Kcal i købepizza


JesperT
 Share

Recommended Posts

fik lige pizza fra den lokale pizza-mand her til aften. Og nu kommer besværet med at udregne kcal-indtaget i skidtet, men ikke desto mindre har jeg gjort et forsøg:

1 stk alm. peperonipizza:

Dejbunden:

250 gram mel = 832 kcal

20 gram olie = 180 kcal

Vand = 0 kcal

Salt = 0 kcal

Grundbestanddelene:

25 gram tomat purré = 25 kcal

100 gram revet ost = 510 kcal

Fyldet:

20 gram peperoni = 53 kcal

60 gram hakket oksekød = 97 kcal

1/2 løg = 15 kcal

Samlet kcal ca = 1711 kcal

Lyder det som en realistisk vurdering, eller der der nogle af delene, der er sat for høj eller for lavt? Er specielt lidt i tvivl om den der mel??

Link to comment
Share on other sites

Det er en meget interessant beregning som jeg selv har funderet over, pizza er kaloriemæssigt noget af det værste man kan indtage, alene det at undgå denne usunde kost kan medføre et pænt vægttab.

Som Iglo tror jeg heller ikke der helt er 250 gram hvedemel i en alm. pizza medmindre der er tale om en "amerikansk" pandepizza måske. 100-150 gr burde være mere passende, men har du fået tallene fra dit lokale pizzaria? Det kunne være interessant at bestille en pizza som samlesæt og så veje delene selv :)

Mht. ostens kalorieindhold tror jeg du sætter den for højt, 45+ ost er ca. 350 kcal pr. 100 gram. Til gengæld tror jeg at nogle pizzariaer bruger mere end 100 gram på en alm. pizza.

En rent gæt fra min side er at du ligger lidt for højt i din beregning, men på den anden side er der også meget stor forskel på pizzaer. Jeg vil gætte på at pizzaer ligger i et gennemsnitsområde omkring 1.000-1.200 kcal, det kan ikke være rigtigt at det feder mindre at spise tre Big Macs fra McDonald's end én pizza...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejede de ting, som jeg lige kunne komme til inden kæresten flippede helt ud :angry: :bigsmile:

Pizzaen ser altså ca sådan ud så...

1 stk alm. peperonipizza:

Dejbunden:

100 gram mel = 333 kcal

20 gram olie = 180 kcal

Vand = 0 kcal

Salt = 0 kcal

Grundbestanddelene:

25 gram tomat purré = 25 kcal

150 gram revet 45+ ost = 520 kcal

Fyldet:

20 gram peperoni = 53 kcal

60 gram hakket oksekød = 97 kcal

1/2 løg = 15 kcal

Samlet kcal ca = 1214 kcal

Edited by BaskeT
Link to comment
Share on other sites

BaskeT dissekerer pizza

Hæhæhæ... Lyder som noget, jeg selv kunne finde på! :lol:

Jeg så lige indholdsfortegnelsen på en frysepizza, der macher den du dissekerede. Der var præcis 1000kcal i.

Den var dog en anelse mindre end dem man køber hos den lokale, så dine udregninger ser ud til at passe temmelig godt.

Link to comment
Share on other sites

i "Tænk + test 2001: nr. 11. februar 8-11" blev en lang række fast food testet for energiindhold.

En Pizza med Pepperoni fra Domino's: 3863 kJ for en 348 gr. pizza. (i øvrigt DET mest energirige fast food måltid ud af testens 24 retter)

Pizza-slice med skinke og ost, Pizza Hut: 1496 kJ for 120 gr. pizza.

Ud fra de to eksempler ser det ud til at der ca. er 1100 kJ/100 gr.

Håber du kan bruge det!

Link to comment
Share on other sites

Ubegribeligt at de kan lave maden energirig. Det må kunne bruges til noget. Måske skulle man sende pizza'er til ulandene i stedet. En pizza svarer vel til et par dages kost under de himmelstrøg ;)

Nej lidt mere seriøst - det er da ubegribeligt energirig de kan lave de pizza'er. Det lyder bestemt som noget ALLE der har problemer med overvægt VIRKELIGT skal undgå.

På den anden side kan de måske bruges til de få mennesker som virkeligt ikke kan tage på (selvom jeg stadig tror det vil være sundere at spise sund mad. Masser af proteinshakes med hørfrø og evt. direkte olie. Fiske olie vil nok smage for specielt, - men omega-6 fedtsyrene skulle vel kunne reddes på den måde).

Iøvrigt - nu hvor vi så har tal for energitætheden - hvad vejer en god gennemsnits pizza?

Link to comment
Share on other sites

Argg, spiste som regel en menu bestånde af

McChicken

Chokolade milkshake(den største)

Mega Pommes Frites

Ialt er der

Kcal 1709

pro 46,8

kulh 231,4

Fedt 66,2

mit samlet forbrug pt lige nu (mangler en klemme rugbrød til natmad)

kcal 1723,2

pro 81,12

kulh 281,54

fedt 32,1

Det er jo et helt dags måltid at gå på mcD, og det værste var man var sulten efter den første fis man havde slået. :4pooh:

Men pizza aka mcd, må pizza da slå Mcd, der er langt flere grønsager på pizzaen så lidt sundere må den da være.. hehe får helt lyst til en pizza nu nogen der har en fedtfattig opskrift på pizza :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der har en ide om, hvad energiindholdet i en kebab er? Det fremgår aldrig fra fødevaretabeller.

Det må vel svare til energien i lammekød ?

men jeg tror også det er svært at svare på Morten, for så vidt jeg er orienteret laves den ikke på samme måde fra kebab-mager til kebab-mager. Der findes dem der laver den som det SKAL af lammekød, så er der også nogen der "sparer" danskerne for uld-i-mund og laver dem af oksekød (de fleste laver dem dog af lammekød).

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at komme til at lyde ligesom JS, så er pizza en af de ellers gode fødevarer, der er blevet mishandlet på det skammeligste i det industrielle fødevarecirkus.

De oprindelige pizzaer blev bagt på en grov mel-type og med meget mindre ost. Derfor, hvis man udskifter hvedemel med durum-hvede og skærer ned på mængden af ost, så har man faktisk et fornuftigt måltid mad. Derudover kan man jo selv bestemme, hvad der skal på af fyld. Der er ingen der siger at det behøves at være pepperoni. Kyllingefilet gør sig udemærket sammen med broccoli, løg......

Behøves jeg at sige at Diddley står for pizza-bagningen i hjemmet ? :4eat:

Pasta har i øvrigt været igennem den samme vridetur som pizza, og har derfor helt uberettiget fået et ry som en dårlig spise. Prøv flg opskrift derhjemme.

50g hvedemel

50g durum

1 æg

1 spsk olie

lidt salt.

Rod det hele godt sammen. Smid det i køleskabet en times tid. Rul ud, skær op og kog. Det mætter, indeholder fibre og protein og smager godt.

For de avancerede, kan man jo blande spinat, frisk basilikum ,Gurkemeje eller lignende i.

Derudover er hjemmelavet pasta ren score-mad.

Link to comment
Share on other sites

så er jeg færdig med at gå og gruble...

En 12 tommers pizza fra domino´s med peperoni og champ vejer 586 g (til genereloplysning kan jeg fortælle at kassen vejer 199 g)

Derved indeholder sådan en pizza 1360 Kcal...!!! :sneaky:

Langt over halvdelen af mit indtag idag indtil videre.

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det er nu en sjov diskusion i har herinde :bigsmile: .. Ja jeg maa altsaa sige at maaske er der mindre kalorier i mc'd.. Men men, man skal jo ogsaa lige taenke paa hvornaar man skal spise igen.. Da mc'd jo ikke maetter vildt godt :sneaky: Selvom det smager godt.

Mht. pasta, saa er det meget nemt at lave, saa en god ide ;) Men jeg maa nok indromme at jeg selv er meget skeptisk hvad angaar stivelses produkter, saa som pasta, ris, kartofler og hvidt brod. Jeg undgaar det saa godt jeg kan.. Men elsker nu kineskisk ( Nudler m. grontsager) Men det skulle vist ikke vaere saa slemt, da du ikke blander protein og stivelse.. Har jeg fat i noget af det rigtige?? Eller er jeg gaaet helt forkert i byen :unsure:

Naa men er der saa nogen der kan fortaelle mig om taerter er gode??

bund:

120 g. hvedemel

60 g grahamsmel

0.5 dl maelk

4 spsk. olie

lidt gr. salt

fyld:

500 g log (ca 5)

1 spsk hakket persille

3 aeg

3 dl maelk

0,5 tsk gr, salt

Jeg elsker personligt chilli taerter og logtaerter, men de er jo fyldt med protiner (aeg).. Men hvis vi saetter den i perspektiv med pizzaen og mc'd, hvad villle udfaldet saa vaere?? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share