Brune og hvide ris vs. fuldkornspasta


Martin G
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg sidder her og læser og læser, har søgt både på amerikanske boards og danske boards, for at finde frem til netop, hvad man bør æde.

Søde kartofler (sweet potatoes og yams) skulle være noget af det bedste man kan give sin krop i følge amerikanerne, mens vi her i norden nok mere lader til at være på ris/pasta/almindelige kartofler vognen.

Udfra mine læsninger, kan jeg se, at brune ris er hvide ris klart overlegne, skønt deres kcalindhold og GI indexer er stort set ens, og her er det mikronærringsstofferne samt kostfibrene der især bidrager til de brune ris' overlegenhed. Nærringsstofferne taler for sig selv, mens kostfibrene for det første hjælper fordøjelsen, for det andet sætter optagelsestiden op (lavere insulinrepons på madvaren) samt til sidst også øger mæthedsfornemmelsen - en ting jeg især godt kunne bruge, for ellers bulker jeg ofte med alt for meget...

Fuldkornspasta kan jeg ikke gennemskue, da der er mange varianter, så hvordan ligger fuldkornspasta ift. f.x. hvide og brune ris?

Indtil videre har jeg spist mine parboiled ris (hvide) med god samvittighed og i ret store mængder, men er begyndt at tænke på, at det kunne være, at man skulle få noget mere ud af det man spiser, og at man nok bør udvise et lidt større hensyn til sit insulin-system end jeg har gjort hidtil - er tidligere steroide og væksthormonbruger og det har helt sikkert ikke gjordt min krops tilstand bedre på den front.

Jeg er derfor begyndt at overveje, hvad jeg kan skifte mine parboiled ris ud med. Problemet er bare, at prisen har også en del at sige.

Pt. giver jeg 13 kr for 1kg parboiled ris som indeholder 350 kalorier pr. 100g.

Jeg skal finde et alternativ, som højest koster 23 kr pr. kg og indeholder den samme mængde energi, ellers skal prisen være tilsvarende lavere, da det jo stadig til passe ind i min kostplan uden at ødelægge et desværre lidt snævre budget.

Så hvad anbefaler i? Brune ris? Fuldkornspasta? Proteinpasta? Fuldkornsbrød? Og hvor man købe det som netop DU anbefaler?

Skriv gerne pris og indkøbssted for produktet :)

Link to comment
Share on other sites

Nåh. For at være lidt nyttig har jeg selv været ude for at undersøge lidt priser. Hvis i finder noget billigere, må i jo sige til. :-)

Først og fremmest supermarkeder, hvor de ikke tilbød hverken fuldkornspasta eller brune ris: Aldi samt Lidl.

Økologisk fuldkornspasta/-spaghetti:

Irma: 15kr pr. ½kg

Fakta: 13kr pr. ½kg

Superbrugsen: 15kr pr. ½kg

Føtex: 15kr pr ½kg

Superbest: Havde ikke produktet

Almindelig fuldkornspasta/-spaghetti

Irma: Havde så vidt jeg kunne se kún økologisk

Fakta: Havde også kun økologisk

Superbrugsen: 12kr pr. ½kg

Føtex: Havde umiddelbart også kun økologisk

Superbest: 13kr pr. ½kg

Økologiske brune ris

Irma: 30kr pr. kg

Fakta: Havde ikke disse

Superbrugsen: 20kr pr. kg

Føtex: 23kr pr. kg

Superbest: Havde ikke disse

Almindelige Brune ris

Irma: Havde parboiled brune ris til 13,5kr pr. kg

Fakta: Havde ikke disse

Superbrugsen: Havde parboiled brune ris til 20kr pr. kg

Føtex: Havde kun økologiske

Super best: Havde ikke disse

Mangler at besøge:

Rema1000, kvickly, spar samt bilka

Skyd gerne ind, hvis i handler ovenævnte steder.

Priserne er ikke tilbudspriser.

Spørgsmål: Kan jeg med god samvittighed købe de parboiled brune ris i Irma? De koster jo stort set det samme som mine almindelige parboiled ris, og i følge varedeklarationen har de følgende fordele over normale brune ris: Højere proteinindhold (2g mere pr. 100g), højere fiberindhold (0,5g mere pr. 100g) resten var ca. det samme.

Men hvordan er det med hensyn til optagelseshastigheden på de parboilede der? Og nærringsindholdet, er det ligeså godt?

Umiddelbart i spørgsmålet mellem fuldkornspasta og brune ris, der vinder fuldkornspastaen i hvert fald på fibre, med 7-9g afhængig af mærke mod de brune ris på 2,0g til de parboilede på 2,5g.

Skyd løs med jeres input! Er spændt på at høre, hvad i mener er optimalt at spise..

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Jo, det skulle man helt bestemt mene er vejen frem, hvis optagelsestiden og insulinresponset skal være så lavt som muligt.

Brune ris er vel det tætteste man kommer på ubehandlede ris, da det kun er den yderste skal der er fjernet, køber man økologisk, så er det vel så lidt forbehandlet som muligt?

Vilde ris har jeg læst, skønt deres høje kostfiberværdi er svære at optage helt, og derfor er jeg lidt skeptisk overfor dem, derudover koster de kassen set ift. brune ris.

Men hvor vil du hen med din post? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ganske brugbart - umiddelbart virker pasta'en som #1, dog marginalt.

Hvordan er det med optagelseshastigheden? Synes at kunne læse mig frem til, at udfra Insulin index og GI er pasta'en også den bedste, men ved ikke, om der er nogen som har kilder, der påstår andet?

Link to comment
Share on other sites

Nogen der har en mening om parboiled brune ris vs. almindelige brune ris?

-- glem mit spørgsmål.. http://www.jacn.org/cgi/content/full/19/suppl_3/320S

'Viser tydeligt, at det mere og mere handler om risene er "high amylose" eller "low amylose" og det er vidst svært at afgøre med danske ris, som igen ser ud til at afhænge af sorten, samt kornlængden.

Ris høje på amylose tager længere tid at optage. Langkornede ris er højere på amylose end korte ris.

Så vil sammenligne ris længden og mæthedsfornemmelsen i praksis i stedet for at spørge om ting, som ingen kan komme med et ordentligt svar på..

Edited by Martin G
Link to comment
Share on other sites

Nogen der har en mening om parboiled brune ris vs. almindelige brune ris?

-- glem mit spørgsmål.. http://www.jacn.org/cgi/content/full/19/suppl_3/320S

'Viser tydeligt, at det mere og mere handler om risene er "high amylose" eller "low amylose" og det er vidst svært at afgøre med danske ris, som igen ser ud til at afhænge af sorten, samt kornlængden.

Ris høje på amylose tager længere tid at optage. Langkornede ris er højere på amylose end korte ris.

Så vil sammenligne ris længden og mæthedsfornemmelsen i praksis i stedet for at spørge om ting, som ingen kan komme med et ordentligt svar på..

Hvor grenede stivelseskæderne er har betydning for hvor hurtigt de kan nedbrydes af din egen amylase men det være sagt er det ikke nødvendigvis noget at bekymre sig om hvis risen inggår i et måltid hvor der indtages andre ting (fedt, i mindre grad protein og fibre fra andre fødevarer sænker alle hastigheden hvormed risens stivelse nedbrydes). Som udganspunkt vil jeg ikke mene at risen ikke bør udgøre mere end højest halvdelen af energien i et måltid og hvis dette overholdes vil GI være af mindre betydning ( skulle du vælge at følge en kostplan med 60+ E% kulhydrat og tilstrækkelig energiindhold til vægtøgning vil dine insulinniveauer bliver kraftigt forhøjede uanset typen af kulhydrat og fedtedt vil stortrives i dine depoter!)

Alt dette være sagt så er ris en herlig spise og i mine øjne pastaen langt overlegen rent kulinarisk! Brune ris har et pænt indhold af næringstoffer der er væsentlig lettere at optage en de tilsvarende i pastaen (Gluten strukturen i pasta skulle være ansvarlig for det relativt lave GI hos pastra men det gør det tilsvarende svært for din fordøjelse at nå de andre ting der er, det kan her nævnes mineraler som Zink og magnesium der optages dårligt fra pastaen ( Dette skyldes dog nok det faktum at hvede indeholder bydydeligt mere fytin end ris!)

Brune ris er ifølge min overbevisning en ganske ideel energikilde til folk med tilbøjeligheder i den retning!

Link to comment
Share on other sites

Lækkert svar andreas!

Er allerede skiftet itl brune ris, og selvom de hvide ris smager meget sødere, så er det faktisk bedre at få brune ris til chili con carne end det er at få hvide ris,

Mangler dog inspiration til, hvordan det skal tilberedes, når der bare skal en kyllingefilet ved siden af?

Link to comment
Share on other sites

Føtex har ret ofte tilbud på fuldkornspasta. Om det er økologisk eller ej, det mærke, jeg plejer at købe, kan jeg ikke huske. Men mener, at jeg plejer at give 25-30,- for 3x 500 g.

Kan du ikke lige skrive, hvad mærket hedder? For det lyder sgu billigt og som noget, jeg helt sikkert ville gøre brug af!

Så kun de der ur..... eller hvad det nu er de hedder, og de var noget dyere, selvom der var tilbud.

Link to comment
Share on other sites

Lækkert svar andreas!

Er allerede skiftet itl brune ris, og selvom de hvide ris smager meget sødere, så er det faktisk bedre at få brune ris til chili con carne end det er at få hvide ris,

Mangler dog inspiration til, hvordan det skal tilberedes, når der bare skal en kyllingefilet ved siden af?

Takker!

Klassisk tilberedning er langsom kogning i rigeligt vand endten med eller uden iblødsætning (Iblødsøtning foregår ved at lade risene ovehælde med ca 50 graders varmt vand med en smule syrlighed ala citronsaft eller surmælk og derefter lade dem stå lunt i ca 7 timer, dette gøres for at fremme nedbrydningen af fytinsyre og lign). Kogning af risene foregår ved at skylle dem og sætte dem over i en gryde med godt med vand og give dem et kraftigt opkog i og derefter sænke varmen og skimme urenheder fra overfladen og lade dem simre i mindst 45 min. Salt tilsøttes efter skimningen og hvis man ænsker lidt ekstra smag kan man tilsøtte krydderier eller urter til kogevandet der også kan helt eller delvist erstattes med buillion/kokosmælk. I mine øjne opnår man det bedste resultat ved at koge dem lidt rigelidt så de svulmer mere og bliver blødere. Man kan med fordel koge til et par dage af gangen og derefter genvarme den portion man skal bruge til et givent måltid. God appetit!

Link to comment
Share on other sites

Takker!

Klassisk tilberedning er langsom kogning i rigeligt vand endten med eller uden iblødsætning (Iblødsøtning foregår ved at lade risene ovehælde med ca 50 graders varmt vand med en smule syrlighed ala citronsaft eller surmælk og derefter lade dem stå lunt i ca 7 timer, dette gøres for at fremme nedbrydningen af fytinsyre og lign). Kogning af risene foregår ved at skylle dem og sætte dem over i en gryde med godt med vand og give dem et kraftigt opkog i og derefter sænke varmen og skimme urenheder fra overfladen og lade dem simre i mindst 45 min. Salt tilsøttes efter skimningen og hvis man ænsker lidt ekstra smag kan man tilsøtte krydderier eller urter til kogevandet der også kan helt eller delvist erstattes med buillion/kokosmælk. I mine øjne opnår man det bedste resultat ved at koge dem lidt rigelidt så de svulmer mere og bliver blødere. Man kan med fordel koge til et par dage af gangen og derefter genvarme den portion man skal bruge til et givent måltid. God appetit!

Må prøve det førstnævnte en dag :bigsmile: En dag, hvor der skal være rigtig festmåltid i hytten, hehe :smile:

Satme en dejlig guide til de ris her, for har haft svært ved at gennemskue, hvordan og hvornår man skulle krydre dem for at få maksimal effekt af ens krydderier. Har et par gange uden held tilsat forskellige ting, hvor det bare smagte som ris normalt gør.

Angående skylningen!

Er kommet til at tænke på, har skylningen af ris udelukkende en konsistensmæssig effekt, eller også optagelsesmæssigt?

Ved, at det betyder noget, hvis de ikke skal klistre i hvert fald. Men ikke altid jeg har tid til at vaske dem, men betyder det noget udover, at de klisterer lidt mere?

Kan nemlig ikke rigtig gennemskue om den stivelse som sidder i støvform på risene påvirker optagelsen og mæthed positivt eller negativt?

Hvis man indtager stivelse sammen med protein, får kroppen i hvert fald svært ved at fordøje stivelsen i første omgang på grund af den syre, som det kræves for at nedbryde protein, men ved som nævnt ikke, om det har nogen effekt, når det er så lidt osv.. (?)

--

Med alle de spørgsmål jeg har til de ris her, så ender det med at blive en helt pænt tråd om ris :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share