Få stofskiftet op igen. Kroppen til at fungere igen?


Kvik80
 Share

Recommended Posts

Hej

for 4 år siden tabte jeg 56 kg vja kostomlægning og motion:-)

kiloene var røget på efter antidepressiv medicin som jeg havde fået i 6 år. Men jeg stoppede og blev mere aktiv/spiste sundt. Har altid været slank ellers.

Jeg vejede 120kg og kom ned på 61 kg (er 175cm høj)

Jeg har holdt mit vægttab. Men for ca 2 år siden fik jeg en depression hvilket bevirkede. at lysten til motionen røg sig en tur og alle måltiderne og sundheden røg også. Forstået på den måde at jeg blot mente at vægten holdt fint bare jeg ikke indtog mere end mit basalstofskifte (det i hvile??. Uden at lave noget særligt)

fik det vist til 1700-1800 kcal pr dag

Nogen gange fik jeg ædeflip og spiste måske på 2-3 dage 14000 over (2kg vægtøgning) men de andre dage spiste jeg så måske kun 1000kcal til gengæld. Og så vejede jeg efter 5-7 dage det samme ca.

Sådan kørte det 2 år ca

Min kost var lort. Jeg var altid træt og sur (forståeligt nok:-))

en kost kunne måske bestå på en dag af

1 frysepizza (800 kcal) og så havregryn(500kcal ) blot eksempel. Og så var det fint. rent kcal mæssigt.

JA det var sygt og kroppen bliver ødelagt.

Nu er er jeg imidlertid tilbage på sporet. Har gået til psykolog og det har hjulpet. Jeg har ikke ædeflip længere. Dyrker 1 time sport hver dag i center. Får sund og rigtig mad og det hele kører.

Dog kunne jeg godt tænke mig at komme ned på de 61 kg jeg engang var(er pt på 65). Men kan min krop have taget så meget "skade " at det bliver umuligt?

har læst noget om at kroppen kan, pga for lidt føde, have gjort at basalstofskiftet er sænket og gjort at den mad jeg har indtaget er kommet til at svare til den mængde energistofskiftet bruger. Og at det gør at jeg ikke taber mig?

Hvor lang tid vil det tage for min krop at "virke optimalt" igen?

Er der ikke også noget med at man tager på ved træning pga blod, og lign i kroppen

Er gået fra total sofakartoffel til aktiv.

PT indtager jeg mad for 1400 kcal og bruger 2100 kcal

underskud 700 kcal?

Skriv hvad I ved :-)

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, så ændrer du ikke rigtigt på dit stofskifte ved at være på diæter/æde usundt, så din krop har nok fungeret som hidtil - hvis du stadig er på anti-depressiv skal jeg dog ikke udelukke, at der kan være en vis stofskifte påvirkning. Udover det, så er der nogen der mener, at insulinfølsomheden kan fuckes op ved "crash-dieting", men det lyder ikke som om, at du har levet helt på den måde - og jeg ville ikke bruge mange minutter på at spekulere på det..

Der er intet, der er umuligt, og med et moderat underskud 300-500 kalorier om ugen, er det bare et spørgsmål om tid, før du rammer den form du gerne vil.

Din vægt kan stige i forbindelse med træning på grund af en protein og glycogenretention i musklerne, samt ophobningen af vand i samme. Dvs. det er alt sammen "gode" kg og som vil gøre dit vægttab lettere at holde.

Du gør sikkert tingene helt rigtigt, så hav tålmodighed, og så skal du sikkert nok nå dit mål - især hvis du har super godt styr på tingene. :smile:

Edited by Martin G
Link to comment
Share on other sites

Ud over Martins fine indlæg, har jeg lige en enkelt kommentar.

Som jeg forstår det, går dit spørgsmål på, at du ikke kan forstå du ikke taber dig med 2100kcal - 1400kcal.

Jeg vil foreslå du visker tavlen ren, og indtager 2100kcal i en periode - hvis du vitterligt mener det er dit ligevægtsindtag. I fald vil vægten jo stadig være stabil. Hvis dette viser sig at være et faktum, SÅ synes jeg du skal skære eksempelvis 500-600 kcal pr dag derfra (halv halv fra motion og diæt). Så er dit vægttab jo realiseret på 2 måneder.

Såfremt du oplever en vægtøgning på de 2100kcal (du bliver nok nødt til at køre over 2 uger), så har du skudt forkert med dit ligevægtsindtag og du må revurdere din plan.

Held og lykke med projektet. Og Flot du er kommet på rette kurs med en fornuftig diæt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share