Flydende Vs. Fast kulhydrat?


GreNoLi
 Share

Recommended Posts

Jeg skal løbe HCA marathon på næste Søndag og jeg havde tænkt mig at drikke 1 krus vand og 1 krus energidrik ved hvert sted undervejs. Er energidrikken nok eller er jeg simpelthen nød til at få noget frugt eller energibar undervejs?

I en situation som denne, så er det jo egentlig ikke om det er flydende eller fast, som er den vigtige pointe; det er snarere mængden af kulhydrat.

Link to comment
Share on other sites

½-1 liter væske i timen når du yder ved høj intensitet, afhængigt af hvor meget du sveder og hvor varmt det er.

Hvis du er i gang i længere tid af gangen, er det smart med kulhydrater i væsken. Jeg drikker typisk en 5% opløsning, dvs. 50 g kulhydrater for hver liter væske.

Det er ikke til at vide hvor stærk væskedepoternes energidrik er, men mon ikke det ligger på 5-10%. I de typiske små hvide drikkebægre er der vist 1½-2 dl væske, og alt afhængigt af hvor langt der er mellem depoterne, kan du regne ud hvor mange bægre du skal drikke pr. depot for at det bliver ½-1 liter pr. time.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har på et tidspunkt hørt tommelfinger reglen 1 gram kulhydrat pr. kg pr time ved langvarigt intensiv aktivitet og jeg synes at det passer nogenlunde med mine erfaringer fra andre sportsgrene.

Nu vejer jeg 73 kg. så det vil sige 73 gram ren kulhydrat pr. time. Det løder da som lidt meget i mine ører?

Link to comment
Share on other sites

flydende er klart en fordel. Hvis du indtager "store" mængder mad undervej vil du få problemer. Kroppen fremme parasympatisk aktivitet efter et måltid, dette fremme bla. restituerendeprocesser og dæmper blodtilførdslen til muskler distalt (heriblandt lårmusklerne).

Derfor bør du dagen inden løbet få flydt dine sukker depoter, her kan pasta være udemærket. Man ser f.eks. hellere ikke tour rytterne indtage store måltider under løbet.

Edited by Zoater
Link to comment
Share on other sites

flydende er klart en fordel. Hvis du indtager "store" mængder mad undervej vil du få problemer. Kroppen fremme parasympatisk aktivitet efter et måltid, dette fremme bla. restituerendeprocesser og dæmper blodtilførdslen til muskler distalt (heriblandt lårmusklerne).

Derfor bør du dagen inden løbet få flydt dine sukker depoter, her kan pasta være udemærket. Man ser f.eks. hellere ikke tour rytterne indtage store måltider under løbet.

You got a point. Ved bare at mine træningsture hvor jeg nærmer mig de 30 km. har min mave følt sig helt tom når vi når derud, men det er måske meget normalt.............

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share