Core stabilitet


BlaziN
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Jeg har fundet ud af at jeg skal arbejde på min core stabilitet, da når jeg specielt laver de olympiske løft (clean, jerk, snatch) har en tendens til at "glemme" at spænde op midt i løftet og derfor mister stabilitet i slutningen af løftene. Jeg har har fundet ud af at jeg generelt skal lære at kontrollere min core bedre og vil derfor spørge jer hvilke øvelser man kan lave for at forbedre kontrol i mine løft.

Umiddelbart har jeg tænkt at lave nogle relativt tunge farmers walk, ab wheel roll-out, L-seat og selvfølgelig stadig de olympiske løft. Har i som sagt nogle gode ideer til hvordan jeg kan få løst problemet

på forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Det er meget sjældent folk mister deres opspænd i coren midt i løftet. Det er mere klassisk i toppen af løftet med jerk og snatch.

Lidt mindre kompetent instruktør der mangler faglig forståelse for hvad muskler der gør hvad vil sige du skal spænd op i din core.

Det de fleste dog mangler er styrke i erector spinae (den stor rygstrækker). Til at holde ryggen ret. Specielt midt i løftet skal man være ekstra stærk her.

Med det som forudsætning vil jeg køre som en af min accesorie løft med fokus på hypotrofi, 5-10 reps af 3-6 sæt af clean og snatch dl med pause ved knæene (1-2sek). Senere progredieret til fokus på styrke via clean pull og snatch pull, 3-5 reps a 3-8 sæt. Efter afsæt sænkes der langsomt excentrisk (4 sek ned)

Link to comment
Share on other sites

Tak for tips! Det var måske lidt forkert formuleret at det er i midten og egentlig rettere i toppen af løftet som du skriver. For at præcisere det, så mener jeg fx i snatch når man "hopper" og skal "gribe" vægtstangen, så er det i den proces jeg har en tendens til at miste opspændet, fordi jeg ikke har fokus på at spænde op i coren.
Eller når man laver jerk, så mister jeg også opspændet når jeg skal "gribe" vægten, så jeg kommer til at gå lidt rundt med den i stedet for at være helt stabil. Håber præciseringen hjalp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share