max puls og fedt forbrændingszone


camillabruun
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Nu må jeg lige have lidt hjælp her

Sagen er den at min veninde ringede i går aftes. Hun er på vægtvogterne og har tabt sig 6 kg over de sidste par måneder, men kan godt trænge til at tabe sig 10-15kg mere. Hun løber lidt ind i mellem, og selvom hun løber ultra langsomt er hun faktisk ok udholdende og vi har bl.a. aftalt at løbe Eremitageløb sammen.

Nå, men nu spurgte hun så I går om jeg ville hjælpe hende med at finde sin Max puls, hvilket jeg sagde ja til. Da jeg sputgte hende hvad hun skulle bruge den til sagde hun at den skulle bruges til at finde fedtforbrændingszonen når hun løber.

Så nu ved jeg ikke helt om jeg nænner at fortælle hende at der ikke findes en fedtforbrændingszone. Mest af alt fordi hun nok får løbet mere, når hun har noget helt konkret at holde sig til, fremfor "løb så langt og hurtigt du kan". Og hun løber kun for at tabe sig, absolut ikke med ambitioner om at skulle blive en god løber. Jeg er faktisk lidt bange for at hun mister gejsten, hvis jeg nu punkterer hendes tro på fedtforbrænding... og jeg under hende virkelig at tabe sig...

Gode råd modtages gerne...

Angående max-puls, hvordan gør vi det så bedst? Mit bud var at løbe et par km stille og roligt til opvarmning, og så finde en god lang bakke og tage den et par gange i roligt tempo, for lige at vænne kroppen til at der skal arbejdes. Og så slutte af med 2-3 gange op ad den, hvor hun giver sig mere, og all out i sidste forsøg. Ved bare ikke om hun går helt kold inden vi når til alll out-forsøget.

Nogen der kan komme på en bedre plan?

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring siger mig at (kortere) intervaller ikke er gode til at finde max puls.

Det vi ofte gør i vores løbegruppe når vi tester maxpuls er at starte, som du også beskriver, med 10-15min opvarmning.

Herefter øges farten blot LANGSOMT indtil man falder om :tongue:

Efter min mening er det meget svært, specielt for - med al respekt - langsomme løbere, at finde den rigtige fart på intervaller.

Typisk løber de alt for hurtigt i starten, og intensiteten falder herefter gennem intervallet.

Alt efter hvor meget hun kender sin krop kan det være nødtvendigt at gentage testen nogle gange med f.eks en uges mellemrum, da man ofte ikke er klar over hvor langt man kan presse sig selv i bund første gang man laver en maxtest :devil:

Link to comment
Share on other sites

Så nu ved jeg ikke helt om jeg nænner at fortælle hende at der ikke findes en fedtforbrændingszone. Mest af alt fordi hun nok får løbet mere, når hun har noget helt konkret at holde sig til, fremfor "løb så langt og hurtigt du kan". Og hun løber kun for at tabe sig, absolut ikke med ambitioner om at skulle blive en god løber. Jeg er faktisk lidt bange for at hun mister gejsten, hvis jeg nu punkterer hendes tro på fedtforbrænding... og jeg under hende virkelig at tabe sig...

Gode råd modtages gerne...

Nu er det jo ikke ligefrem sådan at du brister hendes største drøm eller noget.

Løberiet forbrænder jo stadig en masse energi, der er bare ikke noget specielt vundet ved at ligge på en relativt lav intensitet.

Og så alligevel, fordi ligger hun i "fedtforbrændingszonen", så kan hun løbe i længere tid, og hvis det er det der skal til for at hun holder ved træningen, så ser jeg absolut ingen problemer i det. Max-testen kan i sagtens lave, og jeg vil også foreslå en løsning i stil med 789, ca 10 min opvarmning og langsom øgning i tempo, men den er ikke nødvendig i hendes tilfælde. Løbeniveauet kan bare sættes efter at hun kan føre en samtale imens hun løber uden at være voldsomt besværet.

Link to comment
Share on other sites

Inviter hende ind på en spinningcykel og kør max-testen der.

Der kan naturligvis være forskel på syregrænsen for løb og cykling men det går nok i dette tilfælde.

Du kan dreje tingene lidt til din fordel uden at lyve. Mange træner meget hårdt og det er fint nok, men det øger jo resitutionstiden især for utrænede personer.

Det er fint nok at træne med en mængde syre (2-3 mmol) i blodet så systemet er lidt presset. Man behøver ikke have nærdøds-oplevelser hver gang, selvom jeg naturligvis mener ALLE mine timer skal betragtes som mordforsøg :wink:

Ca. der hvor man mister lysten til at snakke med "sidemanden" hårdere behøver det ikke være. Som du selv er inde på er det bedre at have lysten til at træne lidt flere gange end at gå helt i stå.

Lækkert hun er kommet igang med træningen!

EDIT: AARGH - han er hurtig ham MaxP!

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo ikke ligefrem sådan at du brister hendes største drøm eller noget.

Løberiet forbrænder jo stadig en masse energi, der er bare ikke noget specielt vundet ved at ligge på en relativt lav intensitet.

Og så alligevel, fordi ligger hun i "fedtforbrændingszonen", så kan hun løbe i længere tid, og hvis det er det der skal til for at hun holder ved træningen, så ser jeg absolut ingen problemer i det. Max-testen kan i sagtens lave, og jeg vil også foreslå en løsning i stil med 789, ca 10 min opvarmning og langsom øgning i tempo, men den er ikke nødvendig i hendes tilfælde. Løbeniveauet kan bare sættes efter at hun kan føre en samtale imens hun løber uden at være voldsomt besværet.

:nonono::nonono: Den går ikke :nonono::nonono:

Hun bad mig om at hjælpe med at finde maxpulsen, hun er sgu ikke tilfreds med at hun skal kunne føre en samtale og så passer intensiteten sikkert... Hun skal have regler og rammer som hun kan følge, ellers bliver det for lala agtigt for hende og så får hun slet ikke løbet. Hun er en af de mennesker der bare skal have et skema der skal følges. Det er jo også derfor hun kun kan finde ud af at tabe sig på vægtvogterne eller vægtkonsulenterne. Der er det nemlig helt klart hvad hun må og ikke må...

Så en pulszone skal hun have og løbe i hvis det skal blive til noget, tror jeg

Link to comment
Share on other sites

:nonono::nonono: Den går ikke :nonono::nonono:

Hun bad mig om at hjælpe med at finde maxpulsen, hun er sgu ikke tilfreds med at hun skal kunne føre en samtale og så passer intensiteten sikkert... Hun skal have regler og rammer som hun kan følge, ellers bliver det for lala agtigt for hende og så får hun slet ikke løbet. Hun er en af de mennesker der bare skal have et skema der skal følges. Det er jo også derfor hun kun kan finde ud af at tabe sig på vægtvogterne eller vægtkonsulenterne. Der er det nemlig helt klart hvad hun må og ikke må...

Så en pulszone skal hun have og løbe i hvis det skal blive til noget, tror jeg

Hej Ang max pulsen.

Så har jeg erfaringer fra at steppe på et rimeligt højt trin og så derudaf :superman:

Det er ikke nødvendigvis bedre end at løbe men pulsen stiger hurtigt sammen med intensiteten.

Hvis din veninde er sådan en som skal have skematiseret det hele vil jeg tro hun også er en der selv kunne finde på at lære noget om forbrænding og den dag hun så finder ud af at du ikke har fortalt at der ikke findes nogen fedtforbrændings zone så bliver hun måske lidt forundret!

Så informer hende og gejl hende op til at fortsætte 6 kg allerede det er da godt!

Gribben :innocent:

Link to comment
Share on other sites

:nonono::nonono: Den går ikke :nonono::nonono:

Hun bad mig om at hjælpe med at finde maxpulsen, hun er sgu ikke tilfreds med at hun skal kunne føre en samtale og så passer intensiteten sikkert... Hun skal have regler og rammer som hun kan følge, ellers bliver det for lala agtigt for hende og så får hun slet ikke løbet. Hun er en af de mennesker der bare skal have et skema der skal følges. Det er jo også derfor hun kun kan finde ud af at tabe sig på vægtvogterne eller vægtkonsulenterne. Der er det nemlig helt klart hvad hun må og ikke må...

Så en pulszone skal hun have og løbe i hvis det skal blive til noget, tror jeg

Fair nok, så lav max-testen som foreslået. :smile:

Dog må hun forstå at det gør minimal forskel om hun løber sin rute med eksempelvis 72% eller 76% af maxpuls, hvis dette er indenfor en moderat intensitet for hende. Jeg har svært ved at se hvorfor det ikke er tilstrækkelige rammer at skulle løbe X km Y gange om ugen på de og de dage?

Link to comment
Share on other sites

Som andre skriver, tror jeg sagtens i vil kunne udføre maxtesten i et flat område. Lang opvarmning til puls 130-150 opnås, og derefter øg langsomt belastning til den er ved at være kritisk, hvorefter tænderne skal bides sammen og der skal gives fuld gas i et minuts tid (Jeg er ikke tilhænger at at lave testen på en cykel).

Derudover synes jeg netop maxtesten er en super anledning til at fortælle din veninde om hvorledes de fysiologiske tilpasninger der opnås ved aerob træning sker ved end så høj intensitet som muligt (ex 85-90% af HR max), samt hvorledes at længere træningspas ligeledes giver en række kropslige tilpasninger der er gunstige for hendes ønske om at smide noget fedt.

Fortæl hende i stedet at hun skal bruge sin max puls, til at tjekke om den ønskede intensitet i træningen er "rigtig" (pulsen er dog ikke 100% pålidelig), og ikke til at holde belastningen nede på XX % af max, for at forbrænde en relativ stor andel af fedt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis hun er sådan en, der gerne vil have et skema, kan I så ikke bare lave et til hende, hvor hun træner i forskellige pulszoner i løbet af ugen? - så kan du samtidig forklare hende, at det ikke er afgørende for hendes vægttab, hvilken zone hun træner i, men at hun får trænet tilstrækkeligt og effektivt. Og det lyder alligevel ikke rigtigt som om hendes form er klar til at løbe fx intervaller, så i udgangspunktet er det måske fint, hvis hun træner ved lavere intensitet? Det er vel også vigtigt at hun får et program, som hun ikke knækker halsen på, fordi hun er helt kvæstet hver gang hun har været afsted.

I øvrigt er der jo en zone, hvor en større del af den energi, der bruges, kommer fra fedt, men den er bare ikke så vigtig i forbindelse med vægttab. Så fedtforbrændingszonen er vel ikke noget vrøvl - men det er noget vrøvl at man skal træne i den, hvis man skal tabe sig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share