Langt pokker i MOL


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Gregers TF skrev:

Dagen begyndte med en lungefunktionsundersøgelse. Selv om jeg ikke synes jeg mærker noget direkte (andet end at vo2max med årene er gået fra at være spidskompetence til weakpoint), så er KOL-markøren efterhånden så udtalt, at hvis den ikke er bedre i næste måling, så ryger jeg ind over lungemedicinsk. 

Det lyder da noget voldsomt. Hva' så? Skal du til at holde op med at ryge? :cool:

Nej, det er vidst ikke noget at joke med! Det lyder da voldsomt at du har direkte lav lungefunktion. Jeg mener du træner da godt. Det ville vel nærmest rart at få lungemedicinsk ind over. Så det forhåbentligt kan blive godt igen.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Gregers TF skrev:

De måtte i hvert fald godt kunne reducere hastigheden hvormed det bliver værre. Tallet lå på 77 da jeg første gang blev målt for ca 6 år siden, 67 da jeg flyttede til Avedøre og 58 i går. Man skal kke meget under 20 før man checker ud, så....


Det er barske løjer. Så er det vel en fordel at komme på lungemedicinsk eller kan de ikke finde ud af hvad der er galt? Uanset så håber jeg det bedste.

Link to comment
Share on other sites

Tak for omtankerne. Altså der er vel næppe meget tvivl om at det er KOL - det har været på banen i flere år efterhånden. Bare opdaget betydeligt tidligere end man man plejer og havde jeg ikke "cyklet for sjov", så havde jeg heller ikke anet at der var noget i vejen endnu. Jeg har ikke gjort noget aktivt for at få det; jeg har aldrig arbejdet i støv el. lign og har aldrig røget. Men der er jo også folk der dør af cancer inden de fylder 30, så det er vist blot en del af livets lotteri, Jeg må bare nyde de gode år der stadig er tilbage (og passe træningen for at strække det længst muligt), håbe at "skrantefasen" bliver mild og så især at det går hurtigt til sidst. Men der kan jeg jo begynde at ryge, for at speede processen op :tongue: (men det tør man jo nok ikke når det kommer til stykket).

...

En af de dér sære dage på vægten der kommer når man vejer sig dagligt. Jeg indtog færre kalorier i går end jeg har gjort først på ugen, hvor vægten dykkede ca 100gram dagligt. Jeg var endda glemsom med væsken i går aftes og alligevel er vægten så markant højere til morgen trods de 60km cyklen.

For lige at holde stængerne lidt i gang, så var jeg en halv time på hjemmetræneren. Bare i zone 2 og en forcering på 5-600 watt i minut 10 og 20.

Jeg håber at have energi til noget sweet spot el lign i morgen men jeg har en lortenattevagt, der først slutter 7:23 og får ikke rigtig tid til at powernappe. Havde jeg bare sluttet ved 6-tiden, havde det været meget mere spiseligt men den sidste halvanden time plejer at fåkke kroppen godt op.

Link to comment
Share on other sites

Som forventet en nat uden den mindste søvn undervejs. Til gengæld fik jeg prøvet at køre 180km/t i tyk "ærtesuppe" uden at kunne se en skid. Så er det alligevel rart at være en gammel rotte og være dus med de ting vi trods alt har at holde os til, så det alligevel ikke er blindkørsel. Da jeg omsider fik fri, passede det skidt med toget og jeg tog en kaffe i kaffestuen og faldt desværre i snak med en af de gamle fra S-tog. Så jeg kom først seng lidt i 10 efter ca 25 timer i vågen tilstand. 13:30 fik jeg øjne - spiste en meget større morgenmad end normalt, så jeg var klar til at give den lidt gas på hjemmetræneren. Men så sumpede jeg med HayDay og der kom Olsen Banden og... men bagefter fik jeg kørt tre kvarter. 25 min sweet spot på 270w i midten. Det føltes ikke let og pulsen driftede ret vildt det første kvarter men så blev det ligesom lettede og lettere derfra.

Håber på en lille tur med klubben i morgen inden jeg skal møde eftermiddag/aften.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

På 19/1/2017 at 22:46 , DaDane skrev:

Det lyder da noget voldsomt. Hva' så? Skal du til at holde op med at ryge? :cool:

Nej, det er vidst ikke noget at joke med! Det lyder da voldsomt at du har direkte lav lungefunktion. Jeg mener du træner da godt. Det ville vel nærmest rart at få lungemedicinsk ind over. Så det forhåbentligt kan blive godt igen.

Rigtig god bedring Gregers og uden, at jeg skal gøre mig til KOL ekspert, så er jeg helt enig med DaDane, at det kunne være godt at få lungemedicinerne ind over, førend!! at lunge fkt er blevet alt for dårlig. Stay strong!!

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke også at det går den vej ved næste kontrol om et halvt år - og ellers kan jeg jeg spørge til det, hvis lægen alligevel ikke ved hvad hun vil. Så hurtigt går det heller ikke ned ad bakke, at det halve år gør en kæmpe forskel.

I dag igen en lortetur med det langsomme Hvidovre-hold. Endda lidt værre end i sidste uge. Om det var nattevagten forleden der stadigvæk sad i kroppen, at jeg var på hjemmetræneren sent i går eller min skrump der gør det, kan jeg ikke vide. Men det var helt umuligt at få pulsen op. Jeg tror dog det er kosten. Det er mange år siden jeg var til diætist og kan ikke huske følelsen men dengang var kroppen også bare off med off på. Ved den ene punktering fik jeg spist en energibar og efter et kvarter var det som om der kom lidt mere liv. Der underlige er dog, at da Katrine gik kold og havde brug for 'Guds hånd" på bakkerne (og det plejer at være mig der hjælper Katrine), så kunne jeg sagtens både køre op i puls få syre i stængerne. Det blev så også dagens eneste intervaller, da jeg slet ikke kunne overskue at lege med, ellers.

Det er en kringlet historie som jeg ikke vil spilde linier på men min arbejdstelefon afgør om jeg får trænet i morgen, inden endnu en nattevagt.

Link to comment
Share on other sites

Opdatering på vægttabet.

I forhold til forrige uge var snittet for sidste uge faldet 1,0kg, heraf tab i muskelmasse på 300g. Jeg indtog i gennemsnit 2940 kcal dagligt med et estimeret træningsforbrug på 472kcal. 

Dagens tidskorrigerede morgenvægt var 90,9kg og fedtprocent 15,9.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Huhuu, der ringede telefonen; så kan jeg godt rende en tur i FW.

Og endnu bedre... Fra en atomkrigs-sikret hermetisk lukket dør, er der nu et lille musehul der i heldigste fald kan sende mig tilbage til S-tog. Jeg skal til møde med nærmeste leder på onsdag, der så skal sende en anbefaling (håber jeg) til tops i systemet igen-igen. Og så må vi se hvad de gør.

I må gerne krydse fingre, gå i moske, kirke eller hvad I nu er til, for at det lykkes at slippe væk.

Link to comment
Share on other sites

I betragtning af at håbet stadig er ret lille, var det ret towli´ at jeg rendte hvileløst rundt som en flue i flaske i lang tid, før jeg fik samlet mig og kom i FW. Kroppen var helt off og tog imod udfordringerne som en imam spiser flæskesvær. Puha...

Romaskine: 5 min (og løbende 2 set leg ext og opvarmings-squat med stangen, for at varme op)
Læg i benpres: 20x100, et bens: 15x60, 10x70, 8x80, 8x80, 8x80, 10x70, 15x60
Læg, siddende: 20x30, 15x40, 10x50, 10x50, 10x50, 15x40, 20x30
Kropshævninger: 6, 6, 6
Frontsquat: 4x60, 4x60, 4x60
Squat: 4x70, 4x70, 4x70
Liggende lårcurl: 8x90, 8x90, 8x90, 8x90
Bænkpres, DB: 8x36, 8x26, 8x26
Hypers: 10, 10, 10
Mavebøjninger: 10, 10, 10 
Sidebøjninger: 10, 10, 10

Så var klokken over 16 og kombinatione af nytårsforsætter og skoledrenge der skulle stå og flexe foran spejlene, gjorde det efterhånden umulig at komme til, så jeg droppede at træne arme og skuldre.

Med lidt held bliver det en nattevagt, hvor jeg få sovet. Jeg må ikke køre den togtype jeg skulle have kørt efter midnat og de har glemt at bytte hele tjenesten ud, så hvis der ikke dukker noget op, så er jeg overflødig efter den første time, hvor jeg bare skal flytte et tog fra Hovedbanen og op til Klargøringscenteret i Helgoland og finde hjem igen. Meeen lad os nu se.....

Link to comment
Share on other sites

Kahlua-kalv, din flab :tongue:

Hvis daglige morgenvejninger skal give mening at sammenligne, så skal man veje sig nogenlunde samme tid. Det kan man ikke som togmand. 

Eftersom jeg har vejet mig dagligt siden gymnasiet har jeg anet en tendens til hvordan min krop reagerer på forandringer i tidspunktet. Jeg burde også korrigere for andre ting, f. eks. hvad der er trænet dagen inden og hvor mange timer jeg fik sovet men så bliver det for kringlet og jeg har heller ikke kunnet se en direkte sammenhæng. 
Men det korte og lange er, at hvis jeg står op mellem 7 og 8, så er min korrigering ingenting. De første 2 timer til hver side korrigerer jeg 100g op/ned for hver time. Udover de to timer, er det 100g pr halve time, for så svarer det nogenlunde til hvad jeg havde vejet, hvis jeg havde vejet mig samme tid hver morgen. Det udligner de hop der er i vægten efter f. eks. 4 tidlige morgenvagter hvor jeg er oppe klokken kvalme og så sover længe for at hente noget af søvnunderskudet på min fridag og så igen møder tidligt.

Eksempel: Vægten viser 90,0 kg 
klokken 3:15 - korrigeret vægt 89,4
klokken 4:15 - korrigeret vægt 89,6
klokken 5:15 - korrigeret vægt 89,8
klokken 6:15 - korrigeret vægt 89,9
klokken 7:15 - korrigeret vægt 90,0
klokken 8:15 - korrigeret vægt 90,1
klokken 9:15 - korrigeret vægt 90,2
klokken10:15- korrigeret vægt 90,3
klokken10:45- korrigeret vægt 90,4 
(Det er sjældent jeg er tidligere oppe end klokken 3 og senere end 11 med mindre jeg har nattevagt)
Igen - der er andre ting der spiller ind og er sikkert heller ikke i sig selv fyldestgørende men det udjævner i hvert fald nogle af udsvingene.

Jeg er i øvrigt faldet i vandet på vej tilbage fra Helgoland til Hovedbanen da jeg ventede på toget og har lige frådet en halv kakao og en træstamme :dry:

Nu ellers bare håbe på en tavs DSB-telefon i nat, så jeg kan få sovet - jeg har scoret stuens bedste stol og skammel.

Tilføjet. Så meget for at sørge for at være frisk og oplagt. Jeg fik ikke sovet så meget som et splitsekund og er sådan set heller ikke særlig søvnig nu her 7:44 :dry: 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Under 4 timers søvn er skidt for restitutionen og stængerne var pænt matte, da jeg stod dér halv 12. Alligevel var træningen på Holmen i dag lidt skuffende, Licens og motion blev delt og kørte hverken sammen eller de samme intervaller :dry: Det er pænt irriterende, når Fisker har træningen og ikke vil have motionister i nærheden, at vi så bliver snydt. Vi kørte også kortere.

2 omgange opvarmning, igen uden antrit og så to gange to omgange. Det sidst var et langt interval med 4 mand på holdet, Det første var som par og skulle køres moderat og med en forcering på den gode langside. Jeg havde Jane som makker og kort efter forcering blev ve overhalet af flere af de andre par. Men halvvejs nede af langsiden kunne vi så spole dem ind og vi nåede så først ned til enden. Det er jo altid sjovt når man har en kvinde med som, uagtet hun kører godt, ikke ligger helt i toppen tempomæssigt at så alligrvel pille de andre. På den anden omgang lå vi så i front indtil de sidste 200 meter, indtil et af de andre hold desværre kørte fra Jane, der havde den sidste føring. Nu havde de så også hjulsnavet de første 7km, så....

50,5km i alt.

Eftersom der ikke var voldsomt kød på turen, håber jeg at sove tidligt og sidde lidt på hjemmetræneren inden jeg skal møde i morgen.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til at mangle en tur i FW i denne uge. Derfor lidt primitiv hjemmetræning her til aften.

Lunges: 2x10

Jumpsquat: 2x10

Tåhævninger på et ben: 50, 40, 30, 20, 10

Kropshævninger: 10

og lidt blandet gøgl for lænd (synes det er svært herhjemme der rigtig er noget) og mave - 4 sæt til hver

Link to comment
Share on other sites

Så valgte HvidovreCK officielt at splitte træningen på Holmen i licens og motion, ligesom de i praksis gjorde i tirsdags. Det er fanme nitten!!! Det koster en tabt omgang, tabte intervaller og mine planer om at shoppe hold og snuppe spurttræningen med licenserne, som jeg jo havde fået lov til, faldt dermed på gulvet.

Først 2 opvarmningsomgange, dejligt roligt på den først omgang men så kunne det godt have brugt et nøk mere.

Frit valg om individuelt, i hold eller par, gik vi over til vo2max: 1,2,3,4,3,2 og 1 minut med 3 minutters pause. Jeg fik oversatset i 4'eren, så derfra var det ikke helt sjovt.

Til sidst et interval på to omgange, den første skulle være roligt men blev rent lal på omkring 25 i timen. Sidste omgang skulle den have havre men jeg fik aldrig pulsen i nærheden af 80%, så det var jo lidt skidt.

Til sidst en omgang hvor vi skulle trille af, hvor det gik betydeligt hurtigere end intervallet før. Vi sad nogle stykker og havde rykket et sprint-venligt gear ind til sidst men den blev aldrig givet fri.

Vo2max'en var OK men resten bar al for tydelig præg af opsplitningen og blev fesent ligesom i tirsdags. Det var min plan at styrketræne i morgen men nu burde jeg nok køre sweet spot eller ftp i stedet for. Men så får jeg slet ikke styrketrænet i denne uge. Hvis det fortsætter som nu er vintertræningen gået fra at være årets højdepunkt til at være et irritationsmoment.

Licensholdet brillierede btw med noget der vist var et skænderi  (der afkrævede i hvert fald en undskyldning på fjæsen) og endnu et styrt, fordi de partout skal gennem rundkørslen i et tempo der ikke kan lade sig gøre. Gad vide om det er en generel licens-ting at prøve at tage sving i urealistisk tempo eller bare en Hvidovre"finte"?

Link to comment
Share on other sites

Hæhæ. Som en forlængelse af den alternative afrulning, er der lige en der har skriblet nedenstående i Hvidovre fjæs-gruppe:

Jeg synes jeg har en ret god forståelse af SubAT, AT og VO2max. Det eneste det kniber med er spurter.

SubAT i Hvidovre er fuld gas indtil du sætter de andre eller selv bliver sat.

AT i Hvidovre er fuld gas indtil du sætter de andre eller selv bliver sat.

VO2max i Hvidovre er fuld gas indtil du sætter de andre eller selv bliver sat.

Og her til sidst bør vi måske også lige nævne moderat opvarmning. Det betyder fuld gas indtil du har sat de andre eller selv bliver sat. 

 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Gregers TF skrev:

SubAT i Hvidovre er fuld gas indtil du sætter de andre eller selv bliver sat.

AT i Hvidovre er fuld gas indtil du sætter de andre eller selv bliver sat.

VO2max i Hvidovre er fuld gas indtil du sætter de andre eller selv bliver sat. 

LOL :4slap:

Link to comment
Share on other sites

Det er sådan en klassisk cykelrytter mentalitet. Der er bare nogle der har ét gear, og ikke forstår de forskellige niveauer. Vi har et par stykker i klubben som konsekvent kører AT. Så er det ligemeget om det er meningen at vi skal køre sub-AT, VO2max eller transport. Det er bare AT. For et par uger siden skulle vi køre et rulleskift interval og gjorde det som en stor gruppe. Hver gang en bestemt person kom i front råbte træneren nærmest per automatik "en ned". Det er på en og samme tid morsomt og skræmmende.

Det er sjovt at i egentlig deler det op på den måde. I Ordrup har vi til 2017 ændret vores træningstilgang i HIT og Normal. HIT er som du ved jo lidt mere intensivt, og normal er knap så intensivt. HIT er til dem som kun får trænet 3 gange i løbet af ugen, og dermed ikke har så stort stress på kroppen, hvor normal er til dem der træner 4+ gange om ugen, som har en større mængde, og dermed ikke skal køre sig selv i hegnet ved samtidig også at køre højintensive intervaller. Det giver egentlig faktisk god mening.

Link to comment
Share on other sites

Den tilgang har jeg aldrig hørt nogen klubber have men den er jo så oplagt som det kan være. Det eneste vi ikke kan finde ud af nede på motionsholdet, er at køre den sidste omgang i trilletempo. Men det kan vi gøre på vejen hjem i stedet for at spilde en omgang, så det er fint nok med mig. 

I dag i FW og snuppe en fullbody, som jeg lige er for søvnig til at notere nu. DSB har stille og roligt pillet min friweekend fra hinanden (først røg lørdagen og nu forsvandt søndagen også :mad:), så jeg får ikke kørt med Hvidovre i weekenden. Men noget hjemmetræner, der jo ikke tager så lang tid, må kunne flettes ind så den droppede jeg altså alligevel i dag.

I dag har jeg været forbi mor. Min lillebror er kommet hjem fra truntebesøg i Tokyo og havde som vanligt solide mængder at de lokale kager og andre lækkerier, så i dag har jeg frådet igennem. Jeg taber mig lige hurtigt nok ellers, så det er fint nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share