Glutamin


cilius
 Share

Recommended Posts

Personligt har jeg gode erfaringer med glutamin. I perioder hvor jeg træner hårdt (løb og triathlon) tager jeg ofte 10-15g før og efter træning samt evt. inden sengetid.

Det har en god effekt på min restitutionstid, som helt klart bliver kortere. Jeg oplever også en mindre muskelømhed samt en mindre tendens til at blive forkølet.

Jeg skifter lidt mellem glutamin, BCAA og proteintilskud i form af whey protein og alle 3 måder virker godt på mig.

Whey protein kan give mig lidt maveproblmer, hvis jeg tager det før træning, så der bruger jeg enten glutamin eller BCAA og så indtager jeg whey protein (+ maltodextrin) efter træning.

Nye studier tyder på en bedre effekt ved proteinindtag før træning end efter træning. Personligt sikrer jeg mig ved både at intage protein før og efter træning.

For at opnå mærkbar effekt kræver det en "seriøs" træning, ellers tror jeg sagtens man kan nøjes med en almindelig sund og fornuftig kost.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt at de studier der er vedr Glutamine er tvivlsomme, men ikke desto mindre holder jeg på at det har en positiv effekt hvis man træner rigtig hårdt. Jeg har oplevet en positiv indvirkning på mit immun forsvar. Jeg er allergisk overfor katte, men mærker som regel ikke så meget til det medmindre jeg lige har været til træning og er totalt udmattet, for så er mit immunforsvar ikke så stærkt. Men hvis jeg bruger 20 gram Glutamine fordelt over 2 x 10 gram om dagen, har jeg ingen problemer med katte efter træning.

Det er måden hvorpå jeg har fundet ud af at det virker på mig, men det kan jo godt være at det bare er placebo. Det vil jeg ikke udelukke.

Link to comment
Share on other sites

Et af de nyeste studier omkring proteinindtag før træning hedder "Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise."

Det er publiseret i American Journal of Physiology — Endocrinology and Metabolism og udført af Tipton et al., University of Texas Medical Branch (281:E197-E206, 2001).

Jeg syntes det er et godt studie.

Prøv evt. at søge på medline for at finde undersøgelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share