Cykling = Rygsmerter/lændesmerter


Charlotte1
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

jeg er igang med at komme i form til et cykelløb og er dermed begyndt at cykle længere ture. Jeg lyttede så bare ikke til min krop, for begyndte at få ondt ved lænden. Fandt så ud af at min cykel var helt forkert indstillet, selvom jeg HAVDE spurgt ved cykelhandleren og han sagde det så fint nok ud.

Jeg har nu fået rettet styret, og sadlen... MEN efter jeg fik de smerter i lænden er det nærmest gået op imellem skulderbladende istedet for.

Så er min cykel måske stadig forkert indstillet? Og hvorfor får jeg ondt imellem skulderbladende?

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Du bør få tjekket din indstilling hos en anden cykelhandler. Prøv en cykelhandler der ved lidt om cykelløb.

Min erfaring med cykel-motionister er, at mange har problemer med lænden/ryggen. Det skyldes langt hen ad vejen, en svag core.

Alle der cykler/løber/spinner osv. bør træner Core Stability træning 15min 3 gange om ugen. Man ser det tit i spinninglokalet hvor udøverne med svag ryg/mave hænger i armene eller må sætte sig. De er simpelthen for svag i mave/ryggen.

Man bør føle det nemmere at stå op i pedalerne end at sidde, specielt når der er tung belastning på cyklen. Det må IKKE være nemmere at sidde og træde rundt, man skal have fornemmelsen at man nærmest går i stå hvis man sætter sig med den tunge belastning.

På raceren kan man skifte gear. Du bør holde en jævn kadence (90-100rpm) både opad og på flade stykker. Det er her du skal bruge dine gear så du kan holde kadencen. Hvis du, på grund af hældningen, bliver nød til at rejse dig, er det vigtigt at du står roligt og holder kadencen. Lad være at hænge.

Link to comment
Share on other sites

Kan også varmt anbefale styrketræning for mave og ryg. Har selv haft problemer med lændesmerter og hold i ryggen, da jeg startede med at cykle pga. svage muskler kombineret med en (for hurtigt) øget træningsmængde. En øvelse som "planken" er virkelig god til at styrke coren - og pas på ikke at øge distancen pludseligt, men stille og roligt over tid.

Hvad angår de smerter, du har nu, så ville jeg nok kigge forbi en god kiropraktor. Man behøver ikke en henvisning fra lægen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan få taget et billede mens du sidder på cyklen, med det ben der er tættest på kameraet i bundposition, så kan det være vi kan hjælpe dig lidt. Det kan være at du måske hænger lidt for meget i bremsegrebene etc.

Og så som de andre siger - mave/ryg øvelser kan være rigtig gode, specielt hvis du kommer fra ingenting. Planken er genial.

Skulle det være helt galt kan man smutte forbi Nicolai Norrid og få indstillet cyklen så perfekt at det næsten er åndssvagt at man ikke har gjort det før - men det koster lige 2000,-. Til gengæld spiller ALT så bagefter, inkl. klamperne på skoene.

Link to comment
Share on other sites

BG Fit er også en mulighed, der udbydes hos diverse cykelshops (bl.a. WeBike) og koster mellem 1.500 og 2.000 kr.

Jeg har ikke selv prøvet det, men overvejer at smide penge efter en session, da jeg kun har hørt gode ting om konceptet. Jeg kan i det hele taget ikke mindes at have hørt nogen klage over, at pengene var givet dårligt ud på et bikefit.. uanset metode.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

og tak for alle jeres svar.

Jeg vil gerne høre hvad ''planken'' går ud på? Jeg er begyndt at træne ryg mere, men synes bare ikke der sker noget. For var ude og cykle en tur idag, og fik kun kørt 16 km og så måtte jeg stoppe fordi jeg kunne mærke jeg fik ondt ved lænden igen.

Det er lidt som om det også har sat sig ved skulderbladende, for har åbenbart flere myoser, og er ret hård oppe ved skulderbladende.

Har fået taget et par billeder hvor jeg sidder på cyklen. Jeg ved ikke om der er nogen der kan guide mig lidt ud fra de billeder....Måske er det lidt svært at se pga bukserne.

Og nej jeg har ikke en cykel til 20.000 kr :-) Jeg har en dyr cykel, som jeg er helt vild glad for - og derfor skal jeg også sidde rigtigt! :-)

r1oixacy4agmju9cx2z.jpg

Edited by Charlotte1
Link to comment
Share on other sites

Det kan være billedet der snyder, men ser faktisk lidt ud som om du sidder lidt for højt. Ellers ser det faktisk nogenlunde ud. Prøv evt. at sænke dit styr mere. Det gør at du bliver strakt lidt mere ud og forhåbentlig kan fordele det tryk lidt bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share