Nyeste viden om behandling af en fibersprængning?


Maverick
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige fået en fibersprængning i venstre baglår for 4. gang. Jeg har læst meget forskelligt information om behandlning af en fibersprængning, så jeg håber på at afklaret hvad der er bedst at gøre, så jeg ikke får denne fibersprængning igen. Fibersprængningen er kommet ved løb / sprint hver gang, men jeg har en teori om, at denne gang kom den fordi mine baglår var trætte, da jeg havde trænet tung dødløgt dagen inden løbeturen.

Her er hvad jeg gør:

Jeg kommer is på umiddelbart efter fibersprængningen og et par gange dagene efter.

Træner og løber INDENFOR smertegrænsen allerede en dag efter og bygger så progressivt op, men hele tiden indenfor smertegrænsen.

Efter et par måneder og når jeg føler at jeg slet ikke kan mærke mere til skaden, så giver jeg mig 100 % igen.

Jeg synes egentlig, at jeg har held til at komme godt over en fibersprængning. Så mere interessant er det nok, hvad kan jeg gøre for at styrke musklerne omkring den gamle skade, så den ikke kommer tilbage igen? Skaden sidder som sagt helt samme sted i baglåret, og jeg har aldrig haft fibersprængninger andre steder.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

jeg ville ikke løbe allerede dagen efter men give den lidt ro. du skal ise den og strække den ud tre gange om dagen ca. jeg ville begynde at cykle efter en uge eller to, og samtidig ise og strække ud og først begynde løbetræning efter 4-6 uger.

men husk udstrækning, for den vil trække sig sammen efter en fiber og skabe en klump hvor sprængningen er, og derfor skal du strække den. det gør pisse ondt men er nødvendigt..

held og lykke

fiberne kommer også typisk når du er svag i en muskel og det vil du jo typisk være efter en hård gang dødløft som går lige i baglårene. så der skal du nok være ekstra opmærksom.

Edited by MOlsen
Link to comment
Share on other sites

ømheden efter styrketræning er ofte akkompagneret af et moderat tab af fleksibilitet. Dette har med stor sandsyunlighed spilllet ind i din seneste skade. At du tilbagevendende har disse problemer tyder enten på for svage muskler eller for dårlig fleksibilitet, mest sandsynligt det sidste. Jeg vil mene at det er ret sandsynligt at du kan forebygge disse problemer ved en målrettet indsats mod at blive stærkere og mere fleksibel i bagkæden.

Med hensyn til ophelingen, så er det ikke noget der er særlig meget konkret viden om, så vidt jeg ved (og jeg synes jeg følger rimeligt godt med ;o). Men helt generelt så er der er en svagt forøget risiko for yderligere fibersprængninger i dagene efter, men eftersom risikoen fra start af er ret lav, så kan man jo overveje hvor meget det betyder. The bottom line er at man sagtens kan træne, men man skal måske gøre sig lidt tanker om intensiteten og opvarmningen.

Det væsentligste problem ved fiberskader, specielt i baglåret, er ardannelse og forkalkning i musklen, som kan blive meget generende. Flere ting tyder på at den bedste måde både at undgå dette og at behandle det, er tung styrketræning (specielt den eccentriske del).

Men det vigtigste er nok at kigge på hvorfor du får de her fiberskader, hvilket sikkert er relateret både til din fleksibilitet og timingen af løb i forhold til vægttræning.

Link to comment
Share on other sites

incognito... hvor tungt?

jeg rammer min fibre med leg curls, men ikke nogen hofte ekstensions øvelser..

GHR og nordic hamstring også....

lyder det fornufting med 3 * 10 leg curls i en 3 uger med overgang til nordic hamstring 3 * 6 ?

Link to comment
Share on other sites

Hvor tungt? Så tungt som muligt, hvor man stadig får lavet noget ok kvalitativ træning. Ikke under 10RM, ville jeg mene.

Jeg vil tro at det er hensigtsmæssigt at lave noget arbejde hvor hoften er mere bøjet også, da skaderne typisk kommer i en stilling hvor hoften er bøjet og knæet strakt samtidigt. Så noget Rumænsk eller stivbenet dødløft ville nok også være på sin plads...

Link to comment
Share on other sites

jeg laver 1bens rdl...synes aldrig jeg rammer min baglår der. hellere ikke på dødløft eller Kb swings..

jeg starter med noget stivbenet, og skifter til noget rdl senere så må jeg se hvad det giver.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

jeg laver 1bens rdl...synes aldrig jeg rammer min baglår der. hellere ikke på dødløft eller Kb swings..

jeg starter med noget stivbenet, og skifter til noget rdl senere så må jeg se hvad det giver.

Hvis du har svært ved at ramme dine baglår i dødløft varianter, så er det fordi du enten laver dem forkert eller er meget, meget fleksibel.

Derudover er 1bens dødløft i nogen som helst form ikke en styrkeøvelse. Jeg tror der ville være en del at hente i at skifte noget af det ud med 2 bens ditto.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
jeg har fundet en 1 rdl form som kan anvended relativt tungt...

Den kan findes i "running" af klump...

har det nogen interesse kan jeg finde en beskrivelse

Det at du ikke kan mærke skaden/smerten mere, betyder ikke at nu har du bygget styrke i baglåret op, så jeg kan sagtens forstå din skade kommer igen hvis du bare giver dig 100%. Du bliver nødt til at bygge det op stille og roligt. I længere tid end hvad du plejer.

Desuden skulle excentrisk træning af hasemusklerne være rigtig godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share