iskiasnerven


kholm
 Share

Recommended Posts

Mine ryg problemer er ikke væk men det har hjulpet at jeg har fortsat med at træne squat og dødløft, jeg stiger støt og roligt så det er fedt. Nu er der selvfølglig kommet et nyt men mindre problem; mine smerter i lænden skyldes at min iskiasnerve kommer i klemme (har været ved læge). Hvordan kan man strække ud i lænden så den kan komme fri :blink: ?

Link to comment
Share on other sites

Iskiasstrækket.

Det fik jeg instrueret fra en massør.

Det minder om når man sidder, og lægger f.eks. den højre fod op på det venstre knæ,

så højre knæ vendes lidt ud til siden.

Hvis man tænker sig samme stilling, bare liggende på ryggen, og man så trækker venstre knæ op mod brystet

så højre balde strækkes.

Det kan så gøres med det modsatte ben bagefter.

Håber det er til at forstå, ellers må jeg have gang i kameraet.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Hvis din iskiasnerve er i klemme i lænden (dvs lige ved selve rygsøjlen), hjælper det ikke at strække m. piriformis ud. Desværre. Men få din læge til at give dig en henvisning til en fys eller gå selv til en kiropraktor; de kan eventuelt hjælpe med at få løsnet der, hvor nerven er i klemme.

Link to comment
Share on other sites

Har selv haft problemer med iskias i 16 år og Jeg plejer at gå til fys når smerten bliver for slem. Mit første, og iøvrigt eneste besøg hos en kiropraktor, gjorde bare ondt meget værre, så det vil Jeg ikke anbefale.

Du skal iøvrigt passe på for iskias kan tit være en forløber for diskusprolaps. Jeg fik min den første for et par måneder siden og føj for satan hvor gør det bare ondt.

Link to comment
Share on other sites

Forslag til bedring af klemt nerve:

Backsving: Udstyr som visse fysioterapeauter og kiropraktorer er i besiddelse af! Virker på den måde, at du hænger med fødderne oppe og hovedet nedad! Ved små, forsigtige og blide bevægelser i denne position kan der komme gode og behagelige stærk-lyde fra hvirvlerne!

Krum i stående position den nederste del af ryggen og halebenet på samme måde som en kat strækker sig når den rejser sig efter lang tids hvile!

Reverse Hyper: Læn dig ind over et bord og sving benene op til vandret (bordet må gerne være højere end normalt således du ved, at hvile på maven og med hoftekammen lige over bordkanten kan ligge med benene strakte og herefter svinge de strakte ben op til vandret - 10-12 repsx2 )

Masser af mavetræning: Bl.a. Crunches og Legraises - styrk din mave og skån din ryg!

Link to comment
Share on other sites

Backsving: Udstyr som visse fysioterapeauter og kiropraktorer er i besiddelse af! Virker på den måde, at du hænger med fødderne oppe og hovedet nedad! Ved små, forsigtige og blide bevægelser i denne position kan der komme gode og behagelige stærk-lyde fra hvirvlerne!

Har desværre vist sig ikke at have effekt på længere sigt...

Krum i stående position den nederste del af ryggen og halebenet på samme måde som en kat strækker sig når den rejser sig efter lang tids hvile!
Dette bør man ikke gøre, hvis nerven er klemt af diskus (eller man lider af tendens til fremadglidning af ryghvirvler - primært nederste lændehvirvel)
Reverse Hyper: Læn dig ind over et bord og sving benene op til vandret (bordet må gerne være højere end normalt således du ved, at hvile på maven og med hoftekammen lige over bordkanten kan ligge med benene strakte og herefter svinge de strakte ben op til vandret - 10-12 repsx2 )

Dette bør man så ikke gøre, hvis nerven i stedet er klemt der, hvor den passerer ud mellem hvirvlerne...

Det ér ikke nemt. Generelt skal man undgå bevægelser, der øger smerten - det kan så være fleksion eller ekstension (eller for dén sags skyld sidebøjninger) alt efter hvad man fejler.

Igen - gå til en fagmand, der har styr på sygdomslæren vedr. lænderygbesvær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share