forklare på skrift og jeg må indrømme, at jeg ikke lige er klar over, hvad du mener med "mellem brystmusklerne i halsrøret", men hvis du selv mener, at dine gener minder om det jeg har skitseret, bør du da tage en snak med din læge :)

læg også mærke til, hvornår symptomerne kommer som nævnt ovenfor(i forbindelse med liggende stilling, foroverbøjet, efter fedtrige måltider osv.)

Link to comment
Share on other sites

Det sker hvis jeg fx. lige har spist og så skal ud af døren, men det regner jeg med er meget normalt. Det jeg håber på at kunne gøre noget ved er efter tunge sæt, specielt squat har det med at give det efter nogle af sættene :( Tænkte på at man i squat er let foroverbøjet, er den stilling nok til at kunne give problemer i forhold til det du beskriver claus B?

Link to comment
Share on other sites

hmm, SÅ foroverbøjet er du vel heller ikke i squat, men ved enhver anstrengelse af nogen grad forøger du jo trykket i maven, hvorfor problemet kan opstå.

Prøv at undgå store måltider et par timer før træning og så ellers holde dig til små måltider i det hele taget og se, om det ikke hjælper :)

Ellers må du en tur forbi lægen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share